Masterclass Social media marketing

Masterclass Social media marketing

Het digitale communicatielandschap is volop in beweging. Daardoor is het voor elke marketingcommunicatieprofessional een topsport om up-to-date te blijven. Net als alle andere ontwikkelingen doorloopt ook social media de hele cyclus van belofte of hype tot volledig geaccepteerd en onmisbaar medium. En als professional weet jij als geen ander dat de hype voorbij is. We zijn het station van een aantal volgers en likes als doelstelling allang gepasseerd; social media heeft de communicatieverhoudingen tussen bedrijven en consumenten voorgoed veranderd. Kortom, het is tijd voor een masterclass social media op niveau.

Na alle investeringen in kanalen, tools en campagnes wil jij als ervaren professional de prangende vragen van vandaag en morgen kunnen beantwoorden, zoals:

  • Wat levert het ons aan omzet op?
  • Wat is de marketingwaarde van al die volgers en fans?
  • Hoe weten we of onze social inspanningen relevant zijn?
  • Hoe organiseer ik de huidige social activiteiten tot een strategische aanpak?
  • Met welke contentstrategie maak ik van consumenten online ambassadeurs?

Tijdens deze masterclass gaan we dieper in op wat een goede social media-strategie kan doen voor jouw bedrijf. We laten je zien hoe jouw aanpak moet beginnen bij de vertaalslag van de marketingdoelstellingen naar haalbare social kpi's. Hoe je met de juiste tools onthult wat de social hotspots zijn van je doelgroep en influencers. Je leert met de combinatie van deze data en jouw feilloze kennis van de zes grootste social mediakanalen in Nederland een social story creëren. Vervolgens laten we je zien hoe je deze vertaalt naar relevante social activaties, gekoppeld aan de meest optimale customer journey. En uiteraard leer je hoe je al het bovenstaande kunt vatten in overzichtelijke en overtuigende rapportages.

Tijdens de Masterclass Social media marketing leer je al deze stappen te integreren in je (marketing)communicatiestrategie. De unieke combinatie van zes Know It!-bijeenkomsten (om je kennis en inzicht te vergroten) en een live case weekend (om het in de praktijk te leren brengen) zorgt ervoor dat je na het volgen van deze masterclass het geleerde direct in je eigen beroepspraktijk kunt toepassen.

Voor wie is deze Masterclass?

Als marketing- en/of communicatieprofessional heb je flink wat ervaring met communicatie, en het liefst ook digitale communicatie. Jij weet hoe belangrijk communicatie is om de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw organisatie, producten en diensten te vergroten. De vraag hoe social media marketing hieraan bijdraagt is nu je uitdaging. Langs welke digital customer journey beweegt jouw doelgroep zich richting jouw merk of organisatie? Hoe vertaalt de merkidentiteit zich naar campagnes, content en creatie? En met welke contentstrategie maak jij van je social kanalen ROI gedreven instrumenten?

Kortom: jij weet als geen ander dat de inzet van social media vraagt om een resultaatgerichte en strategische aanpak. Daar vraagt niet alleen de markt om, maar ook de steeds socialer wordende organisatie achter jou.

Programma

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

De Masterclass Social media marketing bestaat uit een Know It!- en een Do It!-gedeelte. Social media strategisch inzetten leer je namelijk niet alleen uit een boek, je moet het zelf ervaren. Er zijn zes Know It!-bijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten staat het vergroten van kennis en inzicht rondom social media centraal. Natuurlijk zorgen we naast de theorie ook voor tal van praktische voorbeelden. Het Do It!-gedeelte is gebaseerd op onze visie dat je alle kennis en inzichten die je hebt opgedaan tijdens het Know It!-gedeelte in de praktijk moet kunnen toepassen. Tijdens het Do It!-weekend werk je dan ook aan een live case. Daarmee bedoelen we dat je (in teamverband) aan de slag gaat om een door een bedrijf of organisatie ingebracht communicatieprobleem op te lossen. Ofwel: geen 'case op papier' maar een 'live case'. Bekijk hieronder hoe de verschillende Know It!- en Do It!-modules over de Masterclass Social media marketing zijn verdeeld.

Lesprogramma

1. Introductie In de eerste bijeenkomst maak je kennis met de trainer, de groep en het programma. In deze bijeenkomst wordt ook de stand van zaken rond social media en social media marketing besproken.
  • Wat gebeurt er allemaal in de wereld van social media – een overzicht
  • Welke invloed heeft dat op het marketing en communicatievak?
  • Social media in perspectief: de plaats van social in de middelenmix
  • Het verschil tussen ‘social media marketing’ en ‘marketing op social media’
  • Het social strategy canvas: strategie op een A4
  • De strategische kernvragen
2. Social strategie Tijdens deze bijeenkomst behandelen we de basis van elke strategie: doelen, doelgroepen en key performance indicators.
  • Ambitie bepalen en doelen stellen
  • Het belang van ‘leren als doel op zich’
  • Perspectieven op en definities van de doelgroep
  • Beoordelen van social media success: bepalen van de juiste KPI’s
  • Van doelen naar activiteiten: luisteren, reageren, zenden en activeren
3. De (on)mogelijkheden op sical media Social media zijn fundamenteel anders dan traditionele media. En daarmee ook de mogelijkheden voor marketing en communicatie. Naast het ‘zenden’ worden ook de kansen met betrekking tot ‘luisteren, ‘reageren’ en ‘activeren’ besproken.
  • Luisteren: monitoren, (doelgroep)onderzoek, sentimentanalyse
  • Reageren: webcare, reputatiemanagement, crisiscommunicatie
  • Zenden: focus (contentdomeinen) en vormen van content
  • Activeren: deelbare content en co-creatie; corporate vs medewerkers vs externe ‘ambassadeurs’
  • De organisatorische consequenties van de gemaakte keuzes
  • Afzenders op je social kanalen: het bedrijf, de medewerkers en influencers
4. Social advertising & campagnes Diverse social media bieden geweldige mogelijkheden om zeer gericht doelgroepen te definieren en te targeten. Hoe? Daar krijg je deze bijeenkomst antwoord op.
  • Marketing op social media; paid, owned, earned en shared media
  • Advertising op facebook, twitter, instagram, snapchat, linkedin, pinterest
  • Advertentievormen; voor- en nadelen, kansen en beperkingen
  • Targetingmogelijkheden
  • Kosten, opbrengsten en ROI
5. Sociale kanalen en timing Het ene social medium is het andere niet. De kenmerken, kansen en beperkingen vragen om een uitgekiend samenspel tussen kanalen, content en contentplanning.
  • Sterktes en zwaktes van kanalen
  • Samenhang en synergie tussen kanalen
  • De versterkende kracht tussen paid en earned
  • Mediumspecifieke contentcreatie en –curatie
  • Contentvormen en contentdoelen
  • Planning: wanneer deel je welke content?
  • Storytelling op social media
  • Voorbereiding en efficiency: hoe maak je je ambities waar?
  • Formats: inspelen op de verwachting van je doelgroep
6. Het maken van een overtuigend plan Met inspiratie en goede ideeën alleen heb je nog geen overtuigende strategie. Hoe maak je een actiegericht plan, hoe stel je prioriteiten en hoe krijg je de hele organisatie mee?
  • Je strategie verwoorden en verbeelden
  • Prioriteiten stellen op basis van impact en effort
  • Organisatorische consequenties identificeren
  • Draagvlak creeren, stakeholders meekrijgen
  • Veranderen van de organisatie
7. Weekend: Do It! Live case Aan het einde van het programma komen alle inzichten en competenties samen tijdens het Do It!-weekend. Je gaat in teams aan de slag aan de beste oplossing voor een live case.

Startdata en locaties

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de Masterclass Social media marketing. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
25-09-2017 Amsterdam Aristo Zalen Maandag
27-09-2017 Amsterdam Aristo Zalen Woensdag
03-10-2017 Utrecht Meeting Plaza Dinsdag
12-10-2017 Utrecht Meeting Plaza Donderdag
08-11-2017 Utrecht Meeting Plaza Woensdag

Literatuur

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de Masterclass Social media marketing. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten en verblijfskosten.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn btw-vrij. € 2.250,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Integrale prijsDe integrale prijs is btw-vrij.€ 2.500,00

Wat vonden zij van Masterclass Social media marketing

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Online marketing opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

Masterclass Social media marketing

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.