De opleiding

Heb je al enige ervaring in een functie waarin mediaplanning een rol speelt, maar mis je af en toe een theoretisch fundament en de vaardigheid om je kennis en inzicht toe te passen in de praktijk? Dan ben je toe aan de opleiding Mediaplanning. De opleiding Mediaplanning verschaft je de kennis, het inzicht en de vaardigheden om het krachtenveld waarbinnen een mediaplan tot stand komt te doorgronden. Theorie wordt nadrukkelijk aan de praktijk gekoppeld. De Know It!-bijeenkomsten vinden daarom voor een groot deel plaats bij exploitanten op locaties. De opleiding Mediaplanning gaat in op recente ontwikkelingen binnen het vakgebied, biedt state of the art (live)cases en een Do It!-weekend, en geeft je de mogelijkheid in contact te komen met een keur aan praktijkprofessionals die hun inzichten met je delen, en met geïnspireerde collega-deelnemers; een uitbreiding van je netwerk.

Voor wie bedoeld

De opleiding Mediaplanning is bedoeld voor iedereen die mediaplannen moet opstellen of beoordelen, zoals medewerkers bij reclame- of mediabureaus, uitgeverijen, media-exploitanten of adverteerders.

Direct rendement

Je:

  • professionaliseert je verder als mediaspecialist
  • bezoekt een zestal exploitanten
  • vergroot je kennis van mediaplanningbegrippen
  • vertaalt concepten en modellen naar je eigen praktijk
  • krijgt les van praktijkprofessionals met jarenlange ervaring
  • wisselt ervaring uit met andere deelnemers
  • leert om snel ideeën te genereren en om creatief, innovatief en patroondoorbrekend te denken
  • ontwikkelt inzicht in het inzetten van nieuwe media
  • schrijft een gestructureerd mediaplan gebaseerd op een briefing van een participerende organisatie

Jouw collega deelnemers

Jouw collega-deelnemers hebben een overeenkomstig denk- en ervaringsniveau. Ze zijn onder andere werkzaam als (junior) mediaplanner, accountmanager, mediamanager, RTV-planner of pricingmedewerker.

Docenten en trainers

De docenten en trainers worden door SRM zorgvuldig geselecteerd. Vakkennis, ruime en actuele ervaring in het vakgebied, en didactische kwaliteiten zijn de belangrijkste criteria. Iedere bijeenkomst wordt verzorgd door een docent die het thema van de bijeenkomst dagelijks in de praktijk toepast. De docenten van de opleiding Mediaplanning zijn werkzaam als senior mediaplanner, managing director, senior consultant of media director bij mediabureaus, uitgeverijen, media-exploitanten of adverteerders.

 

John van der Stam
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

Programma

De opleiding Mediaplanning bestaat uit een Know It!- en een Do It!-gedeelte. Tijdens het Know It!-gedeelte staat het verkrijgen van kennis en inzicht centraal. De kennis wordt toegankelijk gemaakt aan de hand van actuele cases. Het Do It!-gedeelte is gebaseerd op onze visie dat je alle kennis en inzichten die je hebt opgedaan tijdens het Know It!-gedeelte, in je eigen werksituatie moet kunnen toepassen. Bekijk hieronder hoe de verschillende Know It!- en Do It!-modules over de opleiding Mediaplanning zijn verdeeld.

1. Mediaplan
In deze eerste bijeenkomst krijg je scherp wat de plaats van mediaplanning is in het planningsproces van de marketingcommunicatie en worden de verschillende onderdelen van een mediaplan behandelt.


2. Interactieve media
Je krijgt inzicht in verschillende vormen van interactieve en nieuwe media.


3. Digital Mediaplanning
Je krijgt inzicht in verschillende vormen van interactieve en nieuwe media.


4. TV en TV-planning
Inzicht verschaffen in bereik, kosten, werking en verwerking van tv-reclame en de planning ervan. Opzet: De SRM-docent behandelt het onderwerp, de gastdocent van SBS vult de praktijk in vanuit zijn optiek.


5. Radio en radioplanning


6. Tijdschriften en tijdschriftenplanning
Inzicht verschaffen in bereik, kosten, werking en verwerking van tijdschriften en de planning ervan. Opzet: De SRM-docent behandelt het onderwerp, de gastdocent van Sanoma vult de praktijk in vanuit zijn optiek.


7. Dagbladen en dagbladenplanning
Inzicht verschaffen in bereik, kosten, werking en verwerking van print en de planning ervan. Opzet: De SRM-docent behandelt het onderwerp, de gastdocent van De Telegraaf vult de praktijk in vanuit zijn optiek.


8. Mediaonderzoek
Inzicht verschaffen in de bereiksonderzoeken van de verschillende mediumtypen.


9. Mediumtypekeuze
Vaststellen wat de beoordelingscriteria zijn bij de keuze van een mediumtype.


10. Mediastrategie
Met behulp van een praktijkcase ga je een mediastrategie bepalen.


11. Briefing bij Live case
Een vertegenwoordiger van een organisatie geeft een briefing. Uitwerking van de case vindt plaats tijdens het live case weekend.


12. Media en toegepaste creativiteit
Inzicht geven in de mogelijkheden die een briefing biedt om buiten het kader van de standaard-mogelijkheden met voorstellen te komen om zo de samenwerking met de afdeling creatie te bevorderen.


13. Live case-weekend
Deelnemers schrijven aan de hand van de briefing uit bijeenkomst 11 een mediaplan en presenteren dat aan de vertegenwoordiger van de leverancier van de live case. Deze vertegenwoordiger beoordeelt de presentaties.


14. Examentraining
Kennis en inzicht, opgedaan tijdens de Know It!-module, toepassen op een recent examen.


 

Startdata & Locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding Mediaplanning. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de Uitgebreide informatie (PDF).

18-09-2018

Amsterdam

SRM
Dinsdaggroep

 

05-02-2019

Amsterdam

SRM
Dinsdaggroep

 

 

Literatuur

In de Uitgebreide informatie (PDF) vind je een overzicht van de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding Mediaplanning. Je kunt de boeken ook als compleet pakket bestellen via onze partner Managementboek:

managementboek-bestellink

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Mediaplanning. De opleidingsprijs bestaat uit: opleidingskosten, verblijfskostenen en examenkosten. Let op: de opleidingsprijs is exclusief btw.

Kosten

Opleidingskosten € 2.970,00
Verblijfskosten € 250,00
Schriftelijk examen
(SRM Examen)
€ 275,00
Opleidingsprijs € 3.495,00

 

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden van SRM Loopbaan support

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier