Masterclass Online campagnes aansturen

Masterclass Online campagnes aansturen

Online marketingcampagnes draaien 7 dagen per week, 24 uur per dag. De resultaten veranderen continu en er zijn allerlei algoritmes aan het werk die deze campagnes realtime optimaliseren.

Dus hoe zet je een campagne zo op dat je controle houdt over wat er gebeurt en op ieder moment kunt bijsturen? Welk middel zet je in, welke doelgroep, data en creatie? Hoe brief je het creatief bureau? Waar let je op bij het optimaliseren van social en display advertenties, e-mails of real time bidding (RTB) campagnes? Wat zijn dan reële doelstellingen en hoe behaal je het beste resultaat?

Leer dit alles doorgronden tijdens de masterclass Online campagnes aansturen. In deze cursus leer je hoofd- van bijzaken onderscheiden en te sturen op de juiste KPI's.

Het managen van online campagnes in de praktijk

Stel je voor dat je als marketeer de opdracht krijgt om via een online campagne te zorgen dat een circustent iedere avond vol zit. Met een budget van € 1,50 per kaartje is het jouw taak om iedere week de kaartverkoop aan te jagen voor de week erna, in een andere plaats. Jouw gereedschappen: een mix van social media, online display, Google AdWords en conversie op de website.

Hoe richt je een dergelijke campagne in om deze schaalbaar te maken en steeds aan te passen aan het reisschema van het circus? Hoe gebruik je jouw nieuw herwonnen inzichten om de campagne te verbeteren? En hoe organiseer je dit alles zodat het jou zo weinig mogelijk tijd kost?

Voor wie bedoeld?

Deze cursus is bedoeld voor de online professional, of je nu zelf degene bent die aan de knoppen draait of vooraf over de strategie wilt meepraten. Een achtergrond in marketing is vereist (doelgroepen, marketingcommunicatie, creatie, etc.) en enige ervaring met eenvoudige online campagnes, zoals in Facebook of Google AdWords is wenselijk. Ook de startende online mediaplanner of campagnemanager is van harte welkom.

Direct rendement

  • Je kunt een goede en volledige briefing opstellen voor een online campagne: voor het creatief bureau en je technische collega's.
  • Je hebt overzicht over alle beschikbare middelen, de verschillende opties om gebruik te maken van data, creatieve formaten en de daarbij behorende benchmarks.
  • Je kunt campagnes voor e-mail, display en Facebook plannen en opzetten voor efficiënt campagnemanagement.
  • Je kunt online campagnes doorzien en beoordelen op rendement.
  • Je weet hoe je campagnes in een demand side platform (DSP), op Facebook en voor e-mail optimaliseert.
  • Je kunt campagnerapportages beoordelen en samenstellen.

Docenten en trainers

De masterclass Online campagnes aansturen wordt gegeven door Lejo Duivenvoorde. Met een nogal technische achtergrond, heeft hij inmiddels meer dan 25 jaar ervaring in online marketing, met name op het gebied van online campagnes en het gebruik van data. Als uitgever (Utrechts Nieuwsblad en Amersfoortse Courant), marktonderzoeker (Blauw Research), technologie provider (nugg.ad en Delta Projects) maar ook als online marketeer aan bureauzijde (OmnicomMediaGroup) en klantzijde (o.a. World Online) heeft hij alle facetten van het vak van dichtbij leren kennen. Naast zijn werk als CEO van EDM Digital Solutions, is Lejo docent, mentor en examinator voor de online marketing cursussen van SRM.

Programma

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

Hier vind je een overzicht van alle bijeenkomsten waaruit de Masterclass Online campagnes aansturen is opgebouwd. Bij elke bijeenkomst vind je een korte beschrijving van de lesstof die zal worden behandeld.

Lesprogramma

1. Strategie Strategie. Een woord dat te pas en te onpas gebruikt wordt om aan te duiden dat ergens over nagedacht moet worden. Gelukkig is de essentie van strategie simpel. Je zou kunnen zeggen dat strategie bovenal ‘kiezen’ betekent.

Binnen online marketingcampagnes maak je namelijk een hoop keuzes. Zo kies je voor ieder product, dienst en doelstelling een specifieke boodschap en combinatie middelen binnen je marketingplan. Je faciliteert een specifieke customer journey en maakt keuzes wanneer je behaalde doelstellingen moet attribueren aan middelen binnen je doelgroepen. Dat zijn allemaal keuzes die je maakt op basis van de unieke kenmerken van je producten, diensten en marktkennis.

Tijdens deze bijeenkomst leer je alle relevante factoren combineren in een crossmediaal, data driven en strategisch marketingplan met reële doelstellingen.
2. Briefing en mediaplan Een succesvolle campagne begint bij een goede briefing. Als jij helder formuleert wat je doelen zijn, is het een stuk gemakkelijker voor een bureau om een mediaplan te ontwikkelen dat deze doelen daadwerkelijk zal halen. Maar wat zijn de onderdelen van een effectieve briefing voor de eigen media afdeling of externe media- of reclamepartner? Welke KPI’s zijn gangbaar en haalbaar? En hoe motiveer je een uitvoerende partner zonder de creativiteit te beïnvloeden?

Na een briefing ontvang je van je bureau het mediaplan. Maar hoe ziet een compleet mediaplan er eigenlijk uit? Hoe beoordeel je de diverse onderdelen van het plan op tijd, geld en kwaliteit? Je leert de geprojecteerde prestaties op haalbaarheid toetsen en weet welk type rapportage jou de inzichten biedt die je nodig hebt om de campagne te evalueren. Je gaat dus naar huis met allerlei tips en tricks voor het beoordelen van een mediaplan.
3. Campagnes opzetten en realtime optimaliseren Na twee theoretische avonden is het nu tijd om de handen uit de mouwen te steken. Tijdens dit praktische weekend leer je campagnes opzetten in een real time bidding (RTB) platform, Facebook en een e-mail service provider. Uiteraard niet met als doel om een specialist te worden, maar om wel echt te kunnen doorgronden wat het speelveld van de online campaigner precies is.

Vervolgens duiken we dieper in op welke factoren en KPI’s je moet aansturen voor resultaten die in lijn met je doelstellingen staan. Zo leer je onder andere de door het mediabureau gepresenteerde metrics te beoordelen en weet je welke vragen je moet stellen voor verdiepende insights. Tenslotte optimaliseer je een (deel)campagne op basis van prestaties (ten opzichte van je KPI’s) en het herkennen van patronen in rapportages. Na dit weekend weet je precies hoe je campagnemanagers moet instrueren.
4. Rapportage en evaluatie In aanvulling op tussentijdse rapportages wordt na afloop van een (deel)campagne een uitgebreidere versie van de rapportage gepresenteerd. Hoe verhouden deze resultaten zich tot de uitgangspunten en doelstellingen? Je leert de media-uitgaven en prestaties verifiëren. En leermomenten ten opzichte van product/dienst, strategie en briefing te achterhalen. Ook leer je ontdekken wie je daadwerkelijke doelgroep is. Na deze laatste bijeenkomst weet je precies hoe je het meeste uit de rapportage en evaluatie haalt.

Startdata en locaties

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de Masterclass Online campagnes aansturen. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
14-03-2017 Amsterdam SRM Dinsdag
22-03-2017 Utrecht Meeting Plaza Woensdag
31-10-2017 Amsterdam SRM Dinsdag
02-11-2017 Utrecht Meeting Plaza Donderdag

Literatuur

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de Masterclass Online campagnes aansturen.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn btw-vrij. € 2.250,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Integrale prijsDe integrale prijs is btw-vrij.€ 2.500,00

Wat vonden zij van Masterclass Online campagnes aansturen

Persoonlijk advies door Stephan Stegeman

Vraag je je af welke opleiding het best aansluit op jouw behoefte? Of ben je benieuwd tot welk niveau je het aansturen van online marketingcampagnes onder de knie krijgt? Bel dan gerust met programmamanager Stephan Stegeman voor advies.

Contact opnemen met Stephan Stegeman


Je kunt Stephan bereiken via:

Telefoon: 020 512 65 65
E-mail: stephan@srm.nl

 
 
Sluit

Masterclass Online campagnes aansturen

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.