Masterclass Contentstrategie

Masterclass Contentstrategie

Contentmarketing is al lang geen bijzonderheid meer. Talloze bedrijven publiceren content om op te vallen in de menigte of om nieuwe doelgroepen en behoeften aan te boren. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie hiertussen opvalt, bij de juiste doelgroep en met het juiste verhaal?

Er bestaan veel misverstanden over wat een contentstrategie is. Een ding is het zeker niet: een contentplanning. Natuurlijk bevat een contentstrategie wel een planning, maar dat is niet de reden waarom je een strategie nodig hebt. Een strateeg zorgt ervoor dat de waarden, context en verhalen aansluiten bij de trends in jouw branche, terwijl ook de noodzakelijke interne processen (de content supply chain) gemanaged worden.

Een goede contentstrateeg is dan ook een bijzonder dier: aan de ene kant denkt deze creatief, lateraal en buiten organisatiestructuren om en hij is een goede verhalenverteller. Aan de andere kant kan de contentstrateeg ook feitelijk en in funnels denken, marktinzichten toepassen, draagvlak creëren en organisatiestructuren beïnvloeden.

Wat haal je uit de masterclass?

  • Je ontwikkelt een heldere visie op de rol van content binnen jouw organisatie.
  • Je analyseert en speelt in op de behoeften en pijn bij de doelgroep.
  • Je werkt een doelgroepprofiel uit, met aandacht voor context en influencers.
  • Om content goed te managen en structureren creëer je overkoepelende verhaallijnen.
  • Je maakt een contentformule met een unieke invalshoek of tilt.
  • Door middel van content mapping blaas je bestaande content nieuw leven in.
  • Je ontwikkelt een optimale mix van kanalen en middelen.
  • Om inhoudelijk sterke content te creëren, leer je gebruik maken van de kennis en expertise binnen je organisatie.
  • Je brengt verschillende interne en externe belangen samen in een consistente aanpak.
  • Door goed stakeholder- en verandermanagement zorg je voor draagvlak van jouw strategie.

Wanneer is de masterclass contentstrategie geschikt voor jou?

Je bent een ervaren marketeer of communicatieprofessional en verantwoordelijk voor het contentbeleid van jouw organisatie. Je bent in staat verder vooruit te denken dan alleen de komende weken en maanden. En je bent je bewust van het nut en de noodzaak van een goede contentstrategie.

Daarnaast beschik je al over strategisch inzicht en ben je op de hoogte van de trends en ontwikkelingen binnen de branche en ben je een stevige sparringspartner zowel binnen jouw organisatie als voor externen.

Programma

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

Hier vind je een overzicht van alle bijeenkomsten waaruit de masterclass Contentstrategie is opgebouwd. Bij elke bijeenkomst vind je een korte beschrijving van het programma.

Lesprogramma

1. Visie op content Je kunt geen strategie ontwikkelen zonder een heldere visie op content. Daarom staan we tijdens de eerste bijeenkomst stil bij nieuwe ontwikkelingen en randvoorwaarden om op een strategische wijze aan de slag te kunnen gaan. Denk hierbij aan onderwerpen als het belang van de eigen organisatiewaarden en de context waarbinnen jij actief bent op het gebied van content.
2. Persona, customer journey en trends Als je content maakt, is het natuurlijk belangrijk dat je exact weet voor wie je dat doet en waarmee jij hen het beste kunt bedienen. Daarom duiken we allereerst dieper in op de doelgroep en schets je een persona om de context van je publiek in beeld te krijgen. Welke customer journey doorloopt jouw doelgroep en op welke relevante trends moet je inspelen?
3. Wat vertelt jouw merk? Door het ontwikkelen van verhaallijnen borg je de consistentie en impact van je content. Je leert verhaallijnen maken die naadloos aansluiten op de merkbelofte en brand archetype.

Tijdens deze bijeenkomst ligt de focus op de merkbelofte en brand archetypen, het ontwikkelen van verhaallijnen op basis van de merkbelofte en brand archetype en het sturen en managen van content aan de hand van je verhaallijnen.
4. Een nieuwe contentformule Als de boodschap niet voldoende boeit, haakt je publiek af. Daarom leer je tijdens deze bijeenkomst hoe je zorgt dat jouw content boven het maaiveld uitkomt en welke formule jouw organisatie geloofwaardig kan claimen.

Je leert alles over het inzetten van verschillende content formats, het opbouwen van je publiek en het doelgericht inzetten van je content.
5. Omnichannelstrategie en content mapping Na een goede analyse van je buyer/customer journey kun je jouw doelgroep daadwerkelijk centraal stellen. Daarbij is de timing en distributie van je content cruciaal voor het succes van je strategie. Met content mapping leer je de duurzaamheid van jouw content te vergroten en via de juiste kanalen te verspreiden.
6. De shift naar een contentgedreven organisatie Tijdens deze laatste bijeenkomst leer je hoe je de verandering naar een contentgedreven cultuur binnen de organisatie aanjaagt en stuurt. Zonder medewerking van je collega’s wordt je strategie natuurlijk geen succes.
7. Do It!-weekend Tijdens het Do It! weekend pas je alles uit de masterclass toe binnen een livecase. Want pas wanneer je aan de slag gaat met zo’n livecase, leer je de materie echt beheersen. Dat betekent dat je je in teamverband op een vraagstuk stort en samen een geschikte contentstrategie uitwerkt, rekening houdend met alle uitdagingen die daarbij komen kijken.

Startdata en locaties

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de masterclass Contentstrategie. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
06-03-2018 Utrecht Meeting Plaza Dinsdag
14-03-2018 Amsterdam SRM Woensdag

Literatuur

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de masterclass Contentstrategie.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 2.500,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.€ 2.750,00

Wat vonden zij van Masterclass Contentstrategie

Persoonlijk advies

Heb je nog vragen of behoefte aan persoonlijk advies? Onze programmamanager helpt je graag verder. 

Neem contact op met
Jeroen van Woudenberg


Je kunt Jeroen bereiken via:

Telefoon: 020-5126532
E-mail: jeroen@srm.nl

 
 
Sluit

Masterclass Contentstrategie

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.