Trade Marketing-B

Trade Marketing-B

Ben je werkzaam in een commerciële functie op middel managementniveau? Ben je trade marketeer of wil je als brandmanager of accountmanager actief betrokken zijn bij het trade marketingbeleid? Maar mis je gedegen theoretische kennis op dit vakgebied? Dan ben je toe aan de opleiding Trade marketing-B.

De opleiding Trade marketing-B verschaft je de kennis én de vaardigheden om distributievraagstukken te analyseren en om te zetten in passend commercieel beleid. Je vergroot jouw bekwaamheden in het vakgebied, functioneert beter en vergroot jouw carrièrekansen. SRM verzorgt de opleiding Trade marketing-B in nauwe samenwerking met de Stichting Trade Marketing Association.

Voor wie bedoeld

Je bent betrokken bij het voorbereiden van het commerciële beleid van een merk, productgroep of business unit. Je hebt bij voorkeur ervaring op trade marketinggebied en in ieder geval voldoende praktische ervaring op het gebied van marketing en/of aanverwante (commerciële) bedrijfsfuncties. Je wil nu jouw vaardigheden en kennis verder verdiepen, daarin investeren en al doende jouw blik verruimen. De doelstelling is dat je je verrijkt met een eigen visie en vooral met praktische tips, tricks en tools die direct toepasbaar zijn in jouw werkomgeving. Kortom, je wordt in een inspirerende omgeving uitgedaagd om na te denken over jezelf (persoonlijke competenties) en de organisatie die je vertegenwoordigt.

 Direct rendement

  • Je weet welke impact het toepassen van de trade marketing-mix heeft op de brein-, schap en marktpositie (van de merkenportfolio) van jouw onderneming
  • Je kunt ook inschatten welke gevolgen het inzetten van trade marketinginstrumenten heeft voor de trade marketingorganisatie, zowel op operationeel, tactisch als strategisch niveau
  • Je bent in staat om zelfstandig het (joint) category management process en shopper research te starten en te coördineren
  • Je hebt geleerd om een eigen (strategische) visie te ontwikkelen op trade marketing en kunt de theorie op adequate wijze vertalen naar praktische implementatie

Jouw collega deelnemers

Jouw collega-deelnemers komen uit verschillende bedrijven en organisaties, uit food en non-food, en zijn professioneel betrokken bij de ontwikkeling van trade marketingconcepten. Ze werken veelal in andere markten en/of met andere producten dan jij. Dat maakt het juist zo interessant. Je ziet hoe anderen omgaan met vaak hele vergelijkbare problemen en andere accenten leggen of zelfs hele andere ingangen kiezen. Dit zal je inspireren om buiten jouw kaders te denken en ruimte te scheppen voor creativiteit. Daarom nemen onze docenten jouw praktijk en die van jouw collega-deelnemers zoveel mogelijk tot uitgangspunt. Daarnaast werk je bij SRM in teamverband aan praktijkopdrachten en biedt SRM naast de bijeenkomsten ook ruimte om te netwerken.

Docenten en trainers

De opleiding Trade marketing-B wordt begeleid door ervaren professionals binnen en rondom het trade marketing vakgebied, waaronder specialisten op het gebied van formulemanagement, category management, business-analyse en shopper marketing. Hierdoor ontwikkel je een zeer compleet beeld van de ontwikkelingen in de samenwerking tussen fabrikant en retailer.

Programma

Vakgebied: Marketing Niveau: Advanced

De opleiding Trade marketing-B wordt gegeven volgens het Know It! en Do It!-concept. Een concept dat SRM speciaal ontwikkelde om de noodzakelijk theorie en praktijk op de ideale manier bij elkaar te brengen. Want kunde zonder kennis is weinig waard, en kennis zonder kunde evenmin.

Na het volgen van de opleiding Trade marketing-B weet je welke impact het toepassen van de trade marketing-mix heeft op de brein-, schap- en marktpositie (van de merkenportfolio) van jouw onderneming. Je kan ook nauwkeurig inschatten welke gevolgen het inzetten van trade marketinginstrumenten heeft voor de trade marketingorganisatie, zowel op operationeel, tactisch als strategisch niveau. Verder ben je in staat om zelfstandig het category management process te starten en te coördineren. Je hebt geleerd om een eigen (strategische) visie te ontwikkelen op trade marketing en kunt de theorie op adequate wijze vertalen naar praktische implementatie.

Lesprogramma

1. Introductie & Retail Trends
2. Channel Management
3. Retail Marketing
4. Shopper Marketing
5. Category Management 1 (retail category management)
6. Category Management 2 (joint category management)
7. Space Management
8. Scriptie Kick-off
9. Do It!-weekend
10. Retailer's View
11. Trade Communicatie
12. Business Analysis (retailpanel- & consumentenpanelonderzoek/shopper onderzoek)
13. Technologie & Retail
14. Trade Marketing binnen Commercieel Management

Startdata en locaties

Vakgebied: Marketing Niveau: Advanced

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding Trade Marketing-B. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
25-10-2017 Utrecht Meeting Plaza Woensdag
07-03-2018 Utrecht Meeting Plaza Woensdag

Literatuur

Vakgebied: Marketing Niveau: Advanced

In onderstaand overzicht vind je de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding Trade Marketing-B. Je kunt de boeken los bestellen bij managementboek.nl via de linkjes in onderstaand overzicht, maar ook als compleet pakket via de speciale SRM Trade Marketing-B boekenlijst op Managementboek.nl.

Verplichte literatuur

The Trade Marketing Dimension

Auteur: Cijs, R. & Berg, H. van den

Dit boek beschrijft de veranderingen in detailhandelland op een brede maar persoonlijke manier. Het verklaart waarom Trade Marketing de oplossing is, hoe het werkt en biedt een Trade Marketing Strategy model.

Handboek Category Management

Auteur: Jan-Willem Grievink, Evelyn van Leur, Christiaan van Someren

Het optimaliseren van categorieën in het perspectief van de shopper en de formuledoelstelling is uitgegroeid tot het vak Category Management.

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Marketing Niveau: Advanced

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Trade Marketing-B. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten, verblijfskosten en examenkosten. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 3.180,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Mondeling examen
(SRM Examen)
Het mondeling examen wordt ontwikkeld en afgenomen door SRM. De kwaliteit van de examens van SRM wordt gewaarborgd door een onafhankelijke examencommissie en beroepsverenigingen als Logeion en de TMA. € 320,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.
Let op: Onder de integrale prijs vallen niet de literatuurkosten.
€ 3.750,00

Overige kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Verplichte literatuur De totaalprijs voor verplichte literatuur geeft een indicatie van de geschatte literatuurkosten. Je dient de literatuur zelf te bestellen. Instructies voor het bestellen van literatuur vind je onder het tabblad ‘Literatuur’. € 110,00
Aanbevolen literatuur Het is niet verplicht om aanbevolen literatuur aan te schaffen. Instructies voor het bestellen van literatuur vind je onder het tabblad ‘Literatuur’. € 65,00

Wat vonden zij van Trade Marketing-B

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Marketing opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

Trade Marketing-B

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.