Masterclass Projectmanagement en communicatie

Masterclass Projectmanagement en communicatie

Projectmanagement staat of valt bij professionele communicatie. De cijfers liegen er niet om: bij het mislukken van een project wordt dit voor 70% toegeschreven aan slechte communicatie. Uit onderzoek blijkt dat zowel project als programmamanagers zelf aangeven dat goede communicatie van doorslaggevend belang is voor succes. Daarnaast geven zij aan dat zij daar zelf, met of zonder communicatieprofessional, niet voldoende in slagen. Dit heeft consequenties voor het resultaat in termen van kwaliteit, planning en budget.

Communicatie binnen een project vraagt meer dan alleen een goed plan en gedegen uitvoering. Het vraagt aandacht voor inzicht in het doel van elk project, het te bereiken eindproduct, de belangen van stakeholders, de interpersoonlijke communicatie in het projectteam en het kunnen bewaken van het resultaat aan de hand van harde en zachte criteria. Een professionele communicatiedeskundige rekent het analyseren en bewerken van krachtvelden, het coachen en adviseren van (project)partners, naast het ontwikkelen van communicatiestrategieën en het kiezen van communicatieboodschappen, steeds meer tot zijn vak.

N.B. In verband met de leesbaarheid kan waar in de tekst project genoemd wordt, ook programma gelezen worden.

In deze masterclass leren communicatieprofessionals en projectmanagers de wereld van de opdrachtgever en projectmanager in hoofdlijnen heel goed kennen. Dit is noodzakelijk om uit te groeien tot een stevige sparringpartner voor de opdrachtgever en projectmanager. De communicatieverantwoordelijkheid kan op deze manier worden uitgebouwd naar:

  • Het formuleren van boodschappen die antwoord geven op de inzichten en belangen van verschillende partners en partijen, in relatie tot het gewenste resultaat van het project
  • Monitoren van verschillende belangen en het adviseren over communicatie
  • Interventies voor interne en externe communicatie
  • Mede vormgeven van de (interne) communicatie, werkvormen en interacties met verschillende doelgroepen

Vanzelfsprekend is hierbij ook aandacht voor accountability van communicatie in projecten: doen we de juiste dingen en doen we ze goed? Hoe dragen we met communicatie bij aan de kritische succesfactoren voor projecten en hoe laten we dat zien?

Voor wie bedoeld?

De Masterclass Projectmanagement en communicatie is ontwikkeld voor communicatiedeskundigen en projectmanagers die werkzaam zijn bij de overheid en in het bedrijfsleven. Zij hebben de verantwoordelijkheid voor de communicatie in (complexe) projecten, willen beter inzicht krijgen in het doel van het project en op basis hiervan een effectieve en zichtbare bijdrage kunnen leveren in hun adviesfunctie richting belangrijke stakeholders. Ze willen kennis maken met technieken uit het projectmanagementveld die hen in staat stellen goed gefundeerd communicatie-interventies te verantwoorden en willen leren hoe ze door hun opdrachtgever als onmisbare schakel in het projectsucces gezien worden.

Direct rendement voor jou en je organisatie

Je:

  • leert de taal spreken van de opdrachtgever
  • leert om in samenspraak met de projectleden een visie te ontwikkelen
  • leert om de omgeving en de stakeholders van het programma in kaart te brengen
  • leert de voordelen te beschrijven en voor wie welk voordeel van belang is
  • leert om mee te denken met het inrichten van de organisatie van het programma/project
  • leert de verschillende veranderfasen kennen
  • schrijft op basis van de geleerde analysetechnieken een communicatiestrategie en (deel)communicatieplannen
  • leert sturing te geven aan het stakeholders- en engagementmanagement
  • leert met verschillende werkvormen te werken en maak kennis met methodieken als Agile, Scrum, Lean en Six Sigma
  • leert je adviesvaardigheden af te stemmen op de persoon en zijn of haar belangen in en buiten het programma/project
  • wordt deskundiger op het gebied van projectmanagement en bent daarmee een stevige sparringpartner voor opdrachtgever

Jouw collega-deelnemers

Jouw collega-deelnemers hebben een vergelijkbaar denk- en ervaringsniveau en komen uit verschillende branches. Het delen van elkaars ervaringen, overwegingen, dilemma’s en kansen levert daarom extra kennis en inzicht op. Verschillende eigen projecten worden besproken met andere deelnemers, om zo de kennis over het vakgebied en de werkende communicatiestrategieën te vergroten.

Programma

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

De Masterclass Projectmanagement en communicatie bestaat uit een Know It!- en een Do It!-gedeelte. In het Know It!-gedeelte staat het overdragen van kennis centraal. Op interactieve wijze bespreekt de vakdocent de laatste ontwikkelingen en koppelt zo praktijk aan theorie en literatuur. In het Do It!-gedeelte breng je het geleerde in praktijk. Actuele cases en praktijksimulaties staan garant voor een actief en effectief leerproces.

Lesprogramma

1. Visie en vertrouwen
  • Theorieën over en verschillen tussen programma's en projecten
  • Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het programma- en/of projectteam
  • Rol van de communicatieprofessional tijdens de voorbereiding, de uitvoering en de afronding
  • Projectmanagement methodieken met de nadruk op Agile en Scrum gekoppeld aan de theorie de Reflectieve Communicatie Scrum™. van Betteke van Ruler
  • Formuleren van eisen, doelen en scope op basis van een visiedocument en een profiel van de businesscase-resultaten (een beschrijving van de opbrengsten van het resultaat van de projecten voor de verschillende belangengroepen en omgeving). Bovendien geeft dit de communicatieprofessional inzicht in zijn of haar taken, waardoor de bijdrage van communicatie direct zichtbaar en meetbaar wordt
2. Accountabele communicatie
    Accountabele communicatie aan de hand van projectmanagementtools.
  • Positioneren van de communicatieprofessional en haar of zijn toegevoegde waarde. Hoe een goede start te maken om te zorgen voor het juiste commitment
  • Stakeholdersmanagement en het maken van een krachtenveldanalyse
  • Communicatiestrategieën en communicatieboodschappen op basis van de stakeholdersanalyse en keuze van communicatiedoelgroepen
  • Risicomanagement en je adviesrol
3. Tweedaagse: De rol van adviseur Tweedaagse: De rol van adviseur, aanpak, uitvoering en communicatie-interventies In deze 2-daagse wordt gewerkt aan een case waarbij de aandacht naast de inhoud komt te liggen op het coachen en begeleiden van elkaar. Aan de hand van verschillende werkvormen worden de mogelijkheden voor uitwisselen van informatie, het ontwikkelen van visie en het nemen van besluiten geoefend. De eigen praktijksituatie staat centraal bij het oefenen van de adviesvaardigheden. Aan de hand van een online vragenlijst ontvangen alle deelnemers een eigen breinproefiel. De breinprofielen van de verschillende type programammanagers en projectmanagers en hun (voorkeurs)aanpak, vormen een onderdeel van de masterclass.

Startdata en locaties

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de Masterclass Projectmanagement en communicatie. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
06-11-2017 Utrecht Meeting Plaza Maandag
21-05-2018 Utrecht Meeting Plaza Maandag

Literatuur

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

Verplichte literatuur

Strategische communicatie - Principes en toepassingen

Auteur: Noelle Aarts

De hele dag door worden we bestookt met informatie en suggesties, bedoeld om ons ergens toe aan te zetten of juist van af te brengen, in het belang van onszelf of van de wereld om ons heen. Ook bij het bedenken van oplossingen voor de meest uiteenlopende problemen roepen we al gauw om meer of betere communicatie. Kortom, strategische communicatie is aan de orde van de dag.

Hoe agile is jouw strategie

Auteur: Sjors van Leeuwen

Genomineerd voor de Pim Marketing Literatuurprijs 2016 Hoe groot is de kans dat jouw organisatie over tien jaar nog bestaat? Het antwoord op die vraag hangt voor een groot deel af van je strategische wendbaarheid, de snelheid waarmee je inspeelt op voortdurend veranderende omstandigheden. Think big, start small, act fast: dát is de koers die succesvolle organisaties varen. Zo zijn ze in staat om op volle kracht vooruit te gaan, waar andere organisaties stil blijven staan.

Aanbevolen literatuur

Projectmanagement

Auteur: Roel Grit

'Projectmanagement' laat studenten met weinig of geen projectervaring kennismaken met projectmatig werken. Het boek reikt hen naast de theorie een set praktische instrumenten aan voor het leren werken in projectverband.

Prijsopbouw

Vakgebied: Communicatie Niveau: Professional

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de Masterclass Projectmanagement en communicatie. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten en verblijfskosten.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn btw-vrij. € 2.495,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Integrale prijsDe integrale prijs is btw-vrij.€ 2.745,00

Wat vonden zij van Masterclass Projectmanagement en communicatie

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Communicatie opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

Masterclass Projectmanagement en communicatie

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.