De opleiding

Een intensieve opleiding voor iedere professional in de communicatie die veel te maken heeft met contentcreatie en social media management. Je ontwikkelt een brede kennisbasis van de online middelen en leert hoe je content en social media met impact kunt toepassen binnen de praktijk.

Ben je communicatieprofessional en verantwoordelijk voor social media en content? Of zou je dat graag willen zijn? Dan ben je met de opleiding Online communicatiemedewerker - BNP niveau 3 aan het juiste adres. Je groeit in het vak met jouw kennis van de online wereld en je focus op sociale media en content. Daarmee is de opleiding uitermate geschikt voor alle communicatieprofessionals die veel met online te maken (willen) hebben. Of je nu in de rol wilt duiken van een innovatieve contentmanager, communicatiemedewerker, PR professional of social media manager.


Wat leer je tijdens de opleiding?

Deze opleiding tot online communicatieprofessional brengt je weer helemaal bij op online gebied. Tijdens de opleiding leg je een fundering voor al jouw online communicatie-inspanningen door praktisch uitwerkbare inzichten op te doen, waarmee jij direct aan de slag kunt. Je krijgt inzicht in alle aspecten van online: analytics, SEO, user experience, social media, content, e-mail en online advertising. Die basis is heel belangrijk, want de online wereld ontwikkelt en verandert in rap tempo. Daarna ga je actief aan de slag met het ontwikkelen van jouw vaardigheden en kennis op het gebied content en social media. Je leert hoe je content maakt voor je website die zowel vindbaar (SEO) als overtuigend (conversiegedreven) is, weet meer te uit e-mailmarketing te halen en kunt je social media platforms op een effectieve manier inzetten.

De opleiding is uitermate relevant voor iedere communicatieprofessional die het meeste wilt halen uit hun online kanalen. Je leert aantrekkelijke content maken, zowel voor je doelgroep als voor Google. Je werkt aan je online mindset, leert denken vanuit data en het (online) gedrag van je doelgroep.


Voor wie is de opleiding bedoeld?

De inzichten die je opdoet tijdens de Communicatiemedewerker/Junior adviseur - BNP niveau 3 (B) bieden een goed vertrekpunt voor deze opleiding, maar zijn niet noodzakelijk. Er wordt van je verwacht dat je ervaring hebt binnen de communicatie en minimaal een hbo werk- en denkniveau hebt.

Ben je communicatieadviseur en wil je liever vanuit jouw adviesrol vraagstukken oplossen met online communicatie? Dan is de opleiding Online communicatieadviseur - BNP niveau 4 waarschijnlijk een betere keuze.


Direct rendement

  • Maak kennis met de vele online middelen die we tot onze beschikking hebben, en leer hoe hier mee gewerkt wordt.
  • Leer kritisch te kijken naar jouw communicatie-aanpak en leer online kanalen beter in te zetten.
  • Krijg toegang tot een professionele monitoring tool om gesprekken online te volgen en sentiment te meten.
  • Krijg les van online specialisten die jarenlang in de praktijk ervaring hebben opgedaan. Dat levert inzicht over de laatste stand van zaken, tips, tools en methodes binnen de online wereld.
  • Weet wat je mag en kan om meer inzicht te krijgen in wat je doelgroep beweegt.
  • Verbeter de ervaring voor jouw doelgroep (customer experience) op de online kanalen die de organisatie beheert.
  • Maak content beter vindbaar en zichtbaar voor jouw doelgroep.
  • Wissel ervaringen uit met andere deelnemers, wat jouw visie op het vak verbreedt.
  • Ontwikkel een (vernieuwde) aanpak voor de online kanalen van je organisatie. Je wordt hierbij begeleidt door een mentor van SRM.

Jouw collega-deelnemers

Jouw collega-deelnemers beschikken net als jij over praktijkervaring binnen de communicatie. Ze zijn werkzaam in uiteenlopende sectoren: profit en not-for-profit, overheid, woningcorporaties en de culturele sector. Ook kleinere MKB-bedrijven, bureaus en zelfstandigen weten hun weg te vinden naar de opleiding. Je komt hierdoor in contact met uiteenlopende ervaringen van vakgenoten en leert hoe zij omgaan met hun communicatievraagstukken.


Docenten en trainers

Communicatie is een breed vakgebied, maar vereist tegelijkertijd ook ambachtelijke kennis en kunde op tal van deelgebieden. Daarom werkt SRM met specialisten die dagelijks te maken hebben met de problematiek, uitdagingen en kansen die ons vakgebied met zich meebrengt. Je krijgt les van ervaren praktijkprofessionals (waaronder online media-adviseurs, SEO-copywriters, social media managers, copywriters en usability-experts). Stuk voor stuk inspirerende professionals waar jij als communicatieprofessional iets aan hebt. Uiteraard beschikken ze ook over de didactische kwaliteiten die nodig zijn om jou verder te brengen.

 

Jeroen van Woudenberg
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

 
 

Programma

Een opleiding is een grote tijdsinvestering, daar zijn wij ons van bewust. Zo is het aantal bijeenkomsten zo beperkt mogelijk gehouden. Omdat deze opleiding praktijkgericht is, leer je het meeste tijdens de bijeenkomsten. Op de laatste pagina's van deze factsheet staan alle lesbijeenkomsten, reken daarnaast op nog drie mentorbijeenkomsten van drie uur die je in jouw agenda moet inplannen. Je kunt de opleiding als een dagvariant en als middag-avondvariant volgen. De opleiding is opgebouwd uit twee modules:

  • Module 1: Online fundamentals
  • Module 2: Online communicatiemedewerker - BNP niveau 3

Tijdens module 1 worden essentiële online onderwerpen behandeld die elke communicatieprofessional moet beheersen als ze impact willen maken met online. Je legt hiermee de basiskennis en inzichten voor jouw verdere ontwikkeling. Deze module beslaat 19 dagdelen van drie uur. Buiten de bijeenkomsten om wordt tijdens deze module weinig tijd van je gevraagd.

Na het afronden van module 1 start je aan module 2. Hier begint het zwaardere werk. Naast het volgen van de 13 dagdelen van drie uur ben je tijdens deze module bezig met het ontwikkelen van een aanpak voor de online kanalen van jouw organisatie. Je bent dus alles wat je leert in de praktijk aan het brengen. Reken erop dat je zo'n 4 uur per week bezig bent met opdrachten buiten de bijeenkomsten.


1. Kick-off - Module 1
Tijdens de eerste bijeenkomst maak je kennis met de groep, gaan we in op de structuur van de cursus en wordt de samenhang tussen de verschillende bijeenkomsten uitgediept.


2. Online basics
Na de kick-off is het tijd om de fundamentele online onderwerpen aan te snijden. Tijdens de Online basics bijeenkomst worden een aantal essentiële online zaken als cookies, Google Analytics, conversie attributie en mobile friendliness behandeld.

Deze bijeenkomst helpt je om alle onderwerpen die de revue passeren in de juiste context te plaatsen.


3. User experience
Bij klantbeleving gaat het altijd om mensen. Hun ervaringen, emoties en gedrag zijn de basis voor elk product, elke dienst en elke website. Tijdens deze bijeenkomst leer je de basis van User experience (UX) en kijken we naar de gebruiksvriendelijkheid van websites.


4. Google Analytics 1
Google Analytics is wereldwijd de meest gebruikte webanalyse tool. Niet gek, want de tool is gratis, handig in gebruik en wordt constant doorontwikkeld. Tijdens deze eerste Google Analytics bijeenkomst leer je de belangrijkste functies van Google Analytics kennen.


5. Content
Met contentmarketing geef je inhoud aan al je online kanalen. Hoe zorg je ervoor dat je met waardevolle content je doelgroep binnen het juiste kanaal bereikt? We behandelen hoe je tot een uitgekiende contentstrategie komt die houvast geeft om goede content op het meest impactvolle moment te delen. We bieden inspiratie en staan stil bij veelgemaakte fouten.


6. Google Analytics 2
Nu je de basis van Google Analytics onder de knie hebt, gaan we een stukje dieper de tool in. We behandelen o.a. rapporten, dashboards, segmenten, filters, doelen en legio andere mogelijkheden.


7. Search Engine Optimization (SEO)
Search Engine Optimization (SEO) is een cruciaal onderdeel in het takenpakket van een online professional. Zoekmachines moeten immers in staat zijn om een website te vinden en te indexeren. Helaas gaat dit indexeren niet vanzelf. We moetenzoekmachines een handje helpen. Dit kunnen we onder andere doen door de website zoekmachine-vriendelijk te bouwen en te onderhouden.

Je krijgt een introductie in zoekmachineoptimalisatie. Er komt naar voren hoe een zoekmachine werkt en wat deze nodig heeft om jouw website en content op te kunnen nemen in de zoekmachineresultaten. De drie SEO-pilaren content, techniek en autoriteit worden uitvoerig behandeld.


8. Search Engine Advertising (SEA)
Met Google Adwords kun je gemakkelijk bezoekers naar je website krijgen. Toch? Helemaal waar, maar als je niet uitkijkt krijg je bergen bezoekers die helemaal niet op jouw website willen zijn. En dan betaal je ook nog eens veel meer dan nodig is. Oftewel: duurbetaalde bezoekers die je website direct weer verlaten.

Een Search Engine Advertising specialist weet exact hoe je alleen aan de juiste mensen advertenties laat zien, hoe je deze mensen op je advertentie laat klikken en hoe je ze - als ze eenmaal op je website zijn - helpt met het behalen van jullie gezamenlijke doel. Je leert aan de hand van voorbeelden en cases waar zo’n succesvolle campagne aan moet voldoen. En waaraan vooral niet.


9. E-mail marketing
E-mail marketing is nog steeds een fundamenteel bouwblok binnen online. Misschien wel meer dan ooit. E-mail helpt je om mensen aan je organisatie te binden. Zelfs als ze nog geen klant van je zijn.

Je leert welke zaken het verschil maken tussen een daverend succes en een ongelezen spammail.


10. Social media en advertising
Tijdens deze social media bijeenkomst gaan we er vanuit dat geijkte social media als Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube, Instagram, Pinterest en Snapchat je niet geheel onbekend zijn. Je kent de werking en weet in grote lijnen welk middel waarvoor handig kan zijn. Vanaf hier pakken we de draad op.

We zoomen in op de verschillende strategische scenario’s waarin social media inzet interessant is. De tactische uitvoering wordt ook niet vergeten.

Helaas is de inzet van social media voor organisaties tegenwoordig verre van gratis. Om je doelgroep efficiënt en effectief te bereiken moeten we grof geld betalen aan de Facebooks van deze wereld. Een fenomeen dat we social advertising noemen. We onderzoeken samen wanneer social advertising interessant is en wanneer je er vooral ver van weg moet blijven.


11. Online advertising
Er komt een hoop kijken bij het uitserveren van de juiste advertenties aan de juiste mensen. Er zijn zelfs zoveel bedrijven bij betrokken dat dit gezelschap bedrijven ook wel het ‘Display advertising ecosysteem’ wordt genoemd. Tijdens deze bijeenkomst raak je bekend met de belangrijkste terminologie en mogelijkheden van online advertising.

Met de terminologie en mogelijkheden van online advertising nog vers in het geheugen pakken we door. Hoe navigeer je binnen het omvangrijke ecosysteem en waar moet je op letten wanneer je bureaus aanstuurt voor resultaten in lijn met je doelstelling?


12. Affiliate marketing
Het idee achter affiliate marketing is simpel: het is een samenwerkingsverband tussen twee partijen waarbij de ene partij de andere promoot op commissiebasis. Vaak zijn dit social influencers, vergelijkingssites of experts binnen een vakgebied.

Bijvoorbeeld: persoon A verkoopt boeken voor 27 euro per stuk. Persoon B promoot deze boeken van persoon A via zijn eigen website. Telkens als persoon B een verkoop realiseert via zijn website ontvangt hij 10 euro van de 27 euro opbrengsten. Persoon A behoudt de resterende 17 euro.

Zoals gezegd is de basis simpel, maar in de realiteit wil je meer dan één persoon die jouw producten/diensten promoot. Je wilt een netwerk aan promotors, en je wilt ze uiteraard niet te veel of te weinig betalen voor hun dienst. We leggen uit hoe de lijntjes in de affiliate wereld lopen en hoe je gedegen relaties opbouwt met affiliates.


13. Conversieoptimalisatie
Voordat je een website kunt verbeteren, moet je eerst inzien wat er beter kan. Want waarom inspireert jouw website je doelgroep niet voldoende om te converteren?

Dat begint met het interpreteren van het gedrag van de bezoekers op je website. Haken ze op een bepaald punt in het proces af of navigeren ze anders door je website dan dat je in eerste instantie gedacht had?

Wanneer je dit weet, kun je verbeterpunten voor je website formuleren. Een bijeenkomst over het koppelen van conversie-verhogende acties aan opgedane inzichten.


14. Kick-off en Trends en ontwikkelingen
Je hebt module 1 afgerond en bent bekend met de online middelen. Tijd om je kennis over alle middelen te verdiepen en in de context van je eigen online communicatie-aanpak te plaatsen. We beginnen door stil te staan bij het totaalplaatje aan middelen en schetsen het perspectief voor de komende periode. Je ontmoet de groep waar jij je mee zal ontwikkelen tot online communicatieprofessional. Ook staan we stil bij de trends & ontwikkelingen die impact (gaan) hebben op ons vak, en jouw visie hierop.


15. Online monitoren & rapporteren
Dat goed luisteren belangrijk is mag duidelijk zijn. Maar online luisteren is niet altijd even simpel. Hoe filter je de overdaad aan informatie om ervoor te zorgen dat je alleen volgt wat echt belangrijk is? Tijdens deze bijeenkomst ga je aan de slag met een professionele monitoring tool om te leren hoe je gesprekken en sentiment online kunt monitoren.


16. Online copywriting: SEO
Het is heel verleidelijk om bij SEO-copywriting direct in de tools te duiken. Op zoek naar de keywords die hét verschil gaan maken voor jouw vindbaarheid. Maar eigenlijk draait het bij SEO schrijven om de volgende vraag: Hoe goed ken jij je doelgroep eigenlijk? En gebruiken zij wel dezelfde woorden als jij? Dat gaan we tijdens deze les haarscherp in beeld brengen, waarna we aan de slag gaan met het schrijven van content die jouw vindbaarheid vergroot.


17. Online copywriting: UX
Schrijven voor vindbaarheid is belangrijk, want je content moet gevonden worden. Maar als mensen eenmaal op je site belanden moeten ze zich ook nog eens aangetrokken voelen om de tekst te lezen. Dat is een hele andere kunst. Namelijk de kunst van het conversiegericht schrijven. Het schrijven van teksten die converteren en passen bij de optimale gebruikerservaring wordt ook wel UX copywriting genoemd.


18. Schrijven voor e-mail
E-mail is en blijft een prachtig kanaal om je doelgroep te binden en te boeien. Maar het is vaak ook het ondergeschoven kind. Daarom leer je tijdens deze bijeenkomst hoe je e-mail inzet op een wijze waar mensen wel enthousiast van worden: relevant, activerend en doelgericht.


19. Social media 1: Content en campagnes
Voordat je specifiek de kanalen induikt, is het belangrijk om na te denken over wat je met social media wil bereiken. Welke content sluit aan op je doelgroep? Wat past bij welk platform, en hoe zet je een social campagne op?


20. Social media 2: Kanalen en management
Je moet ervoor zorgen dat je wekelijks content kunt maken voor je gekozen sociale kanalen, en deze ook nog kunt managen. Want als je succes krijgt, betekent dit ook dat je actieve interactie hebt met je doelgroep. In deze bijeenkomst leer je hoe je slim omgaat met je sociale kanalen zodat je er het beste uit haalt en ze zo effectief mogelijk managet.


21. Examen kick-off
De laatste bijeenkomst van de opleiding staat in het teken van de examenopdracht. We bespreken de gang van zaken van het examen en de beoordeling, zodat jij met een helder beeld aan de slag kan met jouw plan van aanpak.


 

Literatuur

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Online communicatiemedewerker - BNP niveau 3. De opleidingsprijs bestaat uit: opleidingskosten en examenkosten. Let op: de opleidingsprijs is btw-vrij. De overige kosten zijn externe kosten die je niet bij SRM maakt. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

Opleidingskosten € 3.990,00
Schriftelijk examen
(SRM Examen)
€ 275,00
Opleidingsprijs € 4.265,00

Overige kosten

Verplichte literatuur € 65,00
Aanbevolen literatuur € 60,00

 

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden van SRM Loopbaan support

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier