Marketing Break: de marketingpodcast van NIMA en SRM

Wie is Karel Zwaan?

Podcast-host Karel Zwaan ken je misschien al als onze energieke, enthousiaste docent. Daarnaast was hij Executive Director Marketing bij Van Landschot Kempen en momenteel directeur en eigenaar van Merkster. In deze podcastreeks gaat hij in gesprek met vakgenoten die net zo’n passie hebben voor het vak als hijzelf.

https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2022/09/marketing-break-13-teaser-280x280.webp?ext=.webp

Aflevering 13: Nationale Marketing Benchmark: hoe doen winnaars het?

Jezelf meten aan winnaars. In de sport doen we niet anders. In marketing is het minder gebruikelijk. Toch kan het. Met de Nationale Marketing Benchmark, een jaarlijks onderzoek van Mark Stronger en SRM naar effectiviteit van marketing in Nederland. Karel Zwaan belicht de resultaten van dit jaar met Ronald Jansen, medeoprichter van het marketingadviesbureau en Maarten Nijboer, directeur van SRM. Opvallend: winnaars onderscheiden zich door een sterke focus op bedrijfsresultaten, een consistente regie op de marketingstrategie en een sterkere betrokkenheid van het topmanagement. Meet je aan de winnaars. En ontdek wat je nodig hebt voor een ijzersterke marketingstrategie.

 

Aflevering 12: Brainbranding: de kracht van neuromarketing

"Even Apeldoorn bellen…” Een uitspraak, een beeld, een wereld op zich. Neuromarketing doet zijn werk. Mooi natuurlijk wanneer mensen een commercial leuk vinden, maar nog mooier is het wanneer ze hun verzekeringspolis vervolgens ook echt afsluiten bij Centraal Beheer, de verzekeraar uit Apeldoorn. Hoe krijg je dat voor elkaar? Karel Zwaan praat met Peggy Spaapen (CMO Retail) en Natasja van Buren (dataconsultant) over de kunst van de commerciële verleiding. “De juiste prikkels op het juiste moment, daar gaat het uiteindelijk allemaal om.” Een gesprek over hoe een MRI-scan je helpt om de juiste creatieve richting in te slaan.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2022/07/marketing-break-hans-280x280.webp?ext=.webp

Aflevering 11: Brand-buzz en brand-bore

Een sterk merk hebben is van levensbelang. Maar hoe bouw je zo’n merk en hoe zorg je ervoor dat het ook sterk blijft? V&D of The Free Recordshop waren ooit grote merknamen, maar hebben intussen al hun glans verloren. En waar OMO ooit een A-merk was, staat het wasmiddel nu bijna anoniem in het schap te wachten op zijn nieuwe naam. Merkfluisteraar Hans de Koning weet alles van brand-building. Karel Zwaan praat met hem over brand-buzz en brand-bore. Hans vertelt over de kracht van challenger-merken. En legt uit waarom alle marktleiders eigenlijk lui zijn.

 

Aflevering 10: Sales en marketing, een sleets huwelijk?

De customer journey kan de prullenbak in. Om succesvolle sales te doen op basis van marketing, kun je beter spreken van een learning journey. Niemand wil namelijk een verkoper zien. Mensen die iets kopen, willen te maken hebben met een expert. Dat is de visie van Maxim Spek, oprichter van ProSpex, creatief specialist in B2B-leadgeneratie. Karel Zwaan praat met hem over de huidige trends, waarin de vertrouwensrelatie met de prospect centraal staat. “Voldoende vertrouwen krijg je pas na 7 tot 9 relevante contactmomenten. Cold calling is dood, warm calling leeft én werkt.”

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2022/05/marketing-break-_9-teaser-280x280-min.png?ext=.png&placeHolderWidth=280&placeHolderHeight=280

Aflevering 9: Marketing van morgen begint vandaag

Alles blijft. Alles verandert. Alles blijft veranderen. Woorden van de Rotterdamse dichter Jules Deelder, die net zo goed betrekking hebben op het marketingvak. Hoe houd je alle razendsnelle ontwikkelingen bij? Wat zijn de competenties van de marketeer van de toekomst? En hoe kunnen marketingdirecteuren ervoor zorgen dat medewerkers zich blijven ontwikkelen? Karel Zwaan praat erover met Valérie van den Brule en Dorkas Koenen van de Rabobank Academy. “Creativiteit en data-capabilities worden steeds belangrijker om de doelgroep te bereiken. Met alleen iets moois maken, kom je er tegenwoordig niet meer.”

 

Aflevering 8: Relevant blijven in de elektronica Retail

Als er iets is wat het landschap van de Retail voor elektronica kenmerkt, dan is dat wel de hoge concurrentie. Het aanbod is duizelingwekkend. Hoe kom je daartussen? En hoe zorg je ervoor dat je opvalt in de winkelschappen en relevant blijft voor de consument? Karel Zwaan praat erover met Kim Koers, Marketing Director bij Trust International en daarvoor zo’n 10 jaar Head of Retail bij Samsung Electronics Benelux. Aan bod komen o.a. het belang van reviews en het effect daarvan op product development, de strategische inzet van influencers en de nieuwe markttrends voor 2022. “Authenticiteit en duurzaamheid worden steeds belangrijker.”

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2022/01/srm_podcast_teaser-ons-nima-280x280-mobiel-tablet.png?ext=.png

Aflevering 7: Ons NIMA

NIMA is van ons. NIMA, dat zijn wij. Hoewel… Als je erop let, zijn er ook volop markteers die het prima zonder NIMA lijken te kunnen. Zij hebben dan al een andere studie voltooid, Economie of Bedrijfskunde bijvoorbeeld, waar ze het ver mee kunnen schoppen. Toch is en blijft NIMA onze beroepsvereniging. Het gerenommeerde NIMA-diploma zet nog altijd de internationale standaard voor marketeers, maar hoe zorg je ervoor dat zo blijft in ons snel veranderende vak? Hoe houd je de programma’s up-to-date? Karel Zwaan praat erover met Kirsten Andres.

 

Aflevering 6: Marketing in de boardroom

De CMO hoort thuis in de boardroom. Toch? Want marketeers vertegenwoordigen de klant! Maar hoe zorg je als marketeer voor relevantie in de boardroom en wat moet je doen als marketeer om toegang te krijgen tot dat niveau? Wat is de “magic sauce” voor een CMO? Voor de podcast “Marketing in de boardroom” ging Karel Zwaan in gesprek met Vincent Hooplot. Hij vervulde in zijn carrière al vele prestigieuze banen als CMO. Vincent is tegenwoordig COO bij Fundamental Media in London en staat als consultant nog steeds bestuurders bij tijdens strategische trajecten. Beluister de podcast om meer te weten te komen over marketing op boardroom niveau maar leer ook meer over de essentie van het vak.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/2021/11/srm_podcast_teaser-markstronger_280x280-2-min.png?ext=.png

Aflevering 5: NIMA Marketing Day: Mark Stronger

In deze podcast, die opgenomen is tijdens de NIMA Marketing Day gaat Karel in gesprek met Ronald Jansen, oprichter van Mark Stronger. Ze gaan in op de vraag waarom merken niet groeien en hoe een marketeer de regie kan pakken en moet denken als een ondernemer om groei te realiseren.

 

Aflevering 4: NIMA Marketing Day: Koning Toto

Tijdens de NIMA Marketing Day ging Karel in gesprek met René Plas, Lead Brand en Campaign Manager bij de Nederlandse Loterij. Uiteraard praatten ze over voetbal, maar vooral over de iconische campagnes van Toto, het kennen van je doelgroepen en de successen van Toto.

 
https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/srm_podcast_teaser_karmakebab_v2-280x280-min.png?ext=.png

Aflevering 3: NIMA Marketing Day: Karma Kebab

Marcel van der Heijden, oprichter van Karma Kebab, was te gast bij Karel op de NIMA Marketing Day. In deze podcast komt de complete marketing mix langs. Marcel vertelde over de start en groei van het merk en over de uitdaging en de kansen van de pandemie. En ook over het doorontwikkelen van een product, het bepalen van distributie en de prijs.

 

Aflevering 2: Datagedreven marketing

Welke voordelen heeft data organisaties geboden? En hoe kunnen kleine organisatie data voor zich laten werken – en wat betekent data voor de creativiteit? In de aflevering Datagedreven marketing spreekt Karel hierover met VP Marketing bij Manpower én RVA-lid Miriam van der Heijden en Corne Hogendoorn, Directeur Marketing bij Corendon.


https://image.opleidingsgroep.nl:443/static/media/srm/srm/teasers/srm-podcast-teaser-3-creativiteit-is-koning-3-280x280-min.png?ext=.png

Aflevering 1: Creativiteit is koning

Wat is essentieel aan een goede briefing? En gaat data het vak van de creatief overnemen? In de eerste aflevering, Creativiteit is koning, gaat Karel hierover in gesprek met brand consultant Marc Oosterhout en Friso Ludenhoff, Executive Creative Director bij Publicis Groupe NL. Zij bespreken waarom, ondanks alle nieuwe technologische innovaties, creativiteit nog altijd factor nummer 1 is om succesvolle marketingcampagnes op te zetten.