De T-shaped marketeer, het beste van twee werelden

Selecteer een thema

Selecteer een thema

De T-shaped marketeer, het beste van twee werelden

Actuele ontwikkelingen in de markt en binnen de marketing- en communicatieafdelingen van organisaties vragen vaak om meerdere professionals met elk hun eigen specialisme. Daar staat tegenover dat algemene marketingkennis, waarin marketeers vanuit een breder perspectief kunnen kijken, in de praktijk ook heel waardevol blijkt. Als T-shaped marketeer combineer je het beste van beide werelden. Karin Zoetemeyer, programmamanager van SRM, vertelt over de kracht van de T-shaped marketeer.

 ‘’Kleine bedrijven beschikken vaak over generalisten op hun marketingafdeling: marketeers die van elk marketingvakgebied iets afweten, zonder diepgaande kennis te hebben. Bij grote bedrijven is dit andersom. Daar werken voornamelijk specialisten, die zich focussen op een specifiek vakgebied. Als marketeer kun je pas echt alles uit je vak halen, als je zowel over brede als diepe kennis beschikt. Zo kun je elk marketingvraagstuk strategisch vanuit een vogelvluchtperspectief bekijken, maar ook als specialist je ontfermen over het vakgebied waarover jij de allesomvattende kennis hebt.’’

‘’We zien vakgenoten die via specialisatie binnen het marketingvak belanden: bijvoorbeeld een webbouwer die marketeer wordt, of een marktonderzoeker die contentmarketeer wordt. Deze marketeers hebben een diepe kennis van hun specialisatie, maar geen stevig, algemeen fundament. T-shaped marketingprofessionals hebben een breder begrip van de mogelijkheden van verschillende specialismen. Zo zien ze verbanden die specialisten niet zouden zien. Doordat zij deze verbanden eerder herkennen, kunnen ze deze vertalen naar nieuwe tactieken.’’

‘’Andersom zien we veel generalisten die als een kameleon de meest uiteenlopende marketingtaken op zich kunnen nemen, maar niet alles eruit kunnen halen, omdat ze niet over de benodigde specialistische kennis beschikken. De T-shaped marketeer ziet het marketingvraagstuk vanuit een breder perspectief en kan zo zijn vak optimaal beoefenen, maar ook zo effectief mogelijk samenwerken met andere specialisten op de werkvloer.’’

‘’Bij SRM kun je vanuit het T-shaped model leren. Zo doe je brede kennis op van de marketingstrategie, waarna je je specialiseert in een zelfgekozen vakgebied, zoals: online marketing, branding of copywriting. Onder deze vakgebieden vallen weer verschillende subspecialisaties, waarmee je je ontwikkelt tot een volwaardig specialist. Het voordeel: je kunt deze T-shaped programma’s op elk niveau volgen. Of je nu als beginner voor niveau A kiest of als zeer ervaren professional je kennis en skills bijspijkert op niveau D.’’

Wil je ontdekken welke opleiding of training jouw carrière als T-shaped marketeer naar een hoger niveau tilt? Bekijk dan het gehele opleidingsaanbod of bezoek de open dag van SRM op donderdag 27 augustus.