Masterclass Praktisch gebruik van Big Data

Masterclass Praktisch gebruik van Big Data

Big Data Marketing: hype en werkelijkheid, met uitzonderlijk aantrekkelijke kansen voor grote en kleine organisaties. De exponentiële groei in data en snelheid maken Big Data tot een sleutelonderwerp voor zakelijk succes. Toch falen tal van bedrijven in hun pogingen slim in te spelen op het koopgedrag van hun klanten, hoewel dat met big - maar ook met small - data niet meer nodig is. Deze masterclass leert je om big data praktisch in te zetten. Je leert als manager of marketeer hoe je big data succesvol inzet, en hoe je analisten aanstuurt. Dit is geen analyse masterclass waarin je met SAS, SPSS of R je eigen data analyseert, maar een managementcursus om met data je concurrentiepositie te versterken. En daarmee versterk je natuurlijk ook je eigen concurrentiepositie op de arbeidsmarkt. En unieke masterclass in een kleine groep voor extra impact en interactie.

We behandelen de volgende vragen en onderwerpen:

  • Waarom is data cruciaal voor het verdienmodel van organisaties?
  • Hoe ziet een (big) data gedreven commercieel proces eruit en hoe stuur ik dat aan?
  • Welke big data bronnen zijn er intern en extern beschikbaar?
  • Welke analyse methodes zijn er en welke methode kun je het beste toepassen bij welke vraag?
  • Hoe zorg je dat met de verkregen inzichten ook de juiste commerciële afwegingen worden gemaakt in een omnichannel marktbewerking?
  • Welke rol kunnen data spelen bij het inrichten van een customer journey?
  • Hoe versterken cijfers en creativiteit elkaar en waarom levert dat betere resultaten op?
  • Wat werkt wel en niet, hoe onderscheid ik zin en onzin en wat zijn de valkuilen voor mijn collega’s en voor mij?
  • Waar moet ik om denken in verband met de nieuwe privacy wet AVG?
  • Zo werken Sanoma en Centraal Beheer Achmea met big data

Je leert de stappen en inzichten om te zetten in succesvol marketingbeleid. De unieke combinatie van vijf Know It!-bijeenkomsten (om je kennis en inzicht te vergroten) en een tweedaagse Do It!-sessie zorgen ervoor dat je na het volgen van deze masterclass het geleerde in je eigen beroepspraktijk kunt toepassen.

Voor wie is de Masterclass bedoeld?

Als marketingprofessional binnen een commerciële organisatie hoef je geen econometrist te zijn om goede analyses te maken en deze analyses om te zetten in slim commercieel beleid. Wel verwachten we van je: een HBO+ denkniveau, minimaal meerdere jaren marketing praktijkervaring en geen cijferangst. Je leert als marketingprofessional hoe je processen moet sturen en hoe, en met welke vragen, je data-analisten moet aansturen.

Door deze masterclass krijg je op strategisch niveau inzicht in wat wel en wat niet kan met big data. Je leert met welke methoden jouw vragen het beste worden beantwoord. Je herkent de blinde vlekken van de (big) data-analisten en van je collega marketeers. En wellicht ook van jezelf. Je weet nu waarom het niet altijd om big data gaat, want weinig data kan minstens zo veelzeggend zijn. En goedkoper. Na de masterclass heb je meer inzicht in beschikbare bigdatabronnen en de manier waarop je jouw organisatie met big marketingdata effectiever kunt aansturen. 

Jouw collega-deelnemers

Je collega-deelnemers hebben een overeenkomstig denk- en ervaringsniveau en komen uit verschillende branches. Het delen van elkaars ervaringen, overwegingen, dilemma's en kansen levert een schat aan extra kennis en inzicht op! We werken in een kleine groep wat de impact extra groot maakt.

Programma

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

Hier vind je een overzicht van alle bijeenkomsten waaruit de masterclass Praktisch gebruik van Big Data is opgebouwd. Bij elke bijeenkomst vind je een korte beschrijving van de lesstof die zal worden behandeld. De masterclass bestaat uit vijf avonden en een praktijkweekend. 

Lesprogramma

1. Introductieavond Wat gebeurt er in de wereld van big data? Hoe heb je hiervan het meeste plezier in de sturing van de marketing & verkoop van jouw organisatie? Een fascinerende sessie in klein verband door Paul Postma zelf. In deze introductie zet hij je op een ander been over het sturen met data en over het gedrag van klanten. Vol voorbeelden die je bij jezelf herkent. Onderwerpen die worden behandeld zijn:
  • Ontwikkeling van big data in de tijd.
  • Waarom zijn we gek op big data?
  • Verband met neuromarketing: de kracht van data en de misleiding van gevoel.
  • De gevaren van de machtige platformbedrijven, maar jij kunt daar wel van profiteren.
  • Leer met data de realiteit onthullen die marketeers die over het hoofd zien.
  • Reden en oorzaken van groei in datagestuurde marketing- en verkoopprocessen.
  • Data en online zijn cruciaal voor het verdienmodel van organisaties.
2. Aan de slag met big data Tijdens deze bijeenkomst leer je van Lex Pluijter hoe je met big data aan de slag gaat. En hoe je aan de hand van de klantwaardekubus en de vier commerciële hoofdprocessen doelstellingen formuleert die je met big data bereikt. Tenslotte gaan we deze bijeenkomst in op de belangrijkste big data bronnen en hoe deze in te zetten.
  • Uitleg van de klantwaardekubus
  • De vier commerciële hoofdprocessen.
  • Formuleren van doelstellingen die je met big data wilt bereiken.
  • Hoe ziet een (big) data gedreven commercieel proces eruit en hoe stuur ik dat aan?
  • Hoe (her)vorm ik een datagedreven organisatie met de noodzakelijke functies en competenties?
  • Hoe zorg ik dat de verschillende disciplines in mijn organisatie optimaal samenwerken en elkaar versterken in het gebruik van big data voor marketing en verkoopdoeleinden?
  • Wat is de voorspellende waarde van big data?
3. Beschikbare databronnen en analysemethoden en hoe Sanoma die in de praktijk brengt Wat zijn de meest gebruikte methoden voor big data analytics en wat zijn de trends in marketing intelligence. Je maakt kennis met beschrijvende en voorspellende analyses, text mining, allerlei maten om te meten en alles met hun voor- en nadelen. Je hoeft zelf geen cluster- en regressieanalyses te maken, maar na afloop van deze praktische avond snap je wel wat er mogelijk is en welke voorspellende waarde ze wel of niet hebben voor marketing en verkoop. Richard Geukema verzorgt deze avond. En de verantwoordelijke van Sanoma Ewout Vis laat je op aanstekelijke wijze zien hoe zijn organisatie dat in de praktijk brengt.
  • Welke big data bronnen zijn er intern en extern beschikbaar?
  • Wat zijn de meest gebruikte analyse methoden voor big data analytics?
  • Datagebruik en datapreparatie met daarbij aandacht voor de koppeling van online en offline data.
  • Beschrijvende en voorspellende analyses.
  • Wat kun je doen met tekst mining?
  • Welke methoden kun je het beste toepassen bij welke vragen?
  • Hoe maak je de vertaalslag van big data naar overzichtelijke rapportages en inzichten?
  • Voorbeelden van uiteenlopende toepassingen: van financiële dienst tot pretpark.
  • Wat werkt wel en niet met big data, hoe onderscheid ik zin en onzin en wat zijn de valkuilen voor jouw medewerkers en jezelf?
4. Aan de slag met web analytics In deze bijeenkomst zoomen we verder in op big data en toepassingen voor web analytics. Een praktische avond waarin we van Marten Havekes van Centraal Beheer Achmea aan de hand van concrete voorbeeldcases de toepasbaarheid leren kennen van de verschillende methodieken en wat de voorspellende waarde is voor marketing en verkoop.
  • Welke online data is intern en extern beschikbaar in en voor jouw organisatie?
  • Hoe ga je om met webdata van anonieme personen en methoden om die toch te vertalen naar bekende klanten en prospects?
  • Wat zijn de meest gebruikte KPI’s?
  • Wat is het nut van de analyse van klikpaden?
  • Wat zijn conversie- en attributiemodellen?
  • Voorbeelden van gratis en betaalde web analytics tools.
  • Toepassingen van web analytics in de praktijk van Centraal Beheer Achmea, en welke nieuwe toepassingen zij aan het testen zijn.
5. Aan de slag met social media analytics Deze vijfde bijeenkomst focust op big data en toepassingen voor social media analytics. Een buitengewoon praktische avond verzorgd door Wilco Verdoold, waarin we aan de hand van concrete voorbeeldcases de toepasbaarheid van de verschillende methodieken leren inzien en hun voorspellende waarde voor marketing en verkoop. Een hands-on avond over het gebruik van social media.
  • Hoe kun je luisteren en meten wat er op relevante social media wordt gezegd over jouw organisatie en merken en wat over je concurrenten?
  • Toepassingen van tools om social data en insights te verkrijgen in de praktijk.
  • Wat zijn nuttige social media kpi's?
  • Hoe kun je text mining inzetten om organisaties en patronen te herkennen en dit vervolgens om zetten naar werkbare insights?
  • Voorbeelden van gratis en betaalde tools om social insights te verkrijgen en hier marketing en verkoop op te sturen.
6. Do It! Live case We starten het Do It! weekend met een ‘afsluitende’ inleiding over strategische keuzes met big data. We onderscheiden hierbij zes kenmerken, en het type organisatie dat daarbij past. Je leert aan welke eisen je organisatie op elk kenmerk moet voldoen om de verschillende toepassingsniveaus te bereiken. De volgende onderwerpen komen daarbij aan bod:
  • Hoe stel je vast waartoe je organisatie in staat is met big data?
  • Uitleg van de zes kenmerken om strategische keuzes te maken.
  • Vier niveaus om organisaties te karakteriseren wat betreft de toepassing van big data.
  • Wat is het belang van big data in de verschillende stappen van de customer journey van een organisatie en wat kan je ermee in welke stap?
  • Voorbeelden van bedrijven die big data strategisch inzetten voor hun marketing en verkoop.

Vervolgens ga je in een klein team zelf aan de slag met alle theorie, cases, insights en output uit de voorgaande lessen. Je krijgt een briefing voor een echte live case. Aan de hand van het geleerde stappenplan onderbouw en creëer je met je team een big data insights plan en bereid je een presentatie voor. De presentaties worden aan het einde van de tweede dag beoordeeld en je krijgt feedback op de plannen van de verantwoordelijke manager van het bedrijf zelf!

Startdata en locaties

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de masterclass Praktisch gebruik van Big Data. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
15-05-2018 Utrecht Meeting Plaza Dinsdag

Literatuur

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de masterclass Praktisch gebruik van Big Data.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 2.245,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.€ 2.495,00

Wat vonden zij van Masterclass Praktisch gebruik van Big Data

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van Marketing opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

Masterclass Praktisch gebruik van Big Data

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.