“Het effect is boven verwachting”

Selecteer een thema

Selecteer een thema

“Het effect is boven verwachting”

Michiel van Crossphase over SRM-training Webredactie/ conversiegericht schrijven

‘Your story is ours too’. Vanuit die gedachte helpt Crossphase klanten hun verhaal te vertellen. Waar het gaat om webredactie, heeft het contentbureau uit Leiden momenteel meer opdrachten dan mensen. “Zelf medewerkers opleiden is de perfecte oplossing om te groeien,” zegt Digital Content specialist en opleidingscoördinator Michiel van der Blij. Aan die groei heeft SRM een mooie bijdrage kunnen leveren. 

Positieve vibe

“Zo’n 90 mensen werken er bij Crossphase. We doen opdrachten voor meer dan 150 verschillende, vooral grote organisaties zoals NS, T-Mobile, Enexis, Universiteit Leiden, DSM, Bol.com en Vattenfall. Wat we precies doen, verschilt per opdracht en per klant. Denk aan copywriting, website-migraties, dagelijks contentbeheer, contentmarketing en conversation design.

Driven, connected, caring en responsible. Dat zijn onze kernwaarden. Onze organisatiecultuur is heel erg groeigericht, zowel professioneel als persoonlijk. Collega’s helpen elkaar, we delen kennis in onze eigen Academy en vieren successen en mijlpalen met elkaar. Dat zorgt voor een voelbaar positieve vibe. Die ook nog meetbaar is: onlangs is Crossphase voor het tweede jaar op rij erkend als Great Place to Work.

Naadloze aansluiting en maatwerk

We krijgen steeds meer opdrachten van bedrijven die een contentspecialist zoeken die óók kan schrijven. We zijn dan ook op zoek naar nieuwe webredacteuren, maar veel sollicitanten komen niet door onze schrijftest of passen niet bij de Crossphase-cultuur. We kiezen er daarom heel bewust voor om bestaande of nieuwe collega’s zelf op te leiden. 

De SRM-training Webredactie/ conversiegericht schrijven is precies wat we nodig hadden. De training bestaat uit 5 bijeenkomsten, verspreid over een periode van 3 maanden. We hebben hem mooi kunnen integreren in onze eigen opleiding Webredactie, die in totaal 9 maanden duurt. Na die 3 maanden SRM volgen de deelnemers nog eens 5 trainingen uit onze Crossphase Academy. Daarnaast krijgen ze elke week één-op-één-begeleiding van een van onze ervaren webredacteuren. 

Wat de doorslag gaf om voor SRM te kiezen? Allereerst vanwege de naadloze aansluiting van de training op het Crossphase-deel van de opleiding. En, nauw daarmee samenhangend, vanwege het maatwerk: we hebben de inhoud van de 5 bijeenkomsten echt in samenspraak met SRM samengesteld. De gesprekken met directeur Maarten [Nijboer, red] en trainster Maria [van Krimpen, red] voelden meteen goed. 

Afwisseling tussen theorie en praktijkopdrachten

De eerste groep van 7 Crossphasers heeft de SRM-training intussen gevolgd: vooral junior webredacteuren en junior contentmanagers. Na de derde bijeenkomst van de training hebben we een korte evaluatie gehouden. Daar heb ik een paar mooie quotes uit kunnen halen: 

‘Ik vind de tijd die tussen de verschillende trainingsdagen zit top. Zo heb je genoeg tijd om de nieuwe informatie te verwerken en daadwerkelijk te leren toepassen in je werk. Ook is het huiswerk daardoor goed behapbaar, hoewel dat van mij zelfs nog iets meer zou mogen zijn.’

‘De afwisseling in de training tussen theorie en opdrachten vind ik prettig, dat houdt me scherp.’

‘De trainster Maria heeft echt veel kennis in huis en brengt die fijn over naar ons. De lessen zitten goed in elkaar. Interactie en luisteren wordt gecombineerd.’

Wat voor mij als coördinator heel prettig was, is het sparren met Maria na elke bijeenkomst. Eerlijke en open gesprekken waren dat: wat gaat goed, wat kan beter? En ook fijn: alle deelnemers hebben bij hun huiswerk één-op-één-feedback gekregen. Een aantal van hen heeft ook op eigen initiatief teksten voorgelegd aan Maria. Dat zij daarvoor openstond, vind ik echt top.  

Optimale inzetbaarheid

Na het volgen van de SRM-training zie ik echt een verbetering in de manier waarop de deelnemers nu een schrijfopdracht aanpakken. Ze hebben nu de tools om kritisch naar teksten te kijken. Zowel die van henzelf als die van anderen. Dat is een vaardigheid die heel goed van pas komt bij de opdrachten die we bij Crossphase uitvoeren. 

Een van de doelstellingen van onze opleiding Webredactie is dat alle deelnemers nadien inzetbaar zijn als webredacteur bij onze klanten. Wat heel gaaf is, is dat alle deelnemers tijdens of na het SRM-gedeelte al schrijfwerk voor een klant doen. Dat effect is boven verwachting.” 

Benieuwd naar meer?     

Michiel vertelt je graag meer over zijn ervaringen en de samenwerking tussen SRM en Crossphase. Stuur hem een berichtje via Linkedin

Ben je benieuwd wat wij kunnen betekenen voor jouw organisatie, neem dan een kijkje bij onze maatwerkoplossingen. Heb je behoefte aan een vrijblijvend gesprek hierover, neem dan contact op met onze opleidingsadviseurs via 020 – 5 126 500 of stuur een mail naar projectbureau@srm.nl.