De opleiding

Contentmarketing is al een tijd geen bijzonderheid meer. Talloze bedrijven publiceren content om op te vallen in de menigte of om nieuwe doelgroepen en behoeften aan te boren. Daarom stroomt content inmiddels als water uit organisaties, met als resultaat dat het een uitwisselbaar massaproduct is geworden. Dus hoe maak jij in deze zee van content nog het verschil?

Het antwoord is niet ingewikkeld, maar vraagt wel om een scherpe visie: je moet namelijk strategisch aan de slag met content. Dat doe je met innovatieve en unieke contentformules vanuit jouw merk of organisatie. Door een omnichannel middelenaanpak die goed aansluit op de informatiereis van de doelgroep. En via een passende veranderstrategie die zorgt dat de organisatiecultuur meebeweegt.

Tijdens deze masterclass ontwikkel je daarom eerst een visie op content binnen jouw organisatie, analyseer je vervolgens de behoeften en pijn bij de doelgroep, maak je verhaallijnen en contentformules waarmee je een unieke positie claimt, en borg je tenslotte jouw strategie binnen de organisatie door middel van goed stakeholdersmanagement.

Wat haal je uit de masterclass?

  • Je ontwikkelt een heldere visie op de rol van content binnen jouw organisatie
  • Je analyseert en speelt in op de behoeften en pijn bij de doelgroep.
  • Je werkt een doelgroepprofiel uit, met aandacht voor context en influencers.
  • Om content goed te managen en structureren creëer je overkoepelende verhaallijnen.
  • Je maakt een contentformule met een unieke invalshoek of tilt.
  • Door middel van content mapping blaas je bestaande content nieuw leven in.
  • Je ontwikkelt een optimale mix van kanalen en middelen.
  • Om inhoudelijk sterke content te creëren, leer je gebruik maken van de kennis en expertise binnen je organisatie.
  • Je brengt verschillende interne en externe belangen samen in een consistente aanpak.
  • Door goed stakeholder- en verandermanagement zorg je voor draagvlak van jouw strategie.

Wanneer is de masterclass contentstrategie geschikt voor jou?

Je bent een ervaren marketeer of communicatieprofessional en verantwoordelijk voor het contentbeleid van jouw organisatie. Je bent in staat verder vooruit te denken dan alleen de komende weken en maanden. En je bent je bewust van het nut en de noodzaak van een goede contentstrategie.

Daarnaast beschik je al over strategisch inzicht en ben je op de hoogte van de trends en ontwikkelingen binnen de branche. Voor zelfstandigen geldt dat je een stevige gesprekspartner bent voor een management.

 

Jeroen van Woudenberg
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

 
 

Programma

Hier vind je een overzicht van alle bijeenkomsten waaruit de masterclass Contentstrategie is opgebouwd. Bij elke bijeenkomst vind je een korte beschrijving van het programma.

1. Visie op content
Je kunt geen strategie ontwikkelen zonder een heldere visie op content. Daarom staan we tijdens de eerste bijeenkomst stil bij nieuwe ontwikkelingen en randvoorwaarden om op een strategische wijze aan de slag te kunnen gaan. Denk hierbij aan onderwerpen als het belang van de eigen organisatiewaarden en de context waarbinnen jij actief bent op het gebied van content.


2. Persona, customer journey en trends
Als je content maakt, is het natuurlijk belangrijk dat je exact weet voor wie je dat doet en waarmee jij hen het beste kunt bedienen. Daarom duiken we allereerst dieper in op de doelgroep en schets je een persona om de context van je publiek in beeld te krijgen. Welke customer journey doorloopt jouw doelgroep en op welke relevante trends moet je inspelen?


3. Wat vertelt jouw merk?
Door het ontwikkelen van verhaallijnen borg je de consistentie en impact van je content. Je leert verhaallijnen maken die naadloos aansluiten op de merkbelofte en brand archetype.

Tijdens deze bijeenkomst ligt de focus op de merkbelofte en brand archetypen, het ontwikkelen van verhaallijnen op basis van de merkbelofte en brand archetype en het sturen en managen van content aan de hand van je verhaallijnen.


4. Een nieuwe contentformule
Als de boodschap niet voldoende boeit, haakt je publiek af. Daarom leer je tijdens deze bijeenkomst hoe je zorgt dat jouw content boven het maaiveld uitkomt en welke formule jouw organisatie geloofwaardig kan claimen.

Je leert alles over het inzetten van verschillende content formats, het opbouwen van je publiek en het doelgericht inzetten van je content.


5. Omnichannelstrategie en content mapping
Na een goede analyse van je buyer/customer journey kun je jouw doelgroep daadwerkelijk centraal stellen. Daarbij is de timing en distributie van je content cruciaal voor het succes van je strategie. Met content mapping leer je de duurzaamheid van jouw content te vergroten en via de juiste kanalen te verspreiden.


6. De shift naar een contentgedreven organisatie
Tijdens deze laatste bijeenkomst leer je hoe je de verandering naar een contentgedreven cultuur binnen de organisatie aanjaagt en stuurt. Zonder medewerking van je collega’s wordt je strategie natuurlijk geen succes.


7. Do It!-weekend
Tijdens het Do It! weekend pas je alles uit de masterclass toe binnen een livecase. Want pas wanneer je aan de slag gaat met zo’n livecase, leer je de materie echt beheersen. Dat betekent dat je je in teamverband op een vraagstuk stort en samen een geschikte contentstrategie uitwerkt, rekening houdend met alle uitdagingen die daarbij komen kijken.


 

Startdata & Locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de Masterclass Contentstrategie. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de Uitgebreide informatie (PDF).

11-12-2018

Utrecht

Meeting Plaza
Dinsdaggroep

 

05-03-2019

Utrecht

Meeting Plaza
Dinsdaggroep

 

13-03-2019

Amsterdam

BCN Amsterdam Arena
Woensdaggroep

 

 

Literatuur

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de Masterclass Contentstrategie. De opleidingsprijs bestaat uit: opleidingskosten en verblijfskostenen. Let op: de opleidingsprijs is exclusief btw.

Kosten

Opleidingskosten € 2.245,00
Verblijfskosten € 250,00
Opleidingsprijs € 2.495,00

 

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

Gerelateerde opleidingen

Online marketing manager C
Leer je online marketing op strategisch niveau structureren en meetbaar maken voor een optimale ROI.
Duur: 5 maanden
Prijs: € 4.995,-
Masterclass Online campagnes aansturen
Leer online marketingcampagnes opzetten, bijsturen en optimaliseren op basis van de juiste KPI's.
Duur: 5 weken
Prijs: € 1.995,-
Online marketing updates
Tijdens een intensieve tweedaagse word je in korte tijd volledig up-to-date gebracht van de huidige ontwikkelingen in ons vak.
Duur: 2 dagen
Prijs: € 795,-



sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier