De opleiding

Zoek je naar een inspirerende manier om te groeien en je verder te ontwikkelen als communicatiemedewerker? Dan ben je toe aan de SRM-opleiding Communicatiemedewerker/Junior adviseur - BNP niveau 3 (B). Met deze gecertificeerde opleiding tot communicatiemedewerker verstevig je het fundament onder jouw dagelijkse praktijk en geef je een impuls aan jouw professionele groei. Deze opleiding is bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het communicatievak en behoefte hebben aan theoretische onderbouwing en meer praktische vaardigheden.

Direct rendement, ook voor de communicatie binnen jouw organisatie

Je:

  • krijgt een goed inzicht in het werkveld van communicatie en je doet kennis op van de belangrijkste onderdelen van het vakgebied
  • wordt beter in praktische vaardigheden als het presenteren, het schrijven van teksten en het begeleiden van communicatietrajecten
  • leert door het schrijven van een communicatieplan samenhang aan te brengen tussen alle componenten van communicatie
  • kunt activiteiten uitvoeren die uit het communicatieplan voortvloeien
  • wordt beter in je vak en ontvangt een gecertificeerd diploma dat hoog staat aangeschreven

Professionele begeleiding en intensieve coaching

Je krijgt les van ervaren praktijkprofessionals (senioradviseurs, bureaudirecteuren, communicatiemanagers). Dit zorgt voor een directe koppeling naar jouw praktijk en hoge slagingspercentages. Tevens krijg je persoonlijke aandacht tijdens een aantal mentorbijeenkomsten.

Diploma: SRM en Logeion

Het SRM-diploma Communicatiemedewerker/Junior adviseur - BNP niveau 3 (B) is gecertificeerd door Logeion: de beroepsvereniging voor Communicatie.

Studietijd

Wij zijn ons ervan bewust dat het volgen van deze opleiding een behoorlijke investering van jouw schaarse tijd vraagt. Daar hebben we het programma zoveel mogelijk op afgestemd. Zo is het aantal bijeenkomsten zo beperkt mogelijk gehouden. Tevens zorgt de praktijkgerichtheid ervoor dat het grootste deel van het leereffect tijdens de bijeenkomsten plaatsvindt. Daarnaast krijg je dankzij de opleiding meer inspiratie en energie om binnen jouw werk nieuwe zaken op te pakken.

Dag- of avondopleiding Communicatiemedewerker/Junior adviseur - BNP niveau 3 (B)

Je kunt kiezen uit een dag- of een avondopleiding bij SRM. De dagopleiding wordt gegeven op de vrijdagen.

Het Do It!-deel is voor beide opleidingen gelijk. Het verschil komt tot uitdrukking in het Know It!-deel. Als je kiest voor de avondopleiding Communicatiemedewerker/Junior adviseur - BNP niveau 3 (B), dan krijg je iedere week één Know It!-module. Voor de dagopleiding geldt dat je gemiddeld eens in de veertien dagen twee Know It!-modules krijgt. Als je de uitgebreide pdf downloadt, kun je op het rooster de dagen en plaatsen (onder voorbehoud) bekijken.

 

Gonda Duivenvoorden
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

Programma

De opleiding bestaat uit een theorie- en praktijkdeel, oftewel Know It! en Do It! SRM volgt de ontwikkelingen binnen het vakgebied op de voet en past voortdurend de inhoud van de opleiding daarop aan. Een voorbeeld daarvan is social media. Dit thema komt specifiek naar voren in de les over interactieve communicatiemiddelen, maar het is in algemene zin verwerkt in de hele opleiding. Bekijk hieronder een uitgebreide beschrijving van het programma van de opleiding Communicatiemedewerker/Junior adviseur - BNP niveau 3 (B).

1. Communicatieleer/Werkveld communicatie

  • Je krijgt inzicht in de opzet van de opleiding en de functie van communicatiemedewerker.
  • Je leert wat een begrip als geïntegreerde communicatie betekent voor jouw organisatie.
  • Je maakt kennis met de taken en rollen van concerncommunicatie, interne communicatie en marketingcommunicatie. Vanzelfsprekend leer je deze toe te passen op jouw werksituatie.


2. Verkenning digitale landschap en monitoring online


3. De organisatie in al haar facetten
Communicatie is het meest effectief als het een bijdrage levert aan het realiseren van de organisatiedoelen. In deze bijeenkomst krijg je inzicht in hoe je een organisatie vanuit de missie, visie en strategie analyseert en wat dat betekent voor de positionering, identiteit, imago en communicatie. Je leert de verschillende organisatietypen, de onderdelen van een organisatie en de cultuuraspecten herkennen.


4. Het effect van communicatiemiddelen
Contact krijgen met doelgroepen die te maken hebben met een explosief groeiende hoeveelheid informatie blijft een uitdaging. De tijd en aandacht voor het consumeren van communicatiemiddelen is beperkt. Tijdens deze bijeenkomst krijg je inzicht in de (psychologische) effecten op doelgroepen en daarmee de doelmatige inzetbaarheid van verschillende middelen.


5. Planmatig communiceren: het communicatieplan in beweging
In deze bijeenkomst staat het communicatieplan centraal. Je krijgt antwoord op de vragen:

  • Wat staat er in een communicatieplan?
  • Wat is het verschil tussen een organisatievraagstuk en een communicatievraagstuk?
  • Hoe omschrijf je een doelgroep?
  • Welke strategieën kun je inzetten?
  • Welke middelen zijn effectief om de communicatiedoelstellingen te halen?
  • Hoe plan, budgetteer en evalueer ik mijn plannen?


6. Doelgroepgericht schrijven 1
Schrijven voor in- en externe doelgroepen staat in deze bijeenkomst centraal. Jouw tekst afstemmen op de doelgroep is bij het schrijven altijd het uitgangspunt. In de redactiebijeenkomsten krijg je handvatten om diverse soorten informatieve en overtuigende teksten te schrijven en te beoordelen, zoals persberichten, brieven en beeldschermteksten.


7. Do It! Gespreks- en interviewtechnieken
Welke informatie heb je nodig om het communicatievraagstuk te analyseren en op te lossen? Dat is de rode draad van deze bijeenkomst waarbij je uitgebreid gaat oefenen. Je leert aandachtig te luisteren, de juiste vragen te stellen, samen te vatten en door te vragen om tot de kern van het vraagstuk te komen.


8. Interne communicatie
Je krijgt inzicht in de toegevoegde waarde van interne communicatie en hoe dit in relatie staat tot veranderingsprocessen. Je doet kennis op van de middelen die bij interne communicatie ingezet kunnen worden en welke effecten deze hebben op interne doelgroepen.


9. Het communicatieplan in praktijk
Hoe komt het communicatieplan tot stand? Wat is nodig in de verschillende fasen van het plan? In deze bijeenkomst komen theorie en de praktijk samen en krijgt het eigen communicatieplan meer vorm.


10. Visuele communicatie (incl. infographics en motion graphics)


11. Doelgroepgericht schrijven 2
Deze les is een vervolg op les 6. Tijdens deze bijeenkomst krijg je een schrijfopdracht voor interne doelgroepen.


12. Communicatie-onderzoek
Je leert welke verschillende onderzoeksmethoden er zijn en hoe je een onderzoeksplan opstelt en beoordeelt. Bovendien leer je de functie van onderzoek bij het opstellen en uitvoeren van een communicatieplan.


13. Het evenement als communicatieinstrument
Tijdens deze bijeenkomst krijg je inzicht in de wereld van evenementen, congressen, muziek, film, games, media en sport en hoe je deze kunt inzetten als communicatie-instrument. Je leert de (on)mogelijkheden en de randvoorwaarden kennen.


14. De media als intermediair
Tijdens deze bijeenkomst leer je de verschillende media kennen en selecteren. Je krijgt inzicht in hoe journalisten en redacteuren werken en op welke wijze je jouw boodschap effectief via de media kunt uitzetten.


15. Interactieve communicatiemiddelen
Je krijgt inzicht in de talloze mogelijkheden van internet. Facebook, Twitter, weblogs en andere interactieve concepten passeren de revue. Welke zijn succesvol en waarom? Wat zijn de onderdelen van een geslaagd internetproject? We kijken naar de laatste online ontwikkelingen en de manier waarop je deze kunt inzetten binnen jouw organisatie.


16. Concept en creativiteit
Originaliteit verhoogt de aandacht van de boodschap. Tijdens deze bijeenkomst wordt jouw creativiteit geprikkeld en krijg je inzicht in het formuleren van het doel en de criteria voor een concept of campagne.


17. Websites en social media: de dialoog aangaan, deel 1


18. Huisstijlmanagement, briefings opstellen en proeven beoordelen
Je weet welke taken en verantwoordelijkheden je hebt bij het invoeren, aanpassen en bewaken van de huisstijl. Je leert het huisstijlstappenplan gebruiken, krijgt inzicht in het opstellen van een briefing voor uiteenlopende opdrachten met betrekking tot vormgeving en productie.


19. De dialoog aangaan deel 2: er is nog veel meer namelijk influencer marketing


20. Do It! Weekend
De 'live case' is een reëel en actueel communicatievraagstuk dat wordt ingeleid door een vertegenwoordiger van de organisatie waar het communicatievraagstuk speelt. Van jou wordt verwacht dat je de communicatiebriefing op professioneel niveau kunt afronden. Vervolgens werk je samen met de andere deelnemers aan een communicatieplan en andere opdrachten. Je presenteert gedurende het weekend regelmatig jouw tussenoplossing. Aan het eind van dit weekend presenteren de deelnemers de resultaten aan de opdrachtgever.


21. Examentraining
Tijdens de afsluitende les oefen je met eerdere schriftelijke examens uit de trainingsbundel die je van SRM ontvangt. Alle kennis die je tijdens het Know It! deel hebt opgedaan, breng je dan in de praktijk. Natuurlijk kun je volop vragen stellen aan de docent zodat je aan het einde van de les het examen vol vertrouwen tegemoet kan zien.


 

Startdata & Locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding Communicatiemedewerker/Junior adviseur - BNP niveau 3 (B). Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de Uitgebreide informatie (PDF).

28-09-2018

Amsterdam

SRM
Vrijdaggroep

 

01-10-2018

Utrecht

Meeting Plaza
Maandaggroep

 

05-10-2018

Utrecht

Seats2meet.com
Vrijdaggroep

 

04-03-2019

Utrecht

Meeting Plaza
Maandaggroep

 

08-03-2019

Amsterdam

SRM
Vrijdaggroep

 

15-03-2019

Utrecht

Meeting Plaza
Vrijdaggroep

 

 

Literatuur

In de Uitgebreide informatie (PDF) vind je een overzicht van de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding Communicatiemedewerker/ Junior adviseur - BNP niveau 3 (B). Je kunt de boeken ook als compleet pakket bestellen via onze partner Managementboek:

managementboek-bestellink

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Communicatiemedewerker/ Junior adviseur - BNP niveau 3 (B). De opleidingsprijs bestaat uit: opleidingskosten, verblijfskostenen en examenkosten. Let op: de opleidingsprijs is btw-vrij. De overige kosten zijn externe kosten die je niet bij SRM maakt. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

Opleidingskosten € 4.070,00
Verblijfskosten € 250,00
Schriftelijk examen
(SRM Examen)
€ 275,00
Opleidingsprijs € 4.595,00

Overige kosten

Verplichte literatuur € 150,00
Aanbevolen literatuur € 165,00

 

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden van SRM Loopbaan support

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier