Mediaplanning

Mediaplanning

Heb je al enige ervaring in een functie waarin mediaplanning een rol speelt, maar mis je af en toe een theoretisch fundament en de vaardigheid om je kennis en inzicht toe te passen op de praktijk? Dan ben je toe aan de opleiding Mediaplanning. De opleiding Mediaplanning verschaft je de kennis, het inzicht en de vaardigheden om het krachtenveld waar binnen een mediaplan tot stand komt te doorgronden. Theorie wordt nadrukkelijk aan de praktijk gekoppeld. De Know It!-bijeenkomsten vinden daarom voor een groot deel bij exploitanten op locatie plaats. De opleiding Mediaplanning gaat in op recente ontwikkelingen in het vakgebied, biedt state of the art (live)cases en een Do It!-weekend, en geeft je de mogelijkheid in contact te komen met een keur aan praktijkprofessionals die hun inzichten met je delen, en met geïnspireerde collega-deelnemers: een uitbreiding van je netwerk.

Voor wie bedoeld

De opleiding Mediaplanning is bedoeld voor iedereen die mediaplannen moet opstellen of beoordelen, zoals medewerkers bij reclame- of mediabureaus, uitgeverijen, media-exploitanten of adverteerders.

Direct rendement

Je:

  • professionaliseert je verder als mediaspecialist
  • bezoekt een zestal exploitanten
  • vergroot je kennis van mediaplanningbegrippen
  • vertaalt concepten en modellen naar je eigen praktijk
  • krijgt les van praktijkprofessionals met jarenlange ervaring
  • wisselt ervaring uit met andere deelnemers
  • leert om snel ideeën te genereren en om creatief / innovatief / patroondoorbrekend te denken
  • ontwikkelt inzicht in het inzetten van nieuwe media
  • schrijft een gestructureerd mediaplan gebaseerd op een briefing van een participerende organisatie

Jouw collega deelnemers

Jouw collega-deelnemers hebben een overeenkomstig denk- en ervaringsniveau. Ze zijn onder andere werkzaam als (junior) mediaplanner, accountmanager, mediamanager, RTV-planner, pricingmedewerker.

Docenten en trainers

De docenten en trainers worden door SRM zorgvuldig geselecteerd. Vakkennis, ruime en actuele ervaring in het vakgebied, en didactische kwaliteiten zijn de belangrijkste criteria. Iedere bijeenkomst wordt verzorgd door een docent die het thema van de bijeenkomst dagelijks in de praktijk toepast. De docenten van de opleiding Mediaplanning zijn in functies als senior mediaplanner, managing director, senior consultant of media director werkzaam bij mediabureaus, uitgeverijen, media-exploitanten of adverteerders.

Programma

Vakgebied: Marketingcommunicatie Niveau: Take-off

De opleiding Mediaplanning bestaat uit een Know It!- en een Do It!-gedeelte. Tijdens het Know It!-gedeelte staat het verkrijgen van kennis en inzicht centraal. De kennis wordt toegankelijk gemaakt aan de hand van actuele cases. Het Do It!-gedeelte is gebaseerd op onze visie dat je alle kennis en inzichten die je hebt opgedaan tijdens het Know It!-gedeelte, in je eigen werksituatie moet kunnen toepassen. Bekijk hieronder hoe de verschillende Know It!- en Do It!-modules over de opleiding Mediaplanning zijn verdeeld.

Lesprogramma

1. Mediaplan Scherp krijgen wat de plaats van mediaplanning is in het planningsproces van de marketingcommunicatie en de verschillende onderdelen van een mediaplan behandelen.
2. Interactieve media Inzicht krijgen in verschillende vormen van interactieve en nieuwe media.
3. Digital Mediaplanning Inzicht krijgen in verschillende vormen van interactieve en nieuwe media.
4. TV en TV-planning Inzicht verschaffen in bereik, kosten, werking en verwerking van tv-reclame en de planning ervan. Opzet: De SRM-docent behandelt het onderwerp, de gastdocent van SBS vult de praktijk in vanuit zijn optiek.
5. Radio en radioplanning
6. Tijdschriften en tijdschriftenplanning Inzicht verschaffen in bereik, kosten, werking en verwerking van tijdschriften en de planning ervan. Opzet: De SRM-docent behandelt het onderwerp, de gastdocent van Sanoma vult de praktijk in vanuit zijn optiek.
7. Dagbladen en dagbladenplanning Inzicht verschaffen in bereik, kosten, werking en verwerking van print en de planning ervan. Opzet: De SRM-docent behandelt het onderwerp, de gastdocent van De Telegraaf vult de praktijk in vanuit zijn optiek.
8. Mediaonderzoek Inzicht verschaffen in de bereiksonderzoeken van de verschillende mediumtypen.
9. Mediumtypekeuze Vaststellen wat de beoordelingscriteria zijn bij de keuze van een mediumtype.
10. Mediastrategie Met behulp van een praktijkcase ga je een medidastrategie bepalen.
11. Briefing bij Live case Een vertegenwoordiger van een organisatie geeft een briefing. Uitwerking van de case vindt plaats tijdens het live case weekend.
12. Media en toegepaste creativiteit Inzicht geven in de mogelijkheden die een briefing biedt om buiten het kader van de standaard-mogelijkheden met voorstellen te komen om zo de samenwerking met de afdeling creatie te bevorderen.
13. Live case-weekend Deelnemers schrijven aan de hand van de briefing uit bijeenkomst 11 een mediaplan en presenteren dat aan de vertegenwoordiger van de leverancier van de live case. Deze vertegenwoordiger beoordeelt de presentaties.
14. Examentraining Kennis en inzicht, opgedaan tijdens de Know It!-module, toepassen op een recent examen.

Startdata en locaties

Vakgebied: Marketingcommunicatie Niveau: Take-off

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding Mediaplanning. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
19-09-2017 Amsterdam SRM Dinsdag

Literatuur

Vakgebied: Marketingcommunicatie Niveau: Take-off

In onderstaand overzicht vind je de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding Mediaplanning. Je kunt de boeken los bestellen bij managementboek.nl via de linkjes in onderstaand overzicht, maar ook als compleet pakket via de speciale SRM Mediaplanning boekenlijst op Managementboek.nl.

Aanbevolen literatuur

Mediafeitenboekje Nederland 2012

Auteur: E.G. Rietberg

Het Mediafeitenboekje is al jaren een begrip. Het boekje geeft een helder en compact beeld over het Nederlandse medialandschap. Het boekje staat vol met bereikcijfers, kosten, tarieven, bestedingen, trends en ontwikkelingen over bioscoop, brievenbusreclame, dagbladen, digitaal, out-of-home, radio, sponsoring, televisie, tijdschriften. En ook een overzicht van mediaonderzoek, de Carat tools, internationale mediafeiten et cetera.

Media & reclame

Auteur: John Faasse, Marjolein Moorman & Peter Neijen

Media & reclame geeft een volledig overzicht van de Nederlandse media, Het boek geeft aan hoe, waarom en wanneer deze kunnen worden ingezet als onderdeel van de communicatiestrategie. Media & reclame is het lijfboek van de mediaplanner. De volledigheid, systematische aanpak, heldere structuur en uitgebreide begrippenlijst maken Media & reclame tot een zeer praktisch boek dat zich uitstekend leent voor studenten die zich met dit vakgebied bezighouden. Bij deze uitgave zit de Campuz Creditcard met een persoonlijke toegangscode. Deze code geeft je toegang tot digitale ondersteuning op de website behorend bij het boek.

Prijsopbouw

Vakgebied: Marketingcommunicatie Niveau: Take-off

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Mediaplanning. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten, verblijfskosten en examenkosten.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 2.970,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Schriftelijk examen
(SRM Examen)
Het schriftelijk examen wordt ontwikkeld en afgenomen door SRM. De kwaliteit van de examens van SRM wordt gewaarborgd door een onafhankelijke examencommissie en beroepsverenigingen als Logeion en de TMA. € 275,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.€ 3.495,00

SRM Loopbaan support

Betaal je de opleiding zelf? Kijk dan eens wat SRM Loopbaan support voor je kan betekenen.


Wat vonden zij van Mediaplanning

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Marketingcommunicatie opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

Mediaplanning

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.