Masterclass Communicatiecoach en communicatietrainer

Masterclass Communicatiecoach en communicatietrainer

Het communicatievak wordt steeds breder. De rol van de communicatieadviseur is volop in beweging. De adviseur nieuwe stijl faciliteert, coacht, traint en speelt een actieve rol in het op gang brengen van de dialoog.

Onder andere door de komst van social media heeft de controlerende taak van de communicatieadviseur zijn langste tijd gehad.  Steeds zichtbaarder wordt dat iedere medewerker in de organisatie communiceert. En dat klanten en stakeholders medewerkers ook rechtstreeks weten te vinden.  Uit onderzoek komt naar voren dat mensen graag in contact komen met die mensen die ook de inhoudelijke kennis hebben.

Deze ontwikkelingen leiden tot het 'in de lijn brengen' van communicatie. Communicatietaken van de afdeling Communicatie worden overgeheveld naar medewerkers met directe contacten met klanten en stakeholders. Van lijnmanagers wordt een actieve interne communicatierol bij veranderingen verwacht. Voegen we daar nog bij dat men inmiddels goed doordrongen is van het feit dat er zonder dialoog geen draagvlak ontstaat voor beleid, en het plaatje is rond. 

De communicatieadviseur nieuwe stijl heeft de kennis in huis om in deze beweging optimaal te adviseren. Hij/zij ontwikkelt en begeleidt dialoogsessies, treedt op als communicatiecoach, trainer of workshopleider. Met als doel om andere mensen te helpen hun communicatie te versterken. In deze masterclass ontdek je de mogelijkheden van coaching  in het communicatievak, hoe je een programma ontwikkelt voor een training, workshop of dialoogsessie en hoe je deze zelf begeleidt.

Voor wie is de masterclass bedoeld?

De Masterclass communicatiecoach en communicatietrainer (BNP 4/5) is bedoeld voor adviseurs en managers met minimaal 2 jaar ervaring in een adviserende functie op strategisch niveau.

Docenten en trainers

Wilma Kossen
Wilma Kossen is eigenaar van Kossencom Advies, Training en Coaching. Zij is gespecialiseerd in het begeleiden van gedragsveranderingstrajecten in organisaties. Zij verzorgt trainingen op het gebied van communicatie, management en coaching.

Wilma doet onderzoek naar psychologie en breininzichten en de vertaling naar toepassingsmogelijkheden binnen het communicatievak. Over dit onderwerp publiceert ze. Op dit moment is ze bezig met het schrijven van een coachingboek voor communicatieprofessionals.

Wilma is geboeid door mensen en hun vermogen om te veranderen. Voor een cultuurtraject dat zij begeleidde ontving ze de prof. dr. Mastenbroekprijs.

Gonda Duivenvoorden
Gonda Duivenvoorden is eigenaar van Brainwork communicatie, coaching en training. Daarnaast is zij sinds 2006 programmamanager Communicatie bij opleidingsinstituut SRM en verantwoordelijk voor de kwaliteit van de opleidingen. Haar passie is het ontwikkelen van opleidingen die bijdragen aan het verder professionaliseren van het vak communicatie. Daarnaast geeft zij in een groot deel van de opleidingen zelf training. Zij is daarnaast spreker, dagvoorzitter en wordt regelmatig gevraagd om trainers te trainen.

In 2008 is Gonda verkozen tot communicatievrouw van het jaar. Zij is licentiehouder breinvoorkeuren en is gecertificeerd coach/trainer. Gonda adviseert organisaties op het snijvlak van organisatie en communicatie. In alles wat zij doet staat de mens centraal.

Programma

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

Het programma van de Masterclass communicatiecoach en communicatietrainer bestaat uit een aantal verschillende bijeenkomsten. Bekijk hieronder welke bijeenkomsten er zijn en wat ze inhouden.

Lesprogramma

1. Tweedaagse: Coachen
  • Verkenning van de mogelijkheden van coaching in het communicatievak.
  • Emotionele intelligentie. Hoe herken je je eigen emoties en de emoties van de ander? Hoe ga je hiermee om?
  • Inzicht in coachingmethoden en coachingtools.
  • Oefenen met coaching in kleine groepen.
  • Intervisie
2. Trainen en workshops ontwikkelen (1 dag)
  • Wat maakt een trainer een goede trainer?
  • Hoe leert de mens? Vanuit psychologie en breinkennis laten we zien wat er nodig is om mensen op een prettige en effectieve manier te laten leren. Wat kan een trainer met deze inzichten?
  • Hoe zorg je dat het geleerde wordt toegepast in de werkpraktijk?
  • Hoe ontwikkel je een trainingsprogramma?
3. Trainen en workshops leiden (1 dag)
  • Verkenning van de mogelijkheden van trainingen in het communicatievak. Voorbeelden: persoonlijke uitstraling en presentatie, het optimaliseren van de interne communicatierol van leidinggevenden, communicatieve vaardigheden.
  • Inzicht in verschillende trainingsvormen, zoals training-on-the-job.
  • Omgaan met emoties en weerstand van de deelnemers
4. Tweedaagse: Faciliteren en begeleiden dialoog
  • Verkenning van de mogelijkheden van faciliteren in het communicatievak.
  • Hoe bereik je overeenstemming in een groep.
  • Faciliteren van dialoogvormen, onder andere voor leidinggevenden. Zonder dialoog geen draagvlak.
  • Hoe ontwikkel je een toolkit? En train en coach je in het gebruik?
5. Dag van de inspiratie Als afrondende opdracht ontwikkelen en verzorgen alle deelnemers een korte workshop/training van maximaal 15 minuten over een communicatieonderwerp naar eigen keuze.

Hiervoor ontwikkelen ze een wervend programma, inclusief pakkende naam. De deelnemers kunnen zich inschrijven voor maximaal 3 workshops. Hiermee krijgen de deelnemers zicht op het inspirerende karakter van hun workshop.

Tijdens de dag van de inspiratie worden de deelnemers verdeeld over de twee trainers. Ze worden ingedeeld op basis van de door hen gekozen workshops. De trainers en de deelnemers geven feedback aan de hand van Tops en Tips.
6. Individuele coaching Alle deelnemers krijgen een coachingvoucher die recht geeft op een individueel coachinggesprek van 1,5 uur met een van de trainers.

Startdata en locaties

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de Masterclass communicatiecoach en communicatietrainer. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
02-10-2017 Amsterdam/Veluwe SRM/Bilderberg Maandag

Literatuur

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

Verplichte literatuur

Veranderen in 333 vragen

Auteur: Andrea de Bruin

Oplossingsgericht werken is een positieve en zeer effectieve benadering. Aan de hand van gerichte vragen worden vooral de kwaliteiten van de cliënt gestimuleerd. In deze waaier zijn de belangrijkste vragen overzichtelijk bijeen gebracht, gerubriceerd naar onderwerp (zoals kennismaken, doelen, uitzonderingen) en naar gesprekspartner(zoals cliënten met tegenzin, een conflict, in crisis). Een extreem handige oplossing om alle relevante vragen altijd direct bij de hand te hebben!

Succesvol coachen

Auteur: John Whitmore

Goed coachen is een vaardigheid die een grote mate van begrip en praktijkervaring vereist om een optimaal resultaat te bereiken. Deze geheel herziene, tiende editie is uitgebreid met zes nieuwe hoofdstukken. De principes van coaching worden duidelijk uitgelegd en geïllustreerd met voorbeelden van topprestaties uit het zakenleven en de sport. Het boek blijft het GROW-model volgen en verduidelijkt het proces en de praktijk van coaching. Het beschrijft wat coaching echt is, waar, wanneer en hoeveel het kan worden gebruikt en wie het op een goede manier kan gebruiken.

Brein in training

Auteur: Ria van Dinteren

'Brein@work' van Ria van Dinteren was in 2011 genomineerd voor Managementboek van het Jaar. In 'Brein in training' vertaalt zij deze kennis naar de wereld van trainers en coaches.

Het Groot Coach Boek

Auteur: Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen

Aandachtig luisteren, spiegelen en vragen stellen. Het zijn drie onontbeerlijke componenten van een coachtraject. Maar daarmee bent u er nog niet. Wie als manager, docent of coach niet alleen inzicht wil geven, maar ook een ontwikkeling wil begeleiden, doet meet dan praten en luisteren. Kom los van vaste ideeën, van ingesleten gespreksvormen - laat u inspireren door andere aanpakken!

Het Groot Werkvormenboek

Auteur: Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen

Het Groot Werkvormenboek - waarvan inmiddels al meer dan 20.000 exemplaren zijn verkocht - is dé inspiratiebron voor iedereen die bijeenkomsten en vergaderingen op een frisse en resultaatgerichte manier wil vormgeven.

Prijsopbouw

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de Masterclass communicatiecoach en communicatietrainer. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten en verblijfskosten.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn btw-vrij. € 3.675,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 500,00
Integrale prijsDe integrale prijs is btw-vrij.
Let op: Onder de integrale prijs vallen niet de literatuurkosten.
€ 4.175,00

Overige kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Verplichte literatuur De totaalprijs voor verplichte literatuur geeft een indicatie van de geschatte literatuurkosten. Je dient de literatuur zelf te bestellen. Instructies voor het bestellen van literatuur vind je onder het tabblad ‘Literatuur’. € 200,00

Wat vonden zij van Masterclass Communicatiecoach en communicatietrainer

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Communicatie opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

Masterclass Communicatiecoach en communicatietrainer

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.