SEO-Copywriting

SEO-Copywriting

Op zoek naar handige trucs om Google te slim af te zijn? Trucs waarmee je binnen een week bovenaan de zoekresultaten staat en je de concurrentie het nakijken geeft? Jammer, maar dan is deze training niets voor jou. De vijfdaagse masterclass SEO-Copywriting is namelijk bedoeld voor professionals die liever met scherp schieten in plaats van hagel. Natuurlijk zijn er wel manieren om zoekresultaten op korte termijn te manipuleren, maar daarmee doe je je online kansen op de lange termijn flink tekort.

Daarom leer je tijdens de masterclass SEO-Copywriting te doorgronden hoe zoekmachines écht werken, welke rol copywriting daarin speelt en hoe jij met die kennis meetbare resultaten kunt behalen die ook in de toekomst rendement blijven opleveren. Niet alleen door organisch zoekverkeer naar jouw website te leiden, maar vooral ook door met behulp van aantrekkelijke teksten te zorgen voor conversie.

SEO-copywriting in de praktijk
Stel je voor: je hebt een restaurant in Amsterdam. Dan ben je helaas niet de enige, er zijn er namelijk meer dan 1.300. De meesten daarvan hebben net als jij een website. Al deze restauranthouders willen natuurlijk dat hun website bovenaan de zoekresultaten verschijnt als iemand "restaurant Amsterdam" bij Google intikt. Hoe kom je daar ooit tussen? Het antwoord is simpel: niet. En waarom zou je het eigenlijk ook willen?

Aan zo'n zoekopdracht zie je namelijk niet of iemand zin heeft in tapas of in sushi. En dat zijn klanten waar je vervolgens weinig aan hebt als je zelf een pannenkoekenrestaurant hebt waar je helemaal geen tapas of sushi serveert. Na deze cursus snap je dan ook dat optimaliseren op "restaurant Amsterdam" je weinig op zal leveren, maar dat meer specifieke termen als "pannenkoeken eten in Amsterdam" en "pannenkoekenrestaurant Jordaan" wel de juiste klanten naar je website leiden. En belangrijker: je weet hoe je dat met behulp van SEO-copywriting zelf kunt doen.

Voor wie bedoeld?

De Training SEO-Copywriting is bedoeld voor iedereen die begrijpt dat de juiste teksten op een website het verschil maken tussen een bezoeker die je website weer verlaat en een bezoeker die iets koopt. Je snapt dat zoekmachineoptimalisatie daarbij een zeer waardevol middel is, maar ook dat het nooit een doel op zich is.

Je houdt je bezig met online communicatie binnen een organisatie of je hebt ambities om als copywriter voor jezelf te beginnen. Verder snap je dat er online veel kansen liggen, maar ben je vooral benieuwd hoe je hier zelf concreet meer mee kunt doen. Tot slot roep je altijd als eerste het antwoord wanneer iemand vraagt of je iets met -d, -t of -dt schrijft.

Wat kun je na de Training SEO-Copywriting?

Tijdens en na de Training SEO-Copywriting kun je direct zelf aan de slag om jouw bestaande en toekomstige webteksten te optimaliseren. Je zult na het afronden van de training dan ook over de volgende skills beschikken:

  • Je hebt een goede basiskennis van SEO
  • Je kunt zelf een zoekwoordenanalyse uitvoeren
  • Je kunt elke tekst van een gezond SEO-DNA voorzien
  • Je beschikt over tekstuele verleidingstechnieken
  • Je hebt je eigen toolkit om analyses te maken

Programma

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Hier vind je een overzicht van alle bijeenkomsten waaruit SEO-Copywriting is opgebouwd. Bij elke bijeenkomst vind je een korte beschrijving van de lesstof die zal worden behandeld. De training bestaat uit 6 dagdelen.

Lesprogramma

1. De basis van SEO (1) Je maakt kennis met de basisprincipes van Search Engine Optimization, waarbij direct een verhelderende koppeling met de alledaagse praktijk wordt gemaakt. Zo wordt snel duidelijk welke toegevoegde waarde SEO biedt voor jouw bedrijf of organisatie. Je leert welke factoren invloed hebben op de plek van jouw website in de zoekmachines en hoe je beter inspeelt op deze zogenaamde ranking factors. Na deze eerste les beschik je over een handige tool om je eigen SEO-score te bepalen, maar ook die van je concurrenten.
2. De basis van SEO (2) Tijdens dit dagdeel gaan we dieper in op de verschillende ranking factors waar je tijdens de eerste bijeenkomst kennis mee hebt gemaakt. Je leert hoe je deze voor je eigen website optimaliseert en zo een SEO-fundament legt waar je verder op kunt bouwen. Kennis van HTML geeft je hierbij een voorsprong op veel ‘gewone’ copywriters dus helpen we je daar ook mee op weg. Je zult niet uitgebreid zelf gaan coderen, maar leert welke elementen voor jou als copywriter belangrijk zijn en hoe je hierover op niveau kunt communiceren met technische experts.
3. Zoekwoordenonderzoek (1) Google draait om zoekwoorden: waar zoekt een potentiële klant nou precies op en hoe leidt de gedachtegang van een bezoeker tot een concrete zoekopdracht? En belangrijker: hoe zorg je dat die zoekopdracht naar jouw website wijst? Stap voor stap leer je hoe je een zoekwoordenonderzoek in elkaar zet en hoe je hier met behulp van een professionele tool het meeste uit haalt.
4. Zoekwoordenonderzoek (2) Nu je in de vorige les hebt geleerd hoe je zoekvolumes en concurrentie bepaalt en zo je meest aantrekkelijke zoekwoorden selecteert, gaan we tijdens dit dagdeel nog een stap verder. Tools die inzichten geven zijn natuurlijk mooi, maar je wilt er niet volledig afhankelijk van zijn. Daarom kijken we tijdens dit dagdeel naar alternatieve methodes om interessante zoekwoorden te ontdekken.
5. Sterke copy schrijven (1) Natuurlijk bedien je zoekmachines, maar je schrijft voor mensen. Schrijftrainer Dolf Weverink stelde TTSP samen: twintig tips voor schrijvende professionals. Deze tips helpen je om betere copy te schrijven, zowel online als offline. Je gaat aan de slag met je eigen teksten, met teksten van je collega-deelnemers en met opdrachten van de trainer. Aan de orde komen zaken als tone of voice, je lezer helpen navigeren, crossmediaal schrijven en technische tips die je helpen om sneller een effectieve tekst te schrijven.
6. Sterke copy schrijven (2) In de groep bespreek je de uitwerkingen van de opdrachten. Een vorm van collegiale intervisie die waardevolle feedback oplevert. Het resultaat van deze twee dagdelen schrijven is dat je je eigen schrijfmethode hebt uitgewerkt. Een handvat (of denkraam) dat past bij jouw manier van denken, associëren en schrijven en dat leidt tot effectieve teksten voor je eigen organisatie en voor jouw opdrachtgevers.
7. Van clicks naar conversie Wist je dat de meeste mensen binnen 15 seconden een website weer verlaten? Dat is de tijd waarbinnen een bezoeker de afweging maakt of hij op jouw website zal vinden wat hij zoekt. Dit betekent dus dat ook jij 15 seconden hebt om de bezoeker daarvan te overtuigen. Een periode die te kort is om alles te vertellen wat je wilt vertellen, maar lang genoeg om met de juiste woorden iemand nieuwsgierig te maken en te verleiden om langer op je website te blijven. Daarna ligt gelijk de volgende uitdaging voor je klaar, namelijk hoe je van die bezoeker daadwerkelijk een klant kunt maken.
8. Toolkit van de SEO-copywriter Je hebt ondertussen al kennisgemaakt met enkele tools. Tijdens dit dagdeel laten we je de laatste tools zien en gebruiken waarmee je je SEO-toolkit compleet maakt. Tools die snel duidelijk maken hoe Google een website ziet bijvoorbeeld, maar ook om kritieke problemen mee op te sporen of waarmee je nieuwe kansen in kaart kunt brengen.
9. Panda’s, pinguïns en andere valkuilen SEO is geen volledig exacte wetenschap. Google laat namelijk nooit weten hoe het gebruikte algoritme precies werkt. Alle kennis is dus grotendeels gebaseerd op onderzoek door anderen, die uitgebreid verschillende tactieken [ik heb het gevoel dat dit niet het goede woord is] hebben getest. Een jarenlang traject van vallen en opstaan, waarbij veel websites met elke nieuwe update van Google hard onderuit kunnen gaan. Om de training af te sluiten kijken we uitgebreid naar deze updates, welke SEO-valkuilen je moet mijden en hoe Google er morgen uit zal zien.
10. Terugkomdag Met de SEO-theorie van de afgelopen bijeenkomsten ben je al een heel eind op weg, maar het echte leren begint natuurlijk pas in de praktijk. Wanneer je alle nieuwe kennis gaat toepassen op je eigen website of die van je werkgever zullen er ongetwijfeld vragen naar boven komen waar je tijdens de lessen nog niet aan hebt gedacht. Geen probleem, tijdens deze terugkomdag heb je alle gelegenheid om ze te stellen aan de docent. Maar natuurlijk ook om je ervaringen met andere deelnemers te delen en zo van elkaar te leren.

Startdata en locaties

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de training SEO-Copywriting. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

Startdatum Plaats Locatie Groep
02-11-2017 Utrecht Meeting Plaza Donderdag
25-01-2018 Amsterdam SRM Donderdag
08-03-2018 Utrecht Meeting Plaza Donderdag

Literatuur

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

Verplichte literatuur

Aanbevolen literatuur

Prijsopbouw

Vakgebied: Online marketing Niveau: Advanced

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de training SEO-Copywriting.

Kosten

OnderdeelOmschrijvingPrijs
Opleidingskosten De opleidingskosten zijn exclusief btw. € 1.995,00
Integrale prijsDe integrale prijs is exclusief btw.€ 1.995,00

Wat vonden zij van SEO-Copywriting

Advies nodig?

Advies nodig bij het maken van je keus? Laat je naam en telefoonnummer achter en de programmamanager van de Online marketing opleidingen en trainingen belt je persoonlijk op.

 
 
Sluit

SEO-Copywriting

Vul onderstaande gegevens in om uitgebreide informatie (in PDF-formaat) te downloaden. De download start direct na het verzenden van de gegevens.

      Download
Sluit

Bedankt voor het downloaden

Je download start over enkele seconden. Twijfel je welke opleiding of training het best bij je past? Neem dan contact op met SRM via 020 - 512 65 00 of info@srm.nl.