Marketingcommunicatiespecialist en storyteller Gert Koot houdt de digitalisering van de vakgebieden marketing en communicatie nauwlettend in de gaten. Iedere zondag zet hij de belangrijkste en meest inspirerende ontwikkelingen voor je op een rijtje.
De NPO is wel een mooi voorbeeld van een organisatie die dacht weg te komen met de verandering door nieuwe technologie. Ondanks het “basisinkomen” dat ze ieder jaar ontvangen is er nu een gat van 60 miljoen. En is het idee om kijkers nog een keer te laten betalen zodat we kunnen gaan Bingewatchen. Niet alleen is dat twee keer afrekenen maar essentiëler is de vraag voor wat dan? Dus denk niet alleen in vandaag maar zeker ook in morgen want anders overkomt het je allemaal. Een handige manier om dat te doen is af en de tijd nemen om om je heen te kijken. Zoals bijvoorbeeld met deze Van Alles over Van Alles Weekupdate:
#1 Magik Book
Een mooie toepassing van papier in combinatie met een scherm. We noemen het
Magik Book. Je koppelt een brochure of een magazine aan een tablet of smartphone en dan breidt je de content van het papier uit met de digitale mogelijkheden van een scherm. Dus voor video, interactie en persoonlijke informatie. Ik heb het gevoel dat de pagina’s op het scherm er nog een beetje dik uitzien (technologie) maar op termijn kan dit best wel een mooie oplossing worden om 2D uit te breiden met immersive content.
#2 IKEA Somnig
Wat een briljant idee. Een advertentie voor het blad Good Magazine (in de UAE, Verenigde Arabische Emiraten) bedoeld voor de verkoop van slaapkamermeubels van IKEA gebaseerd op het idee dat veel mensen ziekteklachten krijgen door te weinig slaap. De oplossing is geweldig. Je scheurt de advertentie uit het blad, zet ‘m rechtop en daarmee activeer je “white noise” en een geur van lavendel. Zet m naast je bed en een heerlijke nachtrust is het resultaat. De sales blijken volgende de video met 10% te stijgen. Kijk maar even naar de video via
deze link. (tip: Springwise).
#3 Mary Meeker
Ze is inmiddels een legende. Ergens rond deze tijd weet de hele wereld dat haar
powerpoint analysedeck van de huidige stand van zaken van de technologie weer verschijnt. Zo ook dit jaar. Afgelopen week was de presentatie van de “tech world according to Mary Meeker”. Overal zie je dat mensen er proberen de belangrijkste zaken voor hun business uit te distilleren. Voor ons vak zijn de belangrijkste trends: Search is aan het veranderen. Steeds vaker begint een search opdracht bij Amazon. Social Media spelen een steeds grotere rol bij de aankoop van een product (slide 72). Voice-controlled producten breken definitief door. De enorme omvang van Amazon en Alibaba (slide 91) en China, China en China.
#4 Fread
De grootgebruikers van het Amerikaanse kwaliteitsnieuws kennen het dilemma dat veel content achter een betaalmuur staat. Aangezien je meestal maar 3 artikelen per maand vrij kunt lezen mis je meestal de belangrijkste. Maar er zit een leuke oplossing aan te komen.
Fread. Voor maar 10 pond per maand is het mogelijk om straks onbeperkt toegang te krijgen tot The Financial Times, The Times. The Wall Street Journal, Wired en nog veel meer. Normaal kosten abonnementen op al deze titels meer dan $ 2.000,- op jaarbasis maar nu dus slechts 120 pondjes. Wel eerst even op de wachtlijst gaan staan.
#5 Loneliness
Naast alle technologie vergeet je soms nog wel eens de schoonheid van dit vakgebied. De omvang van eenzaamheid was in Engeland aanleiding voor het starten van deze organisatie. Het Bureau BMB heeft er vervolgens deze
prachtige campagne voor gemaakt met als idee: “Remember when making friends was child’s play?” (tip: Annemieke Stoppelenburg)
#6 Outside the Box
Met als thema:
Time is Money is deze serie podcasts nu zijn tweede seizoen ingegaan. Het zijn acht podcasts die gaan over filosofische en economische vragen omtrent het begrip tijd in een digitale wereld. Iedere aflevering heeft gast commentatoren zoals: Adam Grant, professor of psychology aan de Wharton School en host of TED’s “WorkLife” podcast; Bonobos CEO Andy Dunn; en Rent the Runway co-founder Jennifer Fleiss. Nu zou je wellicht verwachten dat deze podcast wordt geproduceerd door een opleidingsinstituut of een consultancy firma, maar niets is minder waar. Dit is de corporate podcast van Walmart. De grootste kruidenier van de wereld. En dat is op zijn minst een opvallende keuze te noemen die als je doordenkt ook wel weer eens heel slim gevonden kan zijn.
Hier vind je de podcasts.
#7 Microsoft Cognitive Search
Een mooi voorbeeld van waar we langzaam naar toe bewegen is dit kijkje in de keuken van Microsoft Azure. Ze noemen het “cognitive search”. Het is de inzet van artificial intelligence die in staat is om documenten te scannen, te lezen en te rubriceren zodat je vervolgens eigenlijk iedere vraag kan stellen en de software je het inzicht geeft in de logica en de verbanden. In
dit voorbeeld leggen twee engineers uit hoe ze dat hebben toegepast op de JFK files. Maar bedenk dat dit straks niet alleen JFK files zijn maar alle mogelijke files van iedere organisatie. Als je vervolgens even klikt op het tabje “visit AI demo” rechtsonder op de pagina dat kan je helemaal los in 5 testtools die gaan over het analyseren van gezichten, sound en tekst.
#8 Masters of Scale
Reid Hoffman vind ik een bijzonder man. Hij is onder andere de oprichter van LinkedIn. Een van grootste VC’s ter wereld en leeft redelijk teruggetrokken. Je zult hem niet zo heel vaak ergens op een podium zien staan. Maar zijn talent is ruimschoots aanwezig. Gelukkig mogen wij daar af en toe even van genieten zoals in podcast Masters of Scale. Daarin spreekt en bespreekt hij een aantal zeer interessante mensen. Een van de meest bijzondere vind ik
deze uitzending met Howard Schultz, de oude CEO van Starbucks. Zet deze serie maar in het favorietenlijstje!
#9 Voice
Ik mocht donderdag 31 mei jl bij de SRM een kennis presentatie geven over de Impact van Voice. Jullie weten inmiddels dat ik denk dat Voice echt een gamechanger gaat worden. Dus was het de hoogste tijd om een gedeelte van het verhaal eens in een chronologische volgorde op sheets te zetten. Het resultaat daarvan kunnen jullie bekijken via de
deze link. Op de plaatsen waar de YouTube video’s horen te zitten is er een handig linkje op de sheet geplaatst.
#10 Gary Vaynerchuk
Deze meester entrepreneur heeft al meerdere malen het voortouw genomen als het gaat om nieuwe ontwikkelingen en bewegingen. Ooit begonnen met Twitter en Snapchat en daarna alle andere platformen maakt hem wel tot een frontrunner. Afgelopen week organiseerde hij VoiceCon. Of in de uitgebreide vorm “de voice conference”. Dus ook GaryVee heeft in de gaten dat voice een meer dan belangrijk kanaal gaat worden. Gelukkig is
zijn keynote voor de liefhebber beschikbaar.
Over Gert Koot
Gert Koot is bij SRM bijzonder actief als programmamanager, trainer en coach in marketing- en communicatieopleidingen. Samen met Guy van Liemt schreef hij het boek Marketingcommunicatie in 14 stappen, met daarin het 14-stappenmodel dat ten grondslag ligt aan de opleiding
Marketingcommunicatie-B (Online en Offline). Gert Koot is sinds 2004 eigenaar van adviesbureau Branded Entertainment. Hij heeft een buitengewone passie voor marketingcommunicatie, merken en media en deelt graag zijn visie om zo het vakgebied telkens weer een stapje verder te brengen.