Masterclass Contentstrategie

Masterclass Contentstrategie

Contentmarketing is al een tijd geen bijzonderheid meer. Talloze bedrijven publiceren content om op te vallen in de menigte of om nieuwe doelgroepen en behoeften aan te boren. Daarom stroomt content inmiddels als water uit organisaties, met als resultaat dat het een uitwisselbaar massaproduct is geworden. Dus hoe maak jij in deze zee van content nog het verschil?

Het antwoord is niet ingewikkeld, maar vraagt wel om een scherpe visie: je moet namelijk strategisch aan de slag met content. Dat doe je met innovatieve en unieke contentformules vanuit jouw merk of organisatie. Door een omnichannel middelenaanpak die goed aansluit op de informatiereis van de doelgroep. En via een passende veranderstrategie die zorgt dat de organisatiecultuur meebeweegt.

Tijdens deze masterclass ontwikkel je daarom eerst een visie op content binnen jouw organisatie, analyseer je vervolgens de behoeften en pijn bij de doelgroep, maak je verhaallijnen en contentformules waarmee je een unieke positie claimt, en borg je tenslotte jouw strategie binnen de organisatie door middel van goed stakeholdersmanagement.

Wat haal je uit de masterclass?

  • Je ontwikkelt een heldere visie op de rol van content binnen jouw organisatie
  • Je analyseert en speelt in op de behoeften en pijn bij de doelgroep.
  • Je werkt een doelgroepprofiel uit, met aandacht voor context en influencers.
  • Om content goed te managen en structureren creëer je overkoepelende verhaallijnen.
  • Je maakt een contentformule met een unieke invalshoek of tilt.
  • Door middel van content mapping blaas je bestaande content nieuw leven in.
  • Je ontwikkelt een optimale mix van kanalen en middelen.
  • Om inhoudelijk sterke content te creëren, leer je gebruik maken van de kennis en expertise binnen je organisatie.
  • Je brengt verschillende interne en externe belangen samen in een consistente aanpak.
  • Door goed stakeholder- en verandermanagement zorg je voor draagvlak van jouw strategie.

Wanneer is de masterclass contentstrategie geschikt voor jou?

Je bent een ervaren marketeer of communicatieprofessional en verantwoordelijk voor het contentbeleid van jouw organisatie. Je bent in staat verder vooruit te denken dan alleen de komende weken en maanden. En je bent je bewust van het nut en de noodzaak van een goede contentstrategie.

Daarnaast beschik je al over strategisch inzicht en ben je op de hoogte van de trends en ontwikkelingen binnen de branche. Voor zelfstandigen geldt dat je een stevige gesprekspartner bent voor een management.

Programma

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

Hier vind je een overzicht van alle bijeenkomsten waaruit de masterclass Contentstrategie is opgebouwd. Bij elke bijeenkomst vind je een korte beschrijving van het programma.

Lesprogramma

1. Trends en visie op content Je kunt geen strategie ontwikkelen zonder een heldere visie en grip op de trends. Daarom staan we tijdens de eerste bijeenkomst stil bij nieuwe ontwikkelingen en randvoorwaarden om op een strategische wijze aan de slag te kunnen gaan:
  • Wetenschap van de eigen organisatiewaarden
  • Weten waar waarden toe dienen als leidraad
  • Welke waarden van belang zijn voor de content
  • Content als de drager van je organisatiewaarden en verhalen
  • Trends kunnen relativeren
2. Inspelen op de behoeften in de markt Als je content maakt, is het natuurlijk belangrijk dat je exact weet voor wie je dat doet en waarmee jij hen het beste kunt bedienen. Daarom duiken we allereerst dieper in op de doelgroep en schets je een persona om de context van je publiek in beeld te krijgen. Welke feiten, waarden en cijfers zijn bepalend voor de interpretatie van de content?
3. Archetypische verhaallijnen Door het ontwikkelen van verhaallijnen borg je de consistentie en impact van je content. Je leert verhaallijnen maken die naadloos aansluiten op de merkbelofte en brand archetype. De merkbelofte en brand archetypen Het ontwikkelen van verhaallijnen op basis van de merkbelofte en brand archetype Sturen en managen van content aan de hand van je verhaallijnen Goede content maken op basis van feiten (inhoud), waarden (brand values) en actualiteit (relevantie).
4. Een nieuwe contentformule Als de boodschap niet voldoende boeit, haakt je publiek af. Daarom leer je tijdens deze bijeenkomst hoe je zorgt dat jouw content boven het maaiveld uitkomt en welke formule jouw organisatie geloofwaardig kan claimen.
5. Kanalen en content mapping De timing en distributie van je content is cruciaal voor het succes van je strategie. Want het is zonde van al die energie als je content niet gevonden wordt door jouw publiek. Je leert de optimale middelenmix ontwikkelen die aansluit op de informatiereis van je publiek.
6. De shift naar een contentgedreven organisatie Zonder medewerking van je collega’s wordt je strategie geen succes. Tijdens de laatste Know It! bijeenkomst leer hoe je de verandering naar een contentgedreven cultuur binnen de organisatie aanjaagt en stuurt.
7. Do It!-weekend Tijdens het Do It! weekend pas je alles uit de masterclass toe binnen een livecase. Want pas wanneer je aan de slag gaat met zo’n livecase, leer je de materie echt beheersen. Dat betekent dat je je in teamverband op een vraagstuk stort en samen een geschikte contentstrategie uitwerkt, rekening houdend met alle uitdagingen die daarbij komen kijken.

Startdata en locaties

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de masterclass Contentstrategie. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
31-10-2017 Utrecht Meeting Plaza Dinsdag
08-11-2017 Amsterdam SRM Woensdag
06-03-2018 Utrecht Meeting Plaza Dinsdag
14-03-2018 Amsterdam SRM Woensdag

Literatuur

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de masterclass Contentstrategie.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn btw-vrij. € 2.500,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Integrale prijsDe integrale prijs is btw-vrij.€ 2.750,00

Wat vonden zij van Masterclass Contentstrategie

Persoonlijk advies

Heb je nog vragen of behoefte aan persoonlijk advies? Onze programmamanager helpt je graag verder. 

Neem contact op met
Jeroen van Woudenberg


Je kunt Jeroen bereiken via:

Telefoon: 020-5126532
E-mail: jeroen@srm.nl

 
 
Sluit

Masterclass Contentstrategie

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.