NIMA B Consumenten marketing

NIMA B Consumenten marketing

Is ons marketingvakgebied in een 'digitale stroomversnelling' beland? In ieder geval is het gedrag van consumenten fors aan het veranderen. Met name de 'customer journey' is in dit online tijdperk fundamenteel gewijzigd. Daarbij komt dat 'disruptieve innovatie' op bepaalde markten leidt tot spectaculaire ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan Spotify en HBO. Waar is de CD en DVD/video wereld gebleven? Samen met de Free Record Shop ten grave gedragen? Hoeveel consumenten kijken over een paar jaar nog gezellig live naar RTL 4? En blijven ze na Linda's aankondiging 'we gaan er even uit' die leuke TV spotjes bekijken...?

Anderzijds: er zijn ook markten waar niet veel lijkt te veranderen. De strijd tussen discounters als Lidl en Aldi en de toegevoegde spelers als Jumbo en AH, bijvoorbeeld. Is daar nu fundamenteel veel veranderd? Of is het gewoon de traditionele strijd tussen de low cost spelers versus de differentiators?

Ben jij geïnteresseerd in de vraag hoe de technologische ontwikkeling het consumentengedrag wijzigt en op welke wijze je als marketeer met de vele uitdagingen om moet gaan? Onze NIMA B opleiding Consumentenmarketing verschaft je de kennis én de vaardigheden om marketinguitdagingen om te zetten in slim commercieel beleid. Dat is precies hetgeen je in dit tijdperk van hyperconcurrentie moet kunnen. Je vergroot je kennis en inzicht van het marketingvakgebied, je functioneert beter in je werk en verruimt tegelijk jouw carrièrekansen.

Voor wie bedoeld?

Je bent binnen een consumentenmarkt betrokken bij het commerciële beleid van een merk, productgroep of business unit. Of je bent werkzaam bij een bedrijf dat diensten verleent aan marketingafdelingen. Je hebt voldoende praktische ervaring op het gebied van marketing, sales en/of aanverwante (commerciële) bedrijfsfuncties.

Direct rendement

  • Je professionaliseert je als specialist op het gebied van consumentenmarketing
  • Je past state of the art marketingkennis direct toe in de organisatie waar je werkzaam bent
  • Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers: hun bijdrage inspireert je ertoe buiten je kaders te denken
  • Je stelt met hulp van een SRM­-coach een operationeel marketingplan op voor een merk, productgroep of dienst binnen jouw eigen organisatie
  • Je krijgt les van praktijkprofessionals met jarenlange ervaring
  • Je hebt dankzij de door SRM ontwikkelde methode de hoogste slaagkans bij het NIMA B examen

Jouw collega-deelnemers

Jouw collega-deelnemers beschikken net als jij over meerdere jaren praktijkervaring. Je zult tijdens de opleiding NIMA B Consumenten marketing zien hoe anderen omgaan met problemen en hoe ze daarbij andere accenten leggen. Daarom werk je in teamverband aan de praktijkopdrachten en biedt SRM je de nodige ruimte om te netwerken. Het uitwisselen van kennis en ervaring met jouw collega-deelnemers is een interessant aspect van de opleiding NIMA B Consumenten marketing.

Jouw collega-deelnemers hebben net als jij een commerciële functie, maar ze opereren meestal in heel andere consumenten markten. Dat geeft de opleiding NIMA B Consumenten marketing een belangrijk extra. Want door te zien hoe anderen omgaan met vergelijkbare uitdagingen leer je te denken buiten jouw eigen kaders. Dat prikkelt jouw creativiteit. Vaak leer je van jouw collega-deelnemers minstens zoveel als van SRM. Het is niet alleen hard werken op SRM-bijeenkomsten, het is ook inspirerend. Na een paar bijeenkomsten wordt het vaak ook nog heel gezellig.

Een voorproefje van een NIMA B Do It!-weekend

Programma

Vakgebied: Marketing Niveau: Advanced

Tijdens de opleiding NIMA B Consumenten marketing leer je een marketingplan op strategisch niveau te ontwikkelen en op operationeel niveau uit te werken. Daarbij staat de praktijk van het werken in veranderende markten centraal. Je leert afwegingen te maken op strategisch en op tactisch niveau. De opleiding NIMA B Consumenten marketing wordt gegeven volgens het Know It!- en Do It!-concept. Een concept dat SRM speciaal ontwikkelde om theorie en praktijk op de ideale manier bij elkaar te brengen. Want kunde zonder kennis is weinig waard, en kennis zonder kunde evenmin. Bekijk hieronder hoe de verschillende Know It!- en Do It!-modules over de opleiding NIMA B Consumenten marketing zijn verdeeld.

Samengevat bestaat onze opleiding uit vier onderdelen:

  • 1. Voorbereiding op het NIMA B1 Marketing Manager examen
    Er zijn negen lessen en drie case trainingen ter voorbereiding op het NIMA B1-examen. Het B1-examen toetst je kennis en (vooral) je toepassingsvaardigheid op het gebied van Strategische Marketingplanning.


  • 2. Specialisatie Consumenten marketing
    Er volgen een viertal bijeenkomsten waarbij we op specifieke elementen van consumenten marketing inzoomen. Denk daarbij aan de volgende punten:
    • marktsegmentatie en positionering in B2C markten
    • hoe ziet een customer journey er in dit online tijdperk uit
    • big data en de mogelijkheden voor mass customization
    • online en offline operationele uitwerking van de marketing mix
  • 3. Do It!-weekend
    Een week voor de start van het weekend ontvang je een uitgebreide briefing. In teamverband bereid je de B2C case voor. Tijdens dit weekend (vanaf vrijdagavond tot zondag rond 14.00 uur) ga je aan het werk om de strategie te bepalen en het operationeel marketingplan uit te werken. Dit alles onder begeleiding van 'vlijmscherpe' coaches.

  • 4. NIMA B2 Consumentenmarketing examen: opstellen en presenteren van een operationeel B2C marketingplan
    SRM helpt je bij het kiezen van jouw onderwerp (dat bij voorkeur van toepassing is op je dagelijkse werkzaamheden), bij het schrijven van je marketingplan en bij het voorbereiden van jouw presentatie en de verdediging daarvan. SRM biedt intensieve coaching. Deze vorm van competentiegericht examineren is door NIMA in samenspraak met SRM ontwikkeld, voor een nog betere aansluiting op de behoeften van de markt.

Startdata en locaties

Vakgebied: Marketing Niveau: Advanced

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding NIMA B Consumenten marketing. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
20-02-2018 Amsterdam SRM Dinsdag
08-03-2018 Utrecht Meeting Plaza Donderdag
08-03-2018 Rotterdam Bilderberg Parkhotel Donderdag

Literatuur

Vakgebied: Marketing Niveau: Advanced

In onderstaand overzicht vind je de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding NIMA B Consumenten marketing. Je kunt de boeken los bestellen bij managementboek.nl via de linkjes in onderstaand overzicht, maar ook als compleet pakket via de speciale SRM NIMA B Consumenten marketing boekenlijst op Managementboek.nl.

Verplichte literatuur

Strategische en operationele marketingplanning

Auteur: Rustenburg

Dit boek sluit naadloos aan op de meest recente NIMA-exameneisen en is op basis van gebruikersonderzoek helemaal aangepast aan de wensen van hbo-docenten. Het boek koppelt onderwerpen uit het actuele marketingmanagement aan elkaar vanuit de optiek van de marketingmanager en productmanager. De vele praktische voorbeelden en cases, helpen de verbanden tussen de verschillende theoretische begrippen te verduidelijken. 'Strategische en operationele marketingplanning - Kernstof-B' is met name geschikt voor opleidingen als Commerciële Economie, Bedrijfskunde, MER, Small Business & Retail Management, International Business & Languages en NIMA.

De essentie van dienstenmarketingmanagement

Auteur: W. de Vries, P.J.C. van Helsdingen

De dienstensector wordt steeds zichtbaarder in de maatschappij; 70 procent van het bruto nationaal product van de West-Europese landen wordt gegenereerd door de dienstensector. Banken, horecaondernemingen, onderwijsinstellingen, luchtvaartbedrijven, consultancybureaus en ziekenhuizen; al dit soort organisaties moeten optimaal gemanaged worden om waarde te creëren voor de klant en voor de overige stakeholders. Grondige kennis van dienstenmarketing is daarbij onmisbaar.

Prijsopbouw

Vakgebied: Marketing Niveau: Advanced

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding NIMA B Consumenten marketing. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten en verblijfskosten. De examenkosten zijn externe kosten die je zelf maakt bij het NIMA en de verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden
van SRM Loopbaan support.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 3.145,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.
Let op: Onder de integrale prijs vallen niet de literatuurkosten en de kosten voor het NIMA-examen.
€ 3.395,00

SRM Loopbaan support

Betaal je de opleiding zelf? Kijk dan eens wat SRM Loopbaan support voor je kan betekenen.


Overige kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Schriftelijk examen
(NIMA examen)
De examenkosten van het schriftelijk examen zijn externe kosten. Deze kosten zijn dan ook niet opgenomen in onze integrale opleidingsprijs. € 425,00
Mondeling examen
(NIMA examen)
De examenkosten van het mondeling examen zijn externe kosten die je zelf maakt bij het NIMA. Deze kosten zijn dan ook niet opgenomen in onze integrale opleidingsprijs. € 499,00
Verplichte literatuur De totaalprijs voor verplichte literatuur geeft een indicatie van de geschatte literatuurkosten. Je dient de literatuur zelf te bestellen. Instructies voor het bestellen van literatuur vind je onder het tabblad ‘Literatuur’. € 105,00

Wat vonden zij van NIMA B Consumenten marketing

Welke NIMA B Opleiding past bij mij?

NIMA B is verkrijgbaar in drie 'smaken':
NIMA B Consumenten marketing, NIMA B Business marketing en NIMA B Digital marketing. Betwijfel je welke NIMA B opleiding jou de meeste toegevoegde waarde zal bieden? We leggen je graag de overeenkomsten en verschillen uit: Welke NIMA B opleiding past bij mij?


Meer informatie
 
 

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Marketing opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

NIMA B Consumenten marketing

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.