NIMA Marketing-C

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

Marketing: survival of the fittest?

Ons marketingvakgebied is in een 'digitale stroomversnelling' beland. 'Disruptive innovatie' leidt tot spectaculaire ontwikkelingen op tal van markten. Uber en Airbnb bijvoorbeeld, zorgen voor een hoop onrust en discussie in tal van steden: volstrekt oneerlijke concurrentie tegen bestaande spelers of briljante nieuwe marketing concepten?

Uiteraard doen zich ook in Nederland spannende ontwikkelingen voor. Wordt Peerby een internationaal 'peer to peer' succes? Wordt Coolblue groter dan Mediamarkt? Maar ook: gaan V&D en Blokker dit online tijdperk overleven? Of worden zij het volgende voorbeeld van bedrijven die te traag reageren op nieuwe ontwikkelingen en daarmee ongewild Darwin's theorie over 'survival of the fittest' bevestigen.

Ben jij geïnteresseerd in een diepgravend antwoord op de vraag hoe organisaties om moeten gaan op belangrijke veranderingen in hun markt? Wil je beschikken over de vaardigheden én het inzicht om complexe strategische marketingvraagstukken om te zetten in commercieel beleid? Wil jij weten welke ontwikkelingen in ons vakgebied echt relevant zijn? Dan is het volgen van onze NIMA C opleiding de oplossing.

Duurzaam concurrentievoordeel

Marketingstrategie draait om de vraag hoe een bedrijf of organisatie een duurzaam concurrentievoordeel kan opbouwen. Ofwel om de vraag hoe je - door beter in te spelen op de behoeften van je doelgroep dan de concurrenten - een onderscheidende positie kunt opbouwen op een markt. De theorie hieromtrent is op iedere markt toepasbaar. Zo passen Booking.com en Coolblue deze theorie toe op online markten, Ten Cate en DSM op B2B-markten en Warchild en Wakker Dier in de not-for-profit sector.

NIMA C is geen eenvoudige opleiding. Je moet bereid zijn in jouw carrière te investeren. Maar daar staat een zeer fraai rendement tegenover! Jaarlijks behalen duizenden mensen in Nederland een Masterdiploma in 'iets economisch of bedrijfskundigs', maar met NIMA C bereik je de top op marketinggebied. Je bouwt dus ook je eigen duurzaam concurrentievoordeel op!

Voor wie bedoeld

Je bent nauw betrokken bij het bepalen van het commerciële beleid van een merk of business unit. We geven wat voorbeelden van functies: marketing manager, brand manager, marketing communicatiemanager, productmanager, sales manager. Misschien ben je werkzaam als marketing consultant, of als projectleider bij een marktonderzoekbureau. Het is ook denkbaar dat je ruime ervaring hebt In een ander vakgebied en op MT-niveau wil kunnen meebeslissen over het commerciële beleid van een Business Unit.

Het NIMA heeft in 2014 de strikte ervaringseisen laten vallen. Maar als richtlijn blijft van toepassing dat over je minimaal vier jaar praktische marketingervaring beschikt als je het NIMA Marketingexamen aflegt. De meeste deelnemers hebben overigens (aanzienlijk) meer ervaring.Ook het bezit van een NIMA B diploma is niet noodzakelijk, maar we verwachten wel dat je over kennis op NIMA B niveau beschikt. Mocht je twijfelen of je over voldoende kennis of ervaring beschikt, neem dan contact op met programmamanager Max Kohnstamm via 06-50605629.

Direct rendement

  • Je ontwikkelt jouw strategisch en analytisch denken op businessunit- of ondernemingsniveau
  • Je leert het marketingplanningsproces te beheersen en in iedere marktsituatie toe te passen
  • Je hebt dankzij de door SRM ontwikkelde methode verreweg de beste slaagkans
  • Je beheerst de state of the art marketingkennis en kunt dit vertalen naar de praktijk
  • Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers: hun bijdrage inspireert je ertoe buiten jouw kaders te denken
  • Je professionaliseert je verder als marketing expert
  • Je stelt met hulp van een SRM-coach een strategisch marketingplan op voor een business unit binnen de organisatie waar je werkzaam bent
  • Je krijgt les van praktijkprofessionals met jarenlange ervaring

Jouw collega deelnemers

Jouw collega-deelnemers hebben net als jij een zware marketing- of accountfunctie, maar opereren in andere markten. Dat geeft onze opleiding een niet te onderschatten extra. Want door te zien hoe een ander omgaat met vergelijkbare problemen leer je te denken buiten jouw eigen kaders. Dat prikkelt jouw creativiteit. Vaak leer je van je collega's evenveel als van de opleiding. Overigens: het is niet alleen hard werken tijdens SRM-bijeenkomsten, het is ook heel gezellig. En daar is niks mis mee.


Voor welke NIMA C opleider moet ik kiezen?

Bij NIMA C is het aantal opleiders dat daadwerkelijk groepen start zeer beperkt. De ervaringen met deze opleiders kunnen echter behoorlijk uiteenlopen. Lees wat oud-deelnemers van SRM en van overige opleiders zeggen op de website van opleidingsvergelijker Springest:



Een voorproefje van een NIMA Marketing-C Do It!-weekend

Programma

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

De opleiding NIMA Marketing-C wordt gegeven volgens het befaamde Know It! Do It!-concept. Een concept dat SRM speciaal ontwikkelde om theorie en praktijk, kennis en kunde, op de ideale manier bij elkaar te brengen. Want kunde zonder kennis is in een werksituatie even weinig waard als kennis zonder kunde. Tijdens het Know It!-gedeelte worden enkele dagdelen en een van de drie weekenden besteed aan theoretische concepten, waarbij we intensief discussiëren over de bruikbaarheid ervan bij het ontwikkelen van strategisch marketingbeleid. Want het gaat er niet zozeer om dat je een kei wordt in de theorie, maar dat je die in jouw praktijk kunt toepassen.

Het leukste van marketing is toch altijd de praktijk. Twee weekenden werk je in groepsverband aan het oplossen van actuele marketingstrategische problemen. Wat je krijgt voorgeschoteld is uiterst realistisch. Een vertegenwoordiger van een gerenommeerd bedrijf brieft je op vrijdagavond over een concreet en actueel marketingprobleem. Gedurende het weekend ontwikkel je in kleine groepjes een strategisch marketingplan dat je presenteert, en waarover je natuurlijk ook feedback krijgt. Tijdens de Do It!-weekends wordt in een ontspannen sfeer hard gewerkt en ferm gediscussieerd. De band die je er met je college-deelnemers opbouwt is er vaak een voor jaren. Bekijk hieronder hoe de overige Know It!- en Do It!-modules over de opleiding NIMA Marketing-C zijn verdeeld.

Lesprogramma

1. Take-off NIMA Marketing-C
2. Weekend 1: Strategische marketingplanning (SMP) benadering 1
3. Strategische marketingplanning (SMP) benadering 2
4. Strategische marketingplanning (SMP) benadering 3
5. Examentraining toets C-theorie
6. Toets 1: C-theorie over tot dusverre behandelde literatuur
7. Weekend 2: Marketing in het digitale tijdperk 1
8. Big data marketing
9. Marketing in het digitale tijdperk 2
10. Kick off C1&C2
11. Toets 2 voor C-theorie
12. Weekend 3: Presentaties t.b.v. C1 scriptie
13. Berekenen van R.O.M.I., ofwel return on marketing investments
14. Coaching 1
15. Coaching 2
16. Coaching 3
17. Inleveren C1 examen
18. Uitslag C1 examen
19. Eventueel herstel C1
20. Coaching 4
21. Coaching 5
22. C2 (mondeling) examen

Startdata en locaties

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding NIMA Marketing-C. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
22-10-2015 Doorn/Zuid-Veluwe Zonheuvel/Bilderberg Zaterdag
22-10-2015 Doorn/Zuid-Veluwe Zonheuvel/Bilderberg Zaterdag

Literatuur

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

In onderstaand overzicht vind je de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding NIMA Marketing-C. Je kunt de boeken los bestellen bij managementboek.nl via de linkjes in onderstaand overzicht, maar ook als compleet pakket via de speciale SRM NIMA Marketing-C boekenlijst op Managementboek.nl.

Verplichte literatuur

Marketingstrategie

Auteur: Frambach & Nijssen

In Marketingstrategie staat het proces van strategische marketingplanning centraal. Vanuit een wetenschappelijk verantwoorde benadering biedt het boek praktische aanwijzingen om een strategisch marketingplan te schrijven.

HBRs 10 Must Reads on Strategic Marketing

Auteur: Harvard Business Review

Stop met het pushen van producten en begin aan het bouwen van relaties met de juiste klanten. Als je niets leest op het gebied van marketing en het leveren van concurrentievoordeel lees dan de 10 artikelen in dit boek. De auteurs van dit boek hebben uit honderden artikelen van het Harvard Business Review Archief de 10 belangrijkste geselecteerd waarmee je na lezing in staat bent marketing te herpositioneren in het centrum van jouw bedrijfsvoering.

Michael Porter: de essentie

Auteur: Joan Magretta

Al u wilt begrijpen hoe bedrijven succes bereiken en behouden is het werk van Porter een mustread. Toch hebben maar weinig mensen all belangrijke boeken van Porter gelezen, maar daar komt nu verandering in! Met volledige medewerking van Michael Porter is het Joan Magretta gelukt het revolutionaire denken samen te vatten in een beknopt en toegankelijk boek. 'Michael Porter: de essentie' bevat heldere en eenvoudige taal, zodat iedereen de theorieën van Porter kan begrijpen met als resultaat hun bedrijf succesvol te maken en te houden.

Prijsopbouw

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding NIMA Marketing-C. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten en verblijfskosten. De examenkosten zijn externe kosten die je zelf maakt bij het NIMA en en de verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden
van SRM Loopbaan support.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 6.245,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 750,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.
Let op: Onder de integrale prijs vallen niet de literatuurkosten en de kosten voor het NIMA-examen.
€ 6.995,00

SRM Loopbaan support

Betaal je de opleiding zelf? Kijk dan eens wat SRM Loopbaan support voor je kan betekenen.


Overige kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Schriftelijk examen
(NIMA examen)
De examenkosten van het schriftelijk examen zijn externe kosten. Deze kosten zijn dan ook niet opgenomen in onze integrale opleidingsprijs. € 295,00
Mondeling examen
(NIMA examen)
De examenkosten van het mondeling examen zijn externe kosten die je zelf maakt bij het NIMA. Deze kosten zijn dan ook niet opgenomen in onze integrale opleidingsprijs. € 595,00
Verplichte literatuur De totaalprijs voor verplichte literatuur geeft een indicatie van de geschatte literatuurkosten. Je dient de literatuur zelf te bestellen. Instructies voor het bestellen van literatuur vind je onder het tabblad ‘Literatuur’. € 200,00

2,5 keer zoveel slagingskans bij SRM

Tijdens het NIMA C1 examen van oktober 2013 slaagden 74% van de door SRM opgeleide deelnemers. Van de kandidaten die niet door SRM zijn opgeleid slaagde slechts 29%. De score SRM versus overige opleiders was dus 74% - 29%. De door SRM opgeleide kandidaten hadden in oktober ruim 2,5 keer zoveel kans om te slagen als kandidaten van andere opleiders.


Bekijk meer slagingspercentages
 
 

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Marketing opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

NIMA Marketing-C

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.