Online fundamentals

Online fundamentals

Ben je een marketing- of communicatieprofessional en wil je actuele kennis van alle belangrijke online kanalen? Dan zet je met de cursus Online fundamentals een goede eerste stap, ongeacht of je junior, medior of senior bent. Je krijgt een fundamenteel begrip van de belangrijkste online kanalen en hoe deze bijdragen aan het behalen van jouw doelstelling.

Waarom is dat fundament zo belangrijk? De online wereld ontwikkelt zich constant, waardoor steeds nieuwe middelen en specialismen ontstaan. Het is ondoenlijk om al deze ontwikkelingen op de voet te volgen, daarnaast verzuild de kennis in het vak. En dat terwijl al deze specialisten en middelen van elkaar afhankelijk zijn.

Daarom is er behoefte aan professionals die deze silo's kunnen verbinden of zelfs doorbreken. Professionals die de volledige context van hun online vraagstukken goed kunnen inschatten, ongeacht of ze generalist of specialist zijn.

De belangrijkste onderwerpen die jou dit perspectief bieden, behandelen we in deze cursus. Denk aan onderwerpen als user experience, search engine optimalisatie, online advertising, Google Analytics, contentmarketing, social media en conversieoptimalisatie.

Door te snappen waar jij zelf mee aan de slag kan en wanneer je een specialist inschakelt, kun je effectief, kostenbewust en resultaatgericht jouw online inspanningen verbeteren.

Voor wie bedoeld?

Deze cursus is relevant als je jezelf herkent in één van onderstaande beschrijvingen

● Je bent op zoek naar structuur en overzicht in de snel ontwikkelende online wereld
● Je wilt graag een complete update van alle belangrijke online kanalen
● Je hebt wel kennis van een aantal onderdelen van online, maar wilt graag het gehele plaatje doorgronden
● Je bent verantwoordelijk voor de aansturing van online professionals en wilt een betere gesprekspartner worden
● Je wilt graag aan de slag met online marketing en/of communicatie maar weet nog niet precies welke onderdelen het beste bij jouw passen
● Je wilt graag aan de slag met één van onze verdiepende of beroepsgerichte vervolgtrajecten en wilt eerst een stevig fundament leggen

Direct rendement

● Je krijgt een duidelijk overzicht van het gehele online ecosysteem
● Je krijgt inzicht in de valkuilen en kansen van Google Analytics
● Je leert inzichten vormen op basis van data en kunt daar acties aan koppelen
● Je leert de brede impact van gebruiksvriendelijkheid doorgronden
● Je leert waar zoekmachinemarketing om draait, ongeacht of het om betaald of organisch zoekverkeer gaat
● Je leert hoe je met e-mail kan focussen op conversie in plaats van openratio 
● Je leert hoe je zelfs nu nog de vruchten van social media kunt plukken 
● Je leert hoe contentmarketing gestructureerd en doelgericht ingezet kan worden 
● Je ontdekt verschillende soorten advertising en leert de vele toepassingen kennen

Programma

Vakgebied: Online marketing Niveau: Take-off

Hier vind je een overzicht van alle bijeenkomsten waaruit Online fundamentals is opgebouwd. Bij elke bijeenkomst vind je een korte beschrijving van de lesstof die zal worden behandeld.

Lesprogramma

1. Kick-off Tijdens de eerste bijeenkomst maak je kennis met de groep, gaan we in op de structuur van de cursus en wordt de samenhang tussen de verschillende bijeenkomsten uitgediept.
2. Online basics Na de kick-off is het tijd om de fundamentele online onderwerpen aan te snijden. Tijdens de Online basics bijeenkomst worden een aantal essentiële online zaken als cookies, Google Analytics, conversie attributie en mobile friendliness behandeld.

Deze bijeenkomst helpt je om alle onderwerpen die de revue passeren in de juiste context te plaatsen.
3. User experience Bij klantbeleving gaat het altijd om mensen. Hun ervaringen, emoties en gedrag zijn de basis voor elk product, elke dienst en elke website. Tijdens deze bijeenkomst leer je de basis van User experience (UX) en kijken we naar de gebruiksvriendelijkheid van websites.
4. Google Analytics 1 Google Analytics is wereldwijd de meest gebruikte webanalyse tool. Niet gek, want de tool is gratis, handig in gebruik en wordt constant doorontwikkeld. Tijdens deze eerste Google Analytics bijeenkomst leer je de belangrijkste functies van Google Analytics kennen.
5. Content Met contentmarketing geef je inhoud aan al je online kanalen. Hoe zorg je ervoor dat je met waardevolle content je doelgroep binnen het juiste kanaal bereikt? We behandelen hoe je tot een uitgekiende contentstrategie komt die houvast geeft om goede content op het meest impactvolle moment te delen. We bieden inspiratie en staan stil bij veelgemaakte fouten.
6. Google Analytics 2 Nu je de basis van Google Analytics onder de knie hebt, gaan we een stukje dieper de tool in. We behandelen o.a. rapporten, dashboards, segmenten, filters, doelen en legio andere mogelijkheden.
7. Search Engine Optimization (SEO) Search Engine Optimization (SEO) is een cruciaal onderdeel in het takenpakket van een online professional. Zoekmachines moeten immers in staat zijn om een website te vinden en te indexeren. Helaas gaat dit indexeren niet vanzelf. We moetenzoekmachines een handje helpen. Dit kunnen we onder andere doen door de website zoekmachine-vriendelijk te bouwen en te onderhouden.

Je krijgt een introductie in zoekmachineoptimalisatie. Er komt naar voren hoe een zoekmachine werkt en wat deze nodig heeft om jouw website en content op te kunnen nemen in de zoekmachineresultaten. De drie SEO-pilaren content, techniek en autoriteit worden uitvoerig behandeld.
8. Search Engine Advertising (SEA) Met Google Adwords kun je gemakkelijk bezoekers naar je website krijgen. Toch? Helemaal waar, maar als je niet uitkijkt krijg je bergen bezoekers die helemaal niet op jouw website willen zijn. En dan betaal je ook nog eens veel meer dan nodig is. Oftewel: duurbetaalde bezoekers die je website direct weer verlaten.

Een Search Engine Advertising specialist weet exact hoe je alleen aan de juiste mensen advertenties laat zien, hoe je deze mensen op je advertentie laat klikken en hoe je ze - als ze eenmaal op je website zijn - helpt met het behalen van jullie gezamenlijke doel. Je leert aan de hand van voorbeelden en cases waar zo’n succesvolle campagne aan moet voldoen. En waaraan vooral niet.
9. E-mail marketing E-mailmarketing is nog steeds een fundamenteel bouwblok binnen online. Misschien wel meer dan ooit. E-mail helpt je om mensen aan je organisatie te binden. Zelfs als ze nog geen klant van je zijn.

Je leert welke zaken het verschil maken tussen een daverend succes en een ongelezen spammail.
10. Social media en advertising Tijdens deze social media bijeenkomst gaan we er vanuit dat geijkte social media als Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube, Instagram, Pinterest en Snapchat je niet geheel onbekend zijn. Je kent de werking en weet in grote lijnen welk middel waarvoor handig kan zijn. Vanaf hier pakken we de draad op.

We zoomen in op de verschillende strategische scenario’s waarin social media inzet interessant is. De tactische uitvoering wordt ook niet vergeten.

Helaas is de inzet van social media voor organisaties tegenwoordig verre van gratis. Om je doelgroep efficiënt en effectief te bereiken moeten we grof geld betalen aan de Facebooks van deze wereld. Een fenomeen dat we social advertising noemen. We onderzoeken samen wanneer social advertising interessant is en wanneer je er vooral ver van weg moet blijven.
11. Online advertising Er komt een hoop kijken bij het uitserveren van de juiste advertenties aan de juiste mensen. Er zijn zelfs zoveel bedrijven bij betrokken dat dit gezelschap bedrijven ook wel het ‘Display advertising ecosysteem’ wordt genoemd. Tijdens deze bijeenkomst raak je bekend met de belangrijkste terminologie en mogelijkheden van online advertising.

Met de terminologie en mogelijkheden van online advertising nog vers in het geheugen pakken we door. Hoe navigeer je binnen het omvangrijke ecosysteem en waar moet je op letten wanneer je bureaus aanstuurt voor resultaten in lijn met je doelstelling?
12. Affiliate marketing Het idee achter affiliate marketing is simpel: het is een samenwerkingsverband tussen twee partijen waarbij de ene partij de andere promoot op commissiebasis. Vaak zijn dit social influencers, vergelijkingssites of experts binnen een vakgebied.

Bijvoorbeeld: persoon A verkoopt boeken voor 27 euro per stuk. Persoon B promoot deze boeken van persoon A via zijn eigen website. Telkens als persoon B een verkoop realiseert via zijn website ontvangt hij 10 euro van de 27 euro opbrengsten. Persoon A behoudt de resterende 17 euro.

Zoals gezegd is de basis simpel, maar in de realiteit wil je meer dan één persoon die jouw producten/diensten promoot. Je wilt een netwerk aan promotors, en je wilt ze uiteraard niet te veel of te weinig betalen voor hun dienst. We leggen uit hoe de lijntjes in de affiliate wereld lopen en hoe je gedegen relaties opbouwt met affiliates.
13. Conversieoptimalisatie Voordat je een website kunt verbeteren, moet je eerst inzien wat er beter kan. Want waarom inspireert jouw website je doelgroep niet voldoende om te converteren?

Dat begint met het interpreteren van het gedrag van de bezoekers op je website. Haken ze op een bepaald punt in het proces af of navigeren ze anders door je website dan dat je in eerste instantie gedacht had?

Wanneer je dit weet, kun je verbeterpunten voor je website formuleren. Een bijeenkomst over het koppelen van conversie-verhogende acties aan opgedane inzichten.

Startdata en locaties

Vakgebied: Online marketing Niveau: Take-off

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de training Online fundamentals. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
06-04-2018 Rotterdam Bilderberg Parkhotel Vrijdag
10-04-2018 Rotterdam Bilderberg Parkhotel Dinsdag
12-04-2018 Amsterdam SRM Donderdag
13-04-2018 Utrecht Meeting Plaza Vrijdag
17-04-2018 Utrecht Meeting Plaza Dinsdag
16-05-2018 Amsterdam SRM Woensdag

Literatuur

Vakgebied: Online marketing Niveau: Take-off

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Online marketing Niveau: Take-off

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de training Online fundamentals.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn btw-vrij. € 1.995,00
Integrale prijsDe integrale prijs is btw-vrij.€ 1.995,00

Wat vonden zij van Online fundamentals

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Online marketing opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

Online fundamentals

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.