Selecteer een thema

Selecteer een thema

3 learnings uit de Kennis Break ‘Google Analytics 4 – klaar voor de revolutie’

Met de komst van Google Analytics 4 krijg je veel nieuwe analysemogelijkheden. Maar wat zijn de grote verschillen tussen de huidige en deze nieuwe versie van Google Analytics? En waarom is het belangrijk er nu alvast mee aan de slag te gaan? In de Kennis Break ‘Google Analytics 4 – klaar voor de revolutie’ geeft SRM-docent David den Besten antwoord op deze vragen. Lees hier 3 belangrijke learnings uit het webinar terug.

Geen bounce, maar betrokkenheid

In Google Analytics 4 zul je niet langer bouncepercentages terugvinden. De reden? Deze werden vaak verkeerd begrepen, waardoor marketeers niet het juiste beeld hadden van hoe betrokken gebruikers nu écht waren op hun website. In plaats daarvan komen er nieuwe manieren om te ontdekken hoe goed je site gebruikt wordt. Zo kun je onder andere kijken naar sessies met engagement (bijvoorbeeld sessies van 10 seconden of langer, of die minstens 1 conversiegebeurtenis realiseerden), de betrokkenheid van de gebruikers (is een app of site op de voorgrond actief geweest?) en de betrokkenheidspercentages. Dit past meer in de langetermijnfocus van Google op kwalitatief bezoek, waardevol gedrag en goede gebruikservaring.

GA4 kun je nu nog samen met je huidige Google Analytics gebruiken

Het zal best even wennen zijn om te werken met de nieuwe interface van Google Analytics 4. Het is daarom slim om GA4 nu alvast náást je huidige Google Analytics te gebruiken. Zo kun je rustig je data naast elkaar leggen en wordt GA4 een stuk inzichtelijker. Tegen de tijd dat iedereen volledig switcht naar GA4, heb jij allang geleerd hoe je hiermee omgaat.

Je kunt geen gegevens meenemen

Als je begint in GA4, dan begin je eigenlijk weer vanaf 0 met meten: je kunt geen gegevens uit je huidige Google Analytics halen. Dat komt doordat de nieuwe versie van Google Analytics op een heel ander datamodel is gebouwd. Dus hoe later je begint, hoe later je begint met het verzamelen van data op die nieuwe manier. Aangezien we uiteindelijk allemaal zullen overgaan naar GA4, kun je dus maar beter zo snel mogelijk overstappen. Dan begin je nu alvast met historische data opbouwen. En daar profiteer je van op de lange termijn.

Meer weten

Benieuwd naar het volledige webinar? Je kunt het online terugkijken.
 
Wil je meer leren over dit onderwerp? Bij SRM kun je verschillende trainingen volgen waarin je meer leert over Google Analytics. Heb je hier nog vragen over, of wil je persoonlijk advies? Bel ons dan op 020 – 5 126 501 of mail naar info@srm.nl. Wij vertellen je graag meer.