Masterclass Contentmarketing in complexe organisaties

Masterclass Contentmarketing in complexe organisaties

Contentmarketing gaat niet over wat je te verkopen hebt, maar over wat je te vertellen hebt. Met de juiste content geef je jouw doelgroep inzicht in de waarde(n) van je organisatie vóórdat er sprake hoeft te zijn van een klantrelatie. Maar ook bestaande klanten hebben voordeel aan content die ze helpt jouw dienst beter te begrijpen of benutten. Oftewel, met de juiste aanpak heeft contentmarketing toegevoegde waarde binnen de hele buyer en customer journey.

Het is daarom niet opmerkelijk dat de budgetten voor contentmarketing groeien en de hoeveelheid content die geproduceerd wordt jaarlijks toeneemt. Toch hebben veel organisaties moeite met het ontwikkelen van een werkende contentstrategie.

Omdat er zo ontzettend veel content beschikbaar is, is het een uitdaging om in de ogen van je doelgroep onderscheidend te zijn. Zeker wanneer je werkzaam bent in een complexe organisatie met complexe producten of diensten is deze uitdaging groot. Je wilt de kennis van (specialistische) collega's delen met potentiële klanten. Maar hoe doe je dat? De specialist heeft misschien weinig tijd, niet het sterkste gevoel voor effectieve content en geen zin om een blogpost te schrijven. En wat doe je als je inhoudelijk op een trending topic wilt inspelen en de agenda's van je collega's vol zitten?

Een van de grootste uitdagingen van het moment is dan ook het activeren van het management en collega’s om content te kunnen creëren die relevant, authentiek en inhoudelijk sterk is. Daarnaast is het ontwikkelen van een contentstrategie geen gemakkelijke opgave. Deze masterclass helpt je daarbij.

Wanneer is de masterclass contentmarketing in complexe organisaties geschikt voor jou?

Je bent verantwoordelijk voor contentmarketing of gaat dit worden. Je bent werkzaam in een complexe organisatie of hebt te maken met een complexe markt (B2B, farma, overheid of zorg bijvoorbeeld), waardoor het uitvoeren van een goede contentstrategie extra uitdagingen met zich meebrengt. Je bent een marketing- en communicatieprofessional die de doelgroep wilt aantrekken en betrekken op basis van onderscheidende content.

Programma

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Hier vind je een overzicht van alle bijeenkomsten waaruit de masterclass Contentmarketing in complexe organisaties is opgebouwd. Bij elke bijeenkomst vind je een korte beschrijving van het programma.

Lesprogramma

1. Introductieavond: uitdagingen van contentmarketing De eerste sessie introduceren we het onderwerp ‘contentmarketing’ in termen van uitdagingen. De uitdagingen van deelnemers, uitdagingen binnen complexe organisaties en de rol van de contentmarketeer staan centraal.

Wat is sterke contentmarketing? “Making it nutritious, AND snackable”.
Wat maakt een situatie complex? De uitdagingen van de contentmarketeer.
Who cares, retour afzender? De waarde van content als product, als service of invloed op een buyers journey.
2. Interne en externe processen Een contentmarketeer moet zowel de externe markt als de interne business snappen. Waar wordt wie warm van? Hoe krijg ik wat ik nodig hebt? En waar kan ik de grootste slag slaan? Daarom draait het in de tweede sessie om het herkennen en identificeren van kansen en pijnpunten.

Ik, mijn collega’s en de markt? Nut en noodzaak van teamwerk t.b.v. de inhoud.
Pijn uit de markt gebruiken. Ogen op steeltjes en monitoren van de markt.
Politiek en nu? Je voelsprieten laten groeien en ‘draagvlak creëren’ voor contentmarketing.
De ene business is de andere niet. Tussen organisaties zit een wereld van verschil. Hoe speel je hier op in?
3. De kracht van feiten, waarden en trends Goede content maken op basis van feiten (inhoud), waarden (brand values) en actualiteit (relevantie).

Praat voorbij de salespitch. Overstappen van transactionele communicatie naar relationele communicatie.
Vragen om feiten. De kracht van onderzoek doen of laten doen.
Focus op de overlap in waarden. Content waarin de opvattingen van de klant resoneren met het merk.
De match maken tussen feiten, waarden en actualiteit. Hoe bepaal je een mix tussen fact based, brand based en trend based content.
Real Time content marketing. ‘Catching the wave’, hoe organiseer je snelheid?
Maar… dat was niet wat we bedoelden. De onbedoelde negatieve en positieve neveneffecten van content.
4. Distributie van content De ontsluiting van content moet plaatsvinden in een ritme en vorm die logisch en nuttig zijn voor de klant. Dat maakt een goede distributiestructuur onmisbaar. Hoe geef je dit vorm en ga je om met processen die dit in de weg zitten?

Thema’s, schema’s en kalenders. Kortom: structuur geven aan je aanpak.
Pick and Mix. Leidt die middelenmix tot perfectie? Hoe balanceer je owned en paid media en maak je gebruik van earned media?
Remarketing. Het slim hergebruiken van content en het opbouwen van een eigen contentbibliotheek.
5. Optimalisatie en accountability Tijdens de laatste sessie voor het slotweekend behandelen we het resultaatgedreven maken van contentmarketing. Daarmee kan je bestaande resultaten verbeteren en binnen de organisatie de kracht van goede contentmarketing bewijzen.

Doelen en resultaten. KPI’s van content en verbanden leggen met doelstellingen uit de organisatie.
Meten en bijsturen. Het meten en optimaliseren van inspanningen.
Rapporteren en bewijsvoering. Het terugkoppelen van resultaten binnen de organisatie om blijvend draagvlak te creëren in de toekomst.
6. Do It!-weekend

Startdata en locaties

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de masterclass Contentmarketing in complexe organisaties. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
21-09-2017 Amsterdam SRM Donderdag
28-09-2017 Utrecht Meeting Plaza Donderdag

Literatuur

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de masterclass Contentmarketing in complexe organisaties.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn btw-vrij. € 2.250,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Integrale prijsDe integrale prijs is btw-vrij.€ 2.500,00

Wat vonden zij van Masterclass Contentmarketing in complexe organisaties

Persoonlijk advies

Heb je nog vragen of behoefte aan persoonlijk advies? Onze programmamanager helpt je graag verder. 

Neem contact op met
Jeroen van Woudenberg


Je kunt Jeroen bereiken via:

Telefoon: 020-5126565
E-mail: jeroen@srm.nl

 
 
Sluit

Masterclass Contentmarketing in complexe organisaties

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.