De opleiding

Op zoek naar een online communicatie opleiding?

Ben je een communicatieprofessional en zoek je een opleiding waarin alle belangrijke aspecten van online communicatie voorbij komen? Dan zet je met de cursus Online communicatie fundamentals een goede stap, ongeacht je ervaring binnen het communicatievak.

De tijd waarin de communicatieprofessional alles rondom contentstrategie, search engine optimization (SEO), user experience (UX), e-mailmarketing, social media, data en conversieoptimalisatie kon overlaten aan de online specialist is voorbij. Maar omdat de online wereld continu verandert, is het onhaalbaar om al deze ontwikkelingen op de voet te volgen.

Online kennis over de online kanalen verzuil door de snelle ontwikkelingen steeds verder in de hoofden van specialisten. Hierdoor ontstaan silo's die de synergie tussen specialisten en online kanalen in de weg zitten. En dat terwijl de samenwerking tussen deze specialismen juist zo belangrijk is. Want een goede samenwerking maakt vaak het verschil tussen een geslaagde en gefaalde online communicatie-aanpak.


Online en Communicatie

Daarom is er behoefte aan professionals die deze silo's kunnen verbinden of zelfs doorbreken. Want de verzuiling van vakgebieden past helemaal niet bij online. Als je aan de slag gaat met de algoritmes en online middelen, zoals de tools van Google, maakt het niet uit wat je achtergrond is. Ze werken voor iedereen hetzelfde.

Om deze reden is het dus eigenlijk raar dat we dit programma 'Online communicatie fundamentals' hebben genoemd. Want, is Online fundamentals niet een veel logischere naam als het niet uitmaakt of het gaat om communicatie, marketingcommunicatie of zelfs marketing? Wij vinden van wel.

Waarom hebben we dit programma dan zo genoemd? Simpel. Omdat we met deze pagina vooral relevant willen zijn voor communicatieprofessionals die op zoek zijn naar een geschikte online communicatie opleiding. Wat vanuit UX en SEO-copywriting (2 onderdelen van de opleiding Online fundamentals) perspectief helpt bij zowel de conversie op deze pagina als de vindbaarheid in Google.

Dat gezegd hebbende, vanaf nu gaan we ook in deze tekst ontzuilen. Geen online communicatie fundamentals, geen online marketing fundamentals; maar dé online fundamentals. Een opleiding die geschikt is voor professionals die de volledige context van hun online vraagstukken willen inschatten, ongeacht of ze zichzelf als marketeer, communicatieprofessional, generalist of specialist zien.


Wat levert Online fundamentals mij op?

Je krijgt tijdens Online fundamentals te maken met een breed scala aan disciplines, kanalen en mensen. We gaan de breedte en rijkdom van online niet uit de weg. We omarmen het en bieden het aan in een gestructureerd programma zodat het perspectief niet verloren gaat. Zo zie je mogelijkheden binnen jouw eigen context beter, én kun je de context van anderen meer op waarde schatten.

Door te snappen waar jij zelf mee aan de slag kunt en in kan schatten wanneer een specialist nodig is, kun je effectief, kostenbewust en resultaatgericht jouw online inspanningen verbeteren.

 

Jeroen van Woudenberg
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

Programma

1. Kick-off - Module 1
Tijdens de eerste bijeenkomst maak je kennis met de groep, gaan we in op de structuur van de cursus en wordt de samenhang tussen de verschillende bijeenkomsten uitgediept.


2. Online basics
Na de kick-off is het tijd om de fundamentele online onderwerpen aan te snijden. Tijdens de Online basics bijeenkomst worden een aantal essentiële online zaken als cookies, Google Analytics, conversie attributie en mobile friendliness behandeld.

Deze bijeenkomst helpt je om alle onderwerpen die de revue passeren in de juiste context te plaatsen.


3. User experience
Bij klantbeleving gaat het altijd om mensen. Hun ervaringen, emoties en gedrag zijn de basis voor elk product, elke dienst en elke website. Tijdens deze bijeenkomst leer je de basis van User experience (UX) en kijken we naar de gebruiksvriendelijkheid van websites.


4. Google Analytics 1
Google Analytics is wereldwijd de meest gebruikte webanalyse tool. Niet gek, want de tool is gratis, handig in gebruik en wordt constant doorontwikkeld. Tijdens deze eerste Google Analytics bijeenkomst leer je de belangrijkste functies van Google Analytics kennen.


5. Content
Met contentmarketing geef je inhoud aan al je online kanalen. Hoe zorg je ervoor dat je met waardevolle content je doelgroep binnen het juiste kanaal bereikt? We behandelen hoe je tot een uitgekiende contentstrategie komt die houvast geeft om goede content op het meest impactvolle moment te delen. We bieden inspiratie en staan stil bij veelgemaakte fouten.


6. Google Analytics 2
Nu je de basis van Google Analytics onder de knie hebt, gaan we een stukje dieper de tool in. We behandelen o.a. rapporten, dashboards, segmenten, filters, doelen en legio andere mogelijkheden.


7. Search Engine Optimization (SEO)
Search Engine Optimization (SEO) is een cruciaal onderdeel in het takenpakket van een online professional. Zoekmachines moeten immers in staat zijn om een website te vinden en te indexeren. Helaas gaat dit indexeren niet vanzelf. We moetenzoekmachines een handje helpen. Dit kunnen we onder andere doen door de website zoekmachine-vriendelijk te bouwen en te onderhouden.

Je krijgt een introductie in zoekmachineoptimalisatie. Er komt naar voren hoe een zoekmachine werkt en wat deze nodig heeft om jouw website en content op te kunnen nemen in de zoekmachineresultaten. De drie SEO-pilaren content, techniek en autoriteit worden uitvoerig behandeld.


8. Search Engine Advertising (SEA)
Met Google Adwords kun je gemakkelijk bezoekers naar je website krijgen. Toch? Helemaal waar, maar als je niet uitkijkt krijg je bergen bezoekers die helemaal niet op jouw website willen zijn. En dan betaal je ook nog eens veel meer dan nodig is. Oftewel: duurbetaalde bezoekers die je website direct weer verlaten.

Een Search Engine Advertising specialist weet exact hoe je alleen aan de juiste mensen advertenties laat zien, hoe je deze mensen op je advertentie laat klikken en hoe je ze - als ze eenmaal op je website zijn - helpt met het behalen van jullie gezamenlijke doel. Je leert aan de hand van voorbeelden en cases waar zo’n succesvolle campagne aan moet voldoen. En waaraan vooral niet.


9. E-mail marketing
E-mail marketing is nog steeds een fundamenteel bouwblok binnen online. Misschien wel meer dan ooit. E-mail helpt je om mensen aan je organisatie te binden. Zelfs als ze nog geen klant van je zijn.

Je leert welke zaken het verschil maken tussen een daverend succes en een ongelezen spammail.


10. Social media en advertising
Tijdens deze social media bijeenkomst gaan we er vanuit dat geijkte social media als Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube, Instagram, Pinterest en Snapchat je niet geheel onbekend zijn. Je kent de werking en weet in grote lijnen welk middel waarvoor handig kan zijn. Vanaf hier pakken we de draad op.

We zoomen in op de verschillende strategische scenario’s waarin social media inzet interessant is. De tactische uitvoering wordt ook niet vergeten.

Helaas is de inzet van social media voor organisaties tegenwoordig verre van gratis. Om je doelgroep efficiënt en effectief te bereiken moeten we grof geld betalen aan de Facebooks van deze wereld. Een fenomeen dat we social advertising noemen. We onderzoeken samen wanneer social advertising interessant is en wanneer je er vooral ver van weg moet blijven.


11. Online advertising
Er komt een hoop kijken bij het uitserveren van de juiste advertenties aan de juiste mensen. Er zijn zelfs zoveel bedrijven bij betrokken dat dit gezelschap bedrijven ook wel het ‘Display advertising ecosysteem’ wordt genoemd. Tijdens deze bijeenkomst raak je bekend met de belangrijkste terminologie en mogelijkheden van online advertising.

Met de terminologie en mogelijkheden van online advertising nog vers in het geheugen pakken we door. Hoe navigeer je binnen het omvangrijke ecosysteem en waar moet je op letten wanneer je bureaus aanstuurt voor resultaten in lijn met je doelstelling?


12. Affiliate marketing
Het idee achter affiliate marketing is simpel: het is een samenwerkingsverband tussen twee partijen waarbij de ene partij de andere promoot op commissiebasis. Vaak zijn dit social influencers, vergelijkingssites of experts binnen een vakgebied.

Bijvoorbeeld: persoon A verkoopt boeken voor 27 euro per stuk. Persoon B promoot deze boeken van persoon A via zijn eigen website. Telkens als persoon B een verkoop realiseert via zijn website ontvangt hij 10 euro van de 27 euro opbrengsten. Persoon A behoudt de resterende 17 euro.

Zoals gezegd is de basis simpel, maar in de realiteit wil je meer dan één persoon die jouw producten/diensten promoot. Je wilt een netwerk aan promotors, en je wilt ze uiteraard niet te veel of te weinig betalen voor hun dienst. We leggen uit hoe de lijntjes in de affiliate wereld lopen en hoe je gedegen relaties opbouwt met affiliates.


13. Conversieoptimalisatie
Voordat je een website kunt verbeteren, moet je eerst inzien wat er beter kan. Want waarom inspireert jouw website je doelgroep niet voldoende om te converteren?

Dat begint met het interpreteren van het gedrag van de bezoekers op je website. Haken ze op een bepaald punt in het proces af of navigeren ze anders door je website dan dat je in eerste instantie gedacht had?

Wanneer je dit weet, kun je verbeterpunten voor je website formuleren. Een bijeenkomst over het koppelen van conversie-verhogende acties aan opgedane inzichten.


 

Literatuur

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de training Online fundamentals. Let op: de opleidingsprijs is exclusief btw.

Kosten

Opleidingskosten € 1.995,00
Opleidingsprijs € 1.995,00

 

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden van SRM Loopbaan support

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier