Programma
Hier vind je een overzicht van alle bijeenkomsten waaruit de masterclass Contentstrategie is opgebouwd. Bij elke bijeenkomst vind je een korte beschrijving van het programma.
1. Visie op content
Je kunt geen strategie ontwikkelen zonder een heldere visie op content. Daarom staan we tijdens de eerste bijeenkomst stil bij nieuwe ontwikkelingen en randvoorwaarden om op een strategische wijze aan de slag te kunnen gaan. Denk hierbij aan onderwerpen als het belang van de eigen organisatiewaarden en de context waarbinnen jij actief bent op het gebied van content.
2. Persona, customer journey en trends
Als je content maakt, is het natuurlijk belangrijk dat je exact weet voor wie je dat doet en waarmee jij hen het beste kunt bedienen. Daarom duiken we allereerst dieper in op de doelgroep en schets je een persona om de context van je publiek in beeld te krijgen. Welke customer journey doorloopt jouw doelgroep en op welke relevante trends moet je inspelen?
3. Wat vertelt jouw merk?
Door het ontwikkelen van verhaallijnen borg je de consistentie en impact van je content. Je leert verhaallijnen maken die naadloos aansluiten op de merkbelofte en brand archetype.
Tijdens deze bijeenkomst ligt de focus op de merkbelofte en brand archetypen, het ontwikkelen van verhaallijnen op basis van de merkbelofte en brand archetype en het sturen en managen van content aan de hand van je verhaallijnen.
4. Een nieuwe contentformule
Als de boodschap niet voldoende boeit, haakt je publiek af. Daarom leer je tijdens deze bijeenkomst hoe je zorgt dat jouw content boven het maaiveld uitkomt en welke formule jouw organisatie geloofwaardig kan claimen.
Je leert alles over het inzetten van verschillende content formats, het opbouwen van je publiek en het doelgericht inzetten van je content.
5. Omnichannelstrategie en content mapping
Na een goede analyse van je buyer/customer journey kun je jouw doelgroep daadwerkelijk centraal stellen. Daarbij is de timing en distributie van je content cruciaal voor het succes van je strategie. Met content mapping leer je de duurzaamheid van jouw content te vergroten en via de juiste kanalen te verspreiden.
6. De shift naar een contentgedreven organisatie
Tijdens deze laatste bijeenkomst leer je hoe je de verandering naar een contentgedreven cultuur binnen de organisatie aanjaagt en stuurt. Zonder medewerking van je collega’s wordt je strategie natuurlijk geen succes.
7. Do It!-weekend
Tijdens het Do It! weekend pas je alles uit de masterclass toe binnen een livecase. Want pas wanneer je aan de slag gaat met zo’n livecase, leer je de materie echt beheersen. Dat betekent dat je je in teamverband op een vraagstuk stort en samen een geschikte contentstrategie uitwerkt, rekening houdend met alle uitdagingen die daarbij komen kijken.