De opleiding

Ben je communicatieadviseur en wil je op het (strategisch) niveau functioneren dat van hedendaagse communicatieadviseurs wordt verwacht? Dan maak je met de opleiding Senior Communicatieadviseur - BNP niveau 4 (C) de juiste keus. Je geeft een krachtige impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als communicatieadviseur. Beter functioneren in je huidige baan en grotere carrièrekansen zijn het resultaat.

Voor wie bedoeld

De opleiding is zeer geschikt voor communicatieadviseurs die op strategisch niveau willen functioneren en mede richting willen geven aan belangrijke beleids- en veranderingsprocessen.

Direct rendement

Je

  • leert communicatie benaderen vanuit een breed organisatieperspectief
  • krijgt beter zicht op jouw eigen functioneren en op eventuele belemmerende factoren
  • kunt complexe communicatievraagstukken naar jouw dagelijkse praktijk vertalen
  • leert adviseren op strategisch niveau en weet jouw advies ook professioneel te presenteren
  • ontvangt een officieel SRM-diploma dat hoog staat aangeschreven
  • staat na de opleiding Senior Communicatieadviseur - BNP niveau 4 (C) steviger in jouw vak en hebt extra energie en inspiratie om als adviseur te excelleren
  • wordt meegenomen in de meest actuele stand van de wereld van social media & netwerken, begrijpt de mogelijkheden hiervan en hoe je deze kunt benutten

Jouw collega deelnemers

Deelnemers aan deze opleiding werken in verschillende organisaties, zowel profit als non-profit. Denk aan KPN, Rabobank, Siemens, maar ook woningcorporaties, gemeenten en provincies. Je doet dus ook kennis op over uiteenlopende organisaties en ontdekt hoe vakgenoten omgaan met communicatievraagstukken. SRM stimuleert de interactie tijdens de lessen, zodat deelnemers ook elkaar kunnen inspireren.

Docenten en trainers

SRM selecteert de docenten en trainers zorgvuldig. Zij hebben stuk voor stuk vakkennis, ruime en actuele ervaring in het vakgebied en didactische kwaliteiten. Zowel specialisten als generalisten verzorgen de leerzame bijeenkomsten van deze opleiding.

 

John van der Stam
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

Programma

De opleiding Senior Communicatieadviseur - BNP niveau 4 (C) bestaat uit een Know It! en een Do It!-gedeelte. Tijdens het Know It!-gedeelte staat het verkrijgen van kennis en inzicht centraal. De kennis wordt toegankelijk gemaakt aan de hand van actuele cases. In het Do It! gedeelte breng je het geleerde in praktijk. Actuele cases en praktijksimulaties staan garant voor een actief en effectief leerproces. Je start met een Do It!-weekend (vrijdag en zaterdag) in een sfeervol Bilderberg hotel in de bosrijke omgeving van Arnhem. Tijdens deze tweedaagse maak je nader kennis met de andere deelnemers. Aan de hand van inspirerende oefeningen verken je je talenten en definieer je leerdoelen op het gebied van kennis, inzicht en advies- en presentatievaardigheden. Bekijk hieronder een uitgebreide beschrijving van het programma van de opleiding Senior Communicatieadviseur - BNP niveau 4 (C).

1. Do It! weekend Stevig in je vak
Dit weekend is de start van de opleiding. Naast een introductie in het programma wordt vooral aandacht besteed aan jouw persoonlijke leerdoelen. Het gaat om kennis, inzicht, houding en vaardigheden op adviseursniveau. Na dit weekend heb je hierin scherp inzicht en weet je wat je te doen staat.

Onderwerpen die aan bod komen tijdens het inspirerende weekend zijn:

  • de rol van communicatie in de organisatie;
  • de plaats en functie van de communicatieadviseur en de bijbehorende vaardigheden;
  • de kern van het vakgebied;
  • ontwikkelingen in het vakgebied.

Daarnaast krijg je twee trainingen: adviesvaardigheden en presenteren.


2. Know It! Organisatiebeleid/strategisch denken
Tijdens deze bijeenkomst vergroot je jouw kennis over organisatiestructuren en strategieën. Je leert het belang van positionering en organisatiebeleid en kunt de relatie leggen met het communicatievak.


3. Know It! Psychologie en breininzichten

  • Hoe zet je communicatie op een succesvolle wijze in bij interne en externe veranderingstrajecten?;
  • Je maakt kennis met de laatste psychologische inzichten en breinonderzoeken die een licht werpen op het veranderingsvermogen van mensen;
  • Je leert deze inzichten te vertalen naar je eigen werkpraktijk.


4. Know It! Corporate communicatie
De grondslagen van corporate communicatie en geïntegreerde communicatie staan centraal. Je kijkt naar het belang van (corporate) identiteit en imago en de onderlinge relatie hiertussen. Je krijgt inzicht in de functie van kernwaarden, de 'mission statement' en de relatie tussen corporate en marketingcommunicatie.


5. Know It! Reputatiemanagement

  • Je maakt kennis met het fundament onder een reputatie;
  • Je leert de zeven pijlers van een reputatie en de betekenis daarachter kennen;
  • Je krijgt inzicht in de offensieve en defensieve kant van reputatiemanagement.;
  • Je leert over de functie van online reputatiemanagement


6. Know It! Strategie & Communicatie
Je krijgt inzicht in de strategie van de organisatie, wat deze betekent voor de communicatie en hoe je communicatiedoelstellingen kunt formuleren. Vanzelfsprekend leer je ook welke in- en externe communicatiestrategieën je kunt inzetten.


7. Know It! Accountability
Je leert de meerwaarde aantonen van communicatie in organisatieprocessen door:

  • Het leren analyseren van organisatieprocessen;
  • Het leren vaststellen van interactiepunten;
  • Het inzichtelijk maken van wie, waarover, wanneer en met wie communiceert in en vanuit de hele organisatie;
  • Het vaststellen van de rol en verantwoordelijkheid van de communicatie(afdeling) op strategisch, tactisch en operationeel niveau


8. Do It! Creativiteitsontwikkeling
Het vermogen om creatieve oplossingen te bedenken, wordt steeds belangrijker voor een communicatieadviseur. In veel plannen klopt het wel tot en met de SWOT, maar daarna ontbreekt de 'power'. Hoe kun je creatieve technieken inzetten bij het bedenken van een verrassend en inspirerend advies? Tijdens deze bijzonder leuke les koppelen we creativiteit aan resultaatgerichte communicatie.


9. Know It! Communicatieonderzoek
Je leert hoe je onderzoek in communicatiebeleid kunt toepassen en hoe communicatieonderzoek kan bijdragen aan het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. De belangrijkste onderzoeksmethoden komen tijdens deze les voorbij.


10. Know It! Psychologie van communicatie


11. Know It! Interne communicatie: speelveld en inrichting
Interne communicatie is een jong vak en volop in ontwikkeling. We bespreken de laatste ontwikkelingen en trends hoe nieuwe media de rol van interne communicatie beïnvloeden. Je krijgt inzicht in wat er allemaal valt onder het begrip interne communicatie en hoe je met interne communicatie een bijdrage kunt leveren aan de organisatiestrategie. Je leert hoe je de interne communicatiefunctie binnen jouw organisatie kunt inbedden. We staan daarbij uitgebreid stil bij de rol die je hierin als adviseur kunt innemen en hoe je daarin de verwachtingen managet van jouw opdrachtgevers.


12. Know It! Interne communicatie bij veranderingen
Veranderingen zijn een constante factor binnen een organisatie. We staan uitgebreid stil bij de relatie tussen interne communicatie, organisatiecultuur en betrokkenheid. Je leert hoe je de bijdrage van interne communicatie aan veranderprocessen expliciet kunt maken. Daarnaast leer je hoe je een onderbouwd advies kunt geven over de mate van interactie bij de communicatie. Ook krijg je inzicht in hoe je mensen mee krijgt in een verandering (of niet!). Verder staan we stil bij hoe je medewerkers tot ambassadeurs van je organisatie en je merk kunt maken middels internal branding.


13. Do It! Adviesvaardigheden
Je ontwikkelt jouw vaardigheden om adviezen te geven over het te voeren communicatiebeleid, maar ook hoe je kunt omgaan met weerstanden en conflicten. Je (her)kent verschillende communicatiestijlen en gesprekstechnieken en je krijgt inzicht in jouw persoonlijke kwaliteiten en valkuilen. Je vult een online vragenlijst in en maakt zo kennis met je eigen breinvoorkeur en krijgt inzicht in de verschillende breinvoorkeuren en gewenste adviesstijlen.


14. Know It! Public affairs en politiek krachtenveld
Public affairs is een discipline binnen het vak die tijdens de opleiding niet mag ontbreken. Je krijgt inzicht in de onderlinge relaties tussen bedrijfsleven en overheid. Je weet hoe de lijnen lopen binnen een organisatie en leert omgaan met het politieke spel. Je doet kennis op van de informele communicatie met gekozen bestuurders, ambtenaren en politici en je leert hoe organisaties omgaan met maatschappelijke belangen.


15. Know It! Participatie en Co-creatie
Tijdens een inspirerende les leer je alles over social media en netwerken. Je leert werken met de kracht van het gebruik van verhalen ('Storytelling'). Via een speciale Facebook-groep, alleen toegankelijk voor de deelnemers, wissel je gedurende de opleiding kennis, ervaring en inspiratie uit en breng je het geleerde in de praktijk.


16. Know It! Mediabeleid & Issuemanagement
Je weet waaraan een professioneel mediabeleid moet voldoen en wat belangrijke factoren zijn bij het omgaan met de media. Je kent de rol van (geïntegreerde) communicatie bij issuemanagement en de relatie met mediabeleid.


17. Know It! Ethiek en integriteit


18. Know It! Crisiscommunicatie
De rol van de communicatieadviseur bij een crisis is erg belangrijk. In deze les krijg je inzicht in crisismanagement en jouw rol als adviseur voor, tijdens en na een crisis. Je weet wat de mogelijke in- en externe impact is van een crisis en hoe je op professionele wijze crisiscommunicatie kunt inzetten.


19. Know It! Woordvoering
Aan de hand van praktijkvoorbeelden krijg je inzicht in wat er bij komt kijken om een woordvoerder goed voor te bereiden op zijn of haar taak. Wat wil je overbrengen? Ieder medium heeft ook zo zijn specifieke eigenschappen en daar leer je tijdens deze les mee om te gaan.


20. Do It! weekend Live case
Tijdens dit weekend werk je aan de hand van een live case in hoog tempo verder aan jouw ontwikkeling als communicatieadviseur. Je bent terug in het Bilderberg hotel. De vertegenwoordiger van de organisatie waar het communicatievraagstuk speelt, leidt de case in. Daarna ga je in kleine teams vragen voorbereiden, die je vervolgens aan de inleider voorlegt. Zo maak je de briefing rond. Dan begint het echte werk. Je ontwikkelt in kleine groepen een communicatieadvies voor het complexe vraagstuk. Op zaterdagmiddag volgt de apotheose: de teams presenteren hun voorstellen aan de vertegenwoordiger van de organisatie. Na rijp beraad maakt de vertegenwoordiger met de trainers een keus en krijgen alle teams feedback. Je kunt al je creativiteit inzetten en bedenken wat je wilt. De professionele trainers helpen je om tot het uiterste gaan, want dat levert de beste ideeën op. Grote organisaties, zoals Rabobank, T-Mobile en KPN verleenden de afgelopen jaren hun medewerking aan de live cases.


21. Examentraining
Tijdens deze laatste les zie je alle opgedane kennis van het Know It! gedeelte in samenhang en weet je hoe je jezelf het best kunt voorbereiden op het schriftelijk examen.


 

Startdata & Locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding Senior Communicatieadviseur - BNP niveau 4 (C). Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de Uitgebreide informatie (PDF).

22-03-2019

Utrecht

Meeting Plaza
Dinsdaggroep

 

22-03-2019

Utrecht

Meeting Plaza
Vrijdaggroep

 

22-03-2019

Amsterdam

BCN Amsterdam Arena
Vrijdaggroep

 

 

Literatuur

In de Uitgebreide informatie (PDF) vind je een overzicht van de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding Senior Communicatieadviseur - BNP niveau 4 (C). Je kunt de boeken ook als compleet pakket bestellen via onze partner Managementboek:

managementboek-bestellink

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Senior Communicatieadviseur - BNP niveau 4 (C). De opleidingsprijs bestaat uit: opleidingskosten, verblijfskosten en examenkosten. Let op: de opleidingsprijs is btw-vrij. De overige kosten zijn externe kosten die je niet bij SRM maakt. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

Opleidingskosten € 4.695,00
Verblijfskosten € 500,00
Schriftelijk examen
(SRM Examen)
€ 275,00
Mondeling examen
(SRM Examen)
€ 320,00
Opleidingsprijs € 5.790,00

Overige kosten

Verplichte literatuur € 530,00
Aanbevolen literatuur € 295,00

 

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden van SRM Loopbaan support

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

Gerelateerde opleidingen

Masterclass Projectmanagement en communicatie
Voor communicatiedeskundigen en projectmanagers bij de overheid en het bedrijfsleven.
Duur: 4 dagen
Prijs: € 2.745,-
Communicatiestrateeg (excelleren op het hoogste niveau)
Ontwikkel een communicatievisie en -ambitie, implementeer deze visie in daadkracht en vergroot jouw leiderschap.
Duur: 6 maanden
Prijs: € 9.975,-
Overheidscommunicatie - BNP niveau 4 (C)
Voor communicatieadviseurs bij de overheid die beter op strategisch niveau willen functioneren.
Duur: 7 maanden
Prijs: € 5.790,-



sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier