Marketing Break: de marketingpodcast van NIMA en SRM

Samen met NIMA presenteert SRM de Marketing Break – de leukste marketingpodcast van Nederland. Iedere maand gaat onze marketingdocent Karel Zwaan met experts en vakgenoten uit marketing- en reclameland in gesprek om elkaar te inspireren en om te blijven leren over het mooiste vak dat er bestaat. Op deze pagina vind je alle afleveringen, en vergeet je vooral niet te abonneren op onze podcast op Spotify of Apple Podcast. Dan weet je zeker dat er geen mis.

Foto van Karel Zwaan

Wie is Karel Zwaan?

Podcast-host Karel Zwaan ken je misschien al als onze energieke, enthousiaste docent. Daarnaast was hij Executive Director Marketing bij Van Landschot Kempen en momenteel directeur en eigenaar van Merkster. In deze podcastreeks gaat hij in gesprek met vakgenoten die net zo’n passie hebben voor het vak als hijzelf.

Aflevering 28: Het Einde van Third-Party Cookies 

Third-party data, oftewel: cookies. Kleine stukjes data die gebruikers over verschillende websites volgen. Dit maakt het voor marketeers makkelijk om hun doelgroepen te bereiken. Maar er is een grote verandering op komst. Zoekmachine Google stopt met het ondersteunen van cookies. Hoe kom je dan nog aan de data om je doelgroep te bereiken? 

Karel Zwaan spreekt met Alex Dowdalls, oprichter van AXVECO. Hij helpt bedrijven om  hun businessmodel te vernieuwen met data en AI. In deze aflevering van Marketing Break deelt Alex zijn inzichten over deze grote verandering en wat we kunnen verwachten.

Aflevering 28: Het Einde van Third-Party Cookies 

Third-party data, oftewel: cookies. Kleine stukjes data die gebruikers over verschillende websites volgen. Dit maakt het voor marketeers makkelijk om hun doelgroepen te bereiken. Maar er is een grote verandering op komst. Zoekmachine Google stopt met het ondersteunen van cookies. Hoe kom je dan nog aan de data om je doelgroep te bereiken? 

Karel Zwaan spreekt met Alex Dowdalls, oprichter van AXVECO. Hij helpt bedrijven om  hun businessmodel te vernieuwen met data en AI. In deze aflevering van Marketing Break deelt Alex zijn inzichten over deze grote verandering en wat we kunnen verwachten.

Aflevering 27: Het Brein ontrafeld: Neuromarketing in de Praktijk

Van Onderbuik naar Onderbouwd. Zo zouden de ontwikkelingen van de afgelopen jaren binnen beïnvloedingsstrategieën in marketing het best beschreven kunnen worden. Luister naar de nieuwste aflevering van Marketing Break.

https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/content/2024/03/marketing-break-27-teaser-280x280.webp?ext=.webp
Aflevering 27: Het Brein ontrafeld: Neuromarketing in de Praktijk

Van Onderbuik naar Onderbouwd. Zo zouden de ontwikkelingen van de afgelopen jaren binnen beïnvloedingsstrategieën in marketing het best beschreven kunnen worden. Luister naar de nieuwste aflevering van Marketing Break.

https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/12/taco-vinkeles-280x280.webp?ext=.webp
Aflevering 25: De Rock-'n-Roll van de Marketing mix: Media Activatie

Hoe kan je media op een spectaculaire manier voor je laten werken? In deze aflevering van Marketing Break spreekt Karel Zwaan met Taco Vinkeles van Media Activation. Ze bespreken campagnes zoals 'Op zoek naar Mr. X' en 'maak alles oranje' van Hornbach. Wat maakt dit soort campagnes succesvol en hoeveel budget moet je opzij leggen? Taco deelt zijn tips, ervaringen en leermomenten met ons. Beluister de aflevering nu!

Aflevering 26: Impactvolle Communicatiestrategieën

Hoe los je een probleem op doormiddel van communicatie? In aflevering 26 van Marketing Break spreekt Karel Zwaan met docent Wil Michels over impactvolle communicatiestrategieën. Samen verkennen ze verschillende aspecten van effectieve communicatie, met speciale aandacht voor de fascinerende wereld van fanstrategie. Hoe transformeer je gewone mensen in enthousiaste fans van jouw organisatie? Wat zijn de geheimen van een communicatieprofessional die echt impact wil maken? Je hoort het allemaal in de podcast. Beluister de aflevering nu!

https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/12/taco-vinkeles-280x280.webp?ext=.webp
Aflevering 25: De Rock-'n-Roll van de Marketing mix: Media Activatie

Hoe kan je media op een spectaculaire manier voor je laten werken? In deze aflevering van Marketing Break spreekt Karel Zwaan met Taco Vinkeles van Media Activation. Ze bespreken campagnes zoals 'Op zoek naar Mr. X' en 'maak alles oranje' van Hornbach. Wat maakt dit soort campagnes succesvol en hoeveel budget moet je opzij leggen? Taco deelt zijn tips, ervaringen en leermomenten met ons. Beluister de aflevering nu!

https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/12/taco-vinkeles-280x280.webp?ext=.webp
Aflevering 25: De Rock-'n-Roll van de Marketing mix: Media Activatie

Hoe kan je media op een spectaculaire manier voor je laten werken? In deze aflevering van Marketing Break spreekt Karel Zwaan met Taco Vinkeles van Media Activation. Ze bespreken campagnes zoals 'Op zoek naar Mr. X' en 'maak alles oranje' van Hornbach. Wat maakt dit soort campagnes succesvol en hoeveel budget moet je opzij leggen? Taco deelt zijn tips, ervaringen en leermomenten met ons. Beluister de aflevering nu!

Aflevering 24: Strategie in Marketing: Een Containerbegrip Onder de Loep

De term 'strategie' is breed en veranderlijk in zowel management- als marketingliteratuur. Het heeft verschillende betekenissen voor digitale en merkstrategen. In deze Marketing Break-aflevering deelt Karel Zwaan het perspectief van William van Vessem, een gerenommeerde marketingdocent en NIMA expert bij SRM, over strategie en toekomstige ontwikkelingen voor marketingstrategen.

Aflevering 24: Strategie in Marketing: Een Containerbegrip Onder de Loep

De term 'strategie' is breed en veranderlijk in zowel management- als marketingliteratuur. Het heeft verschillende betekenissen voor digitale en merkstrategen. In deze Marketing Break-aflevering deelt Karel Zwaan het perspectief van William van Vessem, een gerenommeerde marketingdocent en NIMA expert bij SRM, over strategie en toekomstige ontwikkelingen voor marketingstrategen.

https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/10/marketing-break-23-teaser-280x280.webp?ext=.webp&alttext=Rob+van+Berkel
Aflevering 23: De geheimen van digitale marketing

Een website zit net zo logisch in elkaar als een huis. De douche staat niet in de woon-, maar in de badkamer. Volgens diezelfde ijzeren logica richt Digital marketing strateeg Rob van Berkel websites en campagnes in. Karel Zwaan sprak met hem voor Marketing Break, de podcast van SRM en NIMA.

https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/10/marketing-break-23-teaser-280x280.webp?ext=.webp&alttext=Rob+van+Berkel
Aflevering 23: De geheimen van digitale marketing

Een website zit net zo logisch in elkaar als een huis. De douche staat niet in de woon-, maar in de badkamer. Volgens diezelfde ijzeren logica richt Digital marketing strateeg Rob van Berkel websites en campagnes in. Karel Zwaan sprak met hem voor Marketing Break, de podcast van SRM en NIMA.

Aflevering 22: Artificial Intelligence: De Evolutie van Marketing

Benieuwd naar de volgende evolutie van marketing? Duik met ons in de wereld van kunstmatige intelligentie (AI) en ontdek hoe het de toekomst van jouw marketingstrategie kan vormgeven. 
 
In deze aflevering van Marketing Break gaat Karel Zwaan in gesprek met Niels Huismans, Managing Director bij Adapt, en een trainer bij SRM. We onderzoeken de kansen, uitdagingen en fascinerende mogelijkheden die AI biedt aan marketeers. Van het herdefiniëren van de marketingmix tot het ontdekken van nieuwe bedrijfsmodellen, leer hoe AI de spelregels verandert.

Aflevering 22: Artificial Intelligence: De Evolutie van Marketing

Benieuwd naar de volgende evolutie van marketing? Duik met ons in de wereld van kunstmatige intelligentie (AI) en ontdek hoe het de toekomst van jouw marketingstrategie kan vormgeven. 
 
In deze aflevering van Marketing Break gaat Karel Zwaan in gesprek met Niels Huismans, Managing Director bij Adapt, en een trainer bij SRM. We onderzoeken de kansen, uitdagingen en fascinerende mogelijkheden die AI biedt aan marketeers. Van het herdefiniëren van de marketingmix tot het ontdekken van nieuwe bedrijfsmodellen, leer hoe AI de spelregels verandert.

https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/07/marketing-break-21-teaser-280x280.webp?ext=.webp&alttext=Foto+van+David
Aflevering 21: Growth Hacking: De sleutel tot exponentiële groei

Snel groeien met je bedrijf, wie wil dat nou niet? Dit is waar growth hacking om de hoek komt kijken. Growth hacking is een term die steeds vaker wordt gebruikt in de wereld van startups en ondernemerschap, maar wat betekent het eigenlijk?

Growth hacking kan als een vreemde term overkomen, daarom spreekt David den Besten liever over 'growth marketing'. David is online marketing strateeg en SRM docent. In deze aflevering bespreekt Karel Zwaan met hem de belangrijkste principes en strategieën achter growth hacking/marketing.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/07/marketing-break-21-teaser-280x280.webp?ext=.webp&alttext=Foto+van+David
Aflevering 21: Growth Hacking: De sleutel tot exponentiële groei

Snel groeien met je bedrijf, wie wil dat nou niet? Dit is waar growth hacking om de hoek komt kijken. Growth hacking is een term die steeds vaker wordt gebruikt in de wereld van startups en ondernemerschap, maar wat betekent het eigenlijk?

Growth hacking kan als een vreemde term overkomen, daarom spreekt David den Besten liever over 'growth marketing'. David is online marketing strateeg en SRM docent. In deze aflevering bespreekt Karel Zwaan met hem de belangrijkste principes en strategieën achter growth hacking/marketing.

 
Aflevering 20: Het samenkomen van Recruitment en Marketing

Ontdek een opkomend vakgebied in de schaduw van AI en big data: Recruitment Marketing. Belangrijk, maar vaak over het hoofd gezien. In deze krappe arbeidsmarkt krijgen recruiters en marketeers ruimte om het bedrijfsimago op de arbeidsmarkt te verbeteren. Maar wat zijn de verschillen tussen deze twee vakgebieden? Recruitment Marketing is een jonge discipline, waarbij recruiters van Mars lijken te komen en marketeers van Venus.

Wereldwijd zien we ontwikkelingen op technisch gebied, met focus op analytics, big data en de ideale Employer Value Proposition. Bij Salta gaat deze evolutie niet onopgemerkt voorbij. Pleun Vroom, hoofd recruitment bij Salta Group, en haar team zetten zich in om talent te vinden voor alle labels binnen Salta Group. In deze aflevering bespreekt Karel Zwaan met haar de basisprincipes van recruitment marketing.

 
Aflevering 20: Het samenkomen van Recruitment en Marketing

Ontdek een opkomend vakgebied in de schaduw van AI en big data: Recruitment Marketing. Belangrijk, maar vaak over het hoofd gezien. In deze krappe arbeidsmarkt krijgen recruiters en marketeers ruimte om het bedrijfsimago op de arbeidsmarkt te verbeteren. Maar wat zijn de verschillen tussen deze twee vakgebieden? Recruitment Marketing is een jonge discipline, waarbij recruiters van Mars lijken te komen en marketeers van Venus.

Wereldwijd zien we ontwikkelingen op technisch gebied, met focus op analytics, big data en de ideale Employer Value Proposition. Bij Salta gaat deze evolutie niet onopgemerkt voorbij. Pleun Vroom, hoofd recruitment bij Salta Group, en haar team zetten zich in om talent te vinden voor alle labels binnen Salta Group. In deze aflevering bespreekt Karel Zwaan met haar de basisprincipes van recruitment marketing.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/05/marketing-break-19-280x280.webp?alttext=Foto+van+Nicole+Oosterveer
Aflevering 19: Een kijkje in de trukendoos van Recruitment Marketing

Goede mensen zijn schaars. Voor veel organisaties is de 'war on talent' de belangrijkste slag die ze moeten winnen. Maar hoe kunnen bedrijven zich het beste marketen om nieuwe werknemers te krijgen in de huidige arbeidsmarkt? In deze aflevering van Marketing Break gaat Karel Zwaan in gesprek met Nicole Oosterveer, baas bij Mevrouw de Recruiter. Samen bespreken ze de ins en outs van recruitment marketing en geeft Nicole tips over hoe bedrijven zich het beste kunnen positioneren om de juiste kandidaten aan te trekken. Luister in deze aflevering hoe jij jouw bedrijf kan onderscheiden in de 'war on talent'.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/05/marketing-break-19-280x280.webp?alttext=Foto+van+Nicole+Oosterveer
Aflevering 19: Een kijkje in de trukendoos van Recruitment Marketing

Goede mensen zijn schaars. Voor veel organisaties is de 'war on talent' de belangrijkste slag die ze moeten winnen. Maar hoe kunnen bedrijven zich het beste marketen om nieuwe werknemers te krijgen in de huidige arbeidsmarkt? In deze aflevering van Marketing Break gaat Karel Zwaan in gesprek met Nicole Oosterveer, baas bij Mevrouw de Recruiter. Samen bespreken ze de ins en outs van recruitment marketing en geeft Nicole tips over hoe bedrijven zich het beste kunnen positioneren om de juiste kandidaten aan te trekken. Luister in deze aflevering hoe jij jouw bedrijf kan onderscheiden in de 'war on talent'.

 
Aflevering 18: Cultuurclash in Marketing: Omgaan met Verschillende Culturen

Is het raar of is het anders? Dat is een vraag die je moet stellen wanneer je geconfronteerd wordt met een andere cultuur. Wat voor jou vreemd is, kan voor een ander heel normaal zijn. Als marketeer, moet je hier rekening mee houden als je verschillende doelgroepen wilt bereiken. In deze aflevering van Marketing Break, spreekt Karel Zwaan met Sirous Kavehercy, SRM-docent en een expert op het gebied van digitale transformatie, globalisering en (interculturele) communicatie. Vanuit zijn expertise, vertelt Sirous over het belang van bewustwording van onze eigen culturele achtergrond, denkwijze, en de invloed van cultuur in het marketingvak.

 
Aflevering 18: Cultuurclash in Marketing: Omgaan met Verschillende Culturen

Is het raar of is het anders? Dat is een vraag die je moet stellen wanneer je geconfronteerd wordt met een andere cultuur. Wat voor jou vreemd is, kan voor een ander heel normaal zijn. Als marketeer, moet je hier rekening mee houden als je verschillende doelgroepen wilt bereiken. In deze aflevering van Marketing Break, spreekt Karel Zwaan met Sirous Kavehercy, SRM-docent en een expert op het gebied van digitale transformatie, globalisering en (interculturele) communicatie. Vanuit zijn expertise, vertelt Sirous over het belang van bewustwording van onze eigen culturele achtergrond, denkwijze, en de invloed van cultuur in het marketingvak.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/04/foto-jovanka-280x280.webp?alttext=Foto+van+Jovanka+Vis
Aflevering 17: Goed geïnformeerd kiezen met het Voedingscentrum

De schijf van 5, wie kent hem niet? Het voedingscentrum helpt mensen om gezond en duurzaam te eten. Ze hebben precies uitgezocht welke producten goed zijn voor de gezondheid en het milieu. Hoe probeert het voedingscentrum mensen te overtuigen van het maken van de juiste keuzes in een wereld waar snackbars en supermarkten op iedere straathoek te vinden zijn? Karel Zwaan spreekt erover met Jovanka Vis, afdelingshoofd programma Goed geïnformeerd kiezen, kennis & communicatie bij het voedingscentrum.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/04/foto-jovanka-280x280.webp?alttext=Foto+van+Jovanka+Vis
Aflevering 17: Goed geïnformeerd kiezen met het Voedingscentrum

De schijf van 5, wie kent hem niet? Het voedingscentrum helpt mensen om gezond en duurzaam te eten. Ze hebben precies uitgezocht welke producten goed zijn voor de gezondheid en het milieu. Hoe probeert het voedingscentrum mensen te overtuigen van het maken van de juiste keuzes in een wereld waar snackbars en supermarkten op iedere straathoek te vinden zijn? Karel Zwaan spreekt erover met Jovanka Vis, afdelingshoofd programma Goed geïnformeerd kiezen, kennis & communicatie bij het voedingscentrum.

 
Aflevering 16: De Kracht van Storytelling

Storytelling is een krachtige tool voor organisaties om op een innemende manier te communiceren met hun doelgroep. Maar hoe vertel je het verhaal van een organisatie? Hoe zorg je ervoor dat jouw visies en ideeën tot leven worden gewekt in een pakkend en inspirerend verhaal? Karel Zwaan spreekt erover met Theo Hendriks, een ervaren storyteller en auteur. Hij deelt zijn kennis over hoe storytelling bedrijfstrots kan vergroten, veranderingen kan versnellen en vernieuwing kan stimuleren.

 
Aflevering 16: De Kracht van Storytelling

Storytelling is een krachtige tool voor organisaties om op een innemende manier te communiceren met hun doelgroep. Maar hoe vertel je het verhaal van een organisatie? Hoe zorg je ervoor dat jouw visies en ideeën tot leven worden gewekt in een pakkend en inspirerend verhaal? Karel Zwaan spreekt erover met Theo Hendriks, een ervaren storyteller en auteur. Hij deelt zijn kennis over hoe storytelling bedrijfstrots kan vergroten, veranderingen kan versnellen en vernieuwing kan stimuleren.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/01/marketing-break-15-teaser-280x280.webp
Aflevering 15: Gedragsverandering bereiken in de praktijk

Duurzame aankopen doen, de fiets pakken en gezond eten. Het zijn allemaal gedragskeuzes die marketeers proberen te beïnvloeden. Het bereiken van gedragsverandering in de praktijk is geen simpele taak. Karel Zwaan spreekt erover met Michiel Daalmans, Head of Strategy bij New Story. Hij zweert bij het beïnvloedingsmodel dat zijn bureau gebruikt, het BSR model. Wie de stappen volgt, zet nieuw gedrag in beweging: van netjes parkeren in de binnenstad tot het maken va de duurzame keuze.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2023/01/marketing-break-15-teaser-280x280.webp
Aflevering 15: Gedragsverandering bereiken in de praktijk

Duurzame aankopen doen, de fiets pakken en gezond eten. Het zijn allemaal gedragskeuzes die marketeers proberen te beïnvloeden. Het bereiken van gedragsverandering in de praktijk is geen simpele taak. Karel Zwaan spreekt erover met Michiel Daalmans, Head of Strategy bij New Story. Hij zweert bij het beïnvloedingsmodel dat zijn bureau gebruikt, het BSR model. Wie de stappen volgt, zet nieuw gedrag in beweging: van netjes parkeren in de binnenstad tot het maken va de duurzame keuze.

 
Aflevering 14: Hoe krijg jij je vacatures gevuld?

Als er in de huidige arbeidsmarkt één P relevant is, dan is dat wel Personeel. Als werkgever weet je het maar al te goed: personeel is bijna niet meer te krijgen. Arbeidsmarktcampagnes buitelen over elkaar heen. Een organisatie zonder employee value proposition kan het schudden. Maar dan nog, hoe val je op in deze kakofonie van elkaar beconcurrerende arbeidsbeloften? Karel Zwaan praat erover met Jack de Graaf van Mensch en Rutger Groot van Brandmannen. Ontdek hoe jij je vacatures gevuld krijgt. 

 
Aflevering 14: Hoe krijg jij je vacatures gevuld?

Als er in de huidige arbeidsmarkt één P relevant is, dan is dat wel Personeel. Als werkgever weet je het maar al te goed: personeel is bijna niet meer te krijgen. Arbeidsmarktcampagnes buitelen over elkaar heen. Een organisatie zonder employee value proposition kan het schudden. Maar dan nog, hoe val je op in deze kakofonie van elkaar beconcurrerende arbeidsbeloften? Karel Zwaan praat erover met Jack de Graaf van Mensch en Rutger Groot van Brandmannen. Ontdek hoe jij je vacatures gevuld krijgt. 

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2022/09/marketing-break-13-teaser-280x280.webp?ext=.webp
Aflevering 13: Nationale Marketing Benchmark: hoe doen winnaars het?

Jezelf meten aan winnaars. In de sport doen we niet anders. In marketing is het minder gebruikelijk. Toch kan het. Met de Nationale Marketing Benchmark, een jaarlijks onderzoek van Mark Stronger en SRM naar effectiviteit van marketing in Nederland. Karel Zwaan belicht de resultaten van dit jaar met Ronald Jansen, medeoprichter van het marketingadviesbureau en Maarten Nijboer, directeur van SRM. Opvallend: winnaars onderscheiden zich door een sterke focus op bedrijfsresultaten, een consistente regie op de marketingstrategie en een sterkere betrokkenheid van het topmanagement. Meet je aan de winnaars. En ontdek wat je nodig hebt voor een ijzersterke marketingstrategie.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2022/09/marketing-break-13-teaser-280x280.webp?ext=.webp
Aflevering 13: Nationale Marketing Benchmark: hoe doen winnaars het?

Jezelf meten aan winnaars. In de sport doen we niet anders. In marketing is het minder gebruikelijk. Toch kan het. Met de Nationale Marketing Benchmark, een jaarlijks onderzoek van Mark Stronger en SRM naar effectiviteit van marketing in Nederland. Karel Zwaan belicht de resultaten van dit jaar met Ronald Jansen, medeoprichter van het marketingadviesbureau en Maarten Nijboer, directeur van SRM. Opvallend: winnaars onderscheiden zich door een sterke focus op bedrijfsresultaten, een consistente regie op de marketingstrategie en een sterkere betrokkenheid van het topmanagement. Meet je aan de winnaars. En ontdek wat je nodig hebt voor een ijzersterke marketingstrategie.

 
Aflevering 12: Brainbranding: de kracht van neuromarketing

"Even Apeldoorn bellen…” Een uitspraak, een beeld, een wereld op zich. Neuromarketing doet zijn werk. Mooi natuurlijk wanneer mensen een commercial leuk vinden, maar nog mooier is het wanneer ze hun verzekeringspolis vervolgens ook echt afsluiten bij Centraal Beheer, de verzekeraar uit Apeldoorn. Hoe krijg je dat voor elkaar? Karel Zwaan praat met Peggy Spaapen (CMO Retail) en Natasja van Buren (dataconsultant) over de kunst van de commerciële verleiding. “De juiste prikkels op het juiste moment, daar gaat het uiteindelijk allemaal om.” Een gesprek over hoe een MRI-scan je helpt om de juiste creatieve richting in te slaan.

 
Aflevering 12: Brainbranding: de kracht van neuromarketing

"Even Apeldoorn bellen…” Een uitspraak, een beeld, een wereld op zich. Neuromarketing doet zijn werk. Mooi natuurlijk wanneer mensen een commercial leuk vinden, maar nog mooier is het wanneer ze hun verzekeringspolis vervolgens ook echt afsluiten bij Centraal Beheer, de verzekeraar uit Apeldoorn. Hoe krijg je dat voor elkaar? Karel Zwaan praat met Peggy Spaapen (CMO Retail) en Natasja van Buren (dataconsultant) over de kunst van de commerciële verleiding. “De juiste prikkels op het juiste moment, daar gaat het uiteindelijk allemaal om.” Een gesprek over hoe een MRI-scan je helpt om de juiste creatieve richting in te slaan.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2022/07/marketing-break-hans-280x280.webp?ext=.webp
Aflevering 11: Brand-buzz en brand-bore

Een sterk merk hebben is van levensbelang. Maar hoe bouw je zo’n merk en hoe zorg je ervoor dat het ook sterk blijft? V&D of The Free Recordshop waren ooit grote merknamen, maar hebben intussen al hun glans verloren. En waar OMO ooit een A-merk was, staat het wasmiddel nu bijna anoniem in het schap te wachten op zijn nieuwe naam. Merkfluisteraar Hans de Koning weet alles van brand-building. Karel Zwaan praat met hem over brand-buzz en brand-bore. Hans vertelt over de kracht van challenger-merken. En legt uit waarom alle marktleiders eigenlijk lui zijn.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2022/07/marketing-break-hans-280x280.webp?ext=.webp
Aflevering 11: Brand-buzz en brand-bore

Een sterk merk hebben is van levensbelang. Maar hoe bouw je zo’n merk en hoe zorg je ervoor dat het ook sterk blijft? V&D of The Free Recordshop waren ooit grote merknamen, maar hebben intussen al hun glans verloren. En waar OMO ooit een A-merk was, staat het wasmiddel nu bijna anoniem in het schap te wachten op zijn nieuwe naam. Merkfluisteraar Hans de Koning weet alles van brand-building. Karel Zwaan praat met hem over brand-buzz en brand-bore. Hans vertelt over de kracht van challenger-merken. En legt uit waarom alle marktleiders eigenlijk lui zijn.

 
Aflevering 10: Sales en marketing, een sleets huwelijk?

De customer journey kan de prullenbak in. Om succesvolle sales te doen op basis van marketing, kun je beter spreken van een learning journey. Niemand wil namelijk een verkoper zien. Mensen die iets kopen, willen te maken hebben met een expert. Dat is de visie van Maxim Spek, oprichter van ProSpex, creatief specialist in B2B-leadgeneratie. Karel Zwaan praat met hem over de huidige trends, waarin de vertrouwensrelatie met de prospect centraal staat. “Voldoende vertrouwen krijg je pas na 7 tot 9 relevante contactmomenten. Cold calling is dood, warm calling leeft én werkt.”

 
Aflevering 10: Sales en marketing, een sleets huwelijk?

De customer journey kan de prullenbak in. Om succesvolle sales te doen op basis van marketing, kun je beter spreken van een learning journey. Niemand wil namelijk een verkoper zien. Mensen die iets kopen, willen te maken hebben met een expert. Dat is de visie van Maxim Spek, oprichter van ProSpex, creatief specialist in B2B-leadgeneratie. Karel Zwaan praat met hem over de huidige trends, waarin de vertrouwensrelatie met de prospect centraal staat. “Voldoende vertrouwen krijg je pas na 7 tot 9 relevante contactmomenten. Cold calling is dood, warm calling leeft én werkt.”

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2022/05/marketing-break-_9-teaser-280x280-min.png?ext=.png&placeHolderWidth=280&placeHolderHeight=280
Aflevering 9: Marketing van morgen begint vandaag

Alles blijft. Alles verandert. Alles blijft veranderen. Woorden van de Rotterdamse dichter Jules Deelder, die net zo goed betrekking hebben op het marketingvak. Hoe houd je alle razendsnelle ontwikkelingen bij? Wat zijn de competenties van de marketeer van de toekomst? En hoe kunnen marketingdirecteuren ervoor zorgen dat medewerkers zich blijven ontwikkelen? Karel Zwaan praat erover met Valérie van den Brule en Dorkas Koenen van de Rabobank Academy. “Creativiteit en data-capabilities worden steeds belangrijker om de doelgroep te bereiken. Met alleen iets moois maken, kom je er tegenwoordig niet meer.”

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2022/05/marketing-break-_9-teaser-280x280-min.png?ext=.png&placeHolderWidth=280&placeHolderHeight=280
Aflevering 9: Marketing van morgen begint vandaag

Alles blijft. Alles verandert. Alles blijft veranderen. Woorden van de Rotterdamse dichter Jules Deelder, die net zo goed betrekking hebben op het marketingvak. Hoe houd je alle razendsnelle ontwikkelingen bij? Wat zijn de competenties van de marketeer van de toekomst? En hoe kunnen marketingdirecteuren ervoor zorgen dat medewerkers zich blijven ontwikkelen? Karel Zwaan praat erover met Valérie van den Brule en Dorkas Koenen van de Rabobank Academy. “Creativiteit en data-capabilities worden steeds belangrijker om de doelgroep te bereiken. Met alleen iets moois maken, kom je er tegenwoordig niet meer.”

 
Aflevering 8: Relevant blijven in de elektronica Retail

Als er iets is wat het landschap van de Retail voor elektronica kenmerkt, dan is dat wel de hoge concurrentie. Het aanbod is duizelingwekkend. Hoe kom je daartussen? En hoe zorg je ervoor dat je opvalt in de winkelschappen en relevant blijft voor de consument? Karel Zwaan praat erover met Kim Koers, Marketing Director bij Trust International en daarvoor zo’n 10 jaar Head of Retail bij Samsung Electronics Benelux. Aan bod komen o.a. het belang van reviews en het effect daarvan op product development, de strategische inzet van influencers en de nieuwe markttrends voor 2022. “Authenticiteit en duurzaamheid worden steeds belangrijker.”

 
Aflevering 8: Relevant blijven in de elektronica Retail

Als er iets is wat het landschap van de Retail voor elektronica kenmerkt, dan is dat wel de hoge concurrentie. Het aanbod is duizelingwekkend. Hoe kom je daartussen? En hoe zorg je ervoor dat je opvalt in de winkelschappen en relevant blijft voor de consument? Karel Zwaan praat erover met Kim Koers, Marketing Director bij Trust International en daarvoor zo’n 10 jaar Head of Retail bij Samsung Electronics Benelux. Aan bod komen o.a. het belang van reviews en het effect daarvan op product development, de strategische inzet van influencers en de nieuwe markttrends voor 2022. “Authenticiteit en duurzaamheid worden steeds belangrijker.”

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2022/01/srm_podcast_teaser-ons-nima-280x280-mobiel-tablet.png?ext=.png
Aflevering 7: Ons NIMA

NIMA is van ons. NIMA, dat zijn wij. Hoewel… Als je erop let, zijn er ook volop markteers die het prima zonder NIMA lijken te kunnen. Zij hebben dan al een andere studie voltooid, Economie of Bedrijfskunde bijvoorbeeld, waar ze het ver mee kunnen schoppen. Toch is en blijft NIMA onze beroepsvereniging. Het gerenommeerde NIMA-diploma zet nog altijd de internationale standaard voor marketeers, maar hoe zorg je ervoor dat zo blijft in ons snel veranderende vak? Hoe houd je de programma’s up-to-date? Karel Zwaan praat erover met Kirsten Andres.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2022/01/srm_podcast_teaser-ons-nima-280x280-mobiel-tablet.png?ext=.png
Aflevering 7: Ons NIMA

NIMA is van ons. NIMA, dat zijn wij. Hoewel… Als je erop let, zijn er ook volop markteers die het prima zonder NIMA lijken te kunnen. Zij hebben dan al een andere studie voltooid, Economie of Bedrijfskunde bijvoorbeeld, waar ze het ver mee kunnen schoppen. Toch is en blijft NIMA onze beroepsvereniging. Het gerenommeerde NIMA-diploma zet nog altijd de internationale standaard voor marketeers, maar hoe zorg je ervoor dat zo blijft in ons snel veranderende vak? Hoe houd je de programma’s up-to-date? Karel Zwaan praat erover met Kirsten Andres.

 
Aflevering 6: Marketing in de boardroom

De CMO hoort thuis in de boardroom. Toch? Want marketeers vertegenwoordigen de klant! Maar hoe zorg je als marketeer voor relevantie in de boardroom en wat moet je doen als marketeer om toegang te krijgen tot dat niveau? Wat is de “magic sauce” voor een CMO? Voor de podcast “Marketing in de boardroom” ging Karel Zwaan in gesprek met Vincent Hooplot. Hij vervulde in zijn carrière al vele prestigieuze banen als CMO. Vincent is tegenwoordig COO bij Fundamental Media in London en staat als consultant nog steeds bestuurders bij tijdens strategische trajecten. Beluister de podcast om meer te weten te komen over marketing op boardroom niveau maar leer ook meer over de essentie van het vak.

 
Aflevering 6: Marketing in de boardroom

De CMO hoort thuis in de boardroom. Toch? Want marketeers vertegenwoordigen de klant! Maar hoe zorg je als marketeer voor relevantie in de boardroom en wat moet je doen als marketeer om toegang te krijgen tot dat niveau? Wat is de “magic sauce” voor een CMO? Voor de podcast “Marketing in de boardroom” ging Karel Zwaan in gesprek met Vincent Hooplot. Hij vervulde in zijn carrière al vele prestigieuze banen als CMO. Vincent is tegenwoordig COO bij Fundamental Media in London en staat als consultant nog steeds bestuurders bij tijdens strategische trajecten. Beluister de podcast om meer te weten te komen over marketing op boardroom niveau maar leer ook meer over de essentie van het vak.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2021/11/srm_podcast_teaser-markstronger_280x280-2-min.png?ext=.png
Aflevering 5: NIMA Marketing Day: Mark Stronger

In deze podcast, die opgenomen is tijdens de NIMA Marketing Day gaat Karel in gesprek met Ronald Jansen, oprichter van Mark Stronger. Ze gaan in op de vraag waarom merken niet groeien en hoe een marketeer de regie kan pakken en moet denken als een ondernemer om groei te realiseren.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2021/11/srm_podcast_teaser-markstronger_280x280-2-min.png?ext=.png
Aflevering 5: NIMA Marketing Day: Mark Stronger

In deze podcast, die opgenomen is tijdens de NIMA Marketing Day gaat Karel in gesprek met Ronald Jansen, oprichter van Mark Stronger. Ze gaan in op de vraag waarom merken niet groeien en hoe een marketeer de regie kan pakken en moet denken als een ondernemer om groei te realiseren.

 
Aflevering 4: NIMA Marketing Day: Koning Toto

Tijdens de NIMA Marketing Day ging Karel in gesprek met René Plas, Lead Brand en Campaign Manager bij de Nederlandse Loterij. Uiteraard praatten ze over voetbal, maar vooral over de iconische campagnes van Toto, het kennen van je doelgroepen en de successen van Toto.

 
Aflevering 4: NIMA Marketing Day: Koning Toto

Tijdens de NIMA Marketing Day ging Karel in gesprek met René Plas, Lead Brand en Campaign Manager bij de Nederlandse Loterij. Uiteraard praatten ze over voetbal, maar vooral over de iconische campagnes van Toto, het kennen van je doelgroepen en de successen van Toto.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/srm_podcast_teaser_karmakebab_v2-280x280-min.png?ext=.png
Aflevering 3: NIMA Marketing Day: Karma Kebab

Marcel van der Heijden, oprichter van Karma Kebab, was te gast bij Karel op de NIMA Marketing Day. In deze podcast komt de complete marketing mix langs. Marcel vertelde over de start en groei van het merk en over de uitdaging en de kansen van de pandemie. En ook over het doorontwikkelen van een product, het bepalen van distributie en de prijs.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/srm_podcast_teaser_karmakebab_v2-280x280-min.png?ext=.png
Aflevering 3: NIMA Marketing Day: Karma Kebab

Marcel van der Heijden, oprichter van Karma Kebab, was te gast bij Karel op de NIMA Marketing Day. In deze podcast komt de complete marketing mix langs. Marcel vertelde over de start en groei van het merk en over de uitdaging en de kansen van de pandemie. En ook over het doorontwikkelen van een product, het bepalen van distributie en de prijs.

 
Aflevering 2: Datagedreven marketing

Welke voordelen heeft data organisaties geboden? En hoe kunnen kleine organisatie data voor zich laten werken – en wat betekent data voor de creativiteit? In de aflevering Datagedreven marketing spreekt Karel hierover met VP Marketing bij Manpower én RVA-lid Miriam van der Heijden en Corne Hogendoorn, Directeur Marketing bij Corendon.


Aflevering 2: Datagedreven marketing

Welke voordelen heeft data organisaties geboden? En hoe kunnen kleine organisatie data voor zich laten werken – en wat betekent data voor de creativiteit? In de aflevering Datagedreven marketing spreekt Karel hierover met VP Marketing bij Manpower én RVA-lid Miriam van der Heijden en Corne Hogendoorn, Directeur Marketing bij Corendon.


https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/srm-podcast-teaser-3-creativiteit-is-koning-3-280x280-min.png?ext=.png
Aflevering 1: Creativiteit is koning

Wat is essentieel aan een goede briefing? En gaat data het vak van de creatief overnemen? In de eerste aflevering, Creativiteit is koning, gaat Karel hierover in gesprek met brand consultant Marc Oosterhout en Friso Ludenhoff, Executive Creative Director bij Publicis Groupe NL. Zij bespreken waarom, ondanks alle nieuwe technologische innovaties, creativiteit nog altijd factor nummer 1 is om succesvolle marketingcampagnes op te zetten.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/srm-podcast-teaser-3-creativiteit-is-koning-3-280x280-min.png?ext=.png
Aflevering 1: Creativiteit is koning

Wat is essentieel aan een goede briefing? En gaat data het vak van de creatief overnemen? In de eerste aflevering, Creativiteit is koning, gaat Karel hierover in gesprek met brand consultant Marc Oosterhout en Friso Ludenhoff, Executive Creative Director bij Publicis Groupe NL. Zij bespreken waarom, ondanks alle nieuwe technologische innovaties, creativiteit nog altijd factor nummer 1 is om succesvolle marketingcampagnes op te zetten.