SRM Online Communicatieadviseur voor de Overheid B

7 maanden - Online expert voor de overheid

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Als communicatieadviseur of -professional voor de overheid dien je over een grote hoeveelheid kennis en vaardigheden te beschikken. Zo wordt er van je verwacht dat je je bewust bent van de touchpoints tussen overheidsinstelling en burgers en dat je deze kunt optimaliseren door middel van data-analyses. Daarnaast kun je campagnes en social media effectief inzetten om betrokkenheid van de maatschappij te stimuleren en de mensen te bereiken die je wilt bereiken. In deze opleiding SRM Online Communicatieadviseur voor de Overheid B leer je hoe je dat doet. Uiteraard maak je je daarbij ook diverse adviesstijlen eigen. Zo kun jij na afloop van deze opleiding adviseren omtrent verschillende online communicatiethema's.

Wat ga je leren

  • Je bent bekend met online tools en technieken om meer data en daarmee inzichten over personen te verzamelen
  • Je weet waar je op moet letten om succesvolle campagnes in de markt te zetten
  • Je ontwikkelt een contentstrategie die aansluit bij de communicatiestrategie en -doelstellingen
  • Je beheerst verschillende communicatiestijlen en kunt deze aan de situatie aanpassen
  • Je weet hoe je social media kunt inzetten om met burgers te communiceren en hen te informeren

Voor wie

Geef je regelmatig advies op het gebied van communicatie? Wil je je ontwikkelen tot sparringpartner voor online specialisten? En werk je in een overheidsfunctie of -omgeving? Dan is dit de opleiding voor jou.

Deze opleiding wordt verzorgd op B-niveau, hét niveau voor de medior communicatieprofessional. Je beheerst de online basis op A-niveau en je wilt je verder specialiseren op B-niveau, waarbij je je specifiek richt op de overheid. Na het succesvol afronden van deze opleiding kun je naast op operationeel niveau ook op tactisch niveau opereren binnen je organisatie.

Programma

In korte tijd maak jij je het vak van online communicatieadviseur eigen. In 7 trainingen verdiep je je onder meer in de customer journey, contentstrategie, social media, Google Analytics en Google Ads. Daarnaast oefen je actief met het in praktijk brengen van diverse communicatiestijlen. Zo leer je adviseren, omgaan met weerstand en effectief handelen bij belangenverstrengeling. Uiteraard wordt je daarbij begeleid door docenten met ruime ervaring in jouw werkveld. Zo weet je zeker dat je wat je leert ook direct in je eigen werk kunt toepassen.

Topdocenten en trainers

Het vakgebied is breed, daarom werken we nauw samen met verschillende specialisten. Zij krijgen dagelijks te maken met de uitdagingen en kansen die het vakgebied met zich meebrengt en weten hoe de online wereld er vandaag de dag uitziet. Daarbij beschikken zij over de juiste didactische vaardigheden om hun kennis zuiver over te brengen. Bovendien zullen de trainers tijdens de bijeenkomsten actief op jouw persoonlijke ontwikkelvraag en praktijkomgeving inspelen.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

Aan de hand van onderwerpen als funneloptimalisatie, persona's, KPI's en touchpoints breng je de online communicatiestromen binnen je organisatie in kaart en ontdek je waar er mogelijkheden tot verbetering zijn. Met je kennis en vaardigheden ontwikkel je je tot een belangrijke sparringpartner voor collega's en het management.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Google Analytics Advanced

(1 dag)

  • Tracking
  • Doelen, doelgroepen en KPI’s
  • Dimensies versus metrics
  • Scopes
  • Van data naar inzichten
  • Meerdere domeinen bijhouden
  • SEO-rapportages
  • Event tracking
  • E-commerce
  • Multi-channel rapportages
  • Attributie

Google Ads Advanced

(1 dag)

  • Strategisch opzetten van campagnes
  • Ideale accountstructuur
  • Optimaliseren van kwaliteitsscore van advertenties en zoekwoorden
  • Nieuwe ontwikkelingen en handige tools
  • Aanpak campagnes: targeting en biedstrategieën
  • Google Display Netwerk en remarketing
  • Meten en optimaliseren
  • Sturen op de juiste KPI's
  • Handmatige werkzaamheden versus automatisering

Contentstrategie

(1 dag)

  • Contentstrategie en doelgroepen
  • Doelgroepen en stakeholders
  • Aansluiten contentstrategie op marketingstrategie
  • Content door de gehele customer journey
  • Thought leadership en content
  • Meetbare doelstellingen
  • Integratie van contentstrategie met andere online marketingonderdelen
  • Contentcreatie
  • Contentkalender en planning
  • Wet- en regelgeving, waaronder auteursrecht
  • Analyse en evaluatie

Customer Journey

(1 dag)

  • Wat is customer journey?
  • Customer experience
  • Customer journey mapping
  • Persona's, segmenten en gedragsdoelgroepen
  • Analyse en optimalisatie
  • Funneloptimalisatie
  • Touchpoints en kanalen
  • Bestaande klantprocessen analyseren en verbeteren
  • Nieuwe klantprocessen bedenken

Online Advertising Advanced

(3 dagen)

  • Trends en ontwikkelingen in online advertising
  • Customer journey en touchpoints
  • Social, programmatic, SEA, display enzovoort
  • Targeten aan de hand van de juiste info
  • Opzet, briefen, beheren, meten en bijsturen van online advertising campagnes
  • Budgetteren van online advertising campagnes
  • Het maken van een dashboard van je online advertising campagnes

Professioneel Adviseren

(3 dagen)

  • De rol van de adviseur
  • Adviescompetenties en -stijlen
  • Je eigen adviesstijl
  • Context van het advies
  • Adviesrollen
  • Doelstellingen van het advies
  • Fases in het adviesproces
  • Gespreks- en luistervaardigheden op proces- en relatieniveau
  • Flexibiliteit in je eigen (advies)stijl
  • Omgaan met weerstand
  • Belangentegenstellingen
  • Omgaan met lastige situaties
  • De beïnvloedingsstrategie
  • Overtuigend presenteren
  • Draagvlak en acceptatie

Social Media bij de Overheid

(1 dag)

  • Social media in overheidscommunicatie
  • Social media in woordvoering en voorlichting
  • Participatie en burgerbetrokkenheid
  • Nieuwswaarde in de boodschap
  • Zenden of dialoog
  • Beïnvloeding en het aanjagen van discussie
  • Do’s en dont’s in het betrekken van burgers
  • Social-mediabeleid in je organisatie
  • Politieke sensitiviteit

Integrale eindopdracht

(2 bijeenkomsten van 3 uur)
Je rondt dit programma af met een eindopdracht en een mondeling examen.

Examen en diploma

Je rondt dit programma af met een integrale eindopdracht en een mondeling examen, waarmee je aantoont dat je het geleerde kunt toepassen binnen je werk. Bij succesvolle afronding van dit programma ontvang je het zeer gewaardeerde SRM-diploma 'SRM Online Communicatieadviseur voor de Overheid B'.

Op het moment dat je verder wilt studeren in een Masteropleiding van NCOI University of Business Studies en je toelaatbaar bent tot deze opleiding, kun je dit programma mogelijk inbrengen als vrijstelling.

Planning
Planning
Planning
Planning
Planning

Opleidingsvarianten

Het programma SRM Online Communicatieadviseur voor de Overheid B duurt 7 maanden. Het programma wordt overdag verzorgd. De dagvariant heeft 11 bijeenkomsten van 09.30 uur tot 16.30 uur en 2 bijeenkomsten van 3 uur.

 
Investering
Investering
Investering
Investering
Investering

Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

Lesgeld
€ 5.490,-
Studiemateriaal
€ 175,50
Eindopdracht
€ 210,-
Arrangementen (Food & Beverage)
€ 275,-
Locatiekosten
€ 324,50
Reprorechten
€ 15,-
Totaalprijs (exclusief BTW)
€ 6.490,-
Wil jij een kostenoverzicht in jouw mailbox ontvangen?
Kostenoverzicht aanvragen
Arrangementen
Volg je bij ons een opleiding of training? Dan zorgen wij voor eten en drinken. We hebben dagarrangementen voor de dagopleidingen, bestaande uit onbeperkt koffie, thee, ijswater en een uitgebreide lunch. Voor dit arrangement betaal je € 25,- (excl. btw) per keer. Voor de avondopleidingen betaal je € 5,50 (excl. btw) per keer. Hiervoor krijg je onbeperkt koffie en thee. In sommige gevallen worden er naast arrangementskosten ook kosten voor zaalhuur in rekening gebracht. De zaalhuur bedraagt € 29,50 (excl. btw) per dag en in de avond € 10,- (excl. btw) per keer. Wil je weten of wij een arrangement regelen en er apart locatiekosten in rekening gebracht worden? Kijk dan bij de kostenoverzichten van de betreffende opleiding of training.
 
Reprorechten en hand-outs
Voor een beperkt aantal opleidingen worden er kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).
 
Btw
Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, HBO Bachelor of volledige Master, dan zijn deze opleidingen altijd vrijgesteld van btw. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21% btw.
 
Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je de opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%
 
Studie- en trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw.
 
Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

SRM Online Communicatieadviseur voor de Overheid B

Niveau:

Vakopleiding A, B (HBO)

Duur:

7 maanden

Variant:

Dag

SRM Online Communicatieadviseur voor de Overheid B

Opleidingsadvies


Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend telefonisch contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.
Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs via het onderstaande telefoonnummer of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.