Online marketeer B

Een intensieve online marketing opleiding van zo'n 16 maanden waarin je leert hoe je de belangrijkste online marketing middelen zo efficiënt mogelijk inzet. Online marketeer B is de zwaarste, intensiefste en daardoor de meest leerzame online marketing opleiding van Nederland.

Gedurende 12 maanden werk je naast de bijeenkomsten aan een diepgaande online marketing analyse die je bekroont met een gefundeerd plan van aanpak. In deze 12 maanden transformeer je van marketeer naar online marketeer.

Wat leer je tijdens de opleiding Online marketeer B?

Online marketing is een jong en snel groeiend vakgebied. Het is echter ook al een lastig vakgebied, want online marketing vereist veel specifieke kennis. Het klinkt paradoxaal, maar online marketing vraagt om ambachtelijke kennis en kunde op tal van vakgebieden. Kennis van HTML en CSS, user experience, zoekmachine optimalisatie (SEO), Adwords (SEA), online advertising, Google Analytics en conversie optimalisatie bijvoorbeeld.

Ambachtelijke kennis en kunde vergaren op tal van vakgebieden vereist een opleiding die zowel breed als diep gaat. Een opleiding die je niet alleen de werking van alle belangrijke middelen leert, maar je ook ondersteunt bij de middelen toepassen en tevens hamert op het ‘waarom’ je een middel wel of niet zou moeten inzetten.

Je leert tijdens Online marketeer B 'online doelstellingen' SMART formuleren, de website verleidelijk maken voor je doelgroep om vervolgens verkeer te genereren naar je website met behulp van SEO, SEA, social media, e-mail marketing en verscheidene vormen van online advertising. Vervolgens leer je het verkeer te laten doen wat jij wil dat het doet; jouw doelstellingen behalen.

Na het behalen van je diploma kun je zelf aan de slag als online marketeer, ben je een waardige sparringpartner van de online marketing specialist, kun je online marketing bureaus goed op tijd, geld en kwaliteit beoordelen en weet je welke middelen je wanneer moet inzetten om je doelstellingen te behalen.

Wanneer is Online marketeer B iets voor jou?

De opleiding Online marketeer B is net zo relevant voor mensen die al jarenlang ervaring hebben als voor mensen die aan het begin staan van hun carrière. Als je het vak echt wilt leren en je jezelf in 1 van onderstaande drie beschrijvingen herkent, dan is Online marketeer B de opleiding voor jou. Twijfel je? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Je ziet dat de online ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen en je wilt graag inspringen op deze ontwikkelingen. Een functie als Online marketeer lijkt je wel wat. Je hebt affiniteit met marketing en/of communicatie, maar van online instrumenten als Google Adwords, SEO, usability, conversie optimalisatie of (Google) analytics weet je weinig tot niets.
  • Je hebt behoorlijk wat ervaring met marketing en/of communicatie. Alleen je specifieke kennis van online marketing en (vooral) de werking van al die fraaie online marketinginstrumenten schiet tekort, terwijl je werkgever daar juist om vraagt.
  • Je bent een ervaren marketing- of communicatiemanager. Door een gebrek aan kennis van online marketing wordt het aansturen van je online marketeers met de dag lastiger. Het op niveau sparren met je bureaus is een iets te grote uitdaging en je weet onder aan de streep niet of je bureau en/of medewerkers goed werk leveren kijkend naar op tijd, geld en kwaliteit gebaseerde KPI’s.

Direct toepasbaar in jouw praktijk

Online marketing leer je niet uit een boekje. Je leert het in de praktijk. De reden dat de opleiding Online marketeer B zo praktisch is ingericht. Gedurende de opleiding pas je alles wat je leert direct toe in jouw eigen praktijk. Op deze manier leer je het snelste en pluk je direct de vruchten van je inspanningen. Echter, om dit mogelijk te maken heb je natuurlijk wel een 'opdrachtgever' met praktijksituatie nodig.

Deze 'opdrachtgever' kan je werkgever, een klant, een hotel van een goede vriendin, een goed doel of een eigen bedrijf zijn. Twijfel je of jouw opdrachtgever geschikt is? Of heb je (nog) geen eigen opdrachtgever? Neem dan contact op met Stephan Stegeman via stephan@srm.nl of 020 512 65 53. Samen komen jullie dan tot een oplossing zodat je gewoon kunt starten met Online marketeer B. 

Trainers

Omdat online marketing enorm breed is werkt SRM met specialisten die dagelijks te maken hebben met de problematiek, uitdagingen en kansen die dit aldoor ontwikkelende domein met zich meebrengt.

Er is niet één docent die de gehele opleiding verzorgt, maar voor elk afzonderlijk vakgebied een inspirerende en ervaren professional die jou meeneemt in het reilen en zeilen van zijn of haar dagelijkse praktijk met maar één doel voor ogen; jou de handvatten te geven om in hun voetsporen te treden. Uiteraard beschikken ze ook over de didactische kwaliteiten die nodig zijn om hun kennis begrijpelijk op jou over te brengen.


Past Online marketing manager B misschien beter?

Geen behoefte aan alles zelf in de vingers krijgen of gewoonweg geen tijd voor een intensieve opleiding? Overweeg dan Online marketing manager B. Een cursus die de diepgang vooral opzoekt tijdens de bijeenkomsten, maar jou niet belast met huiswerk of examens.

Programma

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Als online marketeer heb je veel specifieke kennis van verschillende online marketinginstrumenten nodig, zoals SEO/SEA, Google analytics, usability, social media en mobile. In het programma van de opleiding worden deze instrumenten afzonderlijk behandeld. In onderstaand overzicht vind je de indeling van dit lesprogramma: 

Lesprogramma

1. Kick-off Tijdens de eerste bijeenkomst zoomen we dieper in op de structuur van de opleiding, wordt de samenhang tussen de verschillende bijeenkomsten uitgediept en krijg je te horen wat je van de opleiding kunt verwachten.
2. Trends & Ontwikkelingen Exponentieel. Dat is de term die Peter Diamandis van de Singularity University gebruikt om de snelheid van de ontwikkelingen aan te geven. Dus in een wereld waarin sneller dan ooit veranderingen plaatsvinden is het eigenlijk vreemd dat wij het merendeel van onze tijd besteden aan de kortetermijnsuccessen en het realiseren van de doelstellingen zoals we die nu hebben vastgesteld. En dat terwijl een van de kerntaken van de online marketeer het signaleren van trends en ontwikkelingen is.

Tijdens de eerste bijeenkomst staan we even stil bij morgen. We schetsen een kader van een mogelijke toekomst en de rol van marketing(communicatie) in die toekomst. Een dag lang inspiratie, visies, trends en ontwikkelingen die dienen als basis voor de vervolglessen en je een nog beter beeld geven van de noodzaak van deze kennis.
3. Interne en externe analyse
4. Online marketing strategie Gedurende de opleiding ben je continu bezig met het in de praktijk brengen van wat je leert tijdens de bijeenkomsten. Zo ben je constant bezig met het analyseren van online marketing middelen om hier vervolgens conclusies aan te verbinden. Tijdens deze bijeenkomst leer je hoe je deze analyses aanpakt en hoe je hiermee toewerkt naar je mondelinge examen.
5. Google Analytics - Instellen Google Analytics is wereldwijd de meest gebruikte webanalyse tool. Niet gek, want de tool is gratis, handig in gebruik en wordt constant doorontwikkeld. Tijdens deze eerste Google Analytics bijeenkomst leer je de belangrijkste functies van Google Analytics kennen.
6. Google Analytics - Interface en rapportages Nu je de basis van Google Analytics onder de knie hebt, gaan we een stukje dieper de tool in. We behandelen o.a. rapporten, dashboards, segmenten, filters, doelen en legio andere mogelijkheden die de tool rijk is.
7. UX - UX als sleutel tot succes? Heb je er wel eens bij stilgestaan waarom je bepaalde websites fijn vindt werken? Wellicht heeft dit te maken met hoe de website eruit ziet, welke kleuren zijn gebruikt of hoe je de toon van de teksten ervaart. Maar misschien draagt het feit dat je snel en effectief je doel kunt bereiken wel het meeste bij aan waarom je de website zo fijn vindt. Of is het gewoonweg een gevolg van hoeveel plezier je hebt tijdens het rondklikken.

De waarheid is dat al deze factoren bijdragen aan een gebruikerservaring. En bij die sites die je zo fijn vindt werken is dat waarschijnlijk geen toeval. Daar heeft iemand over nagedacht. Een user experience designer. Deze UX designers hebben zich ten doel gesteld om een zo prettig mogelijke gebruikerservaring te creëren voor de bezoekers van de websites die ze onder handen nemen.

Tijdens deze eerste UX bijeenkomst leer je de beginselen van user experience kennen, weet je wat toptaken zijn en kun je de UX van je eigen site op snelle wijze beoordelen.
8. UX - Inzichten verkrijgen Tijdens de tweede bijeenkomst over user experience kruip je in het hoofd van je klant. Je onderzoekt je doelgroep en ontdekt welke klantreis ze maken. Persona’s, value proposition canvases en customer journeys passeren de revue.
9. UX - Kruip in het hoofd van je gebruiker Gezien de omvang van de onderwerpen pakt de derde UX bijeenkomst verder door op persona’s, value proposition canvases en customer journeys.
10. UX - Blijvend UX in jouw organisatie Tijdens de laatste user experience bijeenkomst leer je al je bevindingen doorvertalen naar verbeterpunten, hoe je continu bezig kunt zijn met het verbeteren van de gebruikerservaring en welke rol UX verder kan hebben in jouw organisatie.
11. HTML en CSS Als online marketeer mag basiskennis van HTML en CSS niet ontbreken. Het gehele web is namelijk opgemaakt met deze HyperText Markup Language gecombineerd met Cascading Style Sheets. En dat is niet alles. Ook de nieuwsbrieven die we versturen worden opgemaakt met HTML en CSS. Belangrijk dus dat je de basis onder de knie hebt. Tijdens deze bijeenkomst passeren de belangrijkste zaken de revue en maak je hoogstpersoonlijk een eigen HTML-pagina aan.
12. Google Analytics - Funtionaliteiten
13. SEO - Basics en copywriting Search Engine Optimization (SEO) is een cruciaal en onmisbaar onderdeel in het takenpakket van een online marketeer. Zoekmachines moeten immers in staat zijn om een website te vinden en te indexeren. Helaas gaat dit indexeren niet vanzelf. We moeten de zoekmachines een handje helpen. Dit kunnen we onder andere doen door de website zoekmachine-vriendelijk te bouwen en te onderhouden.

In deze bijeenkomst geeft de docent een intro op zoekmachineoptimalisatie. Er komt naar voren hoe een zoekmachine werkt en wat deze nodig heeft om jouw website en inhoud op te kunnen nemen in de zoekmachineresultaten.
14. SEO - Copywriting en techniek Tijdens de tweede bijeenkomst behandelen we het eerste belangrijke werkgebied van SEO, namelijk de content van je website. Na deze bijeenkomst weet je hoe je de beste zoekwoorden voor jouw pagina’s vind en je deze op de juiste wijze verwerkt. Ook behandelen we een recente wijziging in de zoekmachines waardoor de wereld van content optimalisatie is verandert.
15. SEO - Techniek en autoriteit Techniek en autoriteit zijn essentieel binnen zoekmachine optimalisatie. De zoekmachines moeten naast goede en relevante content ook in staat zijn om de techniek van een website te begrijpen. Deze bijeenkomst staat in het teken van de technische optimalisatie van de website. Hoe moet je een website technisch gezien inrichten om aan de richtlijnen van zoekmachines te voldoen en zo beter gewaardeerd te worden.
16. SEO - Autoriteit en wrap-up Als de website technisch goed is opgebouwd met relevante en aantrekkelijke content is de kans zeer reëel dat een zoekmachine je (tijdelijk) een plekje verschaft in de bovenste regionen van de zoekmachineresultaatpagina’s. Om hoog te blijven scoren in de zoekmachine is het belangrijk om de autoriteit van je website te vergroten. In deze bijeenkomst leer je ook hoe je hier voor kunt zorgen.
17. Sparsessie Online marketing analyse Een terugblik op de bijeenkomsten die zijn geweest gecombineerd met een vooruitblik naar de bijeenkomsten die nog komen gaan. Vervolgens koppelen we alles aan de online marketing analyse en het plan van aanpak die in de pijplijn staan voor het examen.
18. Google Adwords - De essentie van relevantie Google Adwords: gemakkelijk bezoekers naar je website genereren. Toch? Helemaal waar, maar als je niet uitkijkt krijg je bergen bezoekers die helemaal niet op jouw website willen zijn en betaal je hiervoor veel meer dan je concurrent. Het gevolg? Duurbetaalde bezoekers die je website direct weer verlaten.

Gedurende de bijeenkomsten over Search Engine Advertising leer je hoe je alleen aan de juiste mensen advertenties laat zien, hoe je deze mensen op je advertentie laat klikken en hoe je ze - als ze eenmaal op je website zijn - een door jou gedefinieerd doel laat behalen.

Voordat je zo ver bent moet je echter eerst de basis onder de knie krijgen. De docent geeft een introductie in Adwords, behandelt het gehele SEA overzicht, neemt je mee in de klantreis van je doelgroep, zorgt ervoor dat je de werking van de quality score, Ad rank, zoekwoordtypen en advertenties in de basis begrijpt en leert je campagnes structureren.
19. Google Adwords - Inrichten en optimaliseren Je blikt terug op de eerste bijeenkomst en behandelt aan de hand van die theorie een leerzame case. Je doet daarna een campagne setup opdracht, leert campagnes instellen en ontdekt de mogelijkheden van advertentie extensies en remarketing.
20. Google Adwords - Management en controle Met alle kennis van de vorige twee bijeenkomsten nog vers in het geheugen ga je in groepjes aan de slag met een Google Adwords praktijkcase. Theorie ontmoet hier praktijk.
21. Google Adwords - SEO, SEA en attributie De knoppen binnen Google Analytics weet je allemaal nog wel te vinden. Hoe je uit al die data relevante insights haalt waarmee je jouw SEO en SEA inspanningen kunt verbeteren is waarschijnlijk wat lastiger. Tijdens deze bijeenkomst leer je nog meer bruikbare informatie uit Google Analytics halen voor een hoger rendement op je zoekmachinemarketing inspanningen.
22. E-mail marketing 1 E-mailmarketing is een fundamenteel bouwblok van (online) marketing. Het helpt je om prospects te cultiveren tot ze klant worden en die klanten vervolgens voor langere tijd aan je organisatie te binden. Tijdens deze bijeenkomst gaan we van groot naar klein. Vanuit de marketingstrategie naar de e-mailmarketingstrategie.
23. E-mail marketing 2 Waar de eerste E-mail marketing bijeenkomst vooral ging over strategie, zal deze bijeenkomst juist dieper de praktijk induiken. Je leert welke zaken het verschil maken tussen een lage en een hoge klikratio en hoe je ervoor zorgt dat je mails niet op openratio, maar op daadwerkelijk conversies kan gaan optimaliseren.
24. Social media strategie en tactiek Tijdens de twee social media bijeenkomsten gaan we er vanuit dat geijkte social media als Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube, Instagram, Pinterest en Snapchat je niet onbekend zijn. Je kent hun werking en weet in grote lijnen welk middel waarvoor handig kan zijn.

Vanaf hier pakken we de draad op. We gaan in op hoe je efficiënt en effectief een social media strategie opzet die bijdraagt aan het behalen van je doelstelling.
25. Social media in de praktijk De tijd dat je met de inzet van social media het verschil kon maken zonder daar een groot deel van je online marketing budget voor te moeten alloceren ligt alweer een tijd achter ons. Het kanaal social is zich langzaam aan het transformeren van een engagementkanaal naar een serieuze omzetgenerator. De vraag is alleen, hoe ga je om met deze commerciële kant van social zonder meteen te commercieel over te komen?
26. Social media tips, tricks en tools
27. Online advertising 1 Online advertising, in de volksmond vaak bannering genoemd en door ‘het wereldje’ vaak aan gerefereerd met termen als display, rtb of programmatic. Het is eigenlijk net zoals we vroeger deden met advertenties in kranten, tijdschriften, posters of bushokjes. Het verschil zit hem voornamelijk in het feit dat deze advertenties op websites geplaatst worden, dat we de mogelijkheid hebben om gericht op onze doelgroep te targeten en dat we de mogelijkheid hebben om deze advertenties dynamisch en interactief te maken.

Er komt een hoop kijken bij het uitserveren van de juiste banners aan de juiste mensen. Er zijn zelfs zoveel bedrijven bij betrokken dat dit gezelschap bedrijven ook wel het ‘Display advertising ecosysteem’ genoemd wordt. Tijdens deze bijeenkomst raak je bekend met alle terminologie en mogelijkheden van online advertising.
28. Online advertising 2 Met de terminologie en mogelijkheden van online advertising nog vers in het brein pakken we door. Hoe navigeer je door het omvangrijke ecosysteem en waar moet je op letten wanneer je bureaus aanstuurt voor resultaten in lijn met je doelstelling?
29. Affiliate marketing 1 Het idee achter affiliate marketing is simpel: het is een samenwerkingsverband tussen twee partijen waarbij de ene partij de andere promoot op commissiebasis. Bijvoorbeeld: persoon A verkoopt boeken voor 27 euro per stuk. Persoon B promoot deze boeken van persoon A via zijn eigen website. Telkens als persoon B een verkoop realiseert via zijn website ontvangt hij 10 euro van de 27 euro opbrengsten. Persoon A behoudt de resterende 17 euro.

Tijdens deze eerste bijeenkomst raak je bekend met de wereld van affiliate marketing en krijg je de terminologie onder de knie. Je leert tevens over alle andere vormen van affliate marketing die je kunnen helpen om jouw doelen te behalen.
30. Affiliate marketing 2 Zoals gezegd is de basis simpel, maar in de realiteit wil je meer dan 1 persoon die jouw producten/diensten promoot. Je wilt een netwerk aan promotors, en je wilt ze uiteraard niet te veel of te weinig betalen voor hun dienst. Tijdens deze bijeenkomst wordt uitgelegd hoe de lijntjes in de affiliate wereld lopen en hoe je gedegen relaties opbouwt met affiliates.
31. Google Analytics - E-mail, social en advertising De laatste Google analytics bijeenkomst uit een reeks van 4. Tijdens deze bijeenkomst herhalen we eerder behandelde maar belangrijke onderdelen en zoomen we dieper in op het gebruik van utm-tags. Je leert waarom ze handig zijn, hoe je ze het beste kunt managen met je afdeling en hoe je ze in de praktijk toepast. Vervolgens leer je de resultaten die deze utm-tags analyseren.
32. Conversie optimalisatie 1 Na 4 Google Analytics lessen ben je meer dan goed in staat om curiositeiten en afwijkingen in data te vinden. Een pagina met een hoger bouncepercentage dan vergelijkbare pagina’s, een Adwords advertentie met een lagere CTR dan de andere advertenties of een e-mail campagne met een lagere conversieratio dan vergelijkebare e-mails zijn doornen in jouw oog. Deze doornen blijven echter gewoon zitten als je er niets aan doet. Het vinden van een probleem is namelijk niet genoeg. Je zult er een oplossing voor moeten verzinnen. Soms liggen deze oplossingen erg voor de hand. Wanneer er een error op de desbetreffende pagina is bijvoorbeeld. Of als een pagina niet meer bestaat.

Helaas is de oplossing meestal niet zo gemakkelijk vindbaar. Op basis van je boeren verstand, kennis van je doelgroep en best practises kun je vaak wel een hypothese opstellen welke je vervolgens met A/B- of multivariate tests kunt toetsen. Tijdens deze eerste Conversie optimalisatie bijeenkomst krijg je de basisbeginselen van conversieoptimalisatie in de vingers.
33. Conversie optimalisatie 2 We pakken bij deze tweede conversie optimalisatie bijeenkomst door op de eerste. We frissen de geleerde zaken uit de vorige bijeenkomst op, behandelen de beïnvloedingsprincipes van Cialdini en behandelen het optimaliseren van landingspagina’s, bestelprocessen en formulieren. Ook nemen we een kijkje in de interessante wereld van online pursuasion.
34. Examentraining De allerlaatste bijeenkomst van de opleiding Online marketeer B. Tijdens deze bijeenkomst behandelen we wat er van je verwacht wordt omtrent de online marketing analyse en het plan van aanpak. We spreken de structuur nog eenmaal door, delen best practises, behandelen veelgemaakte fouten, geven je handvatten, tips & tricks en beantwoorden alle prangende vragen. Na deze bijeenkomst ben je goed voorbereid op het examen.

Startdata en locaties

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding Online marketeer B. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
07-03-2017 Utrecht Meeting Plaza Dinsdag
10-05-2017 Utrecht Meeting Plaza Woensdag
23-05-2017 Amsterdam SRM Dinsdag
10-10-2017 Amsterdam SRM Woensdag
18-10-2017 Utrecht Seats2meet.com Dinsdag
16-11-2017 Utrecht Seats2meet.com Donderdag

Literatuur

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Online marketeer B. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten, arrangementskosten, kosten voor de mentorbijeenkomsten en examenkosten. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 3.855,00
Schriftelijk examen
(SRM Examen)
Het schriftelijk examen wordt ontwikkeld en afgenomen door SRM. De kwaliteit van de examens van SRM wordt gewaarborgd door een onafhankelijke examencommissie en beroepsverenigingen als Logeion en de TMA. € 320,00
Mondeling examen
(SRM Examen)
Het mondeling examen wordt ontwikkeld en afgenomen door SRM. De kwaliteit van de examens van SRM wordt gewaarborgd door een onafhankelijke examencommissie en beroepsverenigingen als Logeion en de TMA. € 320,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.€ 4.495,00

Wat vonden zij van Online marketeer B

Kom je ook naar de voorlichtingsavond?

Tijdens de voorlichtingsavond maak je op interactieve wijze kennis met de opleidingen Online marketeer B en Online marketing manager B. Je ontdekt de verschillen tussen de twee opleidingen en leert of één van de twee opleidingen past bij jouw leerdoelen.

Je ontmoet ook potentiële mede-deelnemers, ontwikkelt een gevoel bij SRM en krijgt alle ruimte om vragen te stellen. We sluiten de avond af met een borrel.

»  Inschrijven voor 11 april in Utrecht

 
 

Persoonlijk advies door Stephan Stegeman

Vraag je je af welke opleiding het best aansluit op jouw behoefte? Of ben je benieuwd tot welk niveau je online marketing bij SRM onder de knie krijgt? Bel dan gerust met programmamanager Stephan Stegeman voor advies.

Contact opnemen met Stephan Stegeman


Je kunt Stephan bereiken via:

Telefoon: 020 512 65 65
E-mail: stephan@srm.nl

 
 
Sluit

Online marketeer B

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.