Inmiddels is influencer marketing niet weg te denken uit de marketingmix van veel organisaties en het aanbod aan
social media trainingen. Maar of bedrijven er alles uit halen wat erin zit, is een tweede. Daarom 3 tips om influencer marketing in jouw organisatie verder te professionaliseren.
Waarom influencer marketing nóg belangrijker wordt
Waar in het openbaar tegen een camera praten 10 jaar geleden nog een beetje gênant was, dromen kinderen nu massaal van een carrière als influencer. Niet zo vreemd, want steeds meer mensen verdienen hun brood met hun online aanwezigheid en influencer zijn wordt een steeds normaler beroep. Influencers kunnen met data aantonen wat ze waard zijn en verwachten dat bedrijven hier ook hun budget en doelen op afstemmen.
Nu duidelijk wordt dat influencer marketing geen trend is die zal overwaaien, moeten bedrijven er ook serieuzer mee aan de slag. Het vak is volwassen geworden. En dat is maar goed ook, want consumenten hechten nog altijd waarde aan de authenticiteit en persoonlijke connecties die advertenties niet kunnen bieden. Bovendien krijgt de generatie die is opgegroeid met influencers – Gen Z – steeds meer koopkracht, waardoor influencer marketing onder een nog bredere doelgroep effectief zal zijn.
Waar let je op?
Maar dat influencer marketing een slimme manier is om je doelgroep te bereiken, betekent niet dat je als een kip zonder kop influencers een berichtje moet sturen om even een product te promoten. Influencer marketing is een serieuze marketingtool die tijd en aandacht verdient, zodat je de resultaten krijgt die je wilt.
Dana de Koning, partner en COO van Influentials (dé influencer-marketingspecialist van Europa), vertelt waar je over na moet denken voordat je begint met het opzetten van je influencer marketingcampagne:
1. Stel een (meetbaar) doel.
Wat wil je bereiken met je campagne? Dat is wat je van tevoren vast moet leggen. Denk hierbij onder andere aan:
- Wat je je algemene doel? Wil je meer websitebezoekers of een hogere online engagement? Wil je de naamsbekendheid van je merk vergroten of wil je een specifiek product promoten?
- Wat is de benchmark voor de campagne?
- Wat zijn de KPI’s?
- Hoe ga je dit meten?
2. Maak keuzes op basis van je doelgroep
Wie wil je met deze campagne bereiken? Is het je reguliere doelgroep, of is de doelgroep voor deze campagne net wat anders? Misschien richt je je normaal op mensen van 18 tot 80 uit de Randstad, maar wil je graag meer awareness creëren onder de jonge moeders onder deze doelgroep. Daar stem je het in te zetten kanaal én de keuze voor bepaalde type influencers op af. Let bij het kiezen van je samenwerkingen goed op:
- Het volgeraantal op de accounts waar jij je product wilt promoten (het kan zijn dat een influencer met een Instagram- en YouTube-account slechts op een van deze kanalen actief is en een betrokken following heeft).
- Het engagement: hoe meer likes en unieke reacties onder content, hoe groter de kans dat de volgers echt betrokken zijn bij de influencers.
- Wat voor soort campagnes deze influencers meestal doen, wat je vindt van de uitvoering en hoeveel interactie hierop is.
- Bedenk ook hoe je je budget wil verdelen: wil je het budget besteden aan één grotere influencer, of aan meerdere kleinere? Of wil je wellicht zelfs werken met micro-influencers?
3. Maak een plan
Bedenk een plan voor je campagne. Hierbij kun je denken aan:
- Wat wordt de boodschap van de campagne?
- Wat wil je dat de influencer uitbeeldt? (Bijvoorbeeld het product uittesten, zijn of haar mening geven, toepassingen van je product laten zien?)
- Welke vorm van contentcreatie wil je inzetten? (Video, Instagram posts, Instagram stories, blogs, of misschien een combinatie hiervan)
- Hoe wil je dat de content eruit komt te zien: wil je een dedicated video of blog, of wil je dat jouw product of dienst onderdeel is van een grotere video of post?
- Hoe omvangrijk moet je campagne worden? Wil je één mention van een influencer, of wil je er meerdere over een langere tijd?
- Hoe lang gaat de campagne lopen?
- Hoewel budget is er beschikbaar om je doelen te bereiken?
Bespreek je plannen van tevoren met de influencers en zorg dat van tevoren alle doelen en vormen van contentcreatie duidelijk vastgesteld zijn voor beide partijen. Kortom, benader de samenwerking zoals het hoort: als een professionele overeenkomst.
Dana legt uit: “Wanneer je moet kiezen uit de juiste samenwerking of het juiste platform, denk ik direct aan het te bepalen doel voordat je een keuze maakt. Afhankelijk van je doel kies je voor één of juist voor meerdere samenwerkingen. Eén specifieke influencer zal niet altijd de juiste keus zijn.
Ook de keuze van een platform dient gekoppeld te zijn aan een (meetbaar)doel. Wil jij meer bezoekers op je website? Dan is een 'swipe up' in een Instagram story van een influencer het meest effectief, omdat het zo voor de bezoeker veel makkelijker wordt gemaakt om naar je website te gaan.
Wanneer je kiest voor een 'story line' (met meerdere beelden aansluitend) kan er ook geprofiteerd worden van de ‘taps forward’ en ‘taps back’, waarbij je nog meer kans van slagen hebt bij het bereiken van je targetdoelgroep en gestelde doel.”
Je influencer marketingcampagnes verder professionaliseren?
Wil jij nog een extra stap zetten en je influencer marketingcampagnes verder professionaliseren? Volg dan de training
Influencer Marketing die SRM organiseert in samenwerking met Influentials. In deze training ontdek je wat influencer marketing kan betekenen binnen de integrale marketingaanpak. Je ontwikkelt vaardigheden om een influencer marketingcampagne te ontwerpen en starten. Ook leer je hoe je de juiste influencer vindt en een duurzame relatie opbouwt. Na afloop van de training weet je alles om aan de slag te gaan met influencer marketing.
Lijkt deze training je wel wat? Schrijf je dan meteen in. Heb je nog vragen, of wil je persoonlijk advies? Neem dan contact met ons op: bel ons op
020 - 5 126 501 of
stel je vraag online. Wij vertellen je graag meer!