Marketing Break: de marketingpodcast van NIMA en SRM

Samen met NIMA presenteert SRM de Marketing Break – de leukste marketingpodcast van Nederland. Iedere maand gaat onze marketingdocent Karel Zwaan met experts en vakgenoten uit marketing- en reclameland in gesprek om elkaar te inspireren en om te blijven leren over het mooiste vak dat er bestaat. Op deze pagina vind je alle afleveringen, en vergeet je vooral niet te abonneren op onze podcast op Spotify of Apple Podcast. Dan weet je zeker dat er geen mist.

Wie is Karel Zwaan?

Podcast-host Karel Zwaan ken je misschien al als onze energieke, enthousiaste docent. Daarnaast was hij Executive Director Marketing bij Van Landschot Kempen en momenteel directeur en eigenaar van Merkster. In deze podcastreeks gaat hij in gesprek met vakgenoten die net zo’n passie hebben voor het vak als hijzelf.

https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2022/05/marketing-break-_9-teaser-280x280-min.png?ext=.png&placeHolderWidth=280&placeHolderHeight=280

Aflevering 9: Marketing van morgen begint vandaag

Alles blijft. Alles verandert. Alles blijft veranderen. Woorden van de Rotterdamse dichter Jules Deelder, die net zo goed betrekking hebben op het marketingvak. Hoe houd je alle razendsnelle ontwikkelingen bij? Wat zijn de competenties van de marketeer van de toekomst? En hoe kunnen marketingdirecteuren ervoor zorgen dat medewerkers zich blijven ontwikkelen? Karel Zwaan praat erover met Valérie van den Brule en Dorkas Koenen van de Rabobank Academy. “Creativiteit en data-capabilities worden steeds belangrijker om de doelgroep te bereiken. Met alleen iets moois maken, kom je er tegenwoordig niet meer.”

 

Aflevering 8: Relevant blijven in de elektronica Retail

Als er iets is wat het landschap van de Retail voor elektronica kenmerkt, dan is dat wel de hoge concurrentie. Het aanbod is duizelingwekkend. Hoe kom je daartussen? En hoe zorg je ervoor dat je opvalt in de winkelschappen en relevant blijft voor de consument? Karel Zwaan praat erover met Kim Koers, Marketing Director bij Trust International en daarvoor zo’n 10 jaar Head of Retail bij Samsung Electronics Benelux. Aan bod komen o.a. het belang van reviews en het effect daarvan op product development, de strategische inzet van influencers en de nieuwe markttrends voor 2022. “Authenticiteit en duurzaamheid worden steeds belangrijker.”

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2022/01/srm_podcast_teaser-ons-nima-280x280-mobiel-tablet.png?ext=.png

Aflevering 7: Ons NIMA

NIMA is van ons. NIMA, dat zijn wij. Hoewel… Als je erop let, zijn er ook volop markteers die het prima zonder NIMA lijken te kunnen. Zij hebben dan al een andere studie voltooid, Economie of Bedrijfskunde bijvoorbeeld, waar ze het ver mee kunnen schoppen. Toch is en blijft NIMA onze beroepsvereniging. Het gerenommeerde NIMA-diploma zet nog altijd de internationale standaard voor marketeers, maar hoe zorg je ervoor dat zo blijft in ons snel veranderende vak? Hoe houd je de programma’s up-to-date? Karel Zwaan praat erover met Kirsten Andres.

 

Aflevering 6: Marketing in de boardroom

De CMO hoort thuis in de boardroom. Toch? Want marketeers vertegenwoordigen de klant! Maar hoe zorg je als marketeer voor relevantie in de boardroom en wat moet je doen als marketeer om toegang te krijgen tot dat niveau? Wat is de “magic sauce” voor een CMO? Voor de podcast “Marketing in de boardroom” ging Karel Zwaan in gesprek met Vincent Hooplot. Hij vervulde in zijn carrière al vele prestigieuze banen als CMO. Vincent is tegenwoordig COO bij Fundamental Media in London en staat als consultant nog steeds bestuurders bij tijdens strategische trajecten. Beluister de podcast om meer te weten te komen over marketing op boardroom niveau maar leer ook meer over de essentie van het vak.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2021/11/srm_podcast_teaser-markstronger_280x280-2-min.png?ext=.png

Aflevering 5: NIMA Marketing Day: Mark Stronger

In deze podcast, die opgenomen is tijdens de NIMA Marketing Day gaat Karel in gesprek met Ronald Jansen, oprichter van Mark Stronger. Ze gaan in op de vraag waarom merken niet groeien en hoe een marketeer de regie kan pakken en moet denken als een ondernemer om groei te realiseren.

 

Aflevering 4: NIMA Marketing Day: Koning Toto

Tijdens de NIMA Marketing Day ging Karel in gesprek met René Plas, Lead Brand en Campaign Manager bij de Nederlandse Loterij. Uiteraard praatten ze over voetbal, maar vooral over de iconische campagnes van Toto, het kennen van je doelgroepen en de successen van Toto.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/srm_podcast_teaser_karmakebab_v2-280x280-min.png?ext=.png

Aflevering 3: NIMA Marketing Day: Karma Kebab

Marcel van der Heijden, oprichter van Karma Kebab, was te gast bij Karel op de NIMA Marketing Day. In deze podcast komt de complete marketing mix langs. Marcel vertelde over de start en groei van het merk en over de uitdaging en de kansen van de pandemie. En ook over het doorontwikkelen van een product, het bepalen van distributie en de prijs.

 

Aflevering 2: Datagedreven marketing

Welke voordelen heeft data organisaties geboden? En hoe kunnen kleine organisatie data voor zich laten werken – en wat betekent data voor de creativiteit? In de aflevering Datagedreven marketing spreekt Karel hierover met VP Marketing bij Manpower én RVA-lid Miriam van der Heijden en Corne Hogendoorn, Directeur Marketing bij Corendon.


https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/srm-podcast-teaser-3-creativiteit-is-koning-3-280x280-min.png?ext=.png

Aflevering 1: Creativiteit is koning

Wat is essentieel aan een goede briefing? En gaat data het vak van de creatief overnemen? In de eerste aflevering, Creativiteit is koning, gaat Karel hierover in gesprek met brand consultant Marc Oosterhout en Friso Ludenhoff, Executive Creative Director bij Publicis Groupe NL. Zij bespreken waarom, ondanks alle nieuwe technologische innovaties, creativiteit nog altijd factor nummer 1 is om succesvolle marketingcampagnes op te zetten.