SRM x Babbage Company

Welkom op compod.nl

Welkom bij COMPOD, de communicatiepodcast! Een gezamenlijk initiatief van Babbage Company en SRM Opleiding en Trainingen, geproduceerd door AS WE SPEAK Podcasts.

Er gebeurt veel in het communicatievak en er zijn zoveel mooie verhalen te vertellen. Daarom verkennen Maarten Nijboer en Monique van Vliet elke derde dinsdag van de maand een ander thema binnen communicatie. Iedere aflevering gaan zij in gesprek met een expert uit het vak. Dus pak je koptelefoon, ga lekker zitten en laten we samen de wereld van communicatie verkennen!

Laat jouw stem horen

Momenteel zijn wij nog druk bezig met de website, dus neem binnenkort gerust nog een kijkje en hou onze socials in de gaten. We zijn te vinden op Instagram @compod_depodcast.

Op onze toekomstige website kan jij alle COMPOD afleveringen terugluisteren en blogartikelen lezen. Maar je kunt ons ook voorzien van vragen en onderwerpen voor de volgende podcast. Uiteraard kan je ook een gast aandragen of misschien vind jij het zelf leuk om plaats te nemen aan tafel bij Monique en Maarten. Kan je nu al niet wachten met het delen van jouw ideeën? Stuur dan een mail naar info@srm.nl met jouw suggesties voor COMPOD.

We hopen dat je veel kennis en nieuwe inzichten opdoet tijdens het beluisteren van de podcast!

Aflevering 7 Prinsjesdagspecial - de geheimpen van Haagse woordvoering

Iedere derde dinsdag van september lijkt weer hetzelfde liedje: de miljoenennota, de plannen die van tevoren uitlekken, de hoedjes. Gebeurt er eindelijk eens iets verrassends? Prinsjesdag dit jaar is wel echt uniek, na de val van het kabinet en aan het begin van de verkiezingsstrijd. In deze aflevering van COMPOD nemen Maarten en Monique een kijkje achter de schermen van Prinsjesdag met woordvoerder, strategisch adviseur en mediatrainer Ward Bezemer. Hij was woordvoerder voor onder andere Sigrid Kaag, Hugo de Jonge, Frans Timmermans en Dilan Yeşilgöz-Zegerius. Iemand met een échte politieke antenne dus! In afl. 7 neemt Ward je mee in de geheimen van woordvoering, spindoctors en het Binnenhof.

Aflevering 7 Prinsjesdagspecial - de geheimpen van Haagse woordvoering

Iedere derde dinsdag van september lijkt weer hetzelfde liedje: de miljoenennota, de plannen die van tevoren uitlekken, de hoedjes. Gebeurt er eindelijk eens iets verrassends? Prinsjesdag dit jaar is wel echt uniek, na de val van het kabinet en aan het begin van de verkiezingsstrijd. In deze aflevering van COMPOD nemen Maarten en Monique een kijkje achter de schermen van Prinsjesdag met woordvoerder, strategisch adviseur en mediatrainer Ward Bezemer. Hij was woordvoerder voor onder andere Sigrid Kaag, Hugo de Jonge, Frans Timmermans en Dilan Yeşilgöz-Zegerius. Iemand met een échte politieke antenne dus! In afl. 7 neemt Ward je mee in de geheimen van woordvoering, spindoctors en het Binnenhof.

https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/09/compod-280x280.webp?ext=.webp
Aflevering 6 Gedragsverandering - Het begint bij gedrag

Meer groente en fruit eten, meer bewegen, minder vlees eten. Tussen weten & willen en kunnen & doen zit een grote kloof. Deze aflevering halen we tools uit de veranderwetenschap erbij met gedragspsycholoog Bob van Dam om dit gat te verkleinen. Waar begin je, wat is de kracht van gedragspsychologie en slaan we niet een beetje door met nudging? Wil jij ook meer leren over effect, doelgedrag en een goede gedragsanalyse?

https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/09/compod-280x280.webp?ext=.webp
Aflevering 6 Gedragsverandering - Het begint bij gedrag

Meer groente en fruit eten, meer bewegen, minder vlees eten. Tussen weten & willen en kunnen & doen zit een grote kloof. Deze aflevering halen we tools uit de veranderwetenschap erbij met gedragspsycholoog Bob van Dam om dit gat te verkleinen. Waar begin je, wat is de kracht van gedragspsychologie en slaan we niet een beetje door met nudging? Wil jij ook meer leren over effect, doelgedrag en een goede gedragsanalyse?

Aflevering 5 Employer Branding - Intern beginnen is buiten winnen

In allerlei vormen zie je het voorbijkomen. Employer Branding lijkt dé tovertruc om je medewerkers te binden én te boeien. Hoe dat bij een grote organisatie gaat, bespreken Maarten en Monique met Claudia Zwitser, Hoofd Recruitment & Employer Branding bij de Nederlandse Spoorwegen. Hoe pak je dat aan met zo’n 900 openstaande vacatures? En is employer branding voor een bekende organisatie eenvoudiger?

Aflevering 5 Employer Branding - Intern beginnen is buiten winnen

In allerlei vormen zie je het voorbijkomen. Employer Branding lijkt dé tovertruc om je medewerkers te binden én te boeien. Hoe dat bij een grote organisatie gaat, bespreken Maarten en Monique met Claudia Zwitser, Hoofd Recruitment & Employer Branding bij de Nederlandse Spoorwegen. Hoe pak je dat aan met zo’n 900 openstaande vacatures? En is employer branding voor een bekende organisatie eenvoudiger?

https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/09/compod-280x280.webp?ext=.webp
Aflevering 4 Diversiteit & Inclusie – niet over mensen, maar mét mensen
Diversiteit en inclusie, gevoelige onderwerpen waarover veel gesproken en geschreven wordt. In afl. 4 van COMPOD gaan Maarten en Monique voorbij deze krachttermen, door in gesprek te gaan met ervaringsdeskundige en trainer over dit onderwerp Niki Lou Eleveld. Is een inclusieve organisatie een utopie en inclusieve communicatie geforceerd? En kun je in deze tijd eigenlijk nog wel je oprechte mening geven?
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/09/compod-280x280.webp?ext=.webp
Aflevering 4 Diversiteit & Inclusie – niet over mensen, maar mét mensen
Diversiteit en inclusie, gevoelige onderwerpen waarover veel gesproken en geschreven wordt. In afl. 4 van COMPOD gaan Maarten en Monique voorbij deze krachttermen, door in gesprek te gaan met ervaringsdeskundige en trainer over dit onderwerp Niki Lou Eleveld. Is een inclusieve organisatie een utopie en inclusieve communicatie geforceerd? En kun je in deze tijd eigenlijk nog wel je oprechte mening geven?
Aflevering 3 Fake news - Maak er een mooi verhaal van

De grenzen tussen feit en fictie, tussen echt en nep, vervagen elke dag meer. Fake news ligt overal op de loer en er ontstaan nieuwe werelden. Spelen met de realiteit, daarover gaan Monique en Maarten in gesprek met gast Menno van Doorn, research director bij Sogeti en mede-auteur van het boek Echt Nep. Hoe gaat dat in zijn werk, spelen met realiteit? Bestaat het onderscheid tussen echt en nep nog wel? Is de communicatieprofessional de synthetische verhalenverteller van de toekomst?

Aflevering 3 Fake news - Maak er een mooi verhaal van

De grenzen tussen feit en fictie, tussen echt en nep, vervagen elke dag meer. Fake news ligt overal op de loer en er ontstaan nieuwe werelden. Spelen met de realiteit, daarover gaan Monique en Maarten in gesprek met gast Menno van Doorn, research director bij Sogeti en mede-auteur van het boek Echt Nep. Hoe gaat dat in zijn werk, spelen met realiteit? Bestaat het onderscheid tussen echt en nep nog wel? Is de communicatieprofessional de synthetische verhalenverteller van de toekomst?

https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/04/maarten-reijgersberg-280x280.webp?alttext=Maarten+Reijgersberg
Aflevering 2 AI – If you snooze you lose
Gaat AI de wereld domineren? Dat is de vraag. Het is hoe dan ook een hot topic binnen het communicatievak en we zullen onze grenzen moeten verleggen. Daarover gaan Monique en Maarten in gesprek met gast Maarten Reijgersberg, oprichter en eindbaas van communicatiebureau RAUWcc. Is de communicatieafdeling over 5 jaar gehalveerd? En is het straks nog wel nodig om creatief te zijn? Je hoort het in afl. 2 van COMPOD. 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/04/maarten-reijgersberg-280x280.webp?alttext=Maarten+Reijgersberg
Aflevering 2 AI – If you snooze you lose
Gaat AI de wereld domineren? Dat is de vraag. Het is hoe dan ook een hot topic binnen het communicatievak en we zullen onze grenzen moeten verleggen. Daarover gaan Monique en Maarten in gesprek met gast Maarten Reijgersberg, oprichter en eindbaas van communicatiebureau RAUWcc. Is de communicatieafdeling over 5 jaar gehalveerd? En is het straks nog wel nodig om creatief te zijn? Je hoort het in afl. 2 van COMPOD. 
Aflevering 1 Crisiscommunicatie – Probeer het eens met de waarheid

Je kunt ze tegenwoordig bijna niet meer op één hand tellen: alle crisissen. De energie-, woning-, corona- en vluchtelingencrisis, what’s next? Tijdens deze eerste aflevering over crisiscommunicatie gaan we het proberen met de waarheid. Daarover gaan Maarten en Monique in gesprek met Bart Visser, communicatieadviseur en strateeg. Kiest hij voor 100% transparantie of is het beter om radicaal openhartig en eerlijk te zijn? En heeft hij nog een actieve herinnering aan zijn persoonlijke crisis in communicatie?

Aflevering 1 Crisiscommunicatie – Probeer het eens met de waarheid

Je kunt ze tegenwoordig bijna niet meer op één hand tellen: alle crisissen. De energie-, woning-, corona- en vluchtelingencrisis, what’s next? Tijdens deze eerste aflevering over crisiscommunicatie gaan we het proberen met de waarheid. Daarover gaan Maarten en Monique in gesprek met Bart Visser, communicatieadviseur en strateeg. Kiest hij voor 100% transparantie of is het beter om radicaal openhartig en eerlijk te zijn? En heeft hij nog een actieve herinnering aan zijn persoonlijke crisis in communicatie?