Masterclass Communicatieadviseur in de Digitale Toekomst

Masterclass Communicatieadviseur in de Digitale Toekomst

Deze masterclass is voor betrokken en gepassioneerde marketing- en communicatieprofessionals die zichzelf constant (willen) uitdagen om betekenisvol te zijn voor hun organisaties. We zetten met elkaar een stap in de toekomst en onderzoeken de verschillende technologische ontwikkelingen. We besteden daarbij in het bijzonder aandacht aan de online ontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor het marketing- en communicatiebeleid. We kijken naar de gevolgen van deze ontwikkelingen op mensen en organisaties en prikkelen je voorstellingsvermogen. We laten je vervolgens praktisch nadenken over wat jij kunt betekenen voor jouw organisatie, gelet op wat de toekomst mogelijk gaat brengen.

We reflecteren met elkaar over welke veranderingen we waarnemen en wat dit betekent voor de voor de rol van marketing- en communicatieprofessionals. We vragen ons steeds af wat drijft mensen, wat is het idee achter een beweging en hoe kunnen we hier van leren?

Hoe doen we dat? We zetten je aan het denken en jij deelt jouw gedachten ook weer met de groep. We groeien samen naar een onderscheidende kijk op jouw organisatie, waar de mens centraal staat. De opleiding is een combinatie van:

  • Trendwatching, waarbij je een reis maakt door de huidige en toekomstige tijd
  • Conceptontwikkeling, je krijgt inzichten in wat mensen raakt en in beweging brengt. Je leert om deze gedachten en inzichten te verwerken in wat voor jou of jouw organisatie zou kunnen betekenen.
  • Inzichten omzetten in werkelijkheid. Je wordt uitgedaagd om je eigen handelen, plannen en uitvoering tegen het licht te houden en nieuw gedachtengoed te ontwikkelen en uit te voeren. Samen met de groep reflecteren we daarop en helpen je nog scherper en duidelijker te worden.

SRM is een opleider die vindt dat je niet alleen moet opleiden in wat we weten, maar ook in wat we nog niet weten. Juist voor gedreven communicatieprofessionals die bereid zijn om zichzelf uit te dagen niet alleen van waarde te zijn in het hier en nu, maar ook in de toekomst, brengen wij graag een stap verder.

In het voorjaar van 2014 heeft de eerste Masterclass plaatsgevonden. En met enige trots mogen we zeggen dat de Masterclass na afloop door de deelnemers beoordeeld met ongekend hoge scores. Op de website van opleidingsvergelijker Springest staan de ervaringen meer dan 20 deelnemers: http://www.springest.nl/srm/masterclass-communicatie-in-het-digitale-tijdperk#ervaringen.

Inspiratiebronnen
We laten ons inspireren door specialisten die nu reeds proberen deze toekomst in beeld te brengen. Denk daarbij aan mensen zoals Peter Diamandis van de Singularity University, Ray Kurzweil van Google X, Simon Sinek auteur van "Start with the Why", Betteke van Ruler over "het vak van morgen", Jay Bear over Storytelling, Robert Cialdini over "Persuasion" en Gary Vaynerchuck over de "Thank You Economy". En dit zijn nog maar een paar van de inspiratiebronnen.

Naast de bovengenoemde bronnen zijn met name in deze Masterclass je mededeelnemers een inspiratiebron. Ervaring leert dat juist de interactie met mededeelnemers in combinatie met het lesmateriaal zal leiden tot verrassende nieuwe inzichten.

Kortom, een masterclass uniek in vorm en inhoud.

Voor wie is de masterclass bedoeld?

Ben je verantwoordelijk voor het (mede)bepalen van de communicatie(strategie) van jouw organisatie? Wil je uitgedaagd worden en trends ontdekken door met andere ogen te leren kijken naar wat mensen in de wereld in beweging brengt?

Deze masterclass is bedoeld voor mensen die graag geïnspireerd willen worden om een visie te ontwikkelen. Die behoefte hebben om met vakgenoten te discussiëren over wat zij waarnemen in de wereld om hen heen om tot nieuwe inzichten te komen. Samen ga je een wedstrijd aan met de toekomst. Je wilt geen vastomlijnd stappenplan. Je wilt experimenteren en doelen stellen die voor de mensen in jouw organisatie inspirerend zijn.

Docenten en trainers

Gert Koot
Gert Koot is ruim 20 jaar werkzaam geweest bij verschillende reclame adviesbureaus. Verder is hij betrokken geweest als Marketing Directeur bij de internet joint venture van Endemol en SBS Broadcasting. Vanaf oktober 2004 heeft hij zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment. Vanuit dit bureau adviseert hij organisaties (profit en non-profit) over alle (nieuwe) mogelijkheden van de nieuwe en digitale media.

Gert is bij SRM docent voor Marketingcommunicatie- en Communicatieopleidingen. Daarnaast is hij docent in een aantal masterclasses. Samen met Guy van Liemt is hij auteur van het in 2017 te verschijnen boek Marketingcommunicatie in 14 stappen. Hij is daarnaast spreker op verschillende congressen en events.

Gonda Duivenvoorden
Gonda Duivenvoorden is programmamanager Communicatie bij SRM en sinds 1992 eigenaar van Brainwork Communicatie. Zij opereert op het snijvlak van organisatie en communicatie. Haar doel is om mensen in organisaties bewust te maken van de mogelijkheden. Zij is trainer, coach, spreker en dagvoorzitter. Daarnaast is Gonda constant bezig het niveau van de communicatieprofessionals naar een hoger niveau te tillen. In 2008 werd zij communicatievrouw van het jaar.

Programma

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

Het programma van de Masterclass Communicatieadviseur in de Digitale Toekomst bestaat uit een aantal verschillende bijeenkomsten. Bekijk hieronder welke bijeenkomsten er zijn en wat ze inhouden.

Lesprogramma

1. 2daagse - Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de externe wereld? (4 dagdelen) We beginnen de masterclass met 4 dagdelen die zich hoofdzakelijk focussen op de externe ontwikkelingen. De buitenste cirkel in ons schema. We maken een analyse van de huidige situatie.

Onderwerpen die aan de orde komen:

  • Wat zijn de belangrijkste externe trends en ontwikkelingen?
  • Welke online ontwikkelingen zijn belangrijk?
  • Welke trends en ontwikkelingen zijn relevant voor de organisatie?
  • Welke trends en ontwikkelingen zijn relevant voor de communicatieadviseur?

Leerdoelen:

  • leren signaleren
  • hoe vertaal je alle inzichten naar de organisatie en de mensen
  • hoe kan je deze bevindingen meenemen in je werk als adviseur

Op basis van de learnings van deze tweedaagse krijg je een huiswerkopdracht om middels een reflectieverslag de inzichten van de tweedaagse te vertalen naar je eigen werkzaamheden of organisatie.

2. De Interne organisatie - De assets van de (interne) organisatie (2 dagdelen) Nadat we tijdens de eerste bijeenkomst de grootste trends en ontwikkelingen in beeld hebben gebracht kunnen we ons een beeld vormen van de huidige en toekomstige situatie. Dan schuiven we één stap op in de cirkel en gaan we ons focussen op de interne organisatie. Wat zijn de assets van de organisatie dat als een fundament kan dienen voor de toekomst.

Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Visie en Missie (inclusief Purpose of WHY)
  • Core Values en Principles
  • De History en de Corporate Story
  • De medewerkers
  • Communicatie als onderdeel van het organisatieproces
  • De beschikbare tools en middelen (Researchtools en Paid, Owned en Earned media)

Leerdoelen:

  • Het belang van de assets van de organisatie herkennen
  • Het leren omgaan met deze assets als basis voor communicatie in de veranderende wereld
  • Het belang van (Corporate) Story onderkennen
  • De medewerkers leren zien als onderdeel van de communicatiestrategie
  • Inzicht in de belangrijkste research tools en media en middelen.

Na afloop van deze bijeenkomst wordt het reflectieverslag van de eerste bijeenkomst door iedere deelnemer uitgebreid met de inzichten van de interne organisatie.

3. De Communicatieadviseur - De huidige en toekomstige rol van de communicatieadviseur (2 dagdelen) We zijn inmiddels aangekomen in het hart van het model. De Communicatie- en/of marketingadviseur. Met de kennis en learnings van de externe en interne trends en posities kijken we naar de huidige rol en toekomstige rol van de adviseur. We bespreken en toetsen een viertal scenario’s aan de hand van de verschillende reflecties die inmiddels zijn opgebouwd.

Leerdoelen:

  • Inzicht en contouren van de toekomstige rol van de communicatie- en/of marketingadviseur
  • Adviesvaardigheid
  • Management tactiek en strategie
4. 2daagse Live case - De presentaties (4 dagdelen) Als voorbereiding op deze tweedaagse bereiden de deelnemers allemaal een presentatie voor waarin de ze de voorgaande 3 deelgebieden vertalen naar hun eigen organisatie. In deze presentatie schetsen ze de te verwachten ontwikkelingen in de externe situatie. Ze geven een schets van de interne assets en ten slotte een visie op de nieuwe rol van de afdeling marketing en communicatie en de rol van de adviseur. Iedere presentatie wordt geëvalueerd en beoordeeld door de overige deelnemers om zo tot aanvullende en nieuwe inzichten te komen.

Tijdens deze twee dagen geven twee externe sprekers inspirerende key-notes die natuurlijk in lijn zijn met het thema van de tweedaagse.

Leerdoelen:

  • Inzicht, toepassing en kennis test
  • Inspiratie en feedback op je eigen plannen van vakgenoten in een veilige omgeving.

Startdata en locaties

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de Masterclass Communicatieadviseur in de Digitale Toekomst. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
20-09-2017 Utrecht/Veluwe Meeting Plaza/Bilderberg Woensdag
08-11-2017 Utrecht/Veluwe Meeting Plaza/Bilderberg Woensdag
10-01-2018 Utrecht/Veluwe Meeting Plaza/Bilderberg Woensdag

Literatuur

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de Masterclass Communicatieadviseur in de Digitale Toekomst. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten en verblijfskosten.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn btw-vrij. € 1.995,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 500,00
Integrale prijsDe integrale prijs is btw-vrij.€ 2.495,00

Overige kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Aanbevolen literatuur Het is niet verplicht om aanbevolen literatuur aan te schaffen. € 100,00

Wat vonden zij van Masterclass Communicatieadviseur in de Digitale Toekomst

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Communicatie opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

Masterclass Communicatieadviseur in de Digitale Toekomst

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.