Je bent hier: Home  / Boekrecensies

Boekrecensies

Titel: Strategic Brand Management
Auteur: Kevin Lane Keller
Uitgever: Prentice Hall
EAN: ISBN 0130411507

Recensent: Martin van der Sluis
Functie: Programmamanager marketingcommunicatie

Branding is Kunst en Wetenschap ineen

De belangrijkste conclusie trekt Keller al in de proloog: branding is geen rocket science. Dus zelfs als je alle richtlijnen uit dit veelomvattende boek volgt, is succes niet per definitie verzekerd. Immers: naast wetenschappelijke principes bestaat er ook nog zoiets als creativiteit. Branding als science en als art dus.

Kevin Lane Keller is thuis in beide facetten. Als consultant werkte hij voor o.a. Disney, Ford en Starbucks. Onderzoek deed hij als Professor Marketing aan de Tuck School of Business. Bovendien is hij co-auteur van Kotler?s laatste editie van Marketing Management.

In bijna 800 pagina?s helder en boeiend geschreven tekst komt veel, heel veel voorbij.

Allereerst de basisprincipes mbt directe branding-onderwerpen als merkbouw, -positionering, -hierarchie, brand-extensions, internal branding. Maar ook de consequenties voor een geintegreerde marketingcommunicatiestrategie, logo?s, design, verpakking. En het meten van merkwaarde, branding in B2B-markten en internationale merkstrategieen. Het perspectief is continu dat van de potentiele klant. Customer insights en emotie spelen immers een belangrijke rol bij het bouwen van merken.

Alle onderwerpen worden geillustreerd met heldere praktijkvoorbeelden. De theorie is altijd het vertrekpunt, maar wordt direct gekoppeld aan technieken en praktische inzichten. Een groot aantal praktijkcases verscherpt de praktische waarde. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting en een aantal discussievragen.

Niet alleen wordt vrijwel alle merktheorie van de laatste 10 jaar besproken, Keller heeft ook een nieuw, practisch model toegevoegd.

Het enige dat ontbreekt is online branding. Het recent verschenen boek van Cocoran zou wat dat betreft een goede aanvulling zijn.


Keller?s boek is een absolute must voor iedereen die zich met de schone kunst van het branden bezighoudt. Creativiteit blijft onontbeerlijk, maar als je Keller?s richtlijnen volgt, wordt de kans op succes wel een stuk groter.

Ondernemers, marketeers en studenten op strategisch niveau zullen in dit boek een rijk scala aan inzichten tegenkomen die zowel theoretisch als praktisch van grote waarde zijn.

Martin van der Sluis is programmamanager marketingcommunicatie bij SRM

Beoordeling

Praktisch
Leesbaar
Actueel
Vernieuwend

Ons oordeel: aanrader

sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier