Selecteer een thema

Selecteer een thema

SEO vs. SEA: dit is het verschil!

Als marketeer of ondernemer heb je vast weleens gehoord van SEO en SEA. Maar wat betekenen deze termen precies en wat is het verschil? Beide strategieën verbeteren de online zichtbaarheid van je website, maar welke past het beste bij jouw doelen? Kom meer te weten over SEO en SEA en bepaal welke aanpak het meest geschikt is voor jouw bedrijf.
 

Wat is SEO? 

SEO (Search Engine Optimization) is een methode om je website te optimaliseren zodat deze hoger in de zoekmachines terecht komt. Hoe? Door goede en relevante content te creëren, bijvoorbeeld blogs en video's. Ook is het technische aspect van jouw website belangrijk. Wat is de laadsnelheid en is de website wel mobielvriendelijk? Om dit te bewerkstelligen wordt vaak een SEO-specialist ingezet. Het doel is om meer bezoekers naar je website te trekken zonder dat je betaalde advertenties inzet. Ontdek meer over de werking van SEO

Wat is SEA? 

SEA (Search Engine Advertising) betreft betaalde advertenties die bovenaan de zoekmachines worden geplaatst. Deze advertenties verschijnen wanneer mensen naar bepaalde woorden of zinnen zoeken. Er is sprake van Pay-Per-Click (PPC), oftewel: je betaalt pas wanneer iemand op je advertentie klikt. Door SEA in te zetten, krijg je snel meer verkeer naar je website, omdat je betaalt voor de advertentieruimte.     

De belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA 

Tijdsinvestering 

SEO vereist geduld en doorlopende inspanningen doordat je consistent relevante content moet blijven creëren. SEA biedt snelle zichtbaarheid: je bedenkt een advertentie, zet deze online en hebt direct resultaat. 

Kostenplaatje 

Hoewel er vaak wordt gezegd dat SEO kostenefficiënter is, is dat niet per definitie zo. Wanneer je een goede SEO-strategie wilt opstellen, is content en websitebeheer belangrijk. Kun je dit niet zelf? Dan geef je deze taken uit handen, wat kosten met zich meebrengt. SEO is meestal kosteneffectiever op lange termijn, terwijl SEA directe kosten met zich meebrengt. 

Plaatsing in zoekresultaten 

Wil je direct betere zichtbaarheid voor jouw website? Dan kies je voor SEA. Je advertenties verschijnen, als zodanig gemarkeerd, bovenaan of onderaan de zoekresultaten. Deze advertenties zijn tijdelijk en de boost is dus maar van korte duur. SEO daarentegen betekent dat je website verschijnt in de organische zoekresultaten, die meestal onder de betaalde advertenties staan. Dit biedt duurzame organische groei. Het kost tijd, maar levert – wanneer je dit goed uitvoert – op de langere termijn meer op.  

SEO of SEA: wat is de beste keuze? 

Zonder veel geld te spenderen op de lange termijn een goede positie in de zoekresultaten veroveren? Kies dan voor SEO. Je zet SEO succesvol in wanneer je een beperkt budget hebt en over de tijd beschikt om een langdurige strategie uit te rollen. Wil je liever zo snel mogelijk het gewenste resultaat behalen? Dan is SEA de beste keuze. Heb je bijvoorbeeld een kortdurende campagne, waarmee je het maximale resultaat wilt behalen? Dat kan snel en efficiënt met SEA. 

Conclusie: vind de balans tussen SEO en SEA 

Er is geen goed of slecht binnen SEO en SEA. De keuze wordt voornamelijk bepaald door de marketingstrategie van jouw organisatie. Wil je in korte tijd meer bezoekers naar je website, dan is SEA een logische keuze. Juist op de langere termijn een duurzaam publiek opbouwen? Dan past SEO het beste. In de ideale situatie combineer je SEO én SEA. Maar dit is wel afhankelijk van het budget, de tijd en de kwaliteit die je kunt bieden. Bekijk alle digital marketing-opleidingen en vergroot je online zichtbaarheid.