Online marketing manager C

Online marketing manager C

Je bent verantwoordelijk voor digital en je hebt je (online) marketing kanalen redelijk op orde. Het inzetten van o.a. tv, radio, print, out-of-home, SEO, SEA, affiliate, e-mail marketing, display en social media gaat jou samen met je team en/of bureau prima af. Je bent waarschijnlijk druk bezig met het achterhalen van welke combinatie kanalen je wanneer het beste kunt inzetten om je suspect of prospect een stukje dieper in de funnel te krijgen.

Je bent constant op zoek naar de optimale omnichannel aanpak. Alleen: de kanalen veranderen continue. Ook het effect, de inzet en de doelstelling van de kanalen zijn onderhevig aan deze continue verandering. Zo is social bijvoorbeeld steeds minder engagement en steeds meer bereik.

Hoe meer je aan de knoppen draait, hoe meer je beseft dat de middelen sterk op elkaar reageren en je daarnaast ook afhankelijke bent van externe factoren. Je bureau lijkt telkens blij te zijn met de resultaten. Toch heb jij soms het gevoel dat het meer komt door externe factoren dan door hun inspanningen. In de tussentijd wil je wel een goed jaarplan maken en doelstellingen halen. Flexibel zijn en toch resultaat halen, beiden zijn belangrijk. Maar iedere kanaal kent z'n eigen KPI's. Hoe combineer je deze?

De cursus Online marketing manager C geeft je de handvatten om al je online marketing inspanningen te structureren, deze te vertalen naar een gefundeerde middelenstrategie om vervolgens je inspanningen te verbeteren voor maximaal rendement op je marketing-euro. Uiteraard allemaal in relatie tot je marketingdoelstelling(en).

De concrete deliverables

  • Je leert welke type boodschap er past bij welk kanaal, zodat je de pijn in je funnel op de juiste plek oplost.
  • Je leert je doelgroep (online) vinden, begrijpen en vatten.
  • Je leert de journeys identificeren die je doelgroep door jouw funnels maakt.
  • Je wordt helemaal op de hoogte gebracht van de laatste online marketing trends & ontwikkelingen.
  • Je bent in staat om al je touchpoints te voorzien van de content/boodschap die je doelgroep nodig heeft om een stap dieper in jouw funnel te zetten.
  • Je krijgt een goede notie van hoe je data kunt inzetten en kunt lezen in diverse dashboards.
  • Je krijgt inzicht in de mogelijkheden van data science en openbare data.
  • Je leert wat je nodig hebt om verschuiving in KPI's te kunnen attribueren aan het kanaal dat ervoor verantwoordelijk is. Denk aan bekendheid, houding en intentie tot koop.
  • Je krijgt handvatten die je nodig hebt om kritisch naar je huidige situatie te kunnen blijven kijken zodat je constant kunt blijven optimaliseren.
  • Je weet wat er nodig is om jouw nieuwe strategie te implementeren in jouw organisatie.

Trainers

Omdat binnen online marketing een breed scala aan disciplines uitgevoerd kan worden werkt SRM met specialisten die dagelijks te maken hebben met de problematiek, uitdagingen en kansen die dit aldoor ontwikkelende domein met zich meebrengt.

Er is niet één docent die de gehele cursus verzorgt, maar voor elk afzonderlijk vakgebied een inspirerende en ervaren professional die jou meeneemt in het reilen en zeilen van zijn of haar dagelijkse praktijk met maar één doel voor ogen; jou de handvatten te geven om in hun voetsporen te treden. Uiteraard beschikken ze ook over de didactische kwaliteiten die nodig zijn om hun kennis begrijpelijk op jou over te brengen.

Tijdsinvestering

Omdat we weten dat managers het overwegend al druk genoeg hebben, is de cursus beperkt tot minimale inspanning buiten de bijeenkomsten om. Zo hoef je geen thuiswerkopdrachten te maken of examen te doen. De cursus is echt ontwikkeld voor de drukke marketingmanager die ondanks de volle agenda, het vakgebied online marketing onder de knie wil krijgen.

Het is goed om te realiseren dat Online marketing manager B een intensieve cursus is. Juist omdat we buiten de bijeenkomsten geen tijd van je vragen, moet je alles tijdens de bijeenkomsten leren.

Toelatingseisen

Je hebt minimaal hbo of universitair denkniveau en een rol als marketing- en/of communicatiemanager. Er wordt van je verwacht dat je goed met een pc of Mac overweg kunt. Zo mag het verversen van een webpagina of het installeren van een browserplugin geen uitdaging zijn en kun je prima uit de voeten met Microsoft Word en Excel. Dit betekent dat het verbreden van een kolom in MS Excel of het aantrekkelijk opmaken van een MS Word bestand een piece-of-cake voor je is.

De reden hiervoor is dat Online marketing manager C, ondanks het strategische niveau, een praktische cursus is en er soms vrij diep op de (technische) materie ingegaan wordt. Vanwege dit praktische karakter van de cursus heb je tijdens de lessen een (snelle) laptop nodig met installatierechten en WiFi. Een tablet is niet voldoende.

Programma

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

Als online marketing manager kan het bijster lastig zijn om het overzicht te bewaken in de jungle van meningen, middelen en data. Onderstaand programma geeft je de handvatten die je nodig hebt om grip te krijgen op de online marketing inspanningen die jij, je team en je bureau(s) uitvoeren.

Lesprogramma

1. Kick-off Tijdens de eerste bijeenkomst zoomen we in op de structuur van de opleiding, wordt de samenhang tussen de verschillende bijeenkomsten uitgediept en krijg je te horen wat je van de opleiding kunt verwachten.
2. Doelgroep vinden en beschrijven 1 Wie is jouw doelgroep eigenlijk echt? Waar spenderen ze hun tijd en aandacht aan? Hoe weet je wat ze denken en doen? Wanneer je opereert in een kleine nichemarkt kun je tijdens een paar goede gesprekken nog wel tot de essentie van de problematiek van je doelgroep komen. Maar wat als je te maken hebt met een grotere doelgroep?

Met een omvangrijke doelgroep zijn bovenstaande vragen niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Het achterhalen van de antwoorden vereist dan dat je op verschillende manieren naar het gedrag van je doelgroep kijkt. Je kijkt dan o.a. naar trends, rapporten, statistieken, mediagebruik, ruwe data, doet kwantitatief onderzoek, neemt interviews af, doet usability tests en observeert natuurlijk gedrag.

Uiteindelijk wil je weten waar je doelgroep zich bevindt en waarop ze hun keuzes baseren, zodat jij kunt kiezen voor de meest relevante middelen en boodschappen.
3. Doelgroep vinden en beschrijven 2
4. Funnels Online marketing bestaat uit verschillende kanalen en middelen en maakt deel uit van de totale marketing- en mediamix. Elk middel, online en offline, heeft unieke eigenschappen die het voor verschillende momenten in de funnel geschikt maakt om in te zetten.

Zo draagt tv goed bij aan de bekendheid van en houding naar een merk, maar blijft het vaak wel wat afstandelijk. Door tv te combineren met online video kun je voor extra bereik en zelfs interactie zorgen. Dit werkt echter niet in alle gevallen en wordt bovendien getoetst aan andere KPI’s dan bereik. De vraag is dus: hoe en wanneer combineer je welke middelen met welk doel?

Tijdens deze bijeenkomst behandelen we de wijze waarop middelen slim gekoppeld kunnen worden en leggen we het ‘eco-systeem’ van je online marketing inspanningen bloot. Dit kan je zien als de infrastructuur voor communicatie met jouw doelgroep.
5. Customer Journeys Als je eenmaal in kaart hebt gebracht wie je doelgroep is en wat voor infrastructuur jij voor ze hebt aangelegd is het tijd om hun verschillende reizen (journeys) over die infrastructuur te identificeren. Er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden.

Zo heeft zo’n 60% van de mensen ook een mobile device in gebruik tijdens het tv kijken. Hoe begeleid je die consument van tv naar tablet of mobiel voor meer rendement op je media budget? Aan jou om te achterhalen wat de meest effectieve reis is voor jouw doelgroep.

Een belangrijke exercitie, want de doelgroep koopt zelden ‘out of the blue’ een product of dienst. Het is een reis langs allerlei verschillende ‘touchpoints’ die mensen stuk voor stuk kan bewegen tot een aankoop, verleiden om klant te blijven of in een ongunstig geval zelfs een afslag dwingt te nemen richting de concurrent.
6. Voorbereiding Do It!-Weekend Om het onderste uit de kan te halen tijdens het Do It!-Weekend moet deze voorbereid worden. Tijdens deze bijeenkomst herhalen we de belangrijkste facetten uit voorgaande bijeenkomsten en bereid je in teamverband de case voor die we tijdens het weekend behandelen.

7. Do It!-Weekend De huidige situatie in kaart brengen en meetbaar maken Tijdens de voorgaande bijeenkomsten hebben we alle puzzelstukjes aangereikt om de huidige online marketing inspanningen gestructureerd mee in kaart te brengen en meetbaar te maken. Tijdens dit Do It!-weekend is het tijd om de puzzel daadwerkelijk te leggen.

Je gaat in teamverband aan de slag om al het geleerde in de praktijk te brengen voor een echte organisatie. Geen theoretische case, maar een bedrijf dat echt behoefte heeft aan een goed onderbouwde analyse. Je stuurt ze naar huis met een goed beeld van hun huidige (online) marketing situatie en geeft ze als kers op de taart aandachtspunten voor verbetering mee.
8. Trends & ontwikkelingen 1 Na druk bezig te zijn geweest met het analyseren van de huidige situatie is het tijd om naar de toekomst te kijken. Tijdens de eerste Trends & ontwikkelingen bijeenkomst behandelen we de belangrijkste trends en ontwikkelingen omtrent televisie, online video en hun synergie met andere kanalen.

Van televisie naar interactieve en on-demand content/televisie
Tv is een krachtig middel. De aandacht voor het televisiescherm wordt echter in toenemende mate verdeeld over meerdere digitale schermen. Iets dat geen probleem hoeft te zijn, want tegenwoordig kunnen banners gekoppeld worden aan je uitzendschema, apps ontwikkeld worden om de kijkervaring interactiever te maken en Twitter ingezet worden om te targeten op onderwerpen uit de televisieprogramma’s.

Youtube, pre-rolls, Facebook video, Instagram, Snapchat, Boomerang, commercials versus native content en de celebrity status van vloggers. Allemaal zaken om rekening mee te houden wanneer je tegenwoordig met online communicatie aan de slag gaat. Hoe moet je als adverteerder omgaan met de verschuiving van lineaire tv naar on-demand media? En wat heeft dit voor impact op je budget(verdeling) en KPI’s?

Cross-media
Naast de verschuiving van lineaire televisie naar on-demand televisie is nog een grote ontwikkeling gaande: de interactie tussen offline (televisie, out-of-home, radio en callcenters) en online media.

Hoe kan je gebruik maken van offline media voor branding en online media voor conversie? Hoe verhoog je de conversieratio van je online campagnes met behulp van persoonlijk contact? En hoe zorg je ervoor dat diverse soorten online media elkaar versterken?

Kortom: Hoe positioneer je de diverse soorten media in je mediaplan en bepaal je het effect van de synergie?
9. Trends & ontwikkelingen 2 Er zijn weinig kanalen die zich zo snel ontwikkelen als het ‘online advertising’ kanaal. Tijdens de tweede Trends & ontwikkelingen dag duiken we dieper in programmatic buying en de mogelijkheden die het biedt voor het en masse personaliseren van je boodschap.

Programmatic Buying
Automatisch online media inkopen op basis van data is gemeengoed geworden. Campagnes worden 24/7 geoptimaliseerd door middel van algoritmes, kosten worden tot een minimum beperkt en de juiste doelgroep wordt zonder veel moeite bereikt. Althans, zo lijkt het.

De revolutie is digitaal begonnen en doorgebroken met SEA en Display. Rond het jaar 2020 zal het ook zijn overgeslagen naar alle andere on- en offline (televisie, radio, out-of-home en print) media. Maar wat zijn de voor- en nadelen van ‘Programmatic’? En welke rol kan het spelen in je algehele strategie? En anno 2020?

Targeting/Personalisatie
Marketing is in toenemende mate gericht op het individu. Real-time gegevens worden, met name via ‘programmatic buying’, ingezet om advertising te richten en dynamisch aan te passen op de specifieke interesses en de actuele omstandigheden van het individu, zoals lokatie, omgevingsvariabelen, device etc.

Online media, met name mobiel en in toenemende mate offline media, lenen zich uitstekend voor dergelijke gerichte en gepersonaliseerde communicatie. Zeker als onderdeel van een compleet omnichannel mediaplan. Wat zijn de mogelijkheden van gericht en gepersonaliseerd adverteren? Hoe breng je dynamic advertising in de praktijk? En wat is de bijdrage aan de customer journey?

De targeting mogelijkheden van online advertising worden toegelicht aan de hand van concrete voorbeelden zoals ‘Verhuizingen’ en ‘Automotive’.
10. Contentstrategie Je doelgroep komt tijdens hun reizen door jouw funnels van alles tegen. Het meeste van wat ze tegenkomen zal ‘content’ zijn. Hopelijk staat de content die ze tegenkomen bewust op de plek waar ze het tegenkomen en draagt het bij aan je doelgroep warm te maken voor jouw product of dienst.

Het woord 'content' is een container begrip geworden. Want wat bedoelen mensen wanneer ze termen als contentmarketing, contentstrategie, contentcreatie, contentcuratie of iets anders roepen? Het is een allesomvattende term, en daardoor is het vaak niet duidelijk waar je moet beginnen. Daarom is een contentstrategie essentieel. Want strategie is kiezen, en een keuze geeft richting en houvast. Het plaatst al die termen in het juiste perspectief en geeft richting aan je inspanningen.

Tijdens deze bijeenkomst duiken we dieper in op contentstrategie. Hoe je vanuit je marketingdoelstelling en gelieerd aan je funnel een plan ontwikkeld waarmee je content kunt creëren, cureren en serveren. Allemaal met als doel om je doelgroep te overtuigen dat ze hun tijd aan het juiste adres besteden.
11. Kanaalspecifieke content Zodra je een strategische richting hebt gekozen is het tijd om conform die strategie je content te creëren/cureren en te serveren op de juiste plek in jouw funnel. Echter, op elke plek in de funnel vind je een andere mix van middelen. Content voor Facebook is anders dan die voor Youtube en een banner is heel wat anders dan een producttekst op je website.

Tijdens deze bijeenkomst gaan we dieper in op de eigenschappen van elk middel. We maken een ronde langs alle vormen van content en geven handvatten over welke vormen wanneer en in welke situaties het meest effectief zijn.
12. Gepersonaliseerde content en privacy Het kan allemaal nog een stapje verder gaan. Sommige middelen stellen je namelijk in staat om content te personaliseren. Maar hoe dan? Wat kan er? Wat kan er niet? Wat mag er? We lopen langs de do’s en don’ts en de logische manier van omgaan met personalisatie terwijl we rekening houden met de geldende Wet Bescherming Persoonsgegevens.
13. De basis van Data Tot dusver heb je tijdens de opleiding een funnel geschetst, de klant gevonden en beschreven en hun reis door die funnel in kaart gebracht. Daarnaast heb je gekeken naar de laatste trends en ontwikkelingen, heb je een contentstrategie leren koppelen aan de customer journey en kanaalspecifieke (gepersonaliseerde) content geïdentificeerd, rekening houdend met de geldende Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Al deze zaken hebben 1 ding gemeen: ze zijn gebaseerd op data en genereren data. Data waar je iets van kan vinden. Een aantal vragen worden beantwoord:
  • Welke data is relevant?
  • Is de data wel wat het lijkt?
  • Hoe betrouwbaar is de data?
  • Is het maken van beslissingen op basis van data überhaupt verantwoord?
14. Openbare data en data science Er wordt een hoop data gegenereerd door en over consumenten(gedrag). Daarnaast is er tegenwoordig een hoop interessante openbare data beschikbaar. Het koppelen van deze verschillende databronnen kan tot lucratieve inzichten leiden. Het kan echter ook uitdagingen met zich meebrengen, want niet alles data is compatible, en niet alles mag.

Tijdens deze bijeenkomst zoomen we in op de (on)mogelijkheden die het koppelen van databronnen en data science met zich mee kunnen brengen.
15. Conversie attributie De “heilige graal” van meetbaarheid is om te weten wat de exacte return on investment (ROI) van je online marketing inspanningen is. Ofwel: hoe geef je een antwoord op de vraag: Als ik x euro uitgeef aan y… hoeveel levert mij dat dan op?

Zoals je waarschijnlijk zelf maar al te goed weet is het antwoord op deze vraag lastig vindbaar. Maar het is niet onmogelijk! Het interpreteren van de juist gedefinieerde KPI’s kan leiden tot inzicht in de impact van onze inspanningen.

Met behulp van verschillende attributie modellen helpen we je jouw optimale mix vinden en concrete next-acties koppelen aan je bevindingen om je budgetverdeling zo optimaal mogelijk in te richten. Data in action!
16. Optimalisatie Na een paar intensieve dagdelen over data is het tijd om de data in een wat luchtiger en concreter perspectief te plaatsen: optimalisatie.

Optimaliseren kun je doen op alle niveaus. Op basis van de ‘learnings’ die je inspanningen hebben gegenereerd kun je o.a. jouw strategie bijsturen, je middelenmix veranderen voor een hogere synergie tussen de middelen, je creaties verbeteren zodat ze beter aansluiten op je doelgroep of je website verbeteren op techniek en/of content voor een betere gebruikerservaring. Uiteraard allemaal met in je achterhoofd: je doelstellingen behalen.

Met optimaliseren ben je nooit klaar. Het is een iteratief proces om steeds tot betere resultaten te komen zodat jij jouw doelen kunt blijven behalen.
17. Stappen maken in complexe organisaties Hoe groter en ouder de organisatie is, hoe meer je te maken hebt met lange beslissingstrajecten en ‘legacy’. Onder legacy verstaan we dure complexe systemen die vaak verouderd, slecht geïmplementeerd en alles behalve goed geëquipeerd zijn om jou te helpen jouw doelgroep goed te bedienen. Vaak heerst het idee dat je eerst al die systemen aan elkaar moet koppelen voordat je iets kunt betekenen voor je doelgroep.

Als je slimmere dingen wilt gaan doen met je marketing dan kun je er inderdaad voor kiezen om een spaghettiplaat te maken van 500 systemen die aan elkaar geknoopt moeten worden. Dat kan. Maar dit is meestal niet de effectiefste werkwijze.

Tijdens deze bijeenkomst behandelen we hoe je (zelfs) in een organisatie met een batterij aan bestaande inefficiënte processen en systemen het laag hangende fruit kunt plukken.
18. Wie overtuigen en meekrijgen? Naast inefficiënte processen en ouderwetse systemen heb je in organisaties te maken met mensen. Soms moet je om een hogere ROI te kunnen behalen veranderingen doorvoeren in je organisatie. Iets dat vaak een bottleneck blijkt. Daarbij zit de gemiddelde collega helemaal niet te wachten op een gedwongen verandering. Immers, what’s in it for them?

Gelukkig blijkt dat de meeste collega’s best willen veranderen als het hen helpt in hun eigen functioneren. Zolang ze maar niet het gevoel hebben dat ze overbodig gemaakt worden. Daarom is het belangrijk dat je de collega’s die uiteindelijke ‘geraakt’ worden door jouw beslissingen meegenomen worden in het proces. Om ze daar een plekje in te geven. Want als ze onderdeel zijn van het proces bewegen ze veel gemakkelijker mee.

Tijdens deze bijeenkomst zoomen we in op hoe je support krijgt van je organisatie. Wie je moet je meenemen in het proces, wie je moet overtuigen en hoe je omgaat met weerstand.
19. Governance en zelf doen of uitbesteden Online marketing is een enorm breed werkveld, maar kent daarbinnen ook nog eens ontzettend veel ambachtelijke disciplines. Waar begint en eindigt jouw werk als manager? Waarvoor neem je mensen aan? Wat doet je bureau? Hoeveel doe je zelf met je afdeling? Het zijn vragen over kwaliteit, beheer, controle, eigendom van data en over transparantie.

Tijdens deze bijeenkomst zoeken we antwoorden op deze vragen.
20. Voorbereiding Do It!-Weekend Om het onderste uit de kan te halen tijdens het Do It!-Weekend moet deze voorbereid worden. Tijdens deze bijeenkomst herhalen we de belangrijkste facetten uit voorgaande bijeenkomsten en bereid je in teamverband de case voor die we tijdens het weekend behandelen.
21. Do It!-Weekend Een weekend van ROI verhogende inspanningen Tijdens het eerste weekend heb je de huidige situatie van een organisatie in kaart gebracht en meetbaar gemaakt. Het is nu tijd om iets te vinden van de content die in de funnel zit en de knelpunten te identificeren voor optimalisatie.

Tijdens dit Do It!-Weekend gaan we weer in teamverband aan de slag. Deze keer om op basis van beschikbaar data een actieplan te maken om de meest nijpende knelpunten op te lossen.

Startdata en locaties

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de cursus Online marketing manager C. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
28-03-2017 Utrecht Meeting Plaza Dinsdag
06-04-2017 Amsterdam SRM Donderdag
12-10-2017 Amsterdam SRM Donderdag
24-10-2017 Utrecht Meeting Plaza Dinsdag

Literatuur

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Online marketing Niveau: Professional

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de cursus Online marketing manager C. De integrale opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten, arrangementskosten, kosten voor de mentorbijeenkomsten en examenkosten. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 4.495,00
Verblijfskosten De verblijfskosten zijn kosten voor overnachting(en) en consumpties tijdens het Do It!-weekend in een Bilderberg of Regardz hotel. € 500,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.€ 4.995,00

Wat vonden zij van Online marketing manager C

Persoonlijk advies door Stephan Stegeman

Vraag je je af welke opleiding het best aansluit op jouw behoefte? Of ben je benieuwd tot welk niveau je online marketing bij SRM onder de knie krijgt? Bel dan gerust met programmamanager Stephan Stegeman voor advies.

Contact opnemen met Stephan Stegeman


Je kunt Stephan bereiken via:

Telefoon: 020 512 65 65
E-mail: stephan@srm.nl

 
 
Sluit

Online marketing manager C

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.