Masterclass Business Model Canvas

Masterclass Business Model Canvas

Het grootste taxibedrijf van de wereld heeft geen taxis. Het grootste kamerverhuurbedrijf ter wereld heeft geen kamers en de grootste speler op de hotelmarkt heeft geen hotels. En wie zou wel eens de grootste autoverhuurder kunnen worden, maar zonder eigen auto's? Wie wordt de belangrijkste TV zender zonder...

Wat hebben het Amerikaanse Uber, AirBnB, HBO of Nederlandse bedrijven als Booking.com en Snappcar dan wel? Een uniek en innovatief Business Model! Je zou er welhaast jaloers van worden. Maar met jaloezie schiet je als bedrijf weinig op...

Wat dan wel? Zelf een nieuw Business model bedenken.

De grote uitdaging is om als organisatie zelf een nieuw business model te ontwikkelen. Dat geldt heel in het bijzonder in dit online tijdperk, waar bedrijven met een traditioneel business model soms ongenadig hard onderuit worden gehaald. De traditionele muziekindustrie (Sony Music bijvoorbeeld) versus Apple iTunes. Maar vervolgens dreigt iTunes van het roemruchte Apple onderuit gehaald te worden door Spotify. Apple blijft natuurlijk niet stil zitten en komt weer met een tegenzet.

Het lastige is: een nieuw Business model ontwikkelen, dat is heel wat makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe doe je dat? Gelukkig heeft Alex Osterwalder het Business Model Canvas ontwikkeld. Een zeer fraai model dat enorm kan helpen om een nieuw business model te ontwikkelen. Het model zit heel slim in elkaar en stimuleert om nieuwe en creatieve oplossing te vinden. Groot voordeel is ook dat het model een heel logische opbouw kent, zeer herkenbaar voor iedereen die verstand heeft van marketing.

En Michael Porter dan? Of de Blue Ocean Strategy?

Het kost ons enige moeite om het te erkennen, maar Alex Osterwalder weet met dit model zelfs onze grote held Michael Porter te verslaan. Want hoe fraai Porter's denkwijze ook is, zijn value chain is een taai model dat je zelden op vernieuwende gedachten brengt. Ook Kim en Mauborgne (van de bekende Blue Ocean Strategy) worden door Osterwalder een rode oceaan in gestuurd. Of overdrijven we nu een beetje? Aan jou om het te ontdekken door het volgen van onze tweedaagse Masterclass Business Model Canvas.

Direct rendement

  • Je leert hoe het Business Model Canvas in elkaar zit.
  • Je leert met het Canvas model te werken.
  • Bovenal: je gaat zelf met het Canvas model aan de slag om een nieuw Business model te ontwikkelen.
  • Vervolgens kun je gebruik maken van de kennis van onze Canvas expert om de kwaliteit van je plan te toetsen.

Voor wie is de masterclass bedoeld?

De masterclass is bedoeld voor senior marketeers die mede verantwoordelijk zijn voor het commerciële beleid van een merk, productgroep of business unit.

Jouw collega deelnemers

Jouw collega's staan voor dezelfde uitdaging, ook zij vragen zich af of het mogelijk is de concurrentiepositie van hun bedrijf in dit online tijdperk ingrijpend te versterken.

Programma

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

De masterclass bestaat uit vier aaneengesloten dagdelen, inclusief een overnachting.

Lesprogramma

1. Masterclass Business Model Canvas Dagdeel 1: Uitleg Business model Canvas
  • Veranderende wereld en gevolgen voor Business model
  • Business model Canvas, werking in hoofdlijnen
  • Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen het 6-stappenplan van SRM, de Blue Ocean Strategy en het Business model Canvas?
Dagdeel 2: Value Proposition Design
  • Customer jobs, pains & gains
  • Pain relievers, gain creators, products & services
  • Zelf aan de slag
  • Van Value Proposition naar Business model.
Dagdeel 3 en 4: Business model Innovation
  • Je gaat in teamverband aan de slag om een Business model uit te werken voor een Business unit waar jij of een van je teamgenoten werkzaam is
  • Presentatie door het team
  • Feedback van coach
  • Discussie over mogelijke verbeterpunten en concrete uitwerking.

Startdata en locaties

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de Masterclass Business Model Canvas. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
15-09-2017 Wolfheze De Buunderkamp Vrijdag

Literatuur

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de Business Model Canvas
.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn btw-vrij. € 1.045,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Integrale prijsDe integrale prijs is btw-vrij.€ 1.295,00

Wat vonden zij van Masterclass Business Model Canvas

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Marketing opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

Masterclass Business Model Canvas

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.