NIMA/MOA Customer insight

NIMA/MOA Customer insight

Kennis van consumenten (of afnemers in B2B-markten) is eigenlijk dé grondstof voor iedere marketeer. Het mooie is dat er vandaag de dag ongelooflijk veel informatie beschikbaar is over het online en offline gedrag van klanten. Met enige inspanning weten we wie onze klanten zijn, wat ze doen, waar ze zijn, wat ze (willen) kopen en via welke media we ze kunnen bereiken. Customer insight omvat overigens meer dan het klassieke gebied van informatie. 'Insight' omvat ook psychologische gebieden: wat klanten denken, wat ze voelen en hoe dit hun gedrag beïnvloedt. Al deze informatie komt niet alleen uit het klassieke marktonderzoek, maar vooral uit het gebruik van data die vanuit steeds meer bronnen beschikbaar zijn. Bovendien komt ook nog onze toegenomen kennis op het terrein van neuromarketing om de hoek kijken.

Allemaal heel interessant, maar de grote vraag is: hoe ga je met al deze informatie om? Hoe voorkom je dat je verzuipt? Om maar eens een concreet voorbeeld te noemen: AH is er in de eerste 15 jaar van het bestaan van de Bonuskaart niet in geslaagd meer te doen dan de miljoenen Bonuskaarthouders een identieke aanbiedingen te doen. Een waardeloos gebaar naar de echte trouwe klanten van AH! Maar er zijn ook goede voorbeelden te noemen. Het enorme succes van het Amsterdamse Booking.com is in essentie gebaseerd op het verzamelen en analyseren van een enorme hoeveelheid data en dat weten om te zetten in kennis over klantengedrag. Met deze kennis zijn de juiste klantgerichte acties bedacht en uitgevoerd.

De opleiding NIMA/MOA Customer Insight verschaft je de kennis en de vaardigheden om met alle bovengenoemde data ook daadwerkelijk aan de slag te gaan. Het verzamelen van veel informatie is geen doel maar een middel. Customer insight draait om het omzetten van deze informatie naar kennis van en inzicht in het gedrag van klanten/afnemers. Dit inzicht leidt tot acties die de concurrentiepositie van een merk zullen versterken.

Voor wie is de opleiding bedoeld?

Je bent - op een of andere manier - betrokken bij het voorbereiden van het commerciële beleid van een merk, productgroep of business unit. Je bent marktonderzoeker, Customer insight manager, Brand manager, marketeer of onlinemarketingspecialist. Maar het kan ook zijn dat je vanuit een afdeling automatisering nauw betrokken bent bij het verzamelen en analyseren van data. Of je bent als dienstverlenend bedrijf toeleverancier van een marketingafdeling. Je hebt voldoende praktische ervaring op het gebied van marketing en/of aanverwante (commerciële) bedrijfsfuncties. Je wilt in jouw kennis investeren, haar verdiepen en verbreden, en al doende jouw blik verruimen.

Direct rendement

  • Je professionaliseert je als specialist op het gebied van Customer insight
  • Je leert hoe je het inzicht in het gedrag van afnemers kan gebruiken om de marktpositie te versterken
  • Je versterkt jouw strategisch en analytisch denken
  • Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers: hun bijdrage inspireert je ertoe buiten jouw kaders te denken
  • Je stelt met hulp van een SRM-coach een op customer insight gebaseerd commercieel plan op voor een business unit of een productgroep (of dienst) binnen jouw eigen organisatie
  • Je krijgt les van praktijkprofessionals met jarenlange ervaring

Programma

Vakgebied: Marketing Niveau: Advanced

De opleiding Customer insight wordt gegeven volgens het Know It!- en Do It!-concept. Een concept dat SRM speciaal ontwikkelde om theorie en praktijk op de ideale manier bij elkaar te brengen. Want kunde zonder kennis is weinig waard, en kennis zonder kunde evenmin. Onderstaand overzicht bevat een beknopte beschrijving van de modules waaruit de opleiding NIMA/MOA Customer insight is opgebouwd.

Het programma bestaat uit 6 Know It!-modules, een Do It!-weekend en een module examenbegeleiding:

  • Module 1: Strategie en Customer Insight
    Introductieprogramma:
    • Kennismaken
    • Doelstellingen
    • Programma en planning
    Introductie Customer Insight:
    • Strategische belang van Customer Insight; de wereld in verandering, marketing in verandering
    Ondernemingsstrategie en Customer Insight; de klant centraal.
    Strategische modellen en de rol van Customer Insight:
    • Klantwaarde proposities
    • Business Model Generation & Customer Insight
    • Strategie; doelen en klantsegmentatie/klant typologieën
  • Module 2: Toepassingsgebieden van Customer Insight
    Customer Insight en innovatie:
    • Klantwaarde en klantbeleving:
      begrip klantwaarde management, bepalen van klantwaarde en waarde voor de klant
    Customer Insight en klantrelaties:
    • Klantwaarde en klantbeleving; klantwaarde management
    • Cross Channel management, introductie
    Customer Insight en kanalen:
    • Cross Channel management
    • Klantwaarde en klantbeleving door cross channel management
    • Klantconversaties
    • Klantrelaties en merken
  • Module 3: Inzichten & Onderzoek
    Klanten informatie / research vormen:
    • Typen onderzoek en onderzoek vormen
    New market research:
    • Introduction to New market research
    • Analysing the right problem
    • Understanding the big information picture
    • Developing the analysis strategy
    • Organising qualitative data
    • Organising quantitative data
    New market research:
    • The interpretation boundary
    • Reframing data
    • Integrating the evidence and presenting research
  • Module 4: Inzichten & Data
    Digital Marketing Analytics:
    • Market Insights
    • Market Segmentation
    • Business strategy
    Transaction data:
    • Business Operations
    • Distribution Analytics
    • Sales Analytics
    Interaction data:
    • Promotion Analytics
    • Online interaction
  • Module 5: Customer Insight: Proces en methoden
    Van informatie naar Customer Insight - Methoden:
    • Het proces van Customer insight:
      Doelen, Doelgroep/klanttype/persona's, Data en informatie verzamelen, Analyse van data, Synthese en inzicht, Co-creation, Co-creation met klant, Maximalisatie van waarde
    • Methoden voor Werkvormen:
      Insights van outside, SWOT nieuwe stijl, Empathy map, Customer journey, Waarde-innovatie volgens Blue Ocean strategie, Klantwaarde en klantbeleving maximalisatie
    Van informatie naar Customer Insight - Methoden:
    • Praktijk sessie 1
    • Methoden voor co-creatie technieken
      Ideevorming, Visueel Denken, Prototyping, Storytelling, Scenario's
    Van informatie naar Customer Insight - Methoden:
    • Praktijk sessie 2
    • Proces van informatie naar innovatie
    Briefing examenopdracht

  • Do It!-weekend
    Tijdens het Do It!-weekend staat de toepassing van customer insight centraal. Je gaat in teamverband aan de slag om op basis van een ruime hoeveelheid vooraf verkregen case-informatie relevante customer insights te verzamelen en te analyseren. Om vervolgens het verkregen inzicht te 'vertalen' naar nieuw commercieel beleid. Dit weekend is ook bedoeld als kick-off voor de examenopdracht die je - voor de organisatie waar je werkzaam bent - zal gaan uitvoeren. De resultaten uit deze opdracht zal je aan de NIMA-examinatoren gaan presenteren.

  • Module 6: Customer Insight, Organisatie
    De voorwaarden voor succesvol Customer Insight Management:
    • Betekenis en Data
    • Organisatie
    • Leiderschap
    • Doelen
    • Specialisten en Customer Insight Manager
    De interne organisatie rondom Customer Insight:
    • Gestructureerd proces
    • Cultuur
    • Measurement & accountability
    • Ontwikkeling van CIM in de organisatie (Stap voor stap beter)
    Customer Insight en de toekomst:
    • Beter CI leidt tot beter resultaten
    Samenvatting van programma Customer Insight

  • Examentraining
    Het NIMA/MOA Customer insight examen bestaat uit een schriftelijke en mondelinge presentatie van de uitkomsten uit het customer insight project dat je voor de eigen organisatie (of desgewenst van een andere organisatie) hebt uitgevoerd. Tijdens het uitvoeren van de opdracht word je bijgestaan door een SRM-coach. Er zijn drie bijeenkomsten gepland waarbij je de voortgang met je coach bespreekt.

Startdata en locaties

Vakgebied: Marketing Niveau: Advanced

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding NIMA/MOA Customer insight. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
10-04-2017 Amsterdam SRM Maandag

Literatuur

Vakgebied: Marketing Niveau: Advanced

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Marketing Niveau: Advanced

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding NIMA B (Business Marketing). De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten en verblijfskosten. De examenkosten zijn externe kosten die je zelf maakt bij het NIMA en de verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 3.700,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.
Let op: Onder de integrale prijs vallen niet de literatuurkosten en de kosten voor het NIMA-examen.
€ 3.950,00

Overige kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Mondeling examen
(NIMA examen)
De examenkosten van het mondeling examen zijn externe kosten die je zelf maakt bij het NIMA. Deze kosten zijn dan ook niet opgenomen in onze integrale opleidingsprijs. € 499,00
Verplichte literatuur De totaalprijs voor verplichte literatuur geeft een indicatie van de geschatte literatuurkosten. Je dient de literatuur zelf te bestellen. € 350,00

Wat vonden zij van NIMA/MOA Customer insight

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van Marketing opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

NIMA/MOA Customer insight

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.