NIMA Marketing-C

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

NIMA Marketing-C

Ben je werkzaam in een zware marketingfunctie, maar mis je af en toe wat theoretische achtergrond? Of wil je je juist voorbereiden op een volgende stap in jouw carrière? Dan ben je toe aan de opleiding NIMA Marketing-C tot marketingstrateeg. De opleiding NIMA Marketing-C verschaft je de kennis, de vaardigheden én het inzicht om complexe, ongestructureerde strategische marketingvraagstukken om te zetten in commercieel beleid en ook gestalte te geven aan de uitvoering van dit beleid. Het is zeker geen eenvoudige opleiding: je zult bereid moeten zijn in jouw carrière te investeren. Maar daar staat tegenover dat je na de opleiding NIMA Marketing-C de toppen van het marketinglandschap kunt beklimmen.

Voor wie bedoeld

Je bent nauw betrokken bij het bepalen van het commerciële beleid van een merk of business unit. We geven wat voorbeelden van functies: marketing manager, brand manager, marketing communicatiemanager, productmanager, sales manager. Misschien ben je werkzaam als marketing consultant. Of als strategy manager op een reclamebureau, of als projectleider bij een marktonderzoekbureau. In elk geval heb je minimaal vier jaar praktische marketingervaring als je het NIMA Marketing-C1-examen aflegt. De meeste deelnemers hebben overigens (aanzienlijk) meer ervaring.

Direct rendement

Je:

  • ontwikkelt jouw strategisch en analytisch denken op businessunit- of ondernemingsniveau
  • leert het marketingplanningsproces te beheersen en in iedere marktsituatie toe te passen
  • hebt dankzij de door SRM ontwikkelde methode verreweg de beste slaagkans
  • beheerst de state of the art marketingkennis en kunt dit vertalen naar de praktijk
  • wisselt ervaringen uit met andere deelnemers: hun bijdrage inspireert je ertoe buiten jouw kaders te denken
  • professionaliseert je verder als marketing expert
  • stelt met hulp van een SRM-coach een strategisch marketingplan op voor een business unit binnen de organisatie waar je werkzaam bent
  • krijgt les van praktijkprofessionals met jarenlange ervaring

Jouw collega deelnemers

Jouw collega-deelnemers hebben net als jij een zware marketing- of accountfunctie, maar opereren in andere markten. Dat geeft onze opleidingen een niet te onderschatten extra. Want door te zien hoe een ander omgaat met vergelijkbare problemen leer je te denken buiten jouw eigen kaders. Dat prikkelt jouw creativiteit. Vaak leer je van je collega's evenveel als van de opleiding. Het is niet alleen hard werken op SRM-bijeenkomsten, het is ook heel gezellig. En daar is niks mis mee.



Voor welke NIMA C opleider moet ik kiezen?

Bij NIMA C is het aantal opleiders dat daadwerkelijk groepen start zeer beperkt. De ervaringen met deze opleiders kunnen echter behoorlijk uiteenlopen. Lees wat oud-deelnemers van SRM en van overige opleiders zeggen op de website van opleidingsvergelijker Springest:




Een voorproefje van een NIMA Marketing-C Do It!-weekend

Programma

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

De opleiding NIMA Marketing-C wordt gegeven volgens het befaamde Know It! Do It!-concept. Een concept dat SRM speciaal ontwikkelde om theorie en praktijk, kennis en kunde, op de ideale manier bij elkaar te brengen. Want kunde zonder kennis is in een werksituatie even weinig waard als kennis zonder kunde. Tijdens het Know It!-gedeelte worden enkele dagdelen en een van de drie weekenden besteed aan theoretische concepten, waarbij we intensief discussiëren over de bruikbaarheid ervan bij het ontwikkelen van strategisch marketingbeleid. Want het gaat er niet zozeer om dat je een kei wordt in de theorie, maar dat je die in jouw praktijk kunt toepassen.

Het leukste van marketing is toch altijd de praktijk. Twee weekenden werk je in groepsverband aan het oplossen van actuele marketingstrategische problemen. Wat je krijgt voorgeschoteld is uiterst realistisch. Een vertegenwoordiger van een gerenommeerd bedrijf brieft je op vrijdagavond over een concreet en actueel marketingprobleem. Gedurende het weekend ontwikkel je in kleine groepjes een strategisch marketingplan dat je presenteert, en waarover je natuurlijk ook feedback krijgt. Tijdens de Do It!-weekends wordt in een ontspannen sfeer hard gewerkt en ferm gediscussieerd. De band die je er met je college-deelnemers opbouwt is er vaak een voor jaren. Bekijk hieronder hoe de overige Know It!- en Do It!-modules over de opleiding NIMA Marketing-C zijn verdeeld.

Lesprogramma

1. Take-off NIMA Marketing-C Een beknopt overzicht geven van Strategische marketing planning (SMP).
De wellicht wat 'weggezakte' kennis van de deelnemers weer op peil brengen en actuele inzichten toevoegen.
2. Live case weekend Behandelen VOB-Case

Wellicht denk je: een case over Bibliotheken, is dat niet wat duf? Dat zie je geheel verkeerd. De bibliotheken ontvangen in Nederland jaarlijks circa 500 miljoen euro subsidie. Een enorm bedrag! Maar hebben bibliotheken over 5 jaar nog wel bestaansrecht? Klinkt een bibliotheek over 5 jaar niet net zo ouderwets als een videotheek nu? De bibliotheken zullen er alles aan moeten doen om hun bestaansrecht in dit online tijdperk te bewijzen. Maar hoe moeten ze dat dan doen? Vanuit marketingstrategisch perspectief is dit in ieder geval een geweldige uitdaging! Aan de hand van deze actuele en complexe case gaan de deelnemers in teams aan het werk en presenteren zondagochtend de nieuwe marketingstrategie voor de VOB. De SRM-docenten coachen de teams gedurende het weekend. Ze zullen zich daarbij graag van hun kritische kant laten zien, want zachte heelmeesters...
Doel van de bijeenkomst:

Doorgronden van het SMP-proces. Inzien hoe duurzaam concurrentievoordeel kan worden opgebouwd.
3. Merkenbeleid 1 Guy van Liemt, merkenexpert en kerndocent brand management bij SRM gaat nader in op de literatuur over merkenbeleid.
4. Blue Ocean Strategy 1 Is Blue Ocean Strategy een briljante methode om duurzaam concurrentievoordeel op te bouwen in markten met een 'destructieve' concurrentiestrijd? Of is deze theorie slechts een opgeleukte vorm van de differentiatiestrategie? Of is deze theorie juist een perfecte oplossing in dit online tijdperk, zodat je eigenlijk van een Blue Online Strategy zou moeten spreken? In ieder geval krijgt ieder team de opdracht om een Blue Ocean Strategy (BOS) te ontwikkelen voor een bedrijf waar een van de deelnemers werkzaam is. Want het draait natuurlijk om de uitdaging de BOS-theorie succesvol toe te passen in de praktijk. Presentatie volgt in het tweede Do It!-weekend.
5. Marketing Theorie weekend Dit weekend draait het om het boek 'Porter, de essentie'. Iedere marketeer heeft natuurlijk wel over de modellen van Porter gehoord. Maar wie heeft ook echt de moeite genomen zich op een kritische wijze in het gedachtengoed van Porter te verdiepen? Dat doen wij uiteraard wel. We gaan op zoek naar het antwoord op de vraag: zijn Porter's beroemde modellen eigenlijk nog relevant in dit online tijdperk? Heeft Porter met zijn artikel 'Strategy and the Internet' de plank flink misgeslagen?
Daarnaast presenteren de teams hun Blue Ocean Strategy en krijgen feedback van onze BOS-expert.

Doel van de bijeenkomst:
Inzicht in de voor- en nadelen van theorieën en modellen. Verkrijgen van kennis en inzicht op het gebied van concurrentieanalyse en concurrentiestrategie
6. Marketing & Financiën - Financiële analyse Verkijgen van inzicht in de wijze waarop ondernemingen of SBU's worden beoordeeld op hun resultaat.
7. Marketing & Financiën - Bedrijfseconomische analyse Inzicht in de wijze waarop een marketeer plannen bedrijfseconomisch moet kunnen doorrekenen.
8. Artikelen HBR bundel + 20/80
9. Behandelen HBR artikelbundel
10. Case weekend We hebben nu vrijwel alle relevante theorie aan de orde gesteld. We gaan dit weekend aan de hand van cases de theorie zo veel mogelijk toepassen. Want de examendatum voor het C1 examen nadert.

Doel van de bijeenkomst:
  • Gebruik maken van alle behandelde theorie in een reële situatie.
  • Als team aantonen de NIMA-C stof te doorgronden en in de praktijk te kunnen toepassen.
11. Examentraining I Herhalen van de belangrijkste stof voor het NIMA-C1 examen (de 20% van de studiestof die goed is voor 80% van de vragen).

Doel van de bijeenkomst:
  • Optimaliseren slaagkans.
  • Behandelen van een recente examencase.
12. Examentraining II Alle deelnemers werken individueel het afgelopen NIMA Marketing-C examen schriftelijk uit en krijgen vervolgens persoonlijke feedback van de SRM coaches.

Doel van de bijeenkomst:
  • Optimaliseren slaagkans
13. Scriptie Kick-off Voor diegenen die na afloop van het C1-examen aan de C2-scriptie willen beginnen.

Opzet:
Met de hulp van een zeer ervaren coach worden de eisen en de opzet van de scriptie doorgesproken en wordt ingegaan op de do’s en don’t’s bij het opstellen van een strategisch marketingplan.

Startdata en locaties

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding NIMA Marketing-C. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
02-04-2015 Amsterdam/Doorn/Zuid-Veluwe SRM/Zonheuvel/Bilderberg Zaterdag
02-04-2015 Doorn/Zuid-Veluwe Zonheuvel/Bilderberg Zaterdag

Literatuur

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

In onderstaand overzicht vind je de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding NIMA Marketing-C. Je kunt de boeken los bestellen bij managementboek.nl via de linkjes in onderstaand overzicht, maar ook als compleet pakket via de speciale SRM NIMA Marketing-C boekenlijst op Managementboek.nl.

Verplichte literatuur

Marketingstrategie

Auteur: Frambach & Nijssen

In Marketingstrategie staat het proces van strategische marketingplanning centraal. Vanuit een wetenschappelijk verantwoorde benadering biedt het boek praktische aanwijzingen om een strategisch marketingplan te schrijven.

HBRs 10 Must Reads on Strategic Marketing

Auteur: Harvard Business Review

Stop met het pushen van producten en begin aan het bouwen van relaties met de juiste klanten. Als je niets leest op het gebied van marketing en het leveren van concurrentievoordeel lees dan de 10 artikelen in dit boek. De auteurs van dit boek hebben uit honderden artikelen van het Harvard Business Review Archief de 10 belangrijkste geselecteerd waarmee je na lezing in staat bent marketing te herpositioneren in het centrum van jouw bedrijfsvoering.

Michael Porter: de essentie

Auteur: Joan Magretta

Al u wilt begrijpen hoe bedrijven succes bereiken en behouden is het werk van Porter een mustread. Toch hebben maar weinig mensen all belangrijke boeken van Porter gelezen, maar daar komt nu verandering in! Met volledige medewerking van Michael Porter is het Joan Magretta gelukt het revolutionaire denken samen te vatten in een beknopt en toegankelijk boek. 'Michael Porter: de essentie' bevat heldere en eenvoudige taal, zodat iedereen de theorieën van Porter kan begrijpen met als resultaat hun bedrijf succesvol te maken en te houden.

Prijsopbouw

Vakgebied: Marketing Niveau: Professional

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding NIMA Marketing-C. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten en verblijfskosten. De examenkosten zijn externe kosten die je zelf maakt bij het NIMA en en de verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden
van SRM Loopbaan support.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 5.995,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 750,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.
Let op: Onder de integrale prijs vallen niet de literatuurkosten en de kosten voor het NIMA-examen.
€ 6.745,00

SRM Loopbaan support

Betaal je de opleiding zelf? Kijk dan eens wat SRM Loopbaan support voor je kan betekenen.


Overige kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Schriftelijk examen
(NIMA examen)
De examenkosten van het schriftelijk examen zijn externe kosten. Deze kosten zijn dan ook niet opgenomen in onze integrale opleidingsprijs. € 590,00
Mondeling examen
(NIMA examen)
De examenkosten van het mondeling examen zijn externe kosten die je zelf maakt bij het NIMA. Deze kosten zijn dan ook niet opgenomen in onze integrale opleidingsprijs. € 620,00
Verplichte literatuur De totaalprijs voor verplichte literatuur geeft een indicatie van de geschatte literatuurkosten. Je dient de literatuur zelf te bestellen. Instructies voor het bestellen van literatuur vind je onder het tabblad ‘Literatuur’. € 200,00

2,5 keer zoveel slagingskans bij SRM

Tijdens het NIMA C1 examen van oktober 2013 slaagden 74% van de door SRM opgeleide deelnemers. Van de kandidaten die niet door SRM zijn opgeleid slaagde slechts 29%. De score SRM versus overige opleiders was dus 74% - 29%. De door SRM opgeleide kandidaten hadden in oktober ruim 2,5 keer zoveel kans om te slagen als kandidaten van andere opleiders.


Bekijk meer slagingspercentages
 
 

Voorlichtingsavond NIMA C

Hoeveel tijd en energie kost het eigenlijk om het felbegeerde NIMA C-diploma te halen? Hoeveel mensen slagen eigenlijk? Aan welke eisen moet je voldoen om door het NIMA toegelaten te worden? Waarom zou je de opleiding bij SRM volgen? Tijdens de voorlichtingsavond NIMA C gaan we nader op dit soort vragen in.


Meer informatie
 
 

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Marketing opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

NIMA Marketing-C

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met de SRM Client Desk via 020 - 512 65 55 of clientdesk@srm.nl.