Online communicatie essentials

Online communicatie essentials

De korte opleiding Online communicatie essentials brengt je in contact met de belangrijkste ontwikkelingen en middelen binnen online communicatie. Daarmee ontdek je de samenhang van de online middelen en zie je hierdoor nieuwe kansen. Met deze kennis van het online ecosysteem kun je trends binnen het vakgebied binnen een breder perspectief plaatsen. Je leert de taal spreken van online specialisten zoals UX consultants, SEO specialisten, of webanalytics experts.

Voor wie is deze opleiding bedoeld?

De opleiding is uitermate relevant als je jezelf herkent in één van deze beschrijvingen:

  • Je hebt een (marketing)communicatiefunctie en je wilt beter op de hoogte zijn van de werking van de belangrijkste online middelen. Zo ontwikkel je een goed begrip van de online communicatiemiddelen en kan je jouw team en/of bureau beter aansturen.

  • Je hebt veel ervaring met bepaalde online communicatiemiddelen (zoals sociale media en je website) en wilt aanliggende vakgebieden of middelen beter begrijpen.

  • Je overweegt een loopbaan binnen online communicatie, maar wilt eerst de breedte van het online communicatievak ervaren. 

Jouw collega-deelnemers

Je maakt deel uit van een diverse groep (marketing)communicatieprofessionals. Jouw collega-deelnemers komen uit verschillende type organisaties, sectoren en branches. Je ervaart hoe anderen omgaan met vergelijkbare vraagstukken en doet kennis op van uiteenlopende organisaties, dat prikkelt de creativiteit.

Jouw docenten en trainers

SRM selecteert de docenten en trainers zorgvuldig. Stuk voor stuk inspirerende professionals die weten hoe de online wereld er nu uitziet en waar jij als communicatieprofessional iets aan hebt. Zowel specialisten als generalisten verzorgen de leerzame bijeenkomsten van deze opleiding.

Behoefte aan meer diepgang?

Online communicatie essentials is de verkorte versie van de opleiding Online communicatie. Wil je jezelf ontwikkelen tot het niveau waarop je zelf goed onderbouwde online adviezen kunt geven en de uitvoering op je kunt nemen? Bekijk dan onze opleiding Online communicatie.

Programma

Vakgebied: Communicatie Niveau: Advanced

De opleiding bestaat uit 8 avonden waarbij elke avond in het thema staat van een specifiek onderwerp. Zo ontdek je op een gestructureerde wijze de belangrijkste gereedschappen waarover je online beschikt.

Lesprogramma

1. De website en het online communicatie ecosysteem Het is een flinke opgave om overzicht te houden van alle mogelijkheden die online ter beschikking zijn. Maar als je de samenhang van het online ecosysteem doorgrondt, kun je boven de middelen staan en trends beter begrijpen. Tijdens de eerste bijeenkomst behandelen we de samenhang tussen de online communicatiemiddelen waaruit het online ecosysteem bestaat, zoals zoekmachines, online advertenties, E-mail, social media en natuurlijk de website.
2. User experience (UX) Steeds vaker ontstaat het eerste contact online. Het is dus van groot belang dat je online een goede eerste indruk achterlaat. User experience (UX) design helpt hierbij. UX design is het in kaart brengen en inspelen op de beleving van mensen. Hun ervaringen, emoties en gedrag vormen de basis waarmee je jouw online communicatiemiddelen beter inricht. Tijdens deze bijeenkomst raak je bekend met de basis van UX en hoe dit wordt toegepast binnen het online domein.
3. Search Engine Optimization (SEO) De eerste plek waar mensen op zoek gaan naar antwoorden is Google. Het is daarom belangrijk dat jouw organisatie te vinden is op de plekken waar de zoektocht van je doelgroep begint. Daarvoor moeten de website en content wel geoptimaliseerd (SEO) worden voor de zoekmachine van Google. Tijdens deze bijeenkomst komen de belangrijkste aspecten van SEO aan bod. We behandelen hoe een zoekmachine werkt en wat deze nodig heeft om jouw website en content op te kunnen nemen in de zoekmachineresultaten. Je leert hoe je er achter komt welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt en hoe je deze op de juiste wijze verwerkt binnen jouw website.
4. Social media Social Media is méér dan middelen als Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Deze media beschouwen we als distributiekanalen van onze visie die we op verschillende plaatsen van de customer journey kunnen inzetten. Gedurende deze les gaan we, aan de hand van het context model, social media op een strategische manier leren inzetten, met tal van praktijkvoorbeelden. Aan de hand van 10 bouwstenen krijg je inzicht in de mogelijkheden die jou als adviseur of consultant een volwaardig gesprekspartner maken en je helpen een visie te ontwikkelen die jouw organisatie of merk verder helpt.
5. Content Iedereen wil ‘iets’ met content. We zijn wars van ingekochte reclame en we willen mensen bereiken en beraken op een authentieke manier, met verhalen die het waard zijn om te delen. Toch is maar liefst 90 procent van alle content slecht. Hoe zorg je ervoor dat je met waardevolle content je doelgroep op de juiste plek bereikt? In zeven stappen laten we je zien hoe je tot een uitgekiende contentstrategie komt. We bieden inspiratie en staan stil bij veelgemaakte fouten.
6. E-mail De belangrijkste berichten worden nog steeds per e-mail verstuurd. Persoonlijke e-mails, service updates, blogberichten, social media berichten, afhaalberichten van pakketjes en e-cards komen allemaal rechtstreeks binnen in de inbox. Tijdens de bijeenkomst E-mail gaan we dieper in op de do's en don'ts en kijken we hoe een goede e-mailaanpak een positieve bijdrage levert aan de relatie tussen jou en je doelgroep.
7. Google Analytics Het is zover: je hebt bezoekers op je website. En nu? Tijdens deze bijeenkomst krijg je inzicht in data-analyse, welke rapportagemogelijkheden er zijn binnen Google Analytics en welke aannames je nooit mag maken.
8. Conversion Rate Optimization (CRO) Het zou zonde zijn als jouw inspanningen onvoldoende aanzetten tot actie, waardoor je jouw doel niet bereikt. Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop je jouw online inspanningen kunt verbeteren. Hoe je hier onderzoek naar doet en vervolgens zinnige acties aan koppelt, ontdek je tijdens de laatste bijeenkomst.

Startdata en locaties

Vakgebied: Communicatie Niveau: Advanced

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de korte opleiding Online communicatie essentials. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
07-09-2017 Utrecht Meeting Plaza Donderdag
02-10-2017 Amsterdam SRM Maandag

Literatuur

Vakgebied: Communicatie Niveau: Advanced

Tijdens de opleiding zul je veel gebruikmaken van online content zoals filmpjes, whitepapers en blogs om je lessen voor te bereiden. Er is geen verplichte literatuurlijst, je mag wel tijdens de opleiding een aantal goede leestips voor verdere verdieping verwachten. 

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Communicatie Niveau: Advanced

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Online communicatie essentials. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten, verblijf/arrangementskosten en examenkosten.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn btw-vrij. € 1.320,00
Schriftelijk examen
(SRM Examen)
Het schriftelijk examen wordt ontwikkeld en afgenomen door SRM. De kwaliteit van de examens van SRM wordt gewaarborgd door een onafhankelijke examencommissie en beroepsverenigingen als Logeion en de TMA. € 275,00
Integrale prijsDe integrale prijs is btw-vrij.€ 1.595,00

Wat vonden zij van Online communicatie essentials

Persoonlijk advies

Vraag je je af of deze opleiding echt bij je past? Of ben je benieuwd tot welk niveau je online communicatie bij SRM onder de knie krijgt? Bel dan gerust met de programmamanager Online communicatie.

Neem contact op met
Jeroen van Woudenberg


Je kunt Jeroen bereiken via:

Telefoon: 020-5126565
E-mail: jeroen@srm.nl

 
 
Sluit

Online communicatie essentials

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.