Online marketing manager B

Online marketing manager B

Online marketing is een breed vakgebied dat is opgebouwd uit vele diepgaande deelgebieden. Deelgebieden die stuk voor stuk zelf weer specialismen zijn. Specialismen als Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Advertising (SEA), online advertising, e-mail marketing, social media en affliate marketing bijvoorbeeld. Allemaal middelen die je kunnen helpen je doelen te behalen. Mits je weet hoe je ze inzet als onderdeel van je totale (online) marketing mix.

De cursus Online marketing manager B kan hier je hiermee helpen. Nadat je de cursus hebt afgerond ben je een waardige sparringpartner van de online marketing specialist, kun je online marketing bureaus goed op tijd, geld en kwaliteit beoordelen en weet je welke middelen je wanneer moet inzetten om je doelstellingen te behalen. Sterker, je mag met recht het woord 'Online' voor je titel marketingmanager zetten.

En omdat we weten dat managers het overwegend al druk genoeg hebben, is de cursus beperkt tot minimale inspanning buiten de bijeenkomsten om. Zo hoef je geen thuiswerkopdrachten te maken of examen te doen. De cursus is echt ontwikkeld voor de drukke marketingmanager die ondanks de volle agenda, het vakgebied online marketing onder de knie wil krijgen.

Het is goed om te realiseren dat Online marketing manager B een intensieve cursus is. Juist omdat we buiten de bijeenkomsten geen tijd van je vragen, moet je alles tijdens de bijeenkomsten leren.

Wanneer is Online marketing manager B iets voor jou?

Je bent een ervaren marketing- en/of communicatiemanager. Je zit zelf niet achter de online marketing knoppen, wil dit ook niet, maar stuurt wel een team aan. Je hebt het ontzettend druk en door een gebrek aan kennis wordt het aansturen van je online marketeers met de dag lastiger. Het op niveau sparren met je bureaus is ook een iets te grote uitdaging en je weet onder aan de streep vaak niet of je bureaus en/of medewerkers goed werk leveren. Klinkt bekend?

De concrete deliverables

  • Je leert de werking van de belangrijkste online marketing middelen doorgronden.
  • Je weet waar je online marketing specialisten op kunt aansturen.
  • Je ziet in waar je online marketing bureaus op moet beoordelen.
  • Je houdt er een netwerk van kundige collega-deelnemers aan over.
  • Je bouwt een netwerk op van kundige online marketing professionals.
  • Je kent de plekken in de funnel waar welke middelen hun meeste waarde toevoegen.
  • Je ontdekt synergiën tussen de verscheidene online marketing middelen.
  • Je ontwikkelt je tot een online marketing- en/of communicatiemanager die weet hoe online middelen worden ingezet om de (online) marketingdoelstellingen te behalen.

Trainers

SRM werkt met specialisten die dagelijks te maken hebben met de problematiek, uitdagingen en kansen die het aldoor ontwikkelende vakgebied online marketing met zich meebrengt.

Er is niet één docent die de gehele cursus verzorgt, maar voor elk afzonderlijk vakgebied een inspirerende en ervaren professional die jou meeneemt in het reilen en zeilen van zijn of haar dagelijkse praktijk. Ze hebben maar één doel voor ogen; jou genoeg handvatten geven zodat jij specialisten zoals zij in je eigen praktijk en context kunt aansturen. Uiteraard beschikken ze ook over de didactische kwaliteiten die nodig zijn om hun kennis begrijpelijk op jou over te brengen.


Past Online marketeer B misschien beter?

Nog een tandje dieper gaan dan Online marketing manager B en alle facetten van online marketing echt zelf in de vingers krijgen? Met een diploma als gevolg? Bekijk dan Online marketeer B ook even.

Programma

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Als online marketing manager heb je veel specifieke kennis van verschillende online marketinginstrumenten nodig, zoals user experience, SEO, SEA, Google Analytics, Online advertising en social media. In het programma van de opleiding worden deze instrumenten afzonderlijk behandeld. In onderstaand overzicht vind je de indeling van dit lesprogramma: 

Lesprogramma

1. Kick-off Tijdens de eerste bijeenkomst zoomen we dieper in op de structuur van de opleiding, wordt de samenhang tussen de verschillende bijeenkomsten uitgediept en krijg je te horen wat je van de opleiding kunt verwachten.
2. Visie ontwikkelen Exponentieel. Dat is de term die Peter Diamandis van de Singularity University gebruikt om de snelheid van de ontwikkelingen aan te geven. Dus in een wereld waarin sneller dan ooit veranderingen plaatsvinden is het eigenlijk vreemd dat wij managers het merendeel van onze tijd besteden aan de kortetermijnsuccessen en het realiseren van de doelstellingen zoals we die nu hebben vastgesteld. En dat terwijl een van de kerntaken van de marketeer het ontwikkelen van een visie op basis van trends en ontwikkelingen is.

Tijdens deze bijeenkomst staan we even stil bij morgen. We schetsen een kader van een mogelijke toekomst en de rol van marketing(communicatie) in die toekomst. Een dag lang inspiratie, visies, trends en ontwikkelingen die dienen als basis voor de vervolglessen en je een nog beter beeld geven van de noodzaak van deze kennis.
3. Customer journey 1 Om alle online marketing middelen op waarde te kunnen schatten is het belangrijk dat je weet waar deze middelen een rol kunnen spelen in de customer journeys van je doelgroep. Daarom starten behandelen we, voordat we ook maar 1 online marketing middel hebben besproken, eerst de customer journey.

Tijdens deze bijeenkomst krijg je een frame aangereikt waarmee je de customer journey en touchpoints van jouw doelgroep in kaart kunt brengen.
4. Google Analytics 1 Google Analytics is wereldwijd de meest gebruikte webanalyse tool. Niet gek, want de tool is gratis, handig in gebruik en wordt constant doorontwikkeld. Tijdens deze eerste Google Analytics bijeenkomst leer je de belangrijkste functies van Google Analytics kennen.

Nu je de basis van Google Analytics onder de knie hebt, gaan we een stukje dieper de tool in. We behandelen o.a. rapporten, dashboards, segmenten, filters, doelen en legio andere mogelijkheden die de tool rijk is.
5. User Experience Heb je er wel eens bij stilgestaan waarom je bepaalde websites fijn vindt werken? Wellicht heeft dit te maken met hoe de website eruit ziet, welke kleuren zijn gebruikt of hoe je de toon van de teksten ervaart. Maar misschien draagt het feit dat je snel en effectief je doel kunt bereiken wel het meeste bij aan waarom je de website zo fijn vindt. Of is het gewoonweg een gevolg van hoeveel plezier je hebt tijdens het rondklikken.

De waarheid is dat al deze factoren bijdragen aan een gebruikerservaring. En bij die sites die je zo fijn vindt werken is dat waarschijnlijk geen toeval. Daar heeft iemand over nagedacht. Een user experience designer. Deze UX designers hebben zich ten doel gesteld om een zo prettig mogelijke gebruikerservaring te creëren voor de bezoekers van de websites die ze onder handen nemen.

Tijdens deze eerste UX bijeenkomst leer je de beginselen van user experience kennen, weet je wat toptaken zijn en kun je de UX van je eigen site op snelle wijze beoordelen.

Tijdens de tweede bijeenkomst over user experience zoomen we in op persona’s, value proposition canvases en customer journeys. We geven je de handvatten om op niveau te kunnen sparren met de user experience designer.
6. Search Engine Optimization (SEO) 1 Search Engine Optimization (SEO) is een cruciaal en onmisbaar onderdeel in het takenpakket van een online marketeer. Zoekmachines moeten immers in staat zijn om een website te vinden en te indexeren. Helaas gaat dit indexeren niet vanzelf. We moeten de zoekmachines een handje helpen. Dit kunnen we onder andere doen door de website zoekmachine-vriendelijk te bouwen en te onderhouden.

In deze bijeenkomst geeft de docent een intro op zoekmachineoptimalisatie. Er komt naar voren hoe een zoekmachine werkt en wat deze nodig heeft om jouw website en inhoud op te kunnen nemen in de zoekmachineresultaten. Daarna behandelen we het eerste belangrijke werkgebied van SEO, namelijk de content van je website.

Na deze bijeenkomst weet je hoe je de beste zoekwoorden voor jouw pagina’s vindt en je deze op de juiste wijze verwerkt. Ook behandelen we een recente wijziging in de zoekmachines waardoor de wereld van content optimalisatie is verandert.

Techniek en autoriteit zijn essentieel binnen zoekmachine optimalisatie. De zoekmachines moeten naast goede en relevante content ook in staat zijn om de techniek van een website te begrijpen. Deze bijeenkomst staat in het teken van de technische optimalisatie van de website. Hoe met je een website technische gezien inrichten om aan de richtlijnen van zoekmachines te voldoen en zo beter gewaardeerd te worden.

Als de website technisch goed is opgebouwd met relevante en aantrekkelijke content is de kans zeer reëel dat een zoekmachine je (tijdelijk) een plekje verschaft in de bovenste regionen van de zoekmachineresultaatpagina’s. Om hoog te blijven scoren in de zoekmachine is het belangrijk om de autoriteit van je website te vergroten. In deze bijeenkomst leer je ook hoe je hier voor kunt zorgen.
7. Search Engine Optimization (SEO) 2
8. Search Engine Advertising (SEA) 1 Google Adwords: gemakkelijk bezoekers naar je website genereren. Toch? Helemaal waar, maar als je niet uitkijkt krijg je bergen bezoekers die helemaal niet op jouw website willen zijn en betaal je hiervoor veel meer dan je concurrent. Het gevolg? Duurbetaalde bezoekers die je website direct weer verlaten.

Gedurende de bijeenkomsten over Search Engine Advertising leer je hoe je alleen aan de juiste mensen advertenties laat zien, hoe je deze mensen op je advertentie laat klikken en hoe je ze - als ze eenmaal op je website zijn - een door jou gedefinieerd doel laat behalen.

Voordat je zo ver bent moet je echter eerst de basis onder de knie krijgen. De docent geeft een introductie in Adwords, behandelt het gehele SEA overzicht, neemt je mee in de klantreis van je doelgroep, zorgt ervoor dat je de werking van de quality score, Ad rank, zoekwoordtypen en advertenties in de basis begrijpt en leert je campagnes structureren.

Na de eerste SEA bijeenkomst heb je de basislogica van Google Adwords onder de knie. Maar dat is niet genoeg. Adwords is een erg omvangrijk online marketing kanaal. Tijdens deze tweede SEA bijeenkomst zoomen we verder in op alle mogelijkheden die Google Adwords met zich meebrengt en gaan we dieper in op cost per conversiegerichte Adwords optimalisatie.
9. Search Engine Advertising (SEA) 2
10. Google Analytics 2 Tijdens deze bijeenkomst kijken we specifiek naar de data die SEO en SEA in Google Analytics hebben achtergelaten. Je leert SEO en SEA insights vinden en hier acties aan verbinden.
11. E-mail marketing E-mailmarketing is een fundamenteel bouwblok van (online) marketing. Het helpt je om prospects te cultiveren tot ze klant worden en die klanten vervolgens voor langere tijd aan je organisatie te binden. Tijdens deze bijeenkomst gaan we van groot naar klein. Vanuit de marketingstrategie naar de e-mailmarketingstrategie.

Waar de eerste E-mail marketing bijeenkomst vooral ging over strategie, zal deze bijeenkomst juist dieper de praktijk induiken. Je leert welke zaken het verschil maken tussen een lage en een hoge klikratio en hoe je ervoor zorgt dat je mails niet op openratio, maar op daadwerkelijk conversies kan gaan optimaliseren.
12. Social media management Tijdens de twee social media bijeenkomsten gaan we er vanuit dat geijkte social media als Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube, Instagram, Pinterest en Snapchat je niet onbekend zijn. Je kent hun werking en weet in grote lijnen welk middel waarvoor handig kan zijn.

Vanaf hier pakken we de draad op. We gaan in op hoe je efficiënt en effectief een social media strategie opzet die bijdraagt aan het behalen van je doelstelling.

De tijd dat je met de inzet van social media het verschil kon maken zonder daar een groot deel van je online marketing budget voor te moeten alloceren ligt alweer een tijd achter ons. Het kanaal social is zich langzaam aan het transformeren van een engagementkanaal naar een serieuze omzetgenerator. De vraag is alleen, hoe ga je om met deze commerciële kant van social zonder meteen te commercieel over te komen?
13. Online advertising Online advertising, in de volksmond vaak bannering genoemd en door ‘het wereldje’ vaak aan gerefereerd met termen als display, rtb of programmatic. Het is eigenlijk net zoals we vroeger deden met advertenties in kranten, tijdschriften, posters of bushokjes. Het verschil zit hem voornamelijk in het feit dat deze advertenties op websites geplaatst worden en dat we de mogelijkheid hebben om deze advertenties dynamisch en interactief te maken.

Er komt een hoop kijken bij het uitserveren van de juiste banners aan de juiste mensen. Er zijn zelfs zoveel bedrijven bij betrokken dat dit gezelschap bedrijven ook wel het ‘Display advertising ecosysteem’ genoemd wordt. Tijdens deze bijeenkomst raak je bekend met alle terminologie en mogelijkheden van online advertising.

Met de terminologie en mogelijkheden van online advertising nog vers in het brein pakken we door. Hoe navigeer je door het omvangrijke ecosysteem en waar moet je op letten wanneer je bureaus aanstuurt voor resultaten in lijn met je doelstelling?
14. Affiliate marketing Het idee achter affiliate marketing is simpel: het is een samenwerkingsverband tussen twee partijen waarbij de ene partij de andere promoot op commissiebasis. Bijvoorbeeld: persoon A verkoopt boeken voor 27 euro per stuk. Persoon B promoot deze boeken van persoon A via zijn eigen website. Telkens als persoon B een verkoop realiseert via zijn website ontvangt hij 10 euro van de 27 euro opbrengsten. Persoon A behoudt de resterende 17 euro. Zoals gezegd is de basis simpel, maar in de realiteit wil je meer dan 1 persoon die jouw producten/diensten promoot. Je wilt een netwerk aan promotors, en je wilt ze uiteraard niet te veel of te weinig betalen voor hun dienst. Tijdens deze bijeenkomst wordt uitgelegd hoe de lijntjes in de affiliate wereld lopen en hoe je gedegen relaties opbouwt met affiliates.
15. Google Analytics 3 Tijdens deze bijeenkomst kijken we specifiek naar de data van de kanalen e-mail, social media, online advertising en affiliate marketing. UTM codes spelen voor deze kanalen een erg belangrijke rol. Je leert tijdens deze bijeenkomst niet alleen iets vinden van de inzet van je middelen, maar je krijgt ook de handvatten om de data aan de hand van UTM codes zo te structureren zodat je er gemakkelijker analyses op kunt loslaten.
16. Conversie optimalisatie Na 4 Google Analytics lessen ben je meer dan goed in staat om curiositeiten en afwijkingen in data te vinden. Een pagina met een hoger bouncepercentage dan vergelijkbare pagina’s, een Adwords advertentie met een lagere CTR dan de andere advertenties of een e-mail campagne met een lagere conversieratio dan vergelijkebare e-mails zijn doornen in jouw oog. Deze doornen blijven echter gewoon zitten als je er niets aan doet. Het vinden van een probleem is namelijk niet genoeg. Je zult er een oplossing voor moeten verzinnen. Soms liggen deze oplossingen erg voor de hand. Wanneer er een error op de desbetreffende pagina is bijvoorbeeld. Of als een pagina niet meer bestaat.

Helaas is de oplossing meestal niet zo gemakkelijk vindbaar. Op basis van je boeren verstand, kennis van je doelgroep en best practises kun je vaak wel een hypothese opstellen welke je vervolgens met A/B- of multivariate tests kunt toetsen. Tijdens deze eerste Conversie optimalisatie bijeenkomst krijg je de basisbeginselen van conversieoptimalisatie in de vingers.

We pakken bij deze tweede conversie optimalisatie bijeenkomst door op de eerste. We frissen de geleerde zaken uit de vorige bijeenkomst op, behandelen de beïnvloedingsprincipes van Cialdini en behandelen het optimaliseren van landingspagina’s, bestelprocessen en formulieren. Ook nemen we een kijkje in de interessante wereld van online pursuasion.
17. Customer journey 2 De afgelopen maanden heb je de diepte opgezocht met Google Analytics, User Experience, Search Engine Optimization, Search Engine Advertising, E-mail marketing, Social media, Online advertising, Affiliate marketing en Conversie optimalisatie. Tijdens deze tweede customer journey bijeenkomst gaan we juist de breedte in. We frissen de theorie van de eerste Customer Journey les op, voegen daar onze nieuwe kennis en kunde van alle online marketing middelen aan toe en verdiepen onze kennis van online customer journeys.
18. Voorbereiding op Do It! weekend
19. Jullie vragen wij draaien
20. Do It!-weekend Tijdens het afsluitende Do It!-weekend breng je alles wat je hebt geleerd in de praktijk. Een organisatie met een daadwerkelijk online marketing vraagstuk presenteert een probleem dat ze hebben met online marketing. Aan jou en je team om een online marketing oplossing te verzinnen voor deze organisatie. Aan het einde van het weekend presenteer je de oplossing van je team voor een vakinhoudelijk jury en de opdrachtgever. The winner takes it all.

Het Do It-weekend is erg hard werken, heeft een hoog leerrendement en kent veel gezelligheid aan de bar. Na dit weekend mag je jezelf met recht een online marketing manager noemen.

Startdata en locaties

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding Online marketing manager B. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
05-10-2017 Utrecht Meeting Plaza Donderdag
10-10-2017 Amsterdam SRM Dinsdag

Literatuur

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Online marketing manager B. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten, arrangementskosten, kosten voor de mentorbijeenkomsten en examenkosten. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 3.745,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 250,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.€ 3.995,00

Wat vonden zij van Online marketing manager B

Kom je ook naar de voorlichtingsavond?

Tijdens de voorlichtingsavond maak je op interactieve wijze kennis met de opleidingen Online marketeer B en Online marketing manager B. Je ontdekt de verschillen tussen de twee opleidingen en leert of één van de twee opleidingen past bij jouw leerdoelen.

Je ontmoet ook potentiële mede-deelnemers, ontwikkelt een gevoel bij SRM en krijgt alle ruimte om vragen te stellen. We sluiten de avond af met een borrel.

»  Inschrijven voor 11 april in Utrecht

 
 

Persoonlijk advies door Stephan Stegeman

Vraag je je af welke opleiding het best aansluit op jouw behoefte? Of ben je benieuwd tot welk niveau je online marketing bij SRM onder de knie krijgt? Bel dan gerust met programmamanager Stephan Stegeman voor advies.

Contact opnemen met Stephan Stegeman


Je kunt Stephan bereiken via:

Telefoon: 020 512 65 65
E-mail: stephan@srm.nl

 
 
Sluit

Online marketing manager B

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.