Masterclass Interne communicatie

Masterclass Interne communicatie

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

Masterclass Interne communicatie

De afgelopen jaren is de aandacht voor het vakgebied Interne communicatie aanzienlijk gegroeid. Een mooi vakgebied waarin het gedrag van mensen centraal staat. Het vraagt van de adviseur een brede kennis van de organisatie, organisatiedoelen, de harde en de zachte drijfveren.

In de masterclass Interne communicatie ontdek je wat mensen in beweging brengt, wat ze boeit en bindt. Je krijgt handvatten om zelf te veranderen in een inspirerende en doortastende adviseur. Want de toekomst van interne communicatie is het verbinden van mensen aan de doelen van de organisatie. Het gaat om delen, boeien en in beweging brengen. Het vinden van de 'Why' van een organisatie, oftewel wat is het verhaal dat mensen raakt.

Onderzoeken te over waarin wordt hard gemaakt dat het gedrag van medewerkers bepalend is voor het imago en dat bedrijven die hun merkenbeleid serieus nemen een 23 keer beter bedrijfsresultaat neerzetten. Wat hebben medewerkers nodig om ambassadeurs te zijn en te blijven? Deze wetenschap vertalen naar een interne communicatiestrategie voor de eigen organisatie, mét een heldere onderbouwing van nut en noodzaak. Dat is interne communicatie nieuwe stijl. De masterclass Interne communicatie biedt je een leidraad voor het ontwikkelen van een nieuwe interne communicatiestrategie voor jouw organisatie.

Voor wie bedoeld?

De Masterclass Interne Communicatie is bedoeld voor adviseurs en managers die interne communicatie als werkveld hebben. Zij hebben een HR- of communicatieachtergrond. Zij zijn (mede)verantwoordelijk voor het interne communicatiebeleid en zijn of worden in de gelegenheid (gesteld) om het geleerde in de praktijk te brengen.

Direct rendement voor jou en je organisatie

Je:

  • maakt geïnspireerd werk van interne communicatie, doordat je psychologie, organisatie- en veranderkunde, human resources en communicatie weet te verbinden.
  • weet welke feiten, onderzoeken en gegevens je nodig hebt om ook anderen in je organisatie te betrekken in de strategie die je ontwikkelt voor jouw organisatie.
  • hebt een visie op welke communicatie-inspanningen en middelen, waaronder social media, toepasbaar zijn voor jouw organisatie.
  • hebt inzicht in het veranderende gedrag van (communicatie)doelgroepen.
  • wordt een gesprekspartner van management en collega's doordat je in staat bent hen onderbouwd te adviseren over communicatiestrategieën die bijdragen aan het behalen van de organisatiedoelen.
  • vertaalt de opgedane kennis naar een praktisch toepasbare en weloverwogen aanpak.

Jouw collega-deelnemers

Collega-deelnemers hebben een overeenkomstig denk- en ervaringsniveau en komen uit verschillende branches. Het delen van elkaars ervaringen, overwegingen, dilemma's en kansen levert een schat aan extra kennis en inzicht op.

Trainers

De trainers zijn door SRM zorgvuldig geselecteerd en hebben een ruime staat van dienst op het gebied van communicatie en social media. Hun vakkennis, ruime en actuele ervaring in het vakgebied plus didactische kwaliteiten garanderen een inspirerende en dynamische masterclass.

Programma

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

De masterclass Interne communicatie is opgedeeld in verschillende modules, waarin theorie wordt afgewisseld met praktijkvoorbeelden. De kennis en de inspirerende manier van met elkaar werken aan communicatiestrategieën en -ideeën maakt dat adviseurs meer lef krijgen om goed onderbouwd af te wijken van de geëigende paden.

De masterclass Interne communicatie bestaat uit een Know It!- en een Do It!-gedeelte. In het Know It!-gedeelte staat het overdragen van kennis centraal. Op interactieve wijze bespreekt de vakdocent de laatste ontwikkelingen en koppelt zo praktijk aan theorie en literatuur. In het Do It!-gedeelte breng je het geleerde in praktijk. Actuele cases en praktijksimulaties staan garant voor een actief en effectief leerproces.

Lesprogramma

1. Do It!-weekend: Binnenste buiten
  • Reputatiemanagement in relatie tot interne communicatie. Wat is het en wat levert het op?
  • Internal Branding, sturen vanuit waarden in al haar facetten.
  • Integratie Internal & External branding.
  • De adviseur als visitekaartje. Hoe presenteer je jezelf?
2. Breincommunicatie en Psychologie Hoe zet je communicatie op een succesvolle wijze in bij interne en externe veranderingstrajecten? Je maakt kennis met de laatste psychologische inzichten en breinonderzoeken die een licht werpen op het veranderingsvermogen van mensen. Je leert deze inzichten te vertalen naar je eigen werkpraktijk. Met o.a. aandacht voor emotionele intelligentie en de kracht van verhalen.
3. Denken vanuit gedrag en Groepsdynamica. De mens als vertrek- en eindpunt van veranderingstrajecten Gedrag is een veelzijdig fenomeen. Er bestaat een ruime diversiteit aan inzichten en gedachten over gedrag. Welke opvatting domineert wordt vooral bepaald door het gebruikte mensbeeld. Is de mens rationeel, individueel, emotioneel of kuddedier? Elk mensbeeld leidt én tot andere waarnemingen én tot andere interventies. Bij veel beleidsmatig geïnitieerde veranderingen van gedrag lijkt de mens niet te bestaan. De teksten ademen beheersing en regie uit. De mens is slechts impliciet aanwezig. Gedrag lijkt de afgeleide van het beleid. Dat heeft vergaande consequenties voor effectiviteit en impact; vaak lukt het niet. Men vergeet te denken vanuit gedrag. In het ochtendgedeelte ligt de focus op ‘kijken naar de mens, zijn gedrag en wijze van communiceren”; ook expliciteren we het door jou gehanteerde mensbeeld. Vanuit gedrag wordt ‘teruggekeken’ naar het voorgestelde beleid. Hoe kun je dat daardoor effectiever maken? De middag legt het accent op een bijzondere uitvergroting van menselijk gedrag, groepsdynamica. Groepen bezitten eigen karakteristieken die soms harmoniëren met de drijfveren van de individuele mens. Hoe zorg je ervoor dat je als mens tot je recht komt in de groep en dat de groep zorgt dat jij als individu tot je recht komt? Op één aspect van groepsdynamica ligt extra aandacht en dat is samenwerken. Samenwerken is misschien wel het lastigste voor de mens, terwijl die mens zonder samenwerking nergens is. Steeds vaker leggen organisaties de verantwoordelijkheid voor het behalen van resultaten bij hun medewerkers. Die kunnen dat realiseren door samen te werken; met mensen van binnen én van buiten de organisatie.
4. Changemanagement Onder leiding van een ervaren changemanager gaan we in op de belangrijkste theoretische inzichten van verandermanagement, maar ook hoe je deze toepast in de praktijk. Wat zijn de slaagfactoren voor een verandering en welke rol heb je daarin als communicatieadviseur? Hoe ga je om met weerstand en wat kun je doen om het gedrag van medewerkers positief te beïnvloeden? Je krijgt praktische handvatten en gaat die in groepjes met maatwerkbegeleiding van de docent toetsen. Je bereid in een groep een korte presentatie voor over een boek wat je toegewezen wordt. De boeken en indeling worden door de docent uitgezocht. De dag wordt afgesloten met een interessante casus die toont hoe een organisatie van vele tienduizenden medewerkers succesvol door een complexe cultuurverandering gaat.
5. Do It!-weekend: Leidinggeven, inspireren en leren Leidinggeven, inspireren en leren:
  • Spiegelen van het management op hun bijdrage aan interne communicatie en beeldvorming. Aanpak, jouw rol en inzicht in wat het management nodig heeft.
  • Accountability van het interne communicatiebeleid. Hoe maak je de toegevoegde waarde van interne communicatie aan het primaire proces van je organisatie duidelijk? Kennismaking met de PAN-analyse.
  • Inzicht in de breinvoorkeuren van organisaties en medewerkers/opdrachtgevers. We brengen je eigen breinvoorkeur in beeld d.m.v. een online-test.

Interne communicatie nieuwe stijl:
  • Inzet social media.
  • Inspirerende werkvormen voor gedragsverandering.
  • De toekomst van interne communicatie en de veranderende rol van de adviseur.
6. Eindgesprek
6. Individueel eindgesprek van 40 minuten Je sluit de opleiding af met een individueel eindgesprek van 40 minuten. Basis voor dit eindgesprek zijn jouw reflectieverslagen en een adviesnotitie die je na het afsluitende weekend van de masterclass schrijft.

Startdata en locaties

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de Masterclass Interne communicatie. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
23-04-2015 Amsterdam SRM Dinsdag

Literatuur

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

Hier vind je de verplichte of aanbevolen literatuur voor de Masterclass Interne communicatie. Je kunt het boek bestellen bij managementboek.nl via de link in onderstaand overzicht.

Verplichte literatuur

Het slimme onbewuste - Denken met gevoel

Auteur: Ap Dijksterhuis

Waarom helpt nadenken vaak niet bij het nemen van beslissingen? Waarom vinden we een liedje dat al weken op nummer 1 staat in de hitlijsten leuker dan een liedje dat we voor het eerst horen? En hadden Mozart en Einstein een beter functionerend bewustzijn dan wij, of was het hun onbewuste dat hen tot genieën maakte? We plaatsen het bewustzijn op een voetstuk, zien het als de kroon op de evolutie en denken dat het ons onderscheidt van andere dieren: dat het ons verstandig en rationeel maakt, dat het de baas is in ons brein en dat het ons gedrag stuurt. Ons onbewuste daarentegen zien we als ondergeschikt. Het is niet meer dan een hulpje van het bewustzijn.

IC in 3D - Interne Communicatie in een breed organisatieperspectief

Auteur: Ilse van Ravenstein, Guus Kok

In 'IC in 3D' bekijken we interne communicatie door een driedimensionale bril. Door verder te kijken dan het oorspronkelijke domein van de middelen, door spelers centraal te stellen en door de unieke organisatie context als uitgangspunt te nemen. Dit boek geeft u houvast in de enorme container die interne communicatie kan zijn. Maar zet u ook zelf aan het werk en probeert het perspectief op uw eigen organisatie te verdiepen. Met alle dimensies die daarbij komen kijken. Met de handvatten voor een diagnose van de interne communicatie in uw eigen organisatie.

Leren veranderen - een handboek voor de veranderkundige

Auteur: Léon de Caluwé, Hans Vermaak

'Leren veranderen' is het geheel herschreven handboek van Léon de Caluwé en Hans Vermaak. Sinds zij in 1999 de eerste versie publiceerden, is het boek populair geworden. Het is een stabiele bestseller op het gebied van veranderkunde in Nederland. Het wordt gebruikt door managers, adviseurs en andere veranderaars en is een vast onderdeel in tientallen opleidingen. In 2003 kwam een Engelse versie van het boek op de markt (Learning to Change) waardoor het ook internationaal toegankelijk is.

Hoe mensen keuzes maken - De psychologie van beslissen

Auteur: Will Tiemeijer

Wat zijn de nieuwste wetenschappelijke inzichten over de wijze waarop mensen keuzes maken? Wat is hierin de rol van het onbewuste? In hoeverre kiezen we eigenlijk 'uit vrije wil'? En wat kunnen beleidsmakers met deze kennis? Daarover gaat 'Hoe mensen keuzes maken'. De laatste jaren groeit de wetenschappelijke kennis over de aard van menselijke keuzes met rasse schreden,. Vakgebieden als sociale psychologie en hersenwetenschap maken grote bloei door, zeker in Nederland. Deze nieuwe kennis noopt niet alleen tot bijstellen van ons mensbeeld, maar is ook van belang voor beleidsmakers die zich bezig houden met de beïnvloeding van keuzes.

Prijsopbouw

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de masterclass Interne communicatie. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten en verblijfskosten. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn btw-vrij. € 3.475,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 500,00
Integrale prijsDe integrale prijs is btw-vrij.
Let op: Onder de integrale prijs vallen niet de literatuurkosten.
€ 3.975,00

Overige kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Verplichte literatuur De totaalprijs voor verplichte literatuur geeft een indicatie van de geschatte literatuurkosten. Je dient de literatuur zelf te bestellen. Instructies voor het bestellen van literatuur vind je onder het tabblad ‘Literatuur’. € 200,00

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Communicatie opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

Masterclass Interne communicatie

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met de SRM Client Desk via 020 - 512 65 55 of clientdesk@srm.nl.