NIMA A Marketing

NIMA A Marketing

Ga jij binnenkort je eerste stappen zetten in het marketingveld? De veelomvattende dynamiek van dit vakgebied is in het begin vaak overweldigend, maar met de juiste opleiding zul je snel de meest effectieve weg vinden. De opleiding NIMA A is hét startpunt om de onmisbare theorie onder de knie te krijgen. Je leert de basisprincipes van marketing toepassen op operationeel niveau.


Wat zijn de toelatingseisen voor NIMA A?

Voor deze cursus is geen specifieke vooropleiding vereist, maar een havo- of mbo-diploma met vakken als economie en wiskunde zullen je kans op succes wel vergroten. Werkervaring is welkom, maar niet noodzakelijk.


Hoe ziet het programma eruit?

Onder begeleiding van ervaren marketingprofessionals leer je de vertaalslag maken van theorie naar concrete praktijksituaties. Het programma bestaat naast behoorlijk wat zelfstudie uit een aantal bijeenkomsten waar in een ontspannen maar inspirerende sfeer over de stof wordt gediscussieerd. Verder wordt er geoefend met examencases, zodat de theorie direct tot leven komt.


Is NIMA A iets voor mij?

Als je aan het begin van je marketingcarrière staat en met de nodige basiskennis aan je toekomst wilt bouwen, is de opleiding een perfect startpunt. NIMA A Marketing biedt je een prima theoretische basis en een helder inzicht in het marketingvakgebied. Het accent ligt tijdens de cursus vooral op de theorie en minder op de toepassing in de beroepspraktijk. Wil je direct de vertaalslag maken naar het toepassen van de theorie in jouw eigen beroepspraktijk? Overweeg dan om in te stappen op NIMA B niveau. Om de opleiding NIMA B succesvol af te ronden dien je een marketingplan op te stellen voor de organisatie waar je werkzaam bent (of voor een externe opdrachtgever). Een bijkomend voordeel is dat NIMA je ook de mogelijkheid biedt om je te specialiseren in de volgende marketingvakgebieden: Business marketing, Consumenten marketing en Digital marketing.


Kan ik ook direct instromen op NIMA B, zonder NIMA A kennis?

Als je over HBO denkniveau + werkervaring in een commerciële functie beschikt: Ja! In dat geval biedt NIMA B je veel meer toegevoegde waarde dan NIMA A. Een heldere uiteenzetting van de overeenkomsten en verschillen tussen de drie NIMA B varianten vind je op onze NIMA B vergelijkingspagina. Twijfel je of je direct naar NIMA B kan? Bel dan met onze programmamanager Max Kohnstamm via 06-50605629.




Programma

Vakgebied: Marketing Niveau: Take-off

Het programma van de opleiding NIMA A Marketing bestaat uit een aantal verschillende bijeenkomsten. Bekijk hieronder welke onderwerpen we per bijeenkomst behandelen. Een overzicht van de data en locaties van de bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Lesprogramma

1. Workshop (1) De twee workshops worden gebruikt om de studenten kennis te laten maken met het begrip marketing, de basisbeginselen van marketing en om ze de rode draad van het marketingplanningsproces (dus de rode draad van de opleiding) bij te brengen. Na een korte kennismaking met SRM, elkaar e.d. start de workshop met een presentatie van de grondbeginselen van marketing en het planningsproces. Begrippen als externe analyse, kansen en bedreigingen, SWOT e.d. wordt ze verteld. Ze gaan na de pauze aan de slag (in groepjes) met de AHRA case. Een prima case om ze aan het denken te zetten. Aansluitend wordt de case klassikaal besproken (inclusief alle valkuilen) en we sluiten de avond af met een tweede presentatie over een inleiding tot strategieën en de marketing mix. Als huiswerk krijgen zij MC vragen mee.
2. Workshop (2) Les 2 begint met een herhaling van les 1 (door klassikaal vragen te beantwoorden) en het huiswerk wordt besproken. Zij krijgen ook de gelegenheid om vragen te stellen over de lesstof die ze hebben moeten lezen. In groepjes wordt de case Child in Time behandeld, besproken en geëvalueerd. De workshop wordt ook gebruikt om kennis te maken met het begrip duurzaamheid en enkele specifieke toepassingen (waar het NIMA eisen aan stelt, maar die verder niet in het programma zijn opgenomen). Denk hierbij aan business marketing, dienstenmarketing en internationale marketing.
3. Marktomgeving (1) Dit is de eerste van twee lessen over de externe omgeving (macro en meso). Onderwerpen zijn o.a. de definitie van de vraag, soorten vragen, marktaandeel, concurrentiegedrag, vraagcurve, marktvormen e.d.
4. Marktomgeving (2) Het tweede deel van de lessen over de marktomgeving gaat over het consumentengedrag. Onderwerpen die ter sprake komen: cognitieve en affectieve processen, de behoeftepiramide van Maslow, perceptie, attitude, aankoopgedrag, referentiegroepen e.d.
5. Interne omgeving Na twee lessen externe analyse is het nu tijd om de eigen organisatie en het presteren hiervan tegen het licht te houden. De plaats van marketing binnen de organisatie, organisatiestructuur (lijn, staf), marketingfuncties. De SWOT komt hier weer terug met de sterktes en zwaktes en uiteindelijk het kernprobleem en de issues.
6. Bedrijfseconomie In deze les wordt er veel gerekend. Eigenlijk alle mogelijke kengetallen komen hier ter sprake: marktaandeel berekenen, prijselasticiteit, kostprijsberekening, rentabiliteit, break-even, standaardkostprijs, bereik en dekking, kosten per duizend e.d.
7. Marktonderzoek In deze les wordt antwoord gegeven op o.a. de volgende vragen: Wat is marktonderzoek? Waarom? Wat is de probleemstelling? Welke vormen van marktonderzoek kennen we? Wat is het verschil tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek? Wat zijn schaaltechnieken?
8. Statistiek
9. Strategie De studenten hebben de afgelopen weken geleerd naar buiten te kijken en zijn in staat trends te ontdekken, te beschrijven en weten waar kansen en bedreigingen liggen. Maar hoe nu verder? Wat doen we er mee? In deze les worden de strategische planningsvormen en strategische opties besproken. Onderwerpen als STP komen hier aan bod, segmentatie strategieën, de portfoliomatrix, de strategieën van Porter, Ansoff, optiekeuze en onderbouwing.
10. Marketing Mix (1) / Product en Prijs Hoe kunnen we de gekozen strategie vertalen naar de praktijk van alle dag? Welke keuzes moeten we maken? Voor de P van Product en de P van Prijs gebruiken we deze les. Wat is een product? De niveaus van Leeflang. De niveaus van Kotler. Convenience goods, specialty goods, unsought goods. Assortiment: productklasse, productgroep, productvorm, productvariant. Trading up, trading down. Wat is een merk? PLC. Maar ook onderwerpen die gerelateerd zijn aan de P van Prijs: prijsdoelstellingen, elasticiteit, prijsstellingen e.d.
11. Marketing Mix (2) / Distributie en Promotie Deel 2 van de lessen over de Marketing Mix behandelt de Distributie en de Promotie (communicatie). De bedrijfskolom, distributiekanalen, integratie groothandel en detailhandel, kanaal keuze, Push en Pull. De distributie kengetallen zijn al behandeld in de les Bedrijfseconomie. Bij de P van Promotie komen de volgende onderwerpen ter sprake: communicatiemix, AIDA, persoonlijke verkoop, reclame, thema en actiereclame, media, bereik, dekking, wet- en regelgeving, PR, salespromotion, direct marketing.
12. Internet Marketing Dit is een les die niet eerder op het programma van NIMA A / SRM stond; gezien de eisen van het NIMA moet er wel aandacht besteed worden aan wat zij “Internet Marketing” noemen. In deze les worden de volgende onderwerpen behandeld: de nieuwe economie, E-business, E-marketing, E-commerce en Social Media (Twitter, Linked-in, Instagram, Facebook).
13. Examentraining (1) Tijdens de eerste van de twee examentrainingen wordt een A1 examen gemaakt in de klas en na de pauze besproken. Tevens krijgen de studenten de gelegenheid vragen te stellen over het complete lesmateriaal.
14. Examentraining (2) Tijdens de tweede van de twee examentrainingen wordt een A2 examen (case) gemaakt in de klas en na de pauze besproken. Tevens krijgen de studenten de gelegenheid vragen te stellen over het complete lesmateriaal.

Startdata en locaties

Vakgebied: Marketing Niveau: Take-off

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding NIMA A Marketing. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
12-09-2017 Utrecht Meeting Plaza Dinsdag
13-09-2017 Rotterdam Bilderberg Parkhotel Woensdag
18-09-2017 Amsterdam SRM Maandag

Literatuur

Vakgebied: Marketing Niveau: Take-off

In onderstaand overzicht vind je de verplichte en aanbevolen literatuur voor de NIMA A Marketing cursus. Je kunt de boeken los bestellen bij managementboek.nl, maar ook als compleet pakket via de speciale SRM NIMA A Marketing boekenlijst op Managementboek.nl.

Verplichte literatuur

Commerciële calculaties

Auteur: J.C.A. Smal

Als marketeer maak je vaak commerciële berekeningen. In veel marketingboeken zijn deze berekeningen bijzaak. Maar in Commerciële calculaties 1 zijn ze hoofdzaak! Met de Campuz Creditcard bij het boek kun je heel gericht voor een tentamen leren dankzij de handige toetsen met feedback op de bijbehorende website. Dit boek is geschreven voor jou als eerstejaarsstudent. Het bereidt je voor op diverse Nima-examens.

Prijsopbouw

Vakgebied: Marketing Niveau: Take-off

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding NIMA A Marketing. De examenkosten zijn externe kosten die je zelf maakt bij het NIMA en de verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl. Deze zijn dan ook niet opgenomen in de integrale opleidingsprijs.

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden
van SRM Loopbaan support.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 1.795,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.
Let op: Onder de integrale prijs vallen niet de literatuurkosten en de kosten voor het NIMA-examen.
€ 1.795,00

SRM Loopbaan support

Betaal je de opleiding zelf? Kijk dan eens wat SRM Loopbaan support voor je kan betekenen.


Overige kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Schriftelijk examen
(NIMA examen)
De examenkosten van het schriftelijk examen zijn externe kosten. Deze kosten zijn dan ook niet opgenomen in onze integrale opleidingsprijs. € 275,00
2e schriftelijk examen
(NIMA examen)
De examenkosten van het tweede schriftelijk examen zijn externe kosten die je zelf maakt bij het NIMA. Deze kosten zijn dan ook niet opgenomen in onze integrale opleidingsprijs. € 275,00
Verplichte literatuur De totaalprijs voor verplichte literatuur geeft een indicatie van de geschatte literatuurkosten. Je dient de literatuur zelf te bestellen. Instructies voor het bestellen van literatuur vind je onder het tabblad ‘Literatuur’. € 114,00

Wat vonden zij van NIMA A Marketing

Vragen over NIMA A Marketing?

Programmamanager Max Kohnstamm helpt je graag bij het maken van je keuze.
Je kunt Max bereiken via:

Tel:   06 - 50 60 56 29

Tel:   mkohnstamm@srm.nl

 
 
NIMA A Marketing Education Partner
 
 
Sluit

NIMA A Marketing

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.