De opleiding

Er wordt veel over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) gesproken. Inmiddels slagen steeds meer bedrijven erin om MVO te integreren in hun bedrijfscultuur. Sterker nog: bepaalde bedrijven slagen er in om hun concurrentiepositie dankzij 'purposeful positioning' aanzienlijk te versterken. Tony's Chocolonely is waarschijnlijk het meest aansprekende Nederlandse voorbeeld.

Maar ja, Tony's Chocolonely is opgericht vanuit een MVO visie. Hebben die dus eigenlijk niet makkelijk praten? Want indien je MVO in je eigen organisatie (of voor een specifiek merk) wilt introduceren en het ook wilt benutten in je marketinginspanningen ontstaan er lastige vragen, zoals:

  • Hoe voeg je als bestaande organisatie of als gevestigd merk MVO toe aan je positionering?
  • Welke MVO kenmerken of thema's zijn geschikt?
  • Hoe pas je MVO op een geloofwaardige manier toe?
  • Hoe voorkom je dat je MVO inspanningen als een 'marketingtrucje' worden weggehoond?

Laten we niet vergeten dat beloften die op MVO-gebied worden gemaakt ook kunnen ‘terugkaatsen’. Stonden Uber en Airbnb te boek als fraaie voorbeelden uit de 'Sharing Economy', inmiddels worden de oprichters ervan als schaamteloze zakkenvullers beschouwd. In tal van landen of steden zijn wettelijke maatregelen tegen Uber en Airbnb genomen.

Maar laat je door deze 'foute voorbeelden' niet afschrikken. Voor veel marketing- of communicatieprofessionals ligt er een prachtige uitdaging: je merk versterken door maatschappelijke betekenis te bieden en daarmee zowel voor aandeelhouders als voor klanten en de samenleving waarde creëren.

Wat haal je uit de masterclass?

Het belangrijkste is dat je na het volgen van de masterclass Betekenisvol Positioneren zelf aan de slag kunt. Met behulp van de Open Branding Roadmap leer je alle stappen te zetten die leiden tot verbetering van de marktpositie van een bedrijf of merk dankzij het vergroten van de maatschappelijke relevantie. Uiteraard krijg je dit niet in je eentje voor elkaar. Daarom helpt de Open Branding Roadmap je tevens het proces te managen dat leidt tot een betekenisvolle positionering.

Voor wie bedoeld?

De masterclass Betekenisvol Positioneren is bedoeld voor iedereen die (mede) verantwoordelijk is voor het merkenbeleid van een organisatie, zoals communicatieadviseurs, marketing/communicatiemanagers, product- of brandmanagers, of account managers bij een reclame- of communicatieadviesbureau. Zowel B2C als B2B.

Docenten en trainers

De masterclass wordt verzorgd door Bart Brüggenwirth. Bart is oprichter van b-open en bestuurslid van NIMA Wereldmarketeers. Met b-open helpt hij bedrijven bij de ontwikkeling van hun duurzaamheidsbeleid en de integratie van duurzaamheid of MVO in strategie, branding en marketing. Bart is auteur van het boek 'Sterke merken, betere wereld'. Programmamanager Max Kohnstamm waardeerde het boek in het Tijdschrift voor Marketing als ‘Must read’. 'Sterke merken, betere wereld' is tevens genomineerd als Marketingboek van het Jaar 2017.

 

Laat hieronder je naam en telefoonnummer achter en we bellen je zo snel mogelijk terug

Programma

Het programma van de Masterclass Betekenisvol Positioneren bestaat uit een gebalanceerde mix van theorie en praktijk in de vorm van drie Know It! bijeenkomsten en een Do It! weekend. Tijdens de Know It! bijeenkomsten staat het vergroten van kennis en inzicht rondom betekenisvol positioneren centraal. Natuurlijk zorgen we naast de theorie ook voor tal van praktische voorbeelden. Het Do It! weekend stimuleert je om alle kennis en inzichten die je hebt opgedaan tijdens het Know It! gedeelte in de praktijk toe te passen aan de hand van een case. Je gaat daarvoor (in teamverband) aan de slag om voor een bedrijf de maatschappelijke betekenis van het merk te bepalen en deze te activeren. Ofwel: geen 'case op papier' maar een echte 'live case'. Bekijk hieronder hoe de verschillende Know It! en Do It! bijeenkomsten over de Masterclass Betekenisvol Positioneren zijn verdeeld.

1. Terreinverkenning
MVO en marketing groeien steeds meer naar elkaar toe. Maatschappelijk verantwoord of duurzaam ondernemen is meer dan een hygiënefactor. Het gaat over waardecreatie. Merken opereren niet alleen in een markt, maar ook in een maatschappelijk speelveld. Aan de orde komt onder meer:

  • Het speelveld verandert: maatschappelijke trends
  • Duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen: wat is het, hoe ontwikkelt het zich, hoe pas je het toe (tools)?
  • Ontwikkelingsstadia MVO binnen een individueel bedrijf
  • Drivers van MVO: business case vs. stewardship benadering
  • Veranderende houding consument t.a.v. duurzaamheid / MVO
  • Belang MVO in B2B markten
  • Ontwikkeling van branding naar open branding
  • Persoonlijke verbinding met het thema


2. Maatschappelijke betekenis doorgronden
De maatschappelijke betekenis is een bouwsteen voor een eigentijdse en authentieke positionering van merken. Het is een strategische beslissing of je daar als merk al dan niet invulling aan wilt geven. Aan de orde komt onder meer:

  • Maatschappelijke betekenis: wat is het precies en waarom is het belangrijk
  • Purpose is nog geen maatschappelijke purpose
  • Dromen en daden
  • Niveaus van verankering maatschappelijk betekenis in positionering (why, how, what)
  • De rol van maatschappelijke betekenis voor verschillende type merken
  • Succesfactoren maatschappelijke betekenis
  • Open Branding Roadmap: stappenplan en proces management


3. Activeren van de maatschappelijke betekenis
The proof of the pudding is in the eating. Hoe ga je de maatschappelijke ambities concreet invullen en tot leven brengen? Aan de orde komt onder meer:

  • Betekenismix strategieën
  • Duurzame nieuwe business modellen en innovatie
  • Geloofwaardig en effectief communiceren
  • Voorkomen green washing
  • Gedragsverandering en empoweren klanten
  • Interne verankering


4. Do It! weekend
Tijdens het tweedaagse Do It! weekend ga je in kleine teams aan de slag met alle theorie, cases en insights uit de voorgaande bijeenkomsten. Ieder team kiest een bedrijf of merk waar een van de deelnemers werkzaam is en gaat vervolgens aan de slag. Aan het eind van deze tweedaagse sessie ligt er een concreet plan van aanpak, dat aan de andere teams wordt gepresenteerd. Dankzij deze aanpak kan je vervolgens binnen de eigen organisatie richting geven aan een proces dat tot betekenisvol positioneren kan leiden.


 

Startdata & Locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de Masterclass Betekenisvol Positioneren. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de Uitgebreide informatie (PDF).

31-10-2018

Utrecht

SIF
Woensdaggroep

 

 

Literatuur

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de Masterclass Betekenisvol Positioneren. De opleidingsprijs bestaat uit: opleidingskosten en verblijfskostenen. Let op: de opleidingsprijs is exclusief btw.

Kosten

Opleidingskosten € 1.545,00
Verblijfskosten € 250,00
Opleidingsprijs € 1.795,00

 

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier