Masterclass Social media marketing

Masterclass Social media marketing

Het digitale communicatielandschap is volop in beweging. Daardoor is het voor elke marketingcommunicatieprofessional een topsport om up-to-date te blijven. Net als alle andere ontwikkelingen doorloopt ook social media de hele cyclus van belofte of hype tot volledig geaccepteerd en onmisbaar medium. En als professional weet jij als geen ander dat de hype voorbij is. We zijn het station van een aantal volgers en likes als doelstelling allang gepasseerd; social media heeft de communicatieverhoudingen tussen bedrijven en consumenten voorgoed veranderd. Kortom, het is tijd voor een masterclass social media op niveau.

Na alle investeringen in kanalen, tools en campagnes wil jij als ervaren professional de prangende vragen van vandaag en morgen kunnen beantwoorden, zoals:

  • Wat levert het ons aan omzet op?
  • Wat is de marketingwaarde van al die volgers en fans?
  • Hoe weten we of onze social inspanningen relevant zijn?
  • Hoe organiseer ik de huidige social activiteiten tot een strategische aanpak?
  • Met welke contentstrategie maak ik van consumenten online ambassadeurs?

Tijdens deze masterclass gaan we dieper in op wat een goede social media-strategie kan doen voor jouw bedrijf. We laten je zien hoe jouw aanpak moet beginnen bij de vertaalslag van de marketingdoelstellingen naar haalbare social kpi's. Hoe je met de juiste tools onthult wat de social hotspots zijn van je doelgroep en influencers. Je leert met de combinatie van deze data en jouw feilloze kennis van de zes grootste social mediakanalen in Nederland een social story creëren. Vervolgens laten we je zien hoe je deze vertaalt naar relevante social activaties, gekoppeld aan de meest optimale customer journey. En uiteraard leer je hoe je al het bovenstaande kunt vatten in overzichtelijke en overtuigende rapportages.

Tijdens de Masterclass Social media marketing leer je al deze stappen te integreren in je (marketing)communicatiestrategie. De unieke combinatie van zes Know It!-bijeenkomsten (om je kennis en inzicht te vergroten) en een live case weekend (om het in de praktijk te leren brengen) zorgt ervoor dat je na het volgen van deze masterclass het geleerde direct in je eigen beroepspraktijk kunt toepassen.

Voor wie is deze Masterclass?

Als marketing- en/of communicatieprofessional heb je flink wat ervaring met communicatie, en het liefst ook digitale communicatie. Jij weet hoe belangrijk communicatie is om de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw organisatie, producten en diensten te vergroten. De vraag hoe social media marketing hieraan bijdraagt is nu je uitdaging. Langs welke digital customer journey beweegt jouw doelgroep zich richting jouw merk of organisatie? Hoe vertaalt de merkidentiteit zich naar campagnes, content en creatie? En met welke contentstrategie maak jij van je social kanalen ROI gedreven instrumenten?

Kortom: jij weet als geen ander dat de inzet van social media vraagt om een resultaatgerichte en strategische aanpak. Daar vraagt niet alleen de markt om, maar ook de steeds socialer wordende organisatie achter jou.

Programma

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

De Masterclass Social media marketing bestaat uit een Know It!- en een Do It!-gedeelte. Social media strategisch inzetten leer je namelijk niet alleen uit een boek, je moet het zelf ervaren. Er zijn zes Know It!-bijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten staat het vergroten van kennis en inzicht rondom social media centraal. Natuurlijk zorgen we naast de theorie ook voor tal van praktische voorbeelden. Het Do It!-gedeelte is gebaseerd op onze visie dat je alle kennis en inzichten die je hebt opgedaan tijdens het Know It!-gedeelte in de praktijk moet kunnen toepassen. Tijdens het Do It!-weekend werk je dan ook aan een live case. Daarmee bedoelen we dat je (in teamverband) aan de slag gaat om een door een bedrijf of organisatie ingebracht communicatieprobleem op te lossen. Ofwel: geen 'case op papier' maar een 'live case'. Bekijk hieronder hoe de verschillende Know It!- en Do It!-modules over de Masterclass Social media marketing zijn verdeeld.

Lesprogramma

1. Introductieavond Wat gebeurt er allemaal in de wereld van social media en welke invloed heeft het op marketing & communicatie? Een inspirerende en eye-opening sessie met veel cases en discussie.
  • De status en effecten van social media
  • De 'rise of the visual content'
  • De rol van influencers en influencer marketing
  • Wat is een social business?
  • Cases
2. Social data: research naar de doelgroep Wat is de sociale potentie voor mijn marcomdoelstellingen en -doelgroepen? En welke social kpi's horen daarbij? Een praktische avond waarin je online tools leert gebruiken om sociale data rondom de aanwezigheid en activiteit van je doelgroep(en) te onderzoeken.
  • Welke tools zijn er om social insights te verzamelen? Leer werken met o.a. Facebook Graphsearch, LinkedIn audience insight, Twittersearch, Coosto en socialmention.
  • Insights verzamelen rondom de aanwezigheid, demographics en activiteit van je doelgroepen.
  • Insights verzamelen over de huidige conversatie rondom je branche, bedrijf, merk en/of producten.
  • Inzicht verkrijgen in de belangrijkste influencers, merkambassadeurs en 'employee advocates'.
  • Nulmeting met social kpi’s opstellen voor de huidige sociale status van je organisatie of merk.
3. The Big Social Six in Nederland Wat zijn de belangrijkste social mediakanalen in Nederland, welke facts en cijfers horen daarbij en wat zijn de (on)mogelijkheden? Een diepgaande en praktische dag waarin we aan de hand van cijfers, trends en voorbeelden de toepassing leren inzien van:
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram
  • Pinterest
  • Youtube of Google+
4. Storytelling: Van centraal idee naar social creatie In het hart van iedere social media strategie staat het Centrale Idee. Tijdens een creatieve en inspirerende avond gaan we in op de totstandkoming van dit idee en de vertaalslag van het idee naar een social media creatie of campagne.
  • Hoe werkt het creatieve proces?
  • Hoe beoordeel je een goede social media campagne?
  • Hoe belangrijk zijn storytelling en content?
  • Social media campagnes: best practices.
5. Social media strategie Hoe helpt de Digital Customer Journey in het realiseren van mijn marcom-doelstellingen? En daarbij in de keuze voor de juiste kanalen, content en campagnes? Een Do it! dag waarin we aan de slag gaan met de theorie, het creatieve idee en de verzamelde data.
  • De Digital Customer Journey uitgelegd en grijs gedraaid.
  • Owned, earned, paid en converged content
  • Het opstellen van relevante content-thema’s.
  • Contentvormen uitgelicht, met speciale aandacht voor visual content.
  • Engagement creëren en benutten: talking to an audience with an audience of audiences.
  • Opstellen van een werkbare contentplanning.
6. Social Results Hoe meet je de effecten van mijn social media strategie ten opzichte van de marcom-doelstellingen? En hoe verwerk je deze tot heldere rapportages?
  • Leer de tools gebruiken om social kpi’s te meten, zoals Facebook insights, LinkedIn insights, iconosquare, twitonomy en Google analytics.
  • Dataclustering op basis van de social kpi’s, zoals bereik, hashtagcampagne, engagement, leads, sales en demographics.
  • Vertaalslag social metrics naar de marcom-doelstellingen.
  • Bijstellen social strategie en content-strategie op basis van de resultaten.
7. Weekend: Do it! Live case

Startdata en locaties

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de Masterclass Social media marketing. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
06-03-2017 Amsterdam SRM Maandag
23-03-2017 Amsterdam Aristo Zalen Donderdag
30-03-2017 Utrecht Meeting Plaza Donderdag
16-05-2017 Utrecht Meeting Plaza Dinsdag
18-05-2017 Amsterdam Aristo Zalen Donderdag
25-09-2017 Amsterdam Aristo Zalen Maandag
27-09-2017 Amsterdam Aristo Zalen Woensdag
03-10-2017 Utrecht Meeting Plaza Dinsdag
12-10-2017 Utrecht Meeting Plaza Donderdag

Literatuur

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de Masterclass Social media marketing. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten en verblijfskosten.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn btw-vrij. € 2.250,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Integrale prijsDe integrale prijs is btw-vrij.€ 2.500,00

Wat vonden zij van Masterclass Social media marketing

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Online marketing opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

Masterclass Social media marketing

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.