HBO Bachelor Communicatie specialisatie Corporate communicatie

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Duur:

Langer dan 36 maanden

Niveau:

HBO

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Met deze specialisatie ontwikkel je je tot een breed inzetbare professional. Je verscherpt je vaardigheden als communicatiemanager door onderwerpen te behandelen als communicatiestrategie, merkidentiteit en positionering in de arbeidsmarkt. Met gedegen kennis en deskundige adviezen zorg je ervoor dat een strategie wordt vertaald naar een succesvol plan waarbij je het imago van de organisatie in tact houdt. Denk daarbij aan het aanspreken en behouden van de gewenste doelgroep. Je wordt begeleid door topdocenten uit de praktijk waardoor je het geleerde direct kunt toepassen in je organisatie. Deze opleiding wordt verzorgd door onze businesspartner Hogeschool NCOI.

Direct resultaat

  • Je bent een volwaardige gesprekspartner die kan adviseren over een strategisch communicatiebeleid en hoe je dit kunt implementeren in je organisatie
  • Na succesvolle afronding ontvang je het officieel erkende Bachelorgetuigschrift HBO Bachelor Communicatie

Opbouw van de opleiding

De HBO Bachelor Communicatie specialisatie Corporate communicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Het programma biedt een aantrekkelijke combinatie van vakinhoud en vaardigheden. Om succesvol te zijn in de praktijk dien je namelijk niet alleen te beschikken over vakkennis, maar zijn juist ook praktische vaardigheden van belang.

Je werkt, afhankelijk van je studievariant, aan 1 of 2 modules op hetzelfde moment, daardoor houd je focus. Dat werkt prettig en is heel overzichtelijk. Je kunt kiezen uit meerdere studievarianten. Studeer je 's avonds, dan volg je wekelijks een bijeenkomst van 3 uur. Als je de dagstudie volgt, heb je om de week 2 bijeenkomsten die samen 1 dag duren. Ook kun je kiezen (delen van) de opleiding online te volgen.

Per fase werk je vervolgens aan een integrale opdracht en een praktijkprogramma waarin je de concrete toepassing van de opleiding verwerkt in een portfolio. Je sluit de opleiding af met een praktische afstudeeropdracht. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.

Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.

Topdocenten uit de praktijk

Het vakgebied is breed, daarom werken we nauw samen met verschillende specialisten. Zij krijgen dagelijks te maken met de uitdagingen en kansen die het vakgebied met zich meebrengt en weten hoe de online wereld er vandaag de dag uitziet. Daarbij beschikken zij over de juiste didactische vaardigheden om hun kennis zuiver over te brengen. Bovendien zullen de trainers tijdens de bijeenkomsten actief op jouw persoonlijke ontwikkelvraag en praktijkomgeving inspelen.

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Dan kun je gebruikmaken van het levenlanglerenkrediet, een aantrekkelijke studiefinanciering voor volwassenen. Daarmee kan iedereen tot 55 jaar de opleidingskosten grotendeels door de overheid laten financieren. Kijk op onze pagina over het Levenlanglerenkrediet voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

Voor wie

Je bent een ambitieuze communicatiemanager of adviseur die zich graag verder wil ontwikkelen op het gebied van communicatiestrategie en merkidentiteit.

Deze Bachelor kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Toelichting HBO Bacheloropleidingen voor meer informatie.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.

Fase 1

  • Corporate communicatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Visie, missie en doelen
    • Identiteit, imago en reputatie
    • Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding
    • Interne communicatie
    • Communicatie bij veranderingsprocessen
    • Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    • Corporate branding
  • Marketingcommunicatie en branding 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Branding
    • Marketingcommunicatieplan
    • Marketingcommunicatie-instrumenten
    • Geïntegreerde communicatie
    • Werking van marketingcommunicatie
    • Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
    • (Tactisch) positioneren
    • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
    • Public relations
    • Actuele ontwikkelingen marcom
  • Social media 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Trends en ontwikkelingen binnen social media
    • Social-mediakanalen
    • Bereik van social media
    • Social Search
    • Communitymanagement
    • Organisatorische consequenties
    • Social media monitoring tools
  • Management en organisatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inzicht in jezelf en anderen
    • Kernkwaliteiten
    • Motivatie en belangen van anderen
    • Effectieve gesprekstechnieken
    • Lastige gesprekken voeren
    • Weerstand en emoties
    • Situationeel handelen
    • Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
    • Invloedstijlen
    • Je doelen bereiken
  • Communicatie in de praktijk 8 EC
    • Analyse van communicatie vraagstukken
    • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
    • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
  • Integrale opdracht 6 EC
  • Portfolio 6 EC

Fase 2

  • Corporate Communicatie B 24 EC
      • PR en mediarelaties 8 EC
        (6 bijeenkomsten)
        • Public relations en imago
        • Organisatie van pr
        • Verschillend publiek
        • Online pr en webcare
        • Public affairs
        • Mediarelaties
        • Crisiscommunicatie
      • Storytelling 8 EC
        (6 bijeenkomsten)
        • Principes van storytelling
        • Het verhaal scherp krijgen
        • Aanpak van storytelling
        • Doelgroepgericht schrijven
        • Doelgroep en mediaplatform
        • Deelbare content
        • Websites en blogs
        • Storytelling met social media
      • Projectmanagementvaardigheden 8 EC
        (4 bijeenkomsten)
        • Kenmerken van projecten
        • Projectmanagementmethoden
        • Projectafbakening en -fasering
        • Projectorganisatie en -omgeving
        • Budgetbeheersing
        • Risicomanagement
        • Succesvolle projectafronding
      • Integrale opdracht 6 EC
      • Portfolio 6 EC

    Fase 3

    • Communicatiestrategie 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Visie, missie en doelen
      • Het opzetten van een communicatiestrategie
      • Omnichannelstrategie; communicatiedashboard
      • Strategisch communicatieframe
      • Budget
      • Accountability
      • Communicatiestrategie en -budget
      • Effectiviteit van communicatie meten
      • Opzetten van een communicatieplan
    • Conceptontwikkeling 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Inzicht in de communicatiedoelstelling
      • Het vaststellen van het vertrekpunt
      • Behoeften van de opdrachtgever in kaart brengen
      • Briefen en debriefen van de gewenste propositie
      • Creativiteit en conceptontwikkeling
      • Werkvormen voor creativiteit en ideevorming
      • Van idee naar concept
      • Beoordelen van het concept
      • Overtuigend presenteren van het concept
    • Contentstrategie 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Strategie voor content
      • KPI’s voor contentstrategie
      • Vertaling van strategie naar concreet plan
      • Verschillende vormen van content
      • Branding en boodschap
      • Contentcreation en curation
      • Richtlijnen en ontwikkelingen omtrent content
    • Adviesvaardigheden 8 EC
      (4 bijeenkomsten)
      • Adviesrollen en adviesrelaties
      • Kwaliteiten van een adviseur
      • Fases in het adviesproces
      • Gespreks- en luistervaardigheden
      • Herkennen van en omgaan met weerstand
      • Eigen adviesstijl
      • Beïnvloedingsstrategie
      • Draagvlak en borging van adviezen
      • Motiverende gespreksvoering
    • Integrale opdracht 6 EC
    • Portfolio 6 EC
      • Afstudeerfase
      • In de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan je afstudeeropdracht, waarmee je wat je geleerd hebt aan je praktijk koppelt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
    • Portfolio 30 EC
    • Afstudeeropdracht 30 EC

    Fase 1

    Tijdens deze fase ga je aan de slag met de identiteit, het imago en de reputatie van je organisatie.

    Je leert alles over visie, missie en doelen. Ook trends en ontwikkelingen binnen social media komen aan bod.

    Fase 2

    In deze fase komen onderwerpen aan bod als communicatiestrategieën, digitale communicatie, organisatie van pr en projectmanagementmethoden. Ook leer je hoe je een project succesvol en effectief kunt afronden.

    Fase 3

    Tijdens de derde fase ga je aan de slag met het opzetten van een communicatiestrategie. Je leert de effectiviteit van communicatie meten en je vertaalt een gewenste strategie naar een concreet plan.

    Getuigschrift

    Als je alles met succes hebt afgerond, ontvang je het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Communicatie’ van Hogeschool NCOI met als aantekening Corporate communicatie op de cijferlijst. Je mag dan de graad BA (Bachelor of Arts) voeren. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen. Je ontvangt van Hogeschool NCOI een internationaal erkend Bachelorgetuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt.

    Planning
    Planning
    Planning
    Planning
    Planning
     
    Investering
    Investering
    Investering
    Investering
    Investering

    Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

    Studiekosten: Dossiervorming
    € 200,-
    Studiekosten: Lesgeld
    € 8.990,-
    Overige kosten: Studiemateriaal
    € 1.990,-
    Studiekosten: Examenkosten
    € 3.290,-
    Studiekosten: Competentieontwikkelprogramma (stage) en projectbegeleiding
    € 1.980,-
    Studiekosten: Afstuderen
    € 1.790,-
    Studiekosten: Diplomering
    € 500,-
    Overige kosten: Arrangementen (Food & Beverage)
    € 1.050,-
    Overige kosten: Reprorechten
    € 15,-
    Totaalprijs (exclusief BTW)
    € 19.805,-
    Wil jij een kostenoverzicht in jouw mailbox ontvangen?
    Kostenoverzicht aanvragen

    Arrangementen
    Volg je bij ons een opleiding of training? Dan zorgen wij voor eten en drinken. We hebben dagarrangementen voor de dagopleidingen, bestaande uit onbeperkt koffie, thee, ijswater en een uitgebreide lunch. Voor dit arrangement betaal je € 25,- (excl. btw) per keer. Voor de avondopleidingen betaal je € 5,50 (excl. btw) per keer. Hiervoor krijg je onbeperkt koffie en thee. In sommige gevallen worden er naast arrangementskosten ook kosten voor zaalhuur in rekening gebracht. De zaalhuur bedraagt € 29,50 (excl. btw) per dag en in de avond € 10,- (excl. btw) per keer. Wil je weten of wij een arrangement regelen en er apart locatiekosten in rekening gebracht worden? Kijk dan bij de kostenoverzichten van de betreffende opleiding of training.
     
    Reprorechten en hand-outs
    Voor een beperkt aantal opleidingen worden er kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).

    Verlaag je studiekosten
    Betaal je je opleiding zelf? Voor veel van onze opleidingen kun je gebruikmaken van interessante financiële voordelen.

    Fiscaal voordeel
    Je kunt gebruikmaken van de regeling ‘Aftrek studiekosten’, waarmee je tot zo’n 50 procent van je gemaakte studiekosten terugkrijgt van de Belastingdienst. Jaarlijks kun je maximaal € 15.000,- aftrekken van je inkomstenbelasting voor de studiekosten van jou en je fiscale partner. Wil je meer weten over deze regeling en aan de hand van een rekenvoorbeeld zien hoeveel voordeel jou dit oplevert? Op onze pagina over belastingvoordeel lees je er alles over.

    Mogelijkheden vanuit je werkgever
    Veel werkgevers willen graag investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers en beschikken over een jaarlijks opleidingsbudget om opleidingen voor werknemers te bekostigen. Daarnaast kan de organisatie de gemaakte opleidingskosten mogelijk volledig aftrekken van de inkomstenbelasting en gebruikmaken van andere fiscale regelingen. Heeft jouw organisatie een opleidingsbudget waar je gebruik van kunt maken? Vraag het na bij de HR-afdeling of je leidinggevende, want dit kan veel voordeel opleveren.

    Btw
    Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, HBO Bachelor of volledige Master, dan zijn deze opleidingen altijd vrijgesteld van btw. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21% btw.
     
    Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je de opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%
     
    Studie- en trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw.
     
    Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

    Ervaringen
    Ervaringen
    Ervaringen
    Ervaringen
    Ervaringen

    HBO Bachelor Communicatie specialisatie Corporate communicatie

    Niveau:

    HBO

    Duur:

    Langer dan 36 maanden

    Variant:

    Avond, Dag, Zaterdag en E-learning

    Prijs:

    € 18.755,00

    HBO Bachelor Communicatie specialisatie Corporate communicatie

    Ervaringen en beoordelingen van onze studenten

    Lees hier hoe onze studenten de opleidingen van SRM ervaren en beoordelen.

    Opleidingsadvies


    Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend telefonisch contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.
    Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs via het onderstaande telefoonnummer of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.