NIMA B Business marketing

NIMA B Business marketing

Wat maakt B2B marketing in dit online tijdperk zo uitdagend? We noemen een paar punten:

  • In dit online tijdperk beschikken je prospects - nog voor het eerste contact - al over vrijwel alle benodigde informatie.
  • De online ontwikkelingen zorgen ervoor dat vanuit de hele wereld concurrenten op de loer liggen om klanten af te pakken.
  • Ook in lage lonen landen als India en China beschikken de concurrenten over up to date technologische kennis.

Wat betekent dit voor marketeers? De opbouw van een onderscheidende positie is meer dan ooit noodzakelijk. Het is 'differentiate or die'. Want zonder onderscheidende positie resteert er slechts een armzalig argument: een lagere prijs...

Onze NIMA B Business marketing opleiding verschaft je de kennis en de vaardigheden om deze marketinguitdagingen om te zetten in slim commercieel beleid. Dat is precies hetgeen je in dit tijdperk van hyperconcurrentie moet kunnen. Je vergroot je kennis en inzicht van het marketingvakgebied, je functioneert beter in je werk en verruimt tegelijk jouw carrièrekansen.

Voor wie bedoeld?

Je bent binnen een B2B-markt betrokken bij het commerciële beleid van een dienst, productgroep of business unit. Of je bent werkzaam bij een bedrijf dat diensten verleent aan marketingafdelingen.

Je hebt voldoende praktische ervaring op het gebied van marketing en/of sales en/of aanverwante (commerciële) bedrijfsfuncties.

Direct rendement

  • Je professionaliseert je als specialist op het gebied van B2B marketing
  • Je krijgt inzicht over de wijze waarop online marketing moet worden ingezet in B2B markten
  • Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers: hun bijdrage inspireert je ertoe buiten je kaders te denken
  • Je stelt met hulp van een SRM-­coach een operationeel marketingplan op voor een business unit, een productgroep of dienst binnen jouw eigen organisatie
  • Je past state of the art marketingkennis direct toe in de organisatie waar je werkzaam bent
  • Je krijgt les van praktijkprofessionals met jarenlange ervaring
  • Je hebt dankzij de door SRM ontwikkelde methode de hoogste slaagkans bij het NIMA B-examen

Jouw collega-deelnemers

Jouw collega-deelnemers beschikken net als jij over meerdere jaren praktijkervaring. Je zult tijdens de opleiding NIMA B Business marketing zien hoe anderen omgaan met problemen en hoe ze daarbij andere accenten leggen. Daarom werk je in teamverband aan de praktijkopdrachten en biedt SRM je de nodige ruimte om te netwerken. Het uitwisselen van kennis en ervaring met jouw collega-deelnemers is een interessant aspect van de opleiding NIMA B Business Marketing.

Jouw collega-deelnemers hebben net als jij een commerciële functie, maar ze opereren meestal in heel andere markten. Ze kunnen werkzaam zijn bij bedrijven als Ernst & Young, Philips Medical Systems, Daf trucks of Reed Business. Dat geeft de opleiding NIMA B Business marketing een belangrijk extra. Want door te zien hoe anderen omgaan met vergelijkbare problemen leer je te denken buiten jouw eigen kaders. Dat prikkelt jouw creativiteit. Vaak leer je van jouw collega-deelnemers minstens zoveel als van SRM. Het is niet alleen hard werken op SRM-bijeenkomsten, het is ook inspirerend. Na een paar bijeenkomsten wordt het vaak ook nog heel gezellig.

Programma

Tijdens de opleiding NIMA B Business marketing leer je een marketingplan op strategisch niveau te ontwikkelen en op operationeel niveau uit te werken. Daarbij staat de praktijk van het werken in veranderende markten centraal. Je leert afwegingen te maken op strategisch en op tactisch niveau. De opleiding NIMA B Business marketing wordt gegeven volgens het Know It!- en Do It!-concept. Een concept dat SRM speciaal ontwikkelde om theorie en praktijk op de ideale manier bij elkaar te brengen. Want kunde zonder kennis is weinig waard, en kennis zonder kunde evenmin. Bekijk hieronder hoe de verschillende Know It!- en Do It!-modules over de opleiding NIMA B Business marketing zijn verdeeld.

Samengevat bestaat onze opleiding uit vier onderdelen:

  • 1. Voorbereiding op het NIMA B1 Marketing Manager examen
    Er zijn negen lessen en drie case trainingen ter voorbereiding op het NIMA B1-examen. Het B1-examen toetst je kennis en (vooral) je toepassingsvaardigheid op het gebied van Strategische Marketingplanning.

  • 2. Specialisatie Business marketing
    Er volgen een viertal bijeenkomsten waarbij we op specifieke elementen van B2B marketing inzoomen. Denk daarbij aan de volgende punten:
    • marktsegmentatie en positionering in B2B markten
    • hoe ziet de (complexe) buying journey er in dit online tijdperk uit
    • hoe kan worden ingespeeld op de besluitvorming binnen de DMU
    • belang van dienstenmarketing bij Business Marketing
    • online en offline operationele uitwerking van de marketing mix
  • 3. Do It!-weekend
    Een week voor de start van het weekend ontvang je een uitgebreide briefing. In teamverband bereid je de B2B case voor. Tijdens dit weekend (vanaf vrijdagavond tot zondag rond 14.00 uur) ga je aan het werk om de strategie te bepalen en het operationeel marketingplan uit te werken. Dit alles onder begeleiding van 'vlijmscherpe' coaches.

  • 4. NIMA B2 Business Marketing examen: opstellen en presenteren van een operationeel B2B marketingplan
    SRM biedt intensieve coaching. We helpen je bij het kiezen van jouw onderwerp (dat bij voorkeur van toepassing is op jouw dagelijkse werkzaamheden), bij het schrijven van je marketingplan en bij het voorbereiden van jouw presentatie tijdens het mondelinge NIMA B2-examen.

Startdata en locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding NIMA B Business marketing. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
22-09-2015 Amsterdam SRM Dinsdag
24-09-2015 Utrecht Meeting Plaza Donderdag
24-09-2015 Rotterdam Bilderberg Parkhotel Donderdag
16-02-2016 Amsterdam SRM Dinsdag
18-02-2016 Utrecht Meeting Plaza Donderdag
18-02-2016 Rotterdam Bilderberg Parkhotel Donderdag

Literatuur

In onderstaand overzicht vind je de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding NIMA B Business marketing. Je kunt de boeken los bestellen bij managementboek.nl via de linkjes in onderstaand overzicht, maar ook als compleet pakket via de speciale SRM NIMA B Business marketing boekenlijst op Managementboek.nl.

Verplichte literatuur

Business Marketing Management

Auteur: Biemans, W.

Bedrijven die op zakelijke markten opereren, krijgen steeds meer een marketingoriëntatie. In 'Business Marketing Management' beschrijft de auteur hoe deze marketingfunctie wordt ingevuld, met in deze nieuwe zesde editie een betere focus die aansluit bij managementbeslissingen. Het boek bestrijkt de enorme diversiteit aan zakelijke markten en manieren waarop deze worden bewerkt, variërend van relatiemarketing tot transactiemarketing.

Strategische en operationele marketingplanning

Auteur: Rustenburg, G.

Dit boek sluit naadloos aan op de meest recente NIMA-exameneisen en is op basis van gebruikersonderzoek helemaal aangepast aan de wensen van hbo-docenten. Het boek koppelt onderwerpen uit het actuele marketingmanagement aan elkaar vanuit de optiek van de marketingmanager en productmanager. De vele praktische voorbeelden en cases, helpen de verbanden tussen de verschillende theoretische begrippen te verduidelijken. 'Strategische en operationele marketingplanning - Kernstof-B' is met name geschikt voor opleidingen als Commerciële Economie, Bedrijfskunde, MER, Small Business & Retail Management, International Business & Languages en NIMA.

Aanbevolen literatuur

Dienstenmarketing management (Aanbevolen voor deelnemers die hun marketingplan (B2) over een dienst schrijven)

Auteur: De Vries

Dienstenmarketing management is binnen een decennium uitgegroeid tot een standaardwerk op haar vakgebied. Het biedt een goed gestructureerd overzicht van wat er gemoeid is met het ontwikkelen en uitvoeren van een marketingbeleid in en door dienstverlenende organisaties. (wr)Aan deze herziene uitgave zijn twee nieuwe hoofdstukken toegevoegd. Het hoofdstuk De basiskenmerken van diensten zet duidelijk en uitgebreid het onderscheidende karakter van diensten neer en aan het eind van het boek is een apart hoofdstuk over implementatie opgenomen om de koppeling tussen theorie en praktijk te bevorderen.

Prijsopbouw

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding NIMA B Business marketing. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten en verblijfskosten. De examenkosten zijn externe kosten die je zelf maakt bij het NIMA en de verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden
van SRM Loopbaan support.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 2.945,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.
Let op: Onder de integrale prijs vallen niet de literatuurkosten en de kosten voor het NIMA-examen.
€ 3.195,00

SRM Loopbaan support

Betaal je de opleiding zelf? Kijk dan eens wat SRM Loopbaan support voor je kan betekenen.


Overige kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Schriftelijk examen
(NIMA examen)
De examenkosten van het schriftelijk examen zijn externe kosten. Deze kosten zijn dan ook niet opgenomen in onze integrale opleidingsprijs. € 380,00
Mondeling examen
(NIMA examen)
De examenkosten van het mondeling examen zijn externe kosten die je zelf maakt bij het NIMA. Deze kosten zijn dan ook niet opgenomen in onze integrale opleidingsprijs. € 490,00
Verplichte literatuur De totaalprijs voor verplichte literatuur geeft een indicatie van de geschatte literatuurkosten. Je dient de literatuur zelf te bestellen. Instructies voor het bestellen van literatuur vind je onder het tabblad ‘Literatuur’. € 125,00

Welke NIMA B Opleiding past bij mij?

NIMA B is verkrijgbaar in drie 'smaken':
NIMA B Consumenten marketing, NIMA B Business marketing en NIMA B Digital marketing. Betwijfel je welke NIMA B opleiding jou de meeste toegevoegde waarde zal bieden? We leggen je graag de overeenkomsten en verschillen uit: Welke NIMA B opleiding past bij mij?


Meer informatie
 
 

Voorlichtingsavond NIMA B

Twijfel je welke NIMA B opleiding jou de meeste toegevoegde waarde zal bieden? Tijdens de voorlichtingsavond NIMA B leggen we graag de overeenkomsten en verschillen uit tussen NIMA B Consumenten marketing en Business marketing.


Meer informatie
 
 

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Marketing opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

NIMA B Business marketing

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.