Kostenoverzicht aanvragen

HBO Associate degree Commerciële Economie specialisatie Marketingmanager

NVAO-geaccrediteerde opleiding

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Als marketingmanager bepaal je een effectieve marketingstrategie op basis van de behoeften van de klant. Je stelt een marketingplan op om de groei van het bedrijf of de verkoop van een product te bevorderen. Tijdens deze specialisatie ontwikkel je vaardigheden om de vraag en aanbod van de klant helder te krijgen en op basis daarvan een aansprekende campagne te starten voor een succesvolle verkoop van je dienst of product. Om deze reden verdiep je je in onderwerpen als marketingcommunicatie, productontwikkeling en marktanalyse. Alles is zo ontwikkeld, gepland en georganiseerd dat je het prima kunt combineren met een baan. Deze Associate degree wordt verzorgd door onze businesspartner Hogeschool NCOI.

Direct resultaat

  • Je hebt je ontwikkeld tot professional op het gebied van marketingmanagement met uitstekende arbeidsperspectieven
  • Na succesvolle afronding ontvang je het officieel erkende getuigschrift Associate degree Commerciële Economie

HBO Associate degree

Om het aanbod in het hoger beroepsonderwijs te verbreden en het gat te dichten tussen het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs zijn HBO Associate-degreeopleidingen geïntroduceerd. Deze zijn speciaal bedoeld voor studenten die geen 4-jarige HBO Bacheloropleiding willen volgen, maar juist een korter HBO-programma. Je rondt deze opleiding af met een wettelijke graad, de HBO Associate degree (Ad).

Opbouw van opleiding

Tijdens deze specialisatie maak je kennis met alle onderwerpen rondom communicatie, sales en marketing. Zo ga je aan de slag met het vaststellen van een potentiële doelgroep en het bedenken van nieuwe producten om de klant te blijven prikkelen. Tevens ontwikkel je onder begeleiding van topdocenten vaardigheden om de waardepositie van de organisatie te bewerkstelligen en om succesvolle reclamecampagnes uit te zetten.

Topdocenten uit de praktijk

De docenten worden zorgvuldig geselecteerd. Vakkennis, ruime en actuele ervaring in het vakgebied en didactische kwaliteiten zijn de belangrijkste criteria. Op elke bijeenkomst wordt een docent ingezet die in zijn of haar dagelijkse praktijk met alle facetten daarvan in aanraking komt. Hierdoor weten de docenten de theorie eenvoudig te vertalen naar de voor jou herkenbare praktijk.

Vervolg

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Vanwege de officiële erkenning van onze businesspartner NCOI kunnen jouw opleidingskosten grotendeels gefinancierd worden door de overheid, dit heet levenlanglerenkrediet. Zie Levenlanglerenkrediet voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

Voor wie

Je wilt je kennis en vaardigheden in dit vakgebied verder ontwikkelen in de richting van zowel communicatie als marketingmanagement, om zo succesvol binnen marketing en sales aan de slag te gaan.

Je kunt aan deze Associate degree deelnemen met een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4. Ben je niet in het bezit van een van deze diploma’s, en ben je minimaal 21 jaar, dan kun je instromen op basis van de 21+ regeling van NCOI. Zie Toelichting HBO Bacheloropleidingen voor meer informatie.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

Fase 1

  • Marketingmanagement 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Kernelementen van marketing
    • Inzicht in markten en doelgroepen
    • Marketingdoelstellingen en -strategie
    • Marktsegmentatie
    • Branding en positionering
    • Vertalen van doelstellingen naar marketingmix
    • Product, prijs, plaats en promotie
    • Online marketing en marketingcommunicatie
  • Marketingcommunicatie en branding 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Branding
    • Marketingcommunicatieplan
    • Marketingcommunicatie-instrumenten
    • Geïntegreerde communicatie
    • Werking van marketingcommunicatie
    • Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
    • (Tactisch) positioneren
    • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
    • Public relations
    • Actuele ontwikkelingen marcom
  • Productontwikkeling 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Productpropositie
    • Samenwerking met R&D en Design
    • Het productontwikkelingsproces
    • Business model canvas
    • Concurrentiebepaling
    • Productinnovatie (goederen en diensten)
    • Innovatie
    • Waardecreatie in de organisatie
    • Waardecreatie en klantoptimalisatie
    • Disruptive businessmodels
    • Production on demand
    • Ontwikkeling van services
  • Management en organisatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Commerciële vaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inleven in klant
    • Persoonlijke presentatie en begroeting
    • Vraagtechnieken en luistervaardigheden
    • Aantrekkelijk presenteren van product of dienst
    • Benoemen van klantvoordelen
    • Herkennen van koopsignalen
    • Afsluittechnieken toepassen
    • Inzetten van beïnvloedingstools
  • Commerciële economie in de praktijk 8 EC
    • Analyse van economische vraagstukken
    • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
    • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
  • Integrale opdracht 6 EC
  • Praktijkprogramma 6 EC

Fase 2

  • Adviesvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Adviesrollen en adviesrelaties
    • Kwaliteiten van een adviseur
    • Fases in het adviesproces
    • Gespreks- en luistervaardigheden
    • Herkennen van en omgaan met weerstand
    • Eigen adviesstijl
    • Beïnvloedingsstrategie
    • Draagvlak en borging van adviezen
    • Motiverende gespreksvoering
  • Online marketing 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Relatie online en offline marketing
    • Online marketing: strategie en toepassingen
    • Online adverteren en internetcampagnes
    • Zoekmachinemarketing
    • E-mailcampagnes, sms- en RSS-marketing
    • Viral marketing
    • Affiliate marketing
    • Marketing en social media
    • Mobiele marketing
    • Web analytics en businessmodelling
  • Design en strategie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Waardepropositie voor de business
    • Design thinking
    • Crossculturele communicatie
    • Customer experience strategie
    • Customer experience design
    • Concepting
    • Mediastrategie
    • Klantrelaties en cocreatie
    • Ontwerptechnieken, zoals prototyping, card sorting en stakeholder walkthroughs
  • Marktanalyse en koopgedrag 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Customer journey
    • Koopgedrag en drijfveren
    • Inzicht in gedrag
    • Digitale data om gedrag te meten
    • Marketingpsychologie en -sociologie
    • Opzetten en uitvoeren marktonderzoek
  • Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Lezen en begrijpen van financiële overzichten
    • Werken met financiële kengetallen
    • Indeling van kosten en break-even analyse
    • Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
    • Beoordelen van een investeringsvoorstel
    • Werken met een planning-en-controlcyclus
    • Financiële gegevens bij besluitvorming
  • Projectmanagementvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Kenmerken van projecten
    • Projectmanagementmethoden
    • Projectafbakening en -fasering
    • Projectorganisatie en -omgeving
    • Budgetbeheersing
    • Risicomanagement
    • Succesvolle projectafronding
  • Praktijkprogramma 6 EC
  • Afstudeeropdracht 6 EC

Fase 1

Tijdens de eerste fase leer je welke marketingstrategieën je kunt inzetten om de bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar marketingmix. Tevens ga je aan de slag met de waardecreatie in de organisatie om zo de juiste producten te kunnen ontwikkelen om je doelgroep te blijven aanspreken.

Fase 2

In de tweede fase ontwikkel je adviesvaardigheden om bijvoorbeeld een marketingbureau correct in te lichten over het maken van een campagne. Ook leer je hoe je een marktonderzoek opzet en uitvoert om uiteindelijk een succesvol resultaat op de bedrijfsmarkt neer te zetten.

Getuigschrift

Je behaalt met deze opleiding het officiële getuigschrift 'Associate degree Commerciële Economie' van Hogeschool NCOI. NCOI is door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap erkend als rechtspersoon voor hoger onderwijs op basis van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). Je ontvangt van NCOI een officieel internationaal erkend Ad-getuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt. Zie Erkenningen voor meer opleidingsinformatie.

Planning
Planning
Planning
Planning
Planning
 
Investering
Investering
Investering
Investering
Investering

Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

Studiekosten: Inschrijfgeld
€ 150,-
Studiekosten: Lesgeld
€ 6.990,-
Overige kosten: Studiemateriaal
€ 1.375,-
Studiekosten: Examenkosten
€ 2.395,-
Studiekosten: Eindopdracht
€ 350,-
Studiekosten: Afstuderen
€ 800,-
Studiekosten: Praktijkprogramma
€ 990,-
Overige kosten: Arrangementen (Food & Beverage)
€ 800,-
Overige kosten: Reprorechten
€ 15,-
Totaalprijs (exclusief BTW)
€ 13.865,-
Wil jij een kostenoverzicht in jouw mailbox ontvangen?
Kostenoverzicht aanvragen

Arrangementen
Volg je bij ons een opleiding of training? Dan zorgen wij voor eten en drinken. We hebben dagarrangementen voor de dagopleidingen, bestaande uit onbeperkt koffie, thee, ijswater en een uitgebreide lunch. Voor dit arrangement betaal je € 25,- (excl. btw) per keer. Voor de avondopleidingen betaal je € 5,50 (excl. btw) per keer. Hiervoor krijg je onbeperkt koffie en thee. In sommige gevallen worden er naast arrangementskosten ook kosten voor zaalhuur in rekening gebracht. De zaalhuur bedraagt € 29,50 (excl. btw) per dag en in de avond € 10,- (excl. btw) per keer. Wil je weten of wij een arrangement regelen en er apart locatiekosten in rekening gebracht worden? Kijk dan bij de kostenoverzichten van de betreffende opleiding of training.
 
Reprorechten en hand-outs
Voor een beperkt aantal opleidingen worden er kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).

Verlaag je studiekosten
Betaal je je opleiding zelf? Voor veel van onze opleidingen kun je gebruikmaken van interessante financiële voordelen.

Fiscaal voordeel
Je kunt gebruikmaken van de regeling ‘Aftrek studiekosten’, waarmee je tot zo’n 50 procent van je gemaakte studiekosten terugkrijgt van de Belastingdienst. Jaarlijks kun je maximaal € 15.000,- aftrekken van je inkomstenbelasting voor de studiekosten van jou en je fiscale partner. Wil je meer weten over deze regeling en aan de hand van een rekenvoorbeeld zien hoeveel voordeel jou dit oplevert? Op onze pagina over belastingvoordeel lees je er alles over.

Mogelijkheden vanuit je werkgever
Veel werkgevers willen graag investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers en beschikken over een jaarlijks opleidingsbudget om opleidingen voor werknemers te bekostigen. Daarnaast kan de organisatie de gemaakte opleidingskosten mogelijk volledig aftrekken van de inkomstenbelasting en gebruikmaken van andere fiscale regelingen. Heeft jouw organisatie een opleidingsbudget waar je gebruik van kunt maken? Vraag het na bij de HR-afdeling of je leidinggevende, want dit kan veel voordeel opleveren.

Btw
Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, HBO Bachelor of volledige Master, dan zijn deze opleidingen altijd vrijgesteld van btw. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21% btw.
 
Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je de opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%
 
Studie- en trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw.
 
Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen

HBO Associate degree Commerciële Economie specialisatie Marketingmanager

Niveau:

HBO

Duur:

24 maanden

Variant:

Avond, Dag, Zaterdag en E-learning

Prijs:

€ 13.065,00

HBO Associate degree Commerciële Economie specialisatie Marketingmanager

Ervaringen en beoordelingen van onze studenten

Lees hier hoe onze studenten de opleidingen van SRM ervaren en beoordelen.

Opleidingsadvies


Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend telefonisch contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.
Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs via het onderstaande telefoonnummer of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.