Marketingcommunicatie-A

Marketingcommunicatie-A

Heb je al enige ervaring in een communicatiefunctie, maar mis je af en toe een theoretisch fundament en de vaardigheden om je kennis en inzicht toe te passen op de praktijk? Dan ben je toe aan een marketingcommunicatieopleiding op tactisch/operationeel niveau. De opleiding Marketingcommunicatie-A verschaft je de kennis, het inzicht en de vaardigheden om communicatievraagstukken gestructureerd uit te werken in een marketingcommunicatieplan. De opleiding Marketingcommunicatie-A biedt inzicht in de recente ontwikkelingen in het vakgebied, state of the art live-cases en Do It!-weekends. Je maakt kennis met een keur aan praktijkprofessionals die hun inzichten met je delen en met geïnspireerde mededeelnemers: een uitbreiding van je netwerk.

Voor wie bedoeld?

De opleiding Marketingcommunicatie-A is ontwikkeld voor iedereen die een functie ambieert als (junior) account executive of (junior) productmanager met de verantwoordelijkheid voor marketingcommunicatie-reclame, en voor iedereen die al op uitvoerend niveau werkt aan de ontwikkeling van marketingcommunicatieprogramma's. Ook voor medewerkers van overheden, woningbouwverenigingen, opleidingsinstituten en organisaties in de gezondheidszorg is dit een geschikte opleiding. 

Jouw collega deelnemers

Jouw collega-deelnemers hebben een overeenkomstig denk- en ervaringsniveau, maar komen uit zeer diverse branches. Ze zijn onder andere werkzaam als marketingmedewerker, (junior) accountmanager, account assistent, assistent communicatiemanager, projectmanager, account executive bij organisaties zoals TPG Post, BSUR, Rabobank, Reed Business, Ahold en Media Audits.

Docenten en trainers

De docenten en trainers worden door SRM zorgvuldig geselecteerd. Vakkennis, ruime en actuele ervaring in het vakgebied, en didactische kwaliteiten zijn de belangrijkste criteria. 

Programma

Vakgebied: Marketingcommunicatie Niveau: Take-off

De opleiding Marketingcommunicatie-A bestaat uit een Know It!- en een Do It!-gedeelte. Tijdens het Know It!-gedeelte staat het verkrijgen van kennis en inzicht centraal. De kennis wordt toegankelijk gemaakt aan de hand van actuele cases. Het Do It!-gedeelte is gebaseerd op onze visie dat je alle kennis en inzichten die je hebt opgedaan tijdens het Know It!-gedeelte, in je eigen werksituatie moet kunnen toepassen. Bekijk hieronder hoe de verschillende Know It!- en Do It!-modules over de opleiding Marketingcommunicatie-A zijn verdeeld.

Lesprogramma

1. Marketinganalyse Je leert hoe je een marketinganalyse maakt en deze samenvat in een SWOT-analyse.
2. Marketingdoelstelling & - strategie Vanuit de SWOT-analyse leer je hoe je de marketingdoelstellingen bepaalt. Daarnaast ontdek je hoe je deze doelstellingen bereikt (marketingstrategie).
3. Marketingdoelgroep & behoeften Je leert het verschil te bepalen tussen een marketing- en een marketingcommunicatiedoelgroep en hoe je groepen afnemers of klanten kunt segmenteren aan de hand van diverse criteria.
4. Het merk / de merkidentiteit Je krijgt inzicht in merken: het belang, de functies en de waarde van merken voor de verschillende doelgroepen. Daarnaast bekijken we de elementen die een rol spelen bij het bepalen van de merkidentiteit en positionering. Je krijgt concrete handvaten om een merkidentiteit te beoordelen.
5. Marketingcommunicatiedoelgroep & marketingcommunicatiebarrière Je leert hoe je de marketingcommunicatiedoelgroep bepaalt, hoe je een goed marketingcommunicatievraagstuk formuleert en typen marketingcommunicatiebarrières onderscheidt. Daarnaast leer je wat de verbanden zijn tussen het marketingcommunicatievraagstuk en de marketingstrategie, klantbehoeften en de merkpositionering.
6. Budgettering, marketingcommunicatiedoelstelling & -strategie Je leert hoe je marketingcommunicatiedoelstellingen bepaalt en welke rol de budgetteringsmethode hierin speelt. Je leert hoe je vanuit de marketingcommunicatiedoelstelling een marketingcommunicatiestrategie ontwikkelt.
7. Marketingcommunicatiemiddelen: owned media De waarde, het belang en de functie van de begrippen owned, paid en earned media worden besproken. Vervolgens leer je marketingcommunicatiemiddelen en -instrumenten te onderscheiden in owned, paid en earned media plus je leert een effectdoelstelling formuleren voor alle middelen en instrumenten die onder owned media vallen.
8. Marketingcommunicatiemiddelen: earned media Je leert een effectdoelstelling formuleren voor alle marketingcommunicatiemiddelen en -instrumenten die onder earned media vallen. Verder bespreken we hoe je on- en offline conversaties en sociale netwerken kunt toepassen waarbij je de waarde, het belang en de functie van Marketing PR in relatie tot earned media leert kennen.
9. Marketingcommunicatiemiddelen: paid media Leer de waarde, het belang en de functie van paid media waarna de plaats van mediaplanning en mediaselectie in relatie tot paid media duidelijk wordt. Je leert de mogelijke middelenkeuzes (mediumtypes) binnen paid media en krijgt inzicht in de diverse mediabestedingen. Als laatste leer je voor het marketinginstrument reclame effectdoelstellingen te formuleren.
10. Round-up De lessen worden beknopt herhaald. Zaken die nog niet duidelijk zijn, worden nogmaals besproken.
11. Examentraining Je leert hoe je jezelf het best kunt voorbereiden op het schriftelijk examen en je krijgt het inzicht om alle opgedane kennis in samenhang te zien. Aan de hand van oude examenvragen word je optimaal voorbereid op het examen.

Startdata en locaties

Vakgebied: Marketingcommunicatie Niveau: Take-off

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding Marketingcommunicatie-A. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
07-03-2018 Utrecht Meeting Plaza Woensdag

Literatuur

Vakgebied: Marketingcommunicatie Niveau: Take-off

Hier vind je de verplichte of aanbevolen literatuur voor de opleiding Marketingcommunicatie-A. Je kunt het boek bestellen bij managementboek.nl via de link in onderstaand overzicht.

Verplichte literatuur

Marketingcommunicatiestrategie

Auteur: Floor, J.M.G., Van Raaij W.F., Bouwman M.Y.

Marketingcommunicatiestrategie is al jaren hét standaardwerk voor het vakgebied marketingcommunicatie en fungeert zowel tijdens de studie als daarna als grondig naslagwerk. In deze nieuwe editie heeft het onderwerp online marketingcommunicatie een belangrijke plaats gekregen. Bij deze uitgave zit de Campuz Creditcard met een persoonlijke toegangscode. Deze code geeft je toegang tot digitale ondersteuning op de website behorend bij het boek.

Prijsopbouw

Vakgebied: Marketingcommunicatie Niveau: Take-off

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Marketingcommunicatie-A. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten, verblijfskosten en examenkosten. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden
van SRM Loopbaan support.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 1.695,00
Schriftelijk examen
(SRM Examen)
Het schriftelijk examen wordt ontwikkeld en afgenomen door SRM. De kwaliteit van de examens van SRM wordt gewaarborgd door een onafhankelijke examencommissie en beroepsverenigingen als Logeion en de TMA. € 275,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.
Let op: Onder de integrale prijs vallen niet de literatuurkosten.
€ 1.970,00

SRM Loopbaan support

Betaal je de opleiding zelf? Kijk dan eens wat SRM Loopbaan support voor je kan betekenen.


Overige kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Verplichte literatuur De totaalprijs voor verplichte literatuur geeft een indicatie van de geschatte literatuurkosten. Je dient de literatuur zelf te bestellen. Instructies voor het bestellen van literatuur vind je onder het tabblad ‘Literatuur’. € 75,00

Wat vonden zij van Marketingcommunicatie-A

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Marketingcommunicatie opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

Marketingcommunicatie-A

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.