De opleiding

In deze intensieve opleiding tot online communicatieadviseur leer je de belangrijkste online kanalen effectief inzetten om jouw communicatievraagstukken op te lossen.

Ben je communicatieadviseur en ben je op zoek naar een opleiding die je helpt om de online aspecten van ons vak te beheersen? Dan helpt de opleiding Online communicatieadviseur - BNP niveau 4 je hier verder bij. Je groeit als adviseur met jouw kennis van de online mogelijkheden en de toepassing van data binnen jouw adviezen. Zo sta je sterker in je vak en ben je bekend met de belangrijkste ontwikkelingen in de online wereld.


Wat leer je tijdens de opleiding?

Tijdens de opleiding leg je het fundament onder al jouw online communicatie-inspanningen door de nadruk te leggen op praktisch uitwerkbare inzichten, waarmee jij direct aan de slag kunt. Die basis is heel belangrijk, want de online wereld ontwikkelt en verandert in rap tempo. Door een stevige basis van inzichten en kennis weet je trends op waarde te schatten en kun je veel beter inspelen op de vele updates waar je mee geconfronteerd wordt. Je leert strategische keuzes maken die door hun flexibiliteit niet snel achterhaald raken. Zo leer je vraagstukken bekijken door de vele brillen die je tot je beschikking hebt: analytics, SEO, user experience, social media, contentstrategie, e-mail en online advertising. Met altijd de belangrijkste stip op de horizon: hoe kan mijn organisatie zo goed mogelijk inspelen op de wensen en het gedrag van mijn doelgroep(en)?


Voor wie is de opleiding bedoeld?

De opleiding is uitermate relevant voor iedereen die regelmatig te maken heeft met communicatieadvies. Zowel voor de ambitieuze young professional als de ervaren senior adviseur. Het doel is hetzelfde: meer impact met jouw adviezen en een betere sparringpartner worden voor de online specialisten.

De inzichten die je opdoet tijdens de Senior Communicatieadviseur - BNP niveau 4 (C) biedt een goed vertrekpunt voor deze opleiding, maar is niet noodzakelijk. Er wordt van je verwacht dat je wel ervaring hebt in het adviseursvak.


Direct rendement

  • Je maakt kennis met de vele online middelen die tot onze beschikking zijn, en leert hoe hier mee gewerkt wordt.
  • Je kunt door de lens van online communicatie, complexe vraagstukken vertalen naar hanteerbare adviezen.
  • Krijg les van online specialisten die jarenlang in de praktijk ervaring hebben opgedaan. Je krijgt inzicht in de laatste stand van zaken, tips, tools en methodes binnen de online wereld.
  • Je leert om aan de hand van data kritisch te kijken naar een online communicatie-aanpak en deze van verbeterpunten te voorzien.
  • Je leert wat je kan en mag om meer inzicht te krijgen in wat je doelgroep beweegt.
  • Je leert hoe je de online ervaring voor jouw doelgroep verbetert op de online kanalen die de organisatie beheert.
  • Je leert met een strategische bril kijken naar content die mensen raakt en bijblijft.
  • Je leert hoe je beter vindbaar en zichtbaar wordt voor jouw doelgroep.
  • Je kunt weloverwogen keuzes maken uit de vele mogelijkheden die je hebt, en zo de beste aanpak bij een probleem zoeken.
  • Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers, wat jouw visie op het vak verbreedt.
  • Je schrijft een advies voor een actueel vraagstuk uit je eigen praktijk. Je wordt hierbij begeleidt door een mentor van SRM.

Jouw collega-deelnemers

Jouw collega-deelnemers beschikken net als jij over praktijkervaring binnen de communicatie. Ze zijn werkzaam in uiteenlopende sectoren: profit en not-for-profit, overheid, woningcorporaties en de culturele sector. Ook kleinere MKB-bedrijven, bureaus en zelfstandigen weten hun weg te vinden naar de opleiding. Je komt hierdoor in contact met uiteenlopende ervaringen van vakgenoten en leert hoe zij omgaan met hun communicatievraagstukken.


Docenten en trainers

Communicatie is een breed vakgebied, maar vereist tegelijkertijd ook ambachtelijke kennis en kunde op tal van deelgebieden. Daarom werkt SRM met specialisten die dagelijks te maken hebben met de problematiek, uitdagingen en kansen die ons vakgebied met zich meebrengt. Je krijgt les van ervaren praktijkprofessionals (waaronder online media-adviseurs, SEO-copywriters, communitymanagers en usability-experts). Stuk voor stuk inspirerende professionals waar jij als communicatieprofessional iets aan hebt. Uiteraard beschikken ze ook over de didactische kwaliteiten die nodig zijn om jou verder te brengen.

 

Jeroen van Woudenberg
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

 
 

Programma

Een opleiding is een grote tijdsinvestering, daar zijn wij ons van bewust. Zo is het aantal bijeenkomsten zo beperkt mogelijk gehouden. Omdat deze opleiding praktijkgericht is, leer je het meeste tijdens de bijeenkomsten. Reken op ongeveer 3 tot 5 uur aan voorbereidingstijd per week buiten de bijeenkomsten om. Op de laatste pagina's van deze factsheet staan alle lesbijeenkomsten, reken daarnaast op nog drie mentorbijeenkomsten van drie uur die je in jouw agenda moet inplannen. Je kunt de opleiding als dagvariant en als middag-avondvariant volgen. De opleiding is opgebouwd uit twee modules:

  • Module 1: Online fundamentals
  • Module 2: Online communicatieadviseur - BNP niveau 4

Tijdens module 1 worden essentiële online onderwerpen behandeld die elke communicatieadviseur moet beheersen. Je legt hiermee de basiskennis en inzichten voor jouw adviezen. Deze module beslaat 19 dagdelen van drie uur. Buiten de bijeenkomsten om wordt tijdens deze module weinig tijd van je gevraagd.

Na het afronden van module 1 start je aan module 2. Hier begint het echte werk. Naast het volgen van de 16 dagdelen van drie uur ben je tijdens deze module bezig met het analyseren van je eigen vraagstuk. Je bent dus alles wat je leert in de praktijk aan het brengen.

Tijdens de opleiding volg je twee casedagen waarin je aan een livecase werkt van analyse tot advies. Dit is de 'generale repetitie' voor jouw eigen adviesplan, die je aan het einde van de examenperiode inlevert. Je examenperiode beslaat zo?n twee maanden na de laatste bijeenkomst.


1. Kick-off - Module 1
Tijdens de eerste bijeenkomst maak je kennis met de groep, gaan we in op de structuur van de cursus en wordt de samenhang tussen de verschillende bijeenkomsten uitgediept.


2. Online basics
Na de kick-off is het tijd om de fundamentele online onderwerpen aan te snijden. Tijdens de Online basics bijeenkomst worden een aantal essentiële online zaken als cookies, Google Analytics, conversie attributie en mobile friendliness behandeld.

Deze bijeenkomst helpt je om alle onderwerpen die de revue passeren in de juiste context te plaatsen.


3. User experience
Bij klantbeleving gaat het altijd om mensen. Hun ervaringen, emoties en gedrag zijn de basis voor elk product, elke dienst en elke website. Tijdens deze bijeenkomst leer je de basis van User experience (UX) en kijken we naar de gebruiksvriendelijkheid van websites.


4. Google Analytics 1
Google Analytics is wereldwijd de meest gebruikte webanalyse tool. Niet gek, want de tool is gratis, handig in gebruik en wordt constant doorontwikkeld. Tijdens deze eerste Google Analytics bijeenkomst leer je de belangrijkste functies van Google Analytics kennen.


5. Content
Met contentmarketing geef je inhoud aan al je online kanalen. Hoe zorg je ervoor dat je met waardevolle content je doelgroep binnen het juiste kanaal bereikt? We behandelen hoe je tot een uitgekiende contentstrategie komt die houvast geeft om goede content op het meest impactvolle moment te delen. We bieden inspiratie en staan stil bij veelgemaakte fouten.


6. Google Analytics 2
Nu je de basis van Google Analytics onder de knie hebt, gaan we een stukje dieper de tool in. We behandelen o.a. rapporten, dashboards, segmenten, filters, doelen en legio andere mogelijkheden.


7. Search Engine Optimization (SEO)
Search Engine Optimization (SEO) is een cruciaal onderdeel in het takenpakket van een online professional. Zoekmachines moeten immers in staat zijn om een website te vinden en te indexeren. Helaas gaat dit indexeren niet vanzelf. We moetenzoekmachines een handje helpen. Dit kunnen we onder andere doen door de website zoekmachine-vriendelijk te bouwen en te onderhouden.

Je krijgt een introductie in zoekmachineoptimalisatie. Er komt naar voren hoe een zoekmachine werkt en wat deze nodig heeft om jouw website en content op te kunnen nemen in de zoekmachineresultaten. De drie SEO-pilaren content, techniek en autoriteit worden uitvoerig behandeld.


8. Search Engine Advertisiing (SEA)
Met Google Adwords kun je gemakkelijk bezoekers naar je website krijgen. Toch? Helemaal waar, maar als je niet uitkijkt krijg je bergen bezoekers die helemaal niet op jouw website willen zijn. En dan betaal je ook nog eens veel meer dan nodig is. Oftewel: duurbetaalde bezoekers die je website direct weer verlaten.

Een Search Engine Advertising specialist weet exact hoe je alleen aan de juiste mensen advertenties laat zien, hoe je deze mensen op je advertentie laat klikken en hoe je ze - als ze eenmaal op je website zijn - helpt met het behalen van jullie gezamenlijke doel. Je leert aan de hand van voorbeelden en cases waar zo’n succesvolle campagne aan moet voldoen. En waaraan vooral niet.


9. E-mail marketing
E-mail marketing is nog steeds een fundamenteel bouwblok binnen online. Misschien wel meer dan ooit. E-mail helpt je om mensen aan je organisatie te binden. Zelfs als ze nog geen klant van je zijn.

Je leert welke zaken het verschil maken tussen een daverend succes en een ongelezen spammail.


10. Social media en advertising
Tijdens deze social media bijeenkomst gaan we er vanuit dat geijkte social media als Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube, Instagram, Pinterest en Snapchat je niet geheel onbekend zijn. Je kent de werking en weet in grote lijnen welk middel waarvoor handig kan zijn. Vanaf hier pakken we de draad op.

We zoomen in op de verschillende strategische scenario’s waarin social media inzet interessant is. De tactische uitvoering wordt ook niet vergeten.

Helaas is de inzet van social media voor organisaties tegenwoordig verre van gratis. Om je doelgroep efficiënt en effectief te bereiken moeten we grof geld betalen aan de Facebooks van deze wereld. Een fenomeen dat we social advertising noemen. We onderzoeken samen wanneer social advertising interessant is en wanneer je er vooral ver van weg moet blijven.


11. Online advertising
Er komt een hoop kijken bij het uitserveren van de juiste advertenties aan de juiste mensen. Er zijn zelfs zoveel bedrijven bij betrokken dat dit gezelschap bedrijven ook wel het ‘Display advertising ecosysteem’ wordt genoemd. Tijdens deze bijeenkomst raak je bekend met de belangrijkste terminologie en mogelijkheden van online advertising.

Met de terminologie en mogelijkheden van online advertising nog vers in het geheugen pakken we door. Hoe navigeer je binnen het omvangrijke ecosysteem en waar moet je op letten wanneer je bureaus aanstuurt voor resultaten in lijn met je doelstelling?


12. Affiliate marketing
Het idee achter affiliate marketing is simpel: het is een samenwerkingsverband tussen twee partijen waarbij de ene partij de andere promoot op commissiebasis. Vaak zijn dit social influencers, vergelijkingssites of experts binnen een vakgebied.

Bijvoorbeeld: persoon A verkoopt boeken voor 27 euro per stuk. Persoon B promoot deze boeken van persoon A via zijn eigen website. Telkens als persoon B een verkoop realiseert via zijn website ontvangt hij 10 euro van de 27 euro opbrengsten. Persoon A behoudt de resterende 17 euro.

Zoals gezegd is de basis simpel, maar in de realiteit wil je meer dan één persoon die jouw producten/diensten promoot. Je wilt een netwerk aan promotors, en je wilt ze uiteraard niet te veel of te weinig betalen voor hun dienst. We leggen uit hoe de lijntjes in de affiliate wereld lopen en hoe je gedegen relaties opbouwt met affiliates.


13. Conversieoptimalisatie
Voordat je een website kunt verbeteren, moet je eerst inzien wat er beter kan. Want waarom inspireert jouw website je doelgroep niet voldoende om te converteren?

Dat begint met het interpreteren van het gedrag van de bezoekers op je website. Haken ze op een bepaald punt in het proces af of navigeren ze anders door je website dan dat je in eerste instantie gedacht had?

Wanneer je dit weet, kun je verbeterpunten voor je website formuleren. Een bijeenkomst over het koppelen van conversie-verhogende acties aan opgedane inzichten.


14. Kick-off en Trends en ontwikkelingen
Je hebt module 1 afgerond en bent bekend met de online middelen. Tijd om je kennis over alle middelen te verdiepen en in de context van een adviesopdracht te plaatsen. We beginnen door stil te staan bij het totaalplaatje aan middelen en schetsen het perspectief voor de komende maanden. Je ontmoet de groep waarmee jij je verder zal ontwikkelen als adviseur. Ook staan we stil bij de trends en ontwikkelingen die impact gaan hebben op ons vak, en jouw visie hierop.


15. User Experience: Value propositions
Kun jij op een A4 uittekenen wat de waarde van jouw organisatie voor jouw doelgroep is? Na deze bijeenkomst zeker. Je gaat aan de slag met het ontwikkelen van de waardeproposities voor je doelgroep, leert onderzoeken wat je doelgroep echt wil en leert hoe je ervoor zorgt dat de online ervaring van jouw organisatie hier recht aan doet.


16. Customer journeys & persona
Er wordt veel gesproken over het gebruik van persona en customer journeys om beter in te spelen op de behoeften van je doelgroep. Hoe je deze methoden praktisch toepast leer je tijdens deze bijeenkomst. Hoe bepaal je en doe je onderzoek naar een persona? En hoe maak je onderscheidt in fases? Maar vooral: hoe gebruik je deze methoden om de complexe wereld simpeler te maken en te sturen op een aanpak die echt werkt, binnen de context van de organisatie.


17. Online monitoring
Dat goed luisteren belangrijk is mag duidelijk zijn. Maar online luisteren is niet altijd even simpel. Hoe filter je de overload aan informatie om ervoor te zorgen dat je volgt wat echt belangrijk is? En hoe vind je dit? Tijdens deze bijeenkomst ga je met een professionele tool aan de slag om te leren hoe je gesprekken en sentiment online kunt monitoren en managen.


18. Contentstrategie 1: Purpose, shared value en sweet spot
In het hart van een goed verhaal staat een concept dat jouw content met de doelgroep verbindt en je merk tot leven brengt. Dit concept bevat per definitie bepaalde waarden waar je organisatie voor staat. Oftewel: het betekenisvol positioneren en communiceren is de leidraad voor elke goede contentstrategie. Hoe creëer je shared value met je content (voor jou en je doelgroep)?


19. Contentstrategie 2: De content tilt, customer journey en organisatie
Als je de shared value propositie voor je contentstrategie hebt gevonden is het zware strategische werk gedaan. Maar je staat meteen voor een nieuw vraagstuk: hoe concretiseren we dit naar daadwerkelijke content die zowel in vorm als in context de juiste snaar raakt? Bij de tweede verdiepende sessie over contentstrategie leer je hoe je de juiste context en timing vindt en je content gelijk trekt aan de customer journey. Het organiseren van contentcreatie binnen de organisatie is de laatste stap, waarna je klaar bent om te experimenteren met je strategie.


20. SEO 2: SEO-analyse
De basis van SEO is tijdens de Online fundamentals-module al aan bod gekomen, maar het in de praktijk brengen van een SEO-analyse vereist meer werk. Je moet belangrijke keywords en onderwerpen in kaart brengen, vergelijken met je concurrenten op de zoekresultatenpagina, en weten hoe je hier actiepunten aan verbindt die daadwerkelijk impact maken op jouw vindbaarheid.


21. SEO 3: Content
Nu je weet welke woorden en zoektermen mensen gebruiken om de content op jouw website te vinden is het tijd om deze om te zetten naar aantrekkelijke teksten. Sommige mensen denken dat je bij SEO-copywriting teksten schrijft voor zoekmachines. Een bekend misverstand, want je schrijft uiteindelijk natuurlijk voor de mensen die jouw content lezen. Je leert welke SEO-elementen je makkelijk kunt toepassen in de teksten die je schrijft, zonder de leesbaarheid en verleidingskracht daarbij uit het oog te verliezen.


22. Social media strategie
Strategie is kiezen. En dat geldt net zo goed voor jouw social strategie. Niet alleen omdat deze afhankelijk is van je eerder gemaakte keuzes, zoals binnen je (marketing)communicatiestrategie of contentstrategie, maar ook omdat het platform waar je voor kiest bepalend is voor je succes. Daarnaast behandelen we het bepalen van de juiste kpi's om op te sturen en hoe je doelgericht een social aanpak ontwikkelt.


23. Social media management
Aan de hand van je eigen vraagstuk leer je hoe je social media planmatig en effectief kunt inrichten, zodat jij de gekozen platforms met impact kunt inzetten en managen.


24. Google Analytics 3
Google analytics kun je zo inrichten dat je exact kunt meten hoe effectief je gekozen strategie is. Tijdens deze bijeenkomst ga je aan de slag met het inrichten van je account, zodat je data kunt verzamelen die er voor jouw strategie toe doet.


25. Community management
Communities draaien voor het grootste gedeelte om de gesprekken die er gevoerd worden. Hoe zorg je ervoor dat zowel jouw organisatie als jouw doelgroep iets aan deze gesprekken heeft? Tijdens deze bijeenkomst ontwikkel je een visie op de toepasbaarheid van de vele typen communities en welke communitystrategie binnen jouw vraagstuk past.


26. Casedag 1
Gedurende de twee casedagen wordt er in teamverband gewerkt aan een live case. Het vraagstuk wordt vanuit ieder perspectief van online communicatie bekeken en aan het einde van de tweede dag presenteert ieder team het advies. Je kunt het zien als een generale repetitie voor het ontwikkelen van je eigen adviesplan.


27. Casedag 2
Gedurende de twee casedagen wordt er in teamverband gewerkt aan een live case. Het vraagstuk wordt vanuit ieder perspectief van online communicatie bekeken en aan het einde van de tweede dag presenteert ieder team het advies. Je kunt het zien als een generale repetitie voor het ontwikkelen van je eigen adviesplan.


28. Effectmeting en accountability
Tijdens de laatste bijeenkomst gericht op analytics leggen we de nadruk op het interpreteren van data. Want juist in die interpretatie ligt het gevaar voor misvattingen. Je leert welke conclusies je wel en niet kunt trekken op basis van analytics-data en hoe je hiermee jouw advies van betere onderbouwing voorziet.


29. Examen kick-off
De laatste bijeenkomst van de opleiding staat in het teken van het examen. We bespreken de gang van zaken van het examen en de beoordeling, zodat jij met een helder beeld van het examen aan de slag kunt met je adviesplan.


 

Literatuur

In de Uitgebreide informatie (PDF) vind je een overzicht van de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding Online communicatieadviseur - BNP niveau 4. Je kunt de boeken ook als compleet pakket bestellen via onze partner Managementboek:

managementboek-bestellink

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Online communicatieadviseur - BNP niveau 4. De opleidingsprijs bestaat uit: opleidingskosten en examenkosten. Let op: de opleidingsprijs is btw-vrij. De overige kosten zijn externe kosten die je niet bij SRM maakt. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

Opleidingskosten € 5.175,00
Mondeling examen
(SRM Examen)
€ 320,00
Opleidingsprijs € 5.495,00

Overige kosten

Verplichte literatuur € 65,00
Aanbevolen literatuur € 60,00

 

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden van SRM Loopbaan support

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier