Online marketeer A

Online marketeer A

Online marketing is de kunst van het prikkelen via online kanalen. Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep geïnteresseerd raakt in jouw bedrijf, merk of product? Makkelijk is het niet, want er is online constant sprake van afleiding en verleiding. Je vecht niet alleen met je eigen concurrenten om aandacht van je doelgroep. Iedereen die online iets verlangt van je doelgroep strijdt om een stukje aandacht: vrienden, familie, sociale media en verschillende websites. Hoe zorg je ervoor dat jij de verleiding bent waar jouw doelgroep bij stil blijft staan? En hoe haal je jouw doelgroep over om uiteindelijk ook de gewenste actie te ondernemen?

Tijdens deze korte opleiding kom je in contact met de belangrijkste gereedschappen waar een online marketeer over beschikt: de website, user experience, search engine optimization (SEO), Google Adwords (SEA), online advertising, e-mail marketing, Google Analytics en conversion rate optimization (CRO).

Kortom, in acht bijeenkomsten raak je bekend met de beginselen van online marketing. Online marketeer A is de ideale opleiding als je wilt ontdekken wat de mogelijkheden van online marketing zijn.

De opleiding bestaat uit drie modules. Tijdens elke module staat een hoofdvraag centraal:

  • Module 1: Waaraan moet mijn website minimaal voldoen?
  • Module 2: Hoe verleid ik de juiste bezoekers tot een bezoek aan mijn website?
  • Module 3: Hoe inspireer ik bezoekers om de gewenste actie te ondernemen op mijn website?

Online marketing of Online communicatie?

De opleiding Online communicatie essentials heeft grote overlap met Online marketeer A. Het enige verschil is dat je in plaats van ‘Google Adwords’ en ‘Online Advertising’ de bijeenkomsten ‘Social media’ en ‘Content’ volgt. Spreken deze onderwerpen je meer aan? Kijk dan snel of Online communicatie essentials aansluit op jouw leerwensen en schrijf je in!


Voor wie is de opleiding Online marketeer A bedoeld?

De korte opleiding Online marketeer A is bedoeld voor iedereen die de mogelijkheden van het online marketinglandschap wil onderzoeken. De opleiding is uitermate relevant als je jezelf herkent in één van onderstaande twee beschrijvingen:

  • Je hebt een (senior) marketing- en/of communicatiefunctie en je wilt beter op de hoogte zijn van de werking van de online instrumenten. Zo ontwikkel je een goed begrip van de online marketing middelen en kan je jouw team en/of bureau beter aansturen.
  • Je overweegt een carrière in online marketing, maar wilt eerst aanvoelen of online marketing bij jou past voordat je jezelf in het diepe gooit.

Jouw collega-deelnemers

Jouw collega-deelnemers hebben uiteenlopende achtergronden. Dit is een waardevolle toevoeging aan onze opleiding Online marketeer A: door te zien hoe anderen omgaan met vergelijkbare problemen leer je buiten je eigen kaders te denken, en dat prikkelt jouw creativiteit. Vaak leer je van jouw collega-deelnemers minstens zoveel als van SRM.

Docenten en trainers

Online marketing is een enorm breed vakgebied, daarom werkt SRM samen met verschillende specialisten die dagelijks te maken hebben met de problematiek, uitdagingen en kansen die het vakgebied met zich meebrengt. Stuk voor stuk inspirerende professionals die weten hoe de online marketingwereld er nu uitziet en waar jij als (toekomstige) online marketeer iets aan hebt. Uiteraard beschikken deze docenten ook over de didactische kwaliteiten die nodig zijn om hun kennis begrijpelijk op jou over te brengen.

Past Online marketeer B misschien beter?

Wil je alle facetten van online marketing op een praktische wijze doorgronden? Bekijk dan ook even onze opleiding Online marketeer B, het vervolg op Online marketeer A.

Programma

Vakgebied: Online marketing Niveau: Take-off

In het woord marketing zit het woord 'market' (markt) verwerkt. En uiteraard is dit niet toevallig. Marketing is de kunst van het achterhalen van behoeften in een (niet) bestaande markt en hier slim op inspelen door producten en/of diensten hier zo goed mogelijk op af te stemmen.

Op de online markt is dat eigenlijk precies hetzelfde. Je probeert te achterhalen wat de behoefte is van jouw online doelgroep en probeert in die behoefte te voorzien. Concreet betekent dit vaak dat je jouw doelgroep online op het spoor moet komen en hen met een uiting zoals een zoekresultaat of advertentie moet verleiden naar jouw website te gaan. Vervolgens sta je voor de uitdaging om je doelgroep te inspireren om door jou gedefinieerde acties te ondernemen. Oftewel, je wilt dat je doelgroep converteert.

Tijdens de drie modules van onze opleiding Online marketeer A ontdek je op een gestructureerde wijze de belangrijkste gereedschappen waar een online marketeer over beschikt. Kortom, in 8 bijeenkomsten leer jij de beginselen van online marketing.

Hieronder vind je een beschrijving van de modules waarmee de opleiding is opgebouwd. Een overzichtelijk rooster van alle individuele bijeenkomsten vind je op de laatste pagina's van de factsheet.

  • Module 1: Waaraan moet mijn website minimaal voldoen?
    Wat je met online marketing ook wilt bereiken, je zult altijd een plek moeten hebben waar je doelgroep terecht kan. Zo'n plek kan van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan een specifieke webpagina, een volledige website of misschien zelfs wel een Facebookpagina of app.

    Tijdens deze eerste module focussen we vooral op de website. We kijken naar de eigenschappen waaraan een website minimaal dient te voldoen om je doelgroep aan te spreken en hen te helpen om hun en jouw doelen te behalen.

    Bijeenkomst 1: De website en het online marketing ecosysteem
    Het internet brak in 1993 met de ontwikkeling van de eerste browser definitief door. Gedurende de twee decennia die volgden ontwikkelde het internet zich ontzettend snel. In 2004 kwam er een kentering op het internet, waarbij het paradigma 'zenden' veranderde in het paradigma 'dialoog'. Deze paradigmashift werd bestempeld als web 2.0.

    Tijdens de eerste bijeenkomst kijken we naar de invloed die deze paradigmashift heeft gehad op het leven van onze doelgroep en bekijken we de website en het internet anno nu door de bril van een online marketeer.

    Bijeenkomst 2: User experience
    Wat is UX? Hoe help je mensen om online hun doel te bereiken? Bij klantbeleving gaat het altijd om mensen. Hun ervaringen, emoties en gedrag zijn de basis voor elk product, elke dienst en elke website. Tijdens deze bijeenkomst leren we de basis van UX en kijken we naar de gebruiksvriendelijkheid van websites.

  • Module 2: Hoe verleid ik de juiste bezoekers naar mijn website? 
    Je krijgt niet zomaar bezoekers op je website. Je zult de aandacht van mensen moeten trekken, om ze vervolgens over te halen om hun waardevolle tijd op jouw site door te brengen. Je zult ze dus moeten overtuigen van jouw waarde voordat ze überhaupt op jouw website terechtkomen. Dat is op veel manieren mogelijk. Na module 2 weet je hoe je betaald en onbetaald de aandacht van je doelgroep kunt trekken en ze kan verleiden om jouw website te bezoeken.

    Bijeenkomst 3: Search Engine Optimization (SEO)
    Search Engine Optimization (SEO) is een cruciaal en onmisbaar onderdeel in het takenpakket van een online marketeer. Zoekmachines moeten immers in staat zijn om een website te vinden en te indexeren. Helaas gaat dit indexeren niet vanzelf. We moeten de zoekmachines een handje helpen. Dit kunnen we onder andere doen door de website zoekmachine-vriendelijk te bouwen en te onderhouden.

    Tijdens deze bijeenkomst komen de belangrijkste zaken aan bod. Er komt naar voren hoe een zoekmachine werkt en wat deze nodig heeft om jouw website en bijbehorende content op te kunnen nemen in de zoekmachineresultaten. Daarna behandelen we het eerste belangrijke werkgebied van SEO, namelijk de content van je website. Na deze bijeenkomst weet je hoe je de beste zoekwoorden voor jouw pagina's vindt en je deze op de juiste wijze verwerkt. Ook behandelen we een recente wijziging in de zoekmachines waardoor de wereld van content optimalisatie is veranderd.

    Bijeenkomst 4: Google Adwords (SEA)
    Google Adwords: gemakkelijk bezoekers naar je website genereren. Toch? Helemaal waar, maar als je niet uitkijkt lopen de kosten rap op en krijg je bergen bezoekers die helemaal niet op jouw website willen zijn. Het gevolg? Duurbetaalde bezoekers die je website direct weer verlaten.

    Tijdens de bijeenkomsten over Search Engine Advertising leer je hoe je alleen aan de juiste mensen advertenties laat zien, hoe je deze mensen op je advertentie laat klikken en hoe je ze - als ze eenmaal op je website zijn - een door jou gedefinieerd doel laat behalen. Termen als campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden, kwaliteitsscore, vertoningen, uitsluitingszoekwoorden, bounce-percentage, display-netwerk en advertentie-extensies vliegen je om de oren. Maar wel als onderdeel van een gestructureerd en steekhoudend verhaal.

    Bijeenkomst 5: Online advertising
    Online advertising wordt in de volksmond vaak bannering genoemd. Het is vrijwel net zoals we dat doen met advertenties in kranten, tijdschriften, posters of bushokjes. Het verschil zit hem voornamelijk in het feit dat deze advertenties op websites en in apps geplaatst worden en dat we de mogelijkheid hebben om deze advertenties dynamisch en interactief te maken. Online kun je met lage budgetten vrij laagdrempelig beginnen met adverteren en je zit altijd midden in je doelgroep. Tenminste, als je weet waar je mee bezig bent.

    Bijeenkomst 6: E-mailmarketing
    Sommige marketeers roepen dat e-mail dood is, maar als je er bij stilstaat, zie je dat de meest belangrijke updates nog steeds, en misschien wel meer dan ooit, per e-mail verstuurd worden. Persoonlijke e-mails, service updates, social media berichten, afhaalberichten van pakketjes en e-cards komen allemaal binnen in je inbox. Het mooie is: als de klant jou toegang heeft gegeven tot zijn/haar inbox heb jij het voorrecht om ook jouw bericht naar deze privé omgeving te sturen.

    Tijdens de bijeenkomst E-mailmarketing gaan we dieper in op de do's en don'ts omtrent e-mail. Tevens bekijken we hoe je ervoor zorgt dat jouw e-mails een positieve bijdrage leveren aan de relatie tussen jou en je klant. Je klant moet namelijk uitkijken naar jouw e-mails in plaats van ze direct te willen markeren als spam.

  • Module 3: Hoe inspireer ik bezoekers om de juiste actie te ondernemen op mijn website?
    Het is natuurlijk prachtig als je veel bezoekers krijgt op je website. Je wilt echter wel dat deze bezoekers doen wat jij wilt dat ze doen. Denk bijvoorbeeld aan het doen van een aankoop of het downloaden van informatie. Tijdens de derde module duiken we dieper in beschikbare data en hoe je uit deze data inzichten haalt die je helpen om de conversie ratio van je doelen te verhogen.

    Bijeenkomst 7: Google Anaytics.
    Het is zover: je hebt bezoekers op je website. En nu? Tijdens deze bijeenkomst worden de mogelijkheden rondom het meten van bezoekersgedrag behandeld. Maar meten is nog niet direct weten, want hoe haal je bruikbare informatie uit die bergen data? En hoe interpreteer je die informatie? Real-time data, doelen, uitstappagina's, segmenten en vele andere functionaliteiten helpen je om meer inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoeker. Tijdens deze bijeenkomst leer je jouw doelgroep nog beter kennen.

    Bijeenkomst 8: Conversion Rate Optimization (CRO)
    Voordat je een website kunt verbeteren, moet je eerst inzien wat er beter kan. Want waarom inspireert jouw website je doelgroep niet voldoende om te converteren? Dat begint met het interpreteren van het gedrag van de bezoekers op je website. Haken ze op een bepaald punt in het proces af of navigeren ze anders door je website dan dat je in eerste instantie gedacht had? Wanneer je dit weet, kun je verbeterpunten voor je website formuleren. Een bijeenkomst over het koppelen van conversieverhogende acties aan opgedane inzichten.

Startdata en locaties

Vakgebied: Online marketing Niveau: Take-off

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding Online marketeer A. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
07-09-2017 Utrecht Meeting Plaza Donderdag
26-09-2017 Amsterdam Aristo Zalen Dinsdag
02-10-2017 Amsterdam SRM Maandag
04-10-2017 Utrecht Meeting Plaza Woensdag
12-02-2018 Amsterdam SRM Maandag
07-03-2018 Utrecht Meeting Plaza Woensdag

Literatuur

Vakgebied: Online marketing Niveau: Take-off

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Online marketing Niveau: Take-off

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Online marketeer A.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 1.320,00
Schriftelijk examen
(SRM Examen)
Het schriftelijk examen wordt ontwikkeld en afgenomen door SRM. De kwaliteit van de examens van SRM wordt gewaarborgd door een onafhankelijke examencommissie en beroepsverenigingen als Logeion en de TMA. € 275,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.€ 1.595,00

Wat vonden zij van Online marketeer A

Persoonlijk advies door Stephan Stegeman

Vraag je je af welke opleiding het best aansluit op jouw behoefte? Of ben je benieuwd tot welk niveau je online marketing bij SRM onder de knie krijgt? Bel dan gerust met programmamanager Stephan Stegeman voor advies.

Contact opnemen met Stephan Stegeman


Je kunt Stephan bereiken via:

Telefoon: 020 512 65 53
E-mail: stephan@srm.nl

 
 
Sluit

Online marketeer A

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.