De opleiding

Online marketingcampagnes draaien 7 dagen per week, 24 uur per dag. De resultaten veranderen continu en er zijn allerlei algoritmes aan het werk die deze campagnes realtime optimaliseren.

Hoe zet je een campagne zo op dat je controle houdt over wat er gebeurt en je dit op ieder moment kunt bijsturen indien nodig? Welk middel zet je in, welke doelgroep, data en creatie? Hoe brief je het creatief bureau? Waar let je op bij het optimaliseren van social en display advertenties, e-mails of real time bidding (RTB) campagnes? Wat zijn dan reële doelstellingen en hoe behaal je het beste resultaat?

Leer dit alles doorgronden tijdens de masterclass Online campagnes aansturen. In deze cursus leer je hoofd- van bijzaken onderscheiden en aan te sturen op de juiste KPI's. 

Het managen van online campagnes in de praktijk

Stel je voor dat je als marketeer de opdracht krijgt om via een online campagne ervoor te zorgen dat een circustent iedere avond vol zit. Met een budget van € 1,50 per kaartje is het jouw taak om iedere week de kaartverkoop aan te jagen voor de week erna, wanneer het circus op een andere locatie opgezet wordt. Jouw gereedschappen: een mix van social media, online display, Google AdWords en conversie op de website.

Hoe richt je een dergelijke campagne in om deze schaalbaar te maken en steeds aan te passen aan het reisschema van het circus? Hoe gebruik je jouw nieuw herwonnen inzichten om de campagne te verbeteren? En hoe organiseer je dit alles zodat het jou zo weinig mogelijk tijd kost?

Voor wie bedoeld?

Deze cursus is bedoeld voor de online professional, of je nu zelf degene bent die aan de knoppen draait of vooraf over de strategie wilt meepraten. Een achtergrond in marketing is vereist (doelgroepen, marketingcommunicatie, creatie, etc.) en enige ervaring met eenvoudige online campagnes, zoals in Facebook of Google AdWords is wenselijk. Ook de startende online mediaplanner of campagnemanager is van harte welkom.

Direct rendement

  • Je kunt een goede en volledige briefing opstellen voor een online campagne: voor het creatief bureau en je technische collega's.
  • Je hebt overzicht van alle beschikbare middelen, de verschillende opties om gebruik te maken van data, creatieve formaten en de daarbij behorende benchmarks.
  • Je kunt campagnes voor e-mail, display en Facebook plannen en opzetten voor efficiënt campagnemanagement.
  • Je kunt online campagnes doorzien en beoordelen op rendement.
  • Je weet hoe je campagnes in een demand side platform (DSP), op Facebook en voor e-mail optimaliseert.
  • Je kunt campagnerapportages beoordelen en samenstellen.

Docenten en trainers

De masterclass Online campagnes aansturen wordt gegeven door Lejo Duivenvoorde. Met een technische achtergrond, heeft hij inmiddels meer dan 25 jaar ervaring in online marketing, met name op het gebied van online campagnes en het gebruik van data. Als uitgever (Utrechts Nieuwsblad en Amersfoortse Courant), marktonderzoeker (Blauw Research), technologie provider (nugg.ad en Delta Projects) maar ook als online marketeer aan bureauzijde (OmnicomMediaGroup) en klantzijde (o.a. World Online) heeft hij alle facetten van het vak van dichtbij leren kennen. Naast zijn werk als CEO van EDM Digital Solutions, is Lejo docent, mentor en examinator voor de online marketing cursussen van SRM.

 

Stephan Stegeman
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

 
 

Programma

Hier vind je een overzicht van alle bijeenkomsten waaruit de Masterclass Online campagnes aansturen is opgebouwd. Bij elke bijeenkomst vind je een korte beschrijving van de lesstof die zal worden behandeld.

1. Strategie
Strategie is een woord dat te pas en te onpas gebruikt wordt om aan te duiden dat ergens over nagedacht moet worden. Gelukkig is de essentie van strategie simpel. Je zou kunnen zeggen dat strategie bovenal ‘kiezen’ betekent.

Binnen online marketingcampagnes maak je namelijk een hoop keuzes. Zo kies je voor ieder product, dienst en doelstelling een specifieke boodschap en een combinatie van middelen binnen je marketingplan. Je faciliteert een specifieke customer journey en maakt keuzes wanneer je behaalde doelstellingen moet attribueren aan middelen binnen je doelgroepen. Dat zijn allemaal keuzes die je maakt op basis van de unieke kenmerken van je producten, diensten en marktkennis.

Tijdens deze bijeenkomst leer je alle relevante factoren combineren in een crossmediaal, data driven en strategisch marketingplan met reële doelstellingen.


2. Briefing en mediaplan
Een succesvolle campagne begint bij een goede briefing. Als jij helder formuleert wat je doelen zijn, is het voor een bureau een stuk makkelijker om een mediaplan te ontwikkelen waarmee deze doelen daadwerkelijk te behalen zijn. Maar wat zijn de onderdelen van een effectieve briefing voor de eigen media afdeling of externe media- of reclamepartner, welke KPI’s zijn gangbaar en haalbaar en hoe motiveer je een uitvoerende partner zonder de creativiteit te beïnvloeden?

Na een briefing ontvang je van je bureau het mediaplan. Maar hoe ziet een compleet mediaplan er eigenlijk uit? Hoe beoordeel je de diverse onderdelen van het plan op tijd, geld en kwaliteit? Je leert de geprojecteerde prestaties op haalbaarheid toetsen en weet welk type rapportage jou de inzichten biedt die je nodig hebt om de campagne te evalueren. Je gaat dus naar huis met allerlei tips en tricks voor het beoordelen van een mediaplan.


3. Campagnes opzetten en realtime optimaliseren
Na twee theoretische avonden is het tijd om de handen uit de mouwen te steken. Tijdens de praktische tweedaagse sessie leer je campagnes opzetten in een real time bidding (RTB) platform, op Facebook en via een e-mail service provider. Uiteraard niet met als doel om een specialist te worden, maar wel om echt te kunnen doorgronden wat het speelveld van de online campaigner precies is.

Vervolgens we zoomen we verder in op welke factoren en KPI’s je moet aansturen voor resultaten die in lijn met je doelstellingen staan. Zo leer je onder andere de door het mediabureau gepresenteerde metrics te beoordelen en weet je welke vragen je moet stellen voor verdiepende inzichten. Tenslotte optimaliseer je een (deel)campagne op basis van prestaties (ten opzichte van je KPI’s) en het herkennen van patronen in rapportages. Na dit weekend weet je precies hoe je campagnemanagers moet instrueren.


4. Rapportage en evaluatie
In aanvulling op tussentijdse rapportages wordt na afloop van een (deel)campagne een uitgebreidere versie van de rapportage gepresenteerd. Hoe verhouden deze resultaten zich tot de uitgangspunten en doelstellingen? Je leert de media-uitgaven en prestaties te verifiëren en leermomenten ten opzichte van product/dienst, strategie en briefing te achterhalen. Ook ontdek je wie je daadwerkelijke doelgroep is. Na deze laatste bijeenkomst weet je precies hoe je het meeste uit de rapportage en evaluatie haalt.


 

Startdata & Locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de Masterclass Online campagnes aansturen. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de Uitgebreide informatie (PDF).

14-03-2019

Utrecht

Meeting Plaza
Donderdaggroep

 

19-03-2019

Amsterdam

BCN Amsterdam Arena
Dinsdaggroep

 

 

Literatuur

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de Masterclass Online campagnes aansturen. De opleidingsprijs bestaat uit: opleidingskosten en verblijfskostenen. Let op: de opleidingsprijs is exclusief btw.

Kosten

Opleidingskosten € 1.745,00
Verblijfskosten € 250,00
Opleidingsprijs € 1.995,00

 

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

Gerelateerde opleidingen

Online marketing updates
Tijdens een intensieve tweedaagse word je in korte tijd volledig up-to-date gebracht van de huidige ontwikkelingen in ons vak.
Duur: 2 dagen
Prijs: € 795,-
Masterclass Contentstrategie
Leer vanuit strategisch oogpunt innovatieve en unieke contentformules maken voor jouw merk of organisatie.
Duur: 3 maanden
Prijs: € 2.495,-
Online marketing manager C
Leer je online marketing op strategisch niveau structureren en meetbaar maken voor een optimale ROI.
Duur: 5 maanden
Prijs: € 4.995,-



sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier