Brochure downloaden

 
  • Direct in jouw mailbox
  • Alle informatie overzichtelijk in één document
  • Eenvoudig te delen of printen

HBO Bachelor Commerciële Economie

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Met deze officieel NVAO-geaccrediteerde HBO Bachelor Commerciële Economie ontwikkel je je tot een professional die zijn product en merk uitstekend op de markt kan positioneren en verkopen. Aan de hand van topdocenten uit het werkveld wordt de praktijk doorlopend aan de theorie gekoppeld. Dat maakt deze Bachelor bijzonder waardevol en direct toepasbaar in jouw dagelijks werk. Je ontvangt na afronding van deze opleiding het officiële getuigschrift HBO Bachelor Commerciële Economie. Het volgen van deze opleiding biedt jou dan ook uitstekende carrièrekansen. Deze opleiding wordt uitgevoerd door onze businesspartner NCOI.

Direct resultaat

  • Je hebt je ontwikkeld tot de professional op het gebied van marketing en sales met uitstekende vooruitzichten voor jouw verdere carrière
  • Na succesvolle afronding ontvang je het officieel erkende Bachelorgetuigschrift HBO Bachelor Commerciële Economie

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Vanwege de officiële erkenning van onze businesspartner NCOI kunnen jouw opleidingskosten grotendeels gefinancierd worden door de overheid, dit heet levenlanglerenkrediet. Zie Levenlanglerenkrediet voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

Voor wie

Ambieer je een carrière in de commercie, in marketing of sales? Dan is dit de opleiding voor jou. Ook als je al in de marketing- of salesbranche werkt, is dit een uitstekende keuze. De opleiding biedt doorgroeimogelijkheden in een leidinggevende functie. Kortom, een opleiding met een breed profiel en veel carrièremogelijkheden.

Deze Bachelor kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets, waarmee je laat zien dat je de kwaliteiten hebt die nodig zijn voor een HBO Bacheloropleiding, bijvoorbeeld door jouw werkervaring. Zie Toelichting HBO Bacheloropleidingen voor meer informatie.

Opbouw van de opleiding

De HBO Bachelor Commerciële Economie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Het programma biedt een aantrekkelijke combinatie van vakinhoud en vaardigheden. Om succesvol te zijn in de praktijk dien je namelijk niet alleen te beschikken over vakkennis, maar zijn juist ook praktische vaardigheden van belang.

Je werkt, afhankelijk van je studievariant, aan 1 of 2 modules op hetzelfde moment, daardoor houd je focus. Dat werkt prettig en is heel overzichtelijk. Je kunt kiezen uit meerdere studievarianten. Studeer je 's avonds, dan volg je wekelijks een bijeenkomst van 3 uur. Als je de dagstudie volgt, heb je om de week 2 bijeenkomsten die samen 1 dag duren. Ook kun je kiezen (delen van) de opleiding online te volgen. Per fase werk je vervolgens aan een eindopdracht en een portfolio. Je sluit de opleiding af met een praktische afstudeeropdracht en een portfolio.

Tijdens jouw gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.

Praktijkgericht leren

Als je een baan hebt die aansluit op je opleiding, dan maak je opdrachten in jouw eigen werkomgeving. Zo doe je ervaring op met de onderwerpen uit de opleiding.

Ligt je werk niet in het verlengde van de opleiding? Dan kun je toch deelnemen. Je loopt dan een halfjaar stage, zodat je ervaring op kunt doen in het vakgebied. Je kunt je stage combineren met het afstuderen, maar je kunt ook eerder in de opleiding stage lopen.

Programma

In de eerste fase leg je de basis voor jouw studie HBO Bachelor Commerciële Economie. Wat je in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor je het meteen in je werk toe kunt passen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat jou interesseert. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereik je in de derde fase. In de afstudeerfase komt alles wat je in de opleiding geleerd hebt samen. In deze fase heb je veel 1-op-1 contact met jouw docenten. Zij adviseren jou, waardoor je het portfolio en de afstudeeropdracht goed kunt afsluiten.

Topdocenten uit de praktijk

De docenten worden zorgvuldig geselecteerd. Vakkennis, ruime en actuele ervaring in het vakgebied en didactische kwaliteiten zijn de belangrijkste criteria. Op elke bijeenkomst wordt een docent ingezet die in zijn of haar dagelijkse praktijk met alle facetten daarvan in aanraking komt. Hierdoor weten de docenten de theorie eenvoudig te vertalen naar de voor jou herkenbare praktijk.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.

Fase 1

In de eerste fase verdiep je je in het vakgebied commerciële economie. Je gaat in deze fase aan de slag met marketing, management en organisatie. Je gaat aan de slag met marketingcommunicatie en sales- en accountmanagement.

Marketingmanagement 8 EC

Marketingcommunicatie 8 EC

Sales- en accountmanagement 8 EC

Management en organisatie 8 EC

Commerciële vaardigheden 8 EC

Marketing en sales in de praktijk 8 EC

Eindopdracht 6 EC

Portfolio 6 EC

Fase 2

In fase 2 komt het ontwikkelen van commerciële vaardigheden aan bod. Je volgt in deze fase een keuzeprogramma en je specialiseert je in een specifiek onderwerp, zoals bedrijfspsychologie, digitale communicatie of retail en ondernemerschap.

Marktanalyse en koopgedrag 8 EC

Bedrijfseconomische aspecten 8 EC

Projectmanagementvaardigheden 8 EC

Keuzeprogramma HBO Bachelor Commerciële Economie 24 EC

  • Bedrijfspsychologie
  • Inkoopmanagement
  • Kwaliteits- en Procesmanagement
  • B Sales Verkoopleider
  • B Sales Accountmanager
  • Digitale Communicatie
  • Hotel- en Eventmanagement
  • Projectmanagement met PRINCE2®
  • Business IT
  • Projectmanagement
  • Productmanagement CE
  • Management van Toerisme en Vrije Tijd
  • Sportmanagement
  • Retail en Ondernemerschap

Eindopdracht 6 EC

Portfolio 6 EC

Fase 3

Het gewenste Bachelorniveau bereik je in de derde fase. Je leert werken met business intelligence: implementeren, effectief inzetten en analyseren, zodat je meer waarde kunt halen uit jouw data. Je kunt deze betrouwbare en actuele informatie gebruiken bij het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten en een strategisch marketingbeleid. Je neemt deel aan de volgende modules.

Business intelligence & analytics 12 EC

Strategisch marketingmanagement 12 EC

Productdevelopment 12 EC

Adviesvaardigheden 8 EC

Eindopdracht 6 EC

Portfolio 10 EC

Afstudeerfase

In de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan je afstudeerwerkstuk, waarmee je wat je geleerd hebt aan je praktijk koppelt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.

Portfolio 30 EC

Afstudeeropdracht 30 EC

Fase 1

Marketingmanagement

(6 bijeenkomsten)

  • Kernelementen van marketing
  • Inzicht in markten en doelgroepen
  • Marketingdoelstellingen en -strategie
  • Marktsegmentatie
  • Branding en positionering
  • Vertalen van doelstellingen naar marketingmix
  • Product, prijs, plaats en promotie
  • Online marketing en marketingcommunicatie

Marketingcommunicatie

(6 bijeenkomsten)

  • Branding
  • Marketingcommunicatieplan
  • Marketingcommunicatie-instrumenten
  • Geïntegreerde communicatie
  • Werking van marketingcommunicatie
  • Doelgroepenanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
  • (Tactisch) positioneren
  • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
  • Public relations
  • Actuele ontwikkelingen marcom

Sales- en accountmanagement

(6 bijeenkomsten)

  • Accountmanagement
  • Accountdoelstellingen
  • Relatiemanagement
  • Werken aan klanttevredenheid
  • Missie, strategie en salesdoelstellingen
  • De binnendienst
  • Verkoop- en gesprekstechnieken
  • Effectief onderhandelen

Management en organisatie

(6 bijeenkomsten)

  • Inzicht in de werking van organisaties
  • Organisatiestructuur en -processen
  • Managementtaken en leiderschapsstijlen
  • Leidinggeven en motiveren
  • Plannen, aansturen en bewaken
  • Werkverdeling en samenwerking
  • Bevoegdheden en besluitvorming
  • Effectieve werkorganisatie

Commerciële vaardigheden

(4 bijeenkomsten)

  • Inleven in klant
  • Persoonlijke presentatie en begroeting
  • Vraagtechnieken en luistervaardigheden
  • Aantrekkelijk presenteren van product of dienst
  • Benoemen van klantvoordelen
  • Herkennen van koopsignalen
  • Afsluittechnieken toepassen
  • Inzetten van beïnvloedingstools

Marketing en sales in de praktijk

(4 bijeenkomsten)

  • Analyse van marketing- en salesvraagstukken
  • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
  • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen

Fase 2

Marktanalyse en koopgedrag

(6 bijeenkomsten)

  • Customer journey
  • Koopgedrag en drijfveren
  • Inzicht in gedrag
  • Digitale data om gedrag te meten
  • Marketingpsychologie en -sociologie
  • Opzetten en uitvoeren marktonderzoek

Bedrijfseconomische aspecten

(6 bijeenkomsten)

  • Lezen en begrijpen van financiële overzichten
  • Werken met financiële kengetallen
  • Indeling van kosten en break-even analyse
  • Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
  • Beoordelen van een investeringsvoorstel
  • Werken met een planning-en-controlcyclus
  • Financiële gegevens bij besluitvorming

Projectmanagementvaardigheden

(4 bijeenkomsten)

  • Kenmerken van projecten
  • Projectmanagementmethoden
  • Projectafbakening en -fasering
  • Projectorganisatie en -omgeving
  • Budgetbeheersing
  • Risicomanagement
  • Succesvolle projectafronding

Keuzeprogramma HBO Bachelor Commerciële Economie

  • Bedrijfspsychologie
  • Inkoopmanagement
  • Kwaliteits- en Procesmanagement
  • B Sales Verkoopleider
  • B Sales Accountmanager
  • Digitale Communicatie
  • Hotel- en Eventmanagement
  • Projectmanagement met PRINCE2®
  • Business IT
  • Projectmanagement
  • Productmanagement CE
  • Management van Toerisme en Vrije Tijd
  • Sportmanagement
  • Retail en Ondernemerschap

Fase 3

Business intelligence & analytics

(6 bijeenkomsten)

  • Reporting en analytics
  • Inleiding business intelligence
  • Transformatie van data
  • Datamanagement
  • Customer relation management
  • Big data
  • Business intelligence tools en toepassingen
  • Informatievoorziening en metadata

Strategisch marketingmanagement

(6 bijeenkomsten)

  • Marketingstrategie en organisatiestrategie
  • Interne en externe omgevingsnalayse
  • Markt en concurrentie
  • Branding en positionering
  • Marktentreestrategieën
  • Differentiëren van producten
  • Distributiestrategieën
  • Interculturele communicatie

Productdevelopment

(6 bijeenkomsten)

  • Productpropositie
  • Samenwerking met R&D en Design
  • Het productontwikkelingsproces
  • Business model canvas
  • Concurrentiebepaling
  • Productinnovatie (goederen en diensten)
  • Innovatie
  • Waardecreatie in de organisatie
  • Waardecreatie en klantoptimalisatie
  • Disruptive businessmodels
  • Production on demand
  • Ontwikkeling van services

Adviesvaardigheden

(4 bijeenkomsten)

  • Adviesrollen en adviesrelaties
  • Kwaliteiten van een adviseur
  • Fases in het adviesproces
  • Gespreks- en luistervaardigheden
  • Herkennen van en omgaan met weerstand
  • Eigen adviesstijl
  • Beïnvloedingsstrategie
  • Draagvlak en borging van adviezen
  • Motiverende gespreksvoering

Planmatig werken en organiseren

(4 bijeenkomsten)

  • Planmatige aanpak
  • Inkaderen van vraagstukken
  • Methodisch en systematisch werken
  • Selecteren en structureren van informatie
  • Objectiveren en conclusies trekken
  • Timemanagementvaardigheden
  • Praktische rapportagevaardigheden

Examen en diploma

Als je alles met succes hebt afgerond, ontvang je het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Commerciële Economie’ van onze businesspartner NCOI. Je mag dan de graad BSc (Bachelor of Science) voeren. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen. Je ontvangt van NCOI een internationaal erkend Bachelorgetuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt. Zie Erkenningen voor meer opleidingsinformatie.

Planning
Planning
Planning
Planning
Planning

Planning

september, december 2019 en maart 2020

Investering
Investering
Investering
Investering
Investering

Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

Studiekosten: Dossiervorming
€ 200,-
Studiekosten: Lesgeld
€ 8.490,-
Overige kosten: Studiemateriaal
€ 1.890,-
Studiekosten: Examenkosten
€ 2.760,-
Studiekosten: Competentieontwikkelprogramma (stage) en projectbegeleiding
€ 1.980,-
Studiekosten: Afstuderen
€ 1.790,-
Studiekosten: Diplomering
€ 500,-
Overige kosten: Arrangementen (Food & Beverage)
€ 1.366,-
Overige kosten: Reprorechten
€ 15,-
Totaalprijs (exclusief BTW)
€ 18.991,-
Arrangementen
Volg je bij ons een opleiding of training? Dan zorgen wij voor eten en drinken. We hebben dagarrangementen voor de dagopleidingen, bestaande uit onbeperkt koffie, thee, ijswater en een uitgebreide lunch. Voor dit arrangement betaal je € 25,- (excl. btw) per keer. Voor de avondopleidingen betaal je € 5,50 (excl. btw) per keer. Hiervoor krijg je onbeperkt koffie en thee. In sommige gevallen worden er naast arrangementskosten ook kosten voor zaalhuur in rekening gebracht. De zaalhuur bedraagt € 29,50 (excl. btw) per dag en in de avond € 10,- (excl. btw) per keer. Wil je weten of wij een arrangement regelen en er apart locatiekosten in rekening gebracht worden? Kijk dan bij de kostenoverzichten van de betreffende opleiding of training.
 
Reprorechten en hand-outs
Voor een beperkt aantal opleidingen worden er kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).
 
Btw
Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, HBO Bachelor of volledige Master, dan zijn deze opleidingen altijd vrijgesteld van btw. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21% btw.
 
Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je de opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%.
 
Studie- en trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw.
 
Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

HBO Bachelor Commerciële Economie

Niveau:

HBO-opleidingen

Duur:

Langer dan 36 maanden

Variant:

Avond, Dag, Zaterdag en E-learning

Opleidingsadvies


Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend telefonisch contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 18.00 uur en vrijdag van 08.00 uur tot 17:00 uur.
 
Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs via het onderstaande telefoonnummer of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.30 uur.