Online communicatie

Online communicatie

Online communicatiemiddelen stellen ons in staat om directe communicatie met grote groepen mensen, waar dan ook ter wereld, mogelijk te maken. Er wordt verwacht dat een organisatie transparant, snel en digitaal communiceert.

Tijdens deze opleiding ontdek je de belangrijkste gereedschappen en inzichten die jou helpen om je vak online effectiever uit te voeren. We behandelen onder andere contentstrategie, communitymanagement, zoekmachineoptimalisatie (SEO), online video, user experience (UX), Google Analytics, online monitoring en sociale media management. 

Voor wie is deze opleiding bedoeld?

Deze opleiding is bedoeld voor ambitieuze (marketing)communicatieprofessionals die zichzelf willen onderscheiden met hun waardevolle inzichten in online communicatie en daarmee effectiever hun vak willen uitvoeren. Je wilt in de praktijk slagvaardiger wilt worden en een uitdagende gesprekspartner zijn voor online specialisten.

De inzichten die je opdoet tijdens de opleiding Communicatiemedewerker/Junior adviseur - BNP niveau 3 (B) of Senior Communicatieadviseur - BNP niveau 4 (C) bieden een goed vertrekpunt voor deze opleiding. 

Direct rendement, ook voor de communicatie binnen jouw organisatie

Je:

  • krijgt een goed beeld van het online ecosysteem en leert welke online middelen wel of niet van belang zijn binnen jouw context. 
  • leert jouw online communicatie-aanpak verbeteren en meer samenhang te creëren.
  • kunt via sociale media meer inzichten over je doelgroep opdoen.
  • begrijpt de mogelijkheden om content te maken die mensen raakt.
  • leert hoe jouw content beter gevonden wordt door middel van zoekmachineoptimalisatie (SEO).
  • kunt online gesprekken over jouw onderwerpen en organisatie monitoren.
  • leert hoe jouw organisatie toegevoegde waarde kan bieden in online communities en online conversaties.
  • leert hoe je een (web)developmentproject (zoals een nieuwe website) beter kunt sturen.
  • kunt jouw online communicatie-inspanningen op effect meten en optimaliseren aan de hand van data.
  • leert hoe je de beleving van een website onderzoekt en verbetert.
  • schrijft onder begeleiding van een mentor een adviesplan voor jouw organisatie of project.

Het examen

Je sluit de opleiding af met een adviesplan en een mondelinge verdediging. Met het adviesplan ga je in op de mogelijkheden die je ziet om de behandelde materie (beter) toe te passen in jouw praktijk. Je verdedigt je advies tijdens het mondeling examen. Als je de examinatoren kunt overtuigen dat jouw advies zal leiden tot een verbetering van de huidige situatie, ontvang je het SRM-diploma Online communicatie.

Jouw docenten en coaches

Communicatie is een breed vakgebied, maar vereist tegelijkertijd ook ambachtelijke kennis en kunde op tal van deelgebieden. Daarom werkt SRM met specialisten die dagelijks te maken hebben met de problematiek, uitdagingen en kansen die ons vakgebied met zich meebrengt. Je krijgt les van ervaren praktijkprofessionals (waaronder online communicatieprofessionals, SEO-copywriters, communitymanagers, usability-experts). Stuk voor stuk inspirerende professionals waar jij als communicatieprofessional iets aan hebt. Uiteraard beschikken ze ook over de didactische kwaliteiten die nodig zijn om jou verder te brengen. Tevens krijg je persoonlijke aandacht tijdens de mentorbijeenkomsten.

Jouw investering in tijd

Wij zijn ons ervan bewust dat het volgen van deze opleiding een behoorlijke investering van jouw schaarse tijd vraagt. Daar hebben we het programma zoveel mogelijk op afgestemd. Zo is het aantal bijeenkomsten zo beperkt mogelijk gehouden zonder afbreuk te doen aan jouw leerrendement. De praktijkgerichtheid zorgt ervoor dat het grootste deel van het leereffect tijdens de bijeenkomsten plaatsvindt. Daarnaast krijg je dankzij de opleiding meer inspiratie en energie om binnen jouw werk nieuwe zaken op te pakken. Reken op zo'n 4 uur aan voorbereidingstijd per week, gedurende de opleiding. 

Toelatingseisen

Je hebt minimaal hbo of universitair denkniveau en affiniteit met het communicatievak. Er wordt van je verwacht dat je een eigen laptop (met werkende WiFi) meeneemt naar de bijeenkomsten en hier goed mee overweg kunt. Programma's als Word, Excel en Powerpoint zijn je niet vreemd, en je snapt hoe je overweg kunt met een browser als Google Chrome of Firefox. Ook wil je graag aan de slag met tools die je kunt gebruiken om nieuwe inzichten op te doen over het gedrag van je doelgroep. Twijfel je of je aan de toelatingseisen voldoet of heb je hier vragen over? Neem dan contact op met de programmamanager van deze opleiding. 

Programma

Vakgebied: Communicatie Niveau: Advanced

Gedurende de opleiding komen theorie en praktijk samen in de bijeenkomsten. Je ontvangt voorbereidende opdrachten zodat je in jouw eigen tijd ook op een waardevolle manier door kunt leren. 

Lesprogramma

1. Kick-off en Trends & ontwikkelingen
2. Het online ecosysteem en mobile Wat je ook met online communicatie wilt bereiken, het bevindt zich nooit in een vacuüm. Je bent onderdeel van een snel ontwikkeld online ecosysteem. Meestal heb je een eigen plek in dit ecosysteem, zoals een website, Facebookpagina of mobile app. Tijdens deze bijeenkomst staan we stil bij dit ecosysteem, hoe dit met elkaar interacteert en wat de effecten zijn van mobiele apparaten. Inzichten die onmisbaar zijn om de mogelijkheden van content en online interactie te doorgronden.
3. User experience: huidige UX en doelgroep Stel je eens voor dat bezoekers van je website de belangrijkste informatie niet weten te vinden of niet begrijpen hoe jouw website werkt. Dat leidt tot een slechte ervaring. Dit gebeurt waarschijnlijk veel vaker dan je denkt. Jij wilt daar natuurlijk verandering in brengen. Dat is waar Usability om draait: gebruiksvriendelijker maken van je website zodat jouw bezoekers een betere ervaring hebben. We behandelen theorie en best practises, maar besteden ook aandacht aan hoe je een usability-onderzoek vormgeeft.
4. Online de doelgroep in kaart Wat is de potentie van online communicatie voor mijn (project)doelen en doelgroepen? Met behulp van online tools leer je data over de aanwezigheid en activiteit van je doelgroepen te achterhalen. Wie zijn de belangrijkste influencers? En wat voor gesprekken worden er over jouw thema’s of organisatie gevoerd? Als je op deze vragen een antwoord kunt vinden, geeft dat waardevolle input voor jouw communicatie-aanpak.
5. Online monitoring Webcare is voor iedere organisatie een belangrijk aspect van online gesprekken. Tijdens deze bijeenkomst leer je hoe je webcare zo inricht dat het een waardevol onderdeel kan worden van je online dienstverlening. Ook leer je hoe je gesprekken en sentimenten online kunt monitoren.
6. Customer journey in kaart
7. Contentstrategie
8. Brand Journalism 1 PR 2.0 en Brand Journalism. Twee onderwerpen die een brug slaan tussen content en conversaties. Daarom staan we tijdens twee dagdelen stil bij de hoofdvraag: hoe creëer je met goede content langdurige relaties met je doelgroep, journalisten en bloggers? Je leert onder andere hoe je vanuit het ‘Brand Journalism’-perspectief content maakt die interessant is voor je doelgroep en hoe je de nieuwsmakers anno nu het leven makkelijker maakt middels een goed ingerichte online newsroom.
9. Brand Journalism 2 Tijdens dagdeel twee van PR 2.0 en Brand Journalism gaan we verder in op de praktische uitwerking van de onderwerpen die tijdens het eerste dagdeel de revue zijn gepasseerd.
10. Analytics 1 Google Analytics is wereldwijd en in Nederland het meest gebruikte analyticspakket. Dat is niet zonder reden, Google Analytics is namelijk de vriend van iedere online professional. Het geeft je inzicht in wat er op jouw webpagina’s gebeurt. Tijdens deze bijeenkomst bespreken we de basis van Google Analytics, zodat je tijdens andere bijeenkomsten gebruik kunt maken van deze tool.
11. SEO 1 Je kunt nog zulke mooie en goede teksten schrijven, als niemand ze leest heb je er weinig aan. Het is dus belangrijk dat mensen jouw content – en dus jouw website – goed kunnen vinden. Aangezien tegenwoordig bijna elke zoektocht naar informatie begint met het intikken van een paar woorden in Google is zoekmachineoptimalisatie (SEO), het vindbaar maken van jouw content binnen Google, van essentieel belang. Daarom helpen we je de basis van SEO onder de knie te krijgen. Je leert hoe zoekmachines werken en hoe je met deze kennis je content beter vindbaar kunt maken. Deze fundamentele inzichten maken het voor jou vervolgens weer makkelijker om een SEO-specialist zo effectief mogelijk in te zetten. Daarbij kijken we niet alleen naar de zoekmachines zelf, maar vooral ook naar de lezers. Een goed vindbare tekst schrijven is één ding, maar je wilt de lezer natuurlijk ook met je teksten interesseren. Hoe je daartussen de optimale balans vindt is de rode draad van deze SEO-lessen.
12. SEO 2 Google draait om woorden, zoekwoorden om precies te zijn. Waar zoeken potentiële bezoekers van je website nou precies op en hoe leidt de gedachtegang van een bezoeker eigenlijk tot een concrete zoekopdracht? En belangrijker: hoe zorg je dat die zoekopdracht ervoor zorgt dat jouw doelgroep op jouw website terecht komt? Daarom leer je stap voor stap hoe een zoekwoordenonderzoek in elkaar zit en ga je vervolgens zelf met je eigen onderzoek aan de slag. Gelukkig zijn er tal van handige tools die je hierbij helpen. We behandelen de gratis tools en gaan er direct mee aan de slag, zodat jij beter inzicht krijgt in het online gedrag van je doelgroep.
13. Online copywriting 1 Nu je weet welke woorden en zoektermen mensen gebruiken om de content op jouw website te vinden is het tijd om deze om te zetten naar aantrekkelijke teksten. Daarbij is het niet alleen belangrijk om de juiste informatie te bieden, maar ook om dit te doen op een manier die de aandacht van je lezers vasthoudt. Wist je bijvoorbeeld dat de meeste mensen een webpagina al binnen 15 seconden weer verlaten omdat ze niet direct kunnen vinden wat ze zoeken? Dat is dus de tijd die jij hebt om je bezoeker ervan te overtuigen dat hij bij jou aan het goede adres is. Copywriting is daarbij de sleutel tot teksten die de aandacht trekken en de lezer verleiden.
14. Online copywriting 2 Sommige mensen denken dat je bij SEO-copywriting teksten schrijft voor zoekmachines. Een bekend misverstand, want je schrijft uiteindelijk natuurlijk voor de mensen die jouw content lezen. De balans tussen schrijven voor mensen en schrijven voor zoekmachines is in de voorgaande lessen steeds naar voren gekomen en nu is het tijd om die theorie naar de praktijk te vertalen. Je leert welke SEO-elementen je makkelijk kunt toepassen in de teksten die je schrijft, zonder de leesbaarheid en verleidingskracht daarbij uit het oog te verliezen. Verder bespreken we nog enkele valkuilen.
15. Opstap naar het examen
16. Praktijkdag
17. Praktijkdag
18. Social media management Sociale media zijn een onmisbaar middel om online een relatie op te bouwen. Tijdens deze bijeenkomst verdiep je je in de belangrijkste sociale mediakanalen. Wat kunnen ze? Waar is de doelgroep actief? Welke zijn voor jou interessant en hoe zet je ze slimmer in? Aan de hand van een concrete case leer je hoe je sociale media planmatig en effectief kunt inrichten, zodat jij geschikte platforms kunt kiezen voor online content en dialoog.
19. Analytics 2 We mogen als communicatieprofessionals erg blij zijn met digitale communicatiemiddelen: we kunnen heel grondig het effect meten van onze inspanningen. Tijdens deze bijeenkomst kijken we naar de mogelijkheden om met Google analytics meer grip te krijgen op het meten, onder andere door gebruik van automatische rapporten en doelen.
20. Webdevelopment managen We gaan dieper in op het aansturen van een online project, waaronder hoe je een goede technische briefing structureert en slim gebruik maakt van tools en methodieken om sturing te geven tijdens de realisatie.
21. Community management 1 Communities draaien voor het grootste gedeelte om de gesprekken die er gevoerd worden. Hoe zorg je ervoor dat zowel jouw organisatie als jouw doelgroep iets aan deze gesprekken heeft? Tijdens deze bijeenkomst komen de volgende onderwerpen aan bod:
  • Wat verstaan we onder community- en conversatiemanagement?
  • Welke vormen kunnen communities aannemen en tot welk doel? Denk aan bijv. co-creatie en crowdfunding.
  • Wat voor soort gesprekken kun je online met je klant/doelgroep voeren en welk doel dienen ze?
  • Waar ligt de toegevoegde waarde van community- en conversatiemanagement?
  • Hoe kom je in contact met je doelgroep?
  • Wie heeft de verantwoordelijkheid voor communitymanagement binnen de organisatie?
22. Community management 2 Als je een goede aanpak hebt bedacht, moet je dit in de prakijk kunnen realiseren. Waar, en hoe begin je? Tijdens bijeenkomst 2 staan we stil bij het van de grond krijgen van een aanpak.
  • Communities en gesprekken van de grond krijgen.
  • Werven en activeren van community-leden.
  • Het meten van resultaten en hoe deze herleiden naar je eigen doelstellingen.
  • Algemene do’s en dont’s voor community- en conversatiemanagement.
  • Welke platforms passen bij jouw organisatie?
  • De rol van medewerkers binnen je organisatie.
  • Hoe zorg je ervoor dat de community ook binnen je organisatie gaat leven?
23. Analytics 3 Tijdens het derde dagdeel gaan we dieper in op het gebruiken van Google analytics om het effect van je inspanningen in kaart te brengen.
24. Usability en optimalisatie 1 Geen mens is hetzelfde, maar er is in grote lijnen wat te vertellen over hoe wij ons gedragen op een website. Je leert tijdens deze bijeenkomst hoe met je website en content de verschillende voorkeursprofielen van bezoekers aanspreekt en hoe je op basis van bekende heuristieken stap voor stap je website verder optimaliseert.
25. Usability en optimalisatie 2
26. Examentraining De laatste bijeenkomst van de opleiding staat in het teken van het examen. We bespreken de gang van zaken van het examen en de beoordeling, zodat jij met een helder beeld van het examen aan de slag kunt met je adviesnotitie.

Startdata en locaties

Vakgebied: Communicatie Niveau: Advanced

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding Online commuicatie. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
14-09-2017 Utrecht Meeting Plaza Donderdag
28-09-2017 Amsterdam SRM Donderdag
15-11-2017 Amsterdam SRM Woensdag

Literatuur

Vakgebied: Communicatie Niveau: Advanced

In onderstaand overzicht vind je de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding Online communicatie. De literatuur geldt voornamelijk ter voorbereidingen op de onderwerpen, zodat je goed gebruik kunt maken van de tijd die je tijdens de bijeenkomst hebt. De slides en aanvullende informatie die je van je trainer ontvangt, zijn een wezenlijk onderdeel van je voorbereiding op het examen. 

Verplichte literatuur

Dont make me think

Auteur: Steve Krug

Dit boek is een absolute musthave voor iedereen die professioneel met websites bezig is maar daar weinig of geen ervaring mee heeft. Krugs duidelijke uitgangspunten en eenvoudig toe te passen principes maken u niet alleen tot een volwaardige gesprekspartner van de experts maar zorgen er ook voor dat u zelf de usability van uw site enorm kunt verbeteren. Ook verkrijgbaar in het Nederlands, maar SRM prefereert de Engelse versie.

Aanbevolen literatuur

De Conversation Company

Auteur: Steven van Belleghem

Enkele jaren geleden bestond Twitter niet, had Facebook slechts een paar miljoen gebruikers en was er nog geen sprake van mobiel internet. De wereld is de voorbije jaren structureel veranderd. Dat zal niemand nog betwisten. Veel bedrijven hebben ondertussen hun eerste stappen in de wereld van de sociale media gezet. Toch slagen ze er nog niet in om hun conversatiepotentieel volledig te benutten. Conversation Manager Steven Van Belleghem reikt een duidelijke handleiding aan om uw bedrijf om te vormen tot een Conversation Company waar klanten en medewerkers uw potentiële woordvoerders zijn van uw bedrijf

Prijsopbouw

Vakgebied: Communicatie Niveau: Advanced

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Online communicatie. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten, verblijfskosten en examenkosten. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden
van SRM Loopbaan support.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn btw-vrij. € 3.830,00
Mondeling examen
(SRM Examen)
Het mondeling examen wordt ontwikkeld en afgenomen door SRM. De kwaliteit van de examens van SRM wordt gewaarborgd door een onafhankelijke examencommissie en beroepsverenigingen als Logeion en de TMA. € 320,00
Integrale prijsDe integrale prijs is btw-vrij.
Let op: Onder de integrale prijs vallen niet de literatuurkosten.
€ 4.150,00

SRM Loopbaan support

Betaal je de opleiding zelf? Kijk dan eens wat SRM Loopbaan support voor je kan betekenen.


Overige kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Verplichte literatuur De totaalprijs voor verplichte literatuur geeft een indicatie van de geschatte literatuurkosten. Je dient de literatuur zelf te bestellen. Instructies voor het bestellen van literatuur vind je onder het tabblad ‘Literatuur’. € 70,00

Wat vonden zij van Online communicatie

Persoonlijk advies

Vraag je je af of deze opleiding echt bij je past? Of ben je benieuwd tot welk niveau je online communicatie bij SRM onder de knie krijgt? Bel dan gerust met de programmamanager Online communicatie.

Neem contact op met
Jeroen van Woudenberg


Je kunt Jeroen bereiken via:

Telefoon: 020-5126565
E-mail: jeroen@srm.nl

 
 
Sluit

Online communicatie

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.