“Ik vind letterlijk alles leuk aan de reclamebranche”

“Ik vind letterlijk alles leuk aan de reclamebranche”

Robert Volten is een veelzijdig reclameman: naast zijn werk als Business Director voor verschillende grote klanten, is hij medeoprichter van RA*W en is hij heeft onlangs een nieuw reclamebureau, VooDoo.Amsterdam, opgericht. Zijn marketingkennis haalde hij onder andere bij SRM. Robert vertelt: “Natuurlijk moet je talent hebben om reclame te maken. Maar alleen talent is niet voldoende.” 
 

De juiste communicatieoplossing

Als internationaal georiënteerde business director is Robert gespecialiseerd in de ontwikkeling van strategie tot uitwerking van geïntegreerde campagnes voor internationale klanten. “Als accountverantwoordelijke heb je eigenlijk 3 rollen,” zegt Robert. “Namelijk de klantrelatie inclusief strategie en conceptbewaking, finance en projectmanagement.”
 
Hij werkte onder andere bij TBWA in Amsterdam en Shanghai. Hij heeft diverse Adidas-campagnes op zijn cv staan, maar ook veel campagnes voor FMCG-merken zoals Heineken, Jacobs Douwe Egberts en Unilever. Enkele prijzen waar hij intensief aan heeft meegewerkt zijn de 2 Cannes-leeuwen voor Pickwick ‘Tea Topics’ (2017) en de zilveren Effie-bekroning voor ‘Unox Knaks’ (2013). Daarnaast is Robert door de VEA uitgeroepen tot ‘Next VEA legend’. De prijs wordt toegekend aan veelbelovend talent: iemand die in de toekomst weleens in de VEA-eregalerij zou kunnen staan.
 
Daarnaast houdt hij zich bezig met talentontwikkeling in de marketingcommunicatie. Hij is medeoprichter van RA*W, een organisatie die jong talent stimuleert.
 
Wat vindt hij zo leuk aan zijn vak? “Het interessantste vind ik om op basis van een duidelijk marketingprobleem een communicatieoplossing te zoeken. Ik ben een reclameman, geen business consultant. Als er een marketingprobleem ligt dat opgelost kan worden met een andere verpakking of door het ‘klik hier’-knopje op de website ronder te maken, dan is dat zeker interessant. Maar mijn kick krijg ik van het ontwikkelen van communicatieoplossingen rondom kennis-, houding- en gedrags-vraagstukken.”
 

Praktijk versus theorie

In 2011 heeft Robert bij SRM de opleiding SRM Marketingcommunicatie B gevolgd. “In deze opleiding heb ik de nodige theoretische kennis over het marketingcommunicatievak opgedaan. Ik heb eerder rechten gestudeerd: hierdoor kende ik geen enkel jargon of theorie. Deze opleiding heeft dat mij zeer succesvol in 1 jaar deze kennis bijgebracht. Ik gebruik het nog dagelijks.”
 
Hij legt uit: “Tijdens mijn baan als Junior Strateeg bij het bureau DraftFCB heb ik veel in de praktijk geleerd. Maar toch voelde ik dat ik een theoretische achtergrond miste. Daarom mocht ik op kosten van mijn werkgever, die goede ervaringen had met SRM, de opleiding Marketingcommunicatie B volgen. Hierin leerde ik precies wat ik nodig had. Ik vond de opleiding echt heel leuk. Ik heb er nog steeds waardevolle contacten aan overgehouden. En ik schoof elke week met veel plezier bij de les aan.”
 
Wat is hem het meest bijgebleven uit zijn opleiding? “Ik vond de theorie over het oplossen van een marketingissue in 14 stappen heel verhelderend, daar heb ik echt wat aan gehad. Het knappe aan het model is dat het theoretisch perfect klopt en praktische eenvoudig toepasbaar is. Het geeft mij altijd een perfecte handleiding wanneer ik een briefing ontvang. Goed kijken naar het businessprobleem en van daaruit toewerken naar een oplossing. En zoals ik al zei is die oplossing niet altijd communicatie. Helaas zie je in de praktijk dat er heel vaak een oplossing in communicatie wordt gezocht, terwijl een service, website of ander ‘klik hier’-knopje beter werkt.”

Hij kreeg hierover les van Guy van Liemt en Gert Koot. “Guy en Gert hebben samen de 14-stappentheorie ontwikkeld. Je merkt dat ze hun praktijkkennis perfect combineren met de theorie. Met beiden heb ik nog contact en ze hebben namens SRM zelfs een sessie gegeven voor RA*W.”
 

Oprichting van RA*W

Zijn opleiding bij SRM was een van de aanleidingen om RA*W op te richten. Het viel hem namelijk op dat hij de enige deelnemer van een reclamebureau was. “Dat bracht mij aan het denken. Klopt het dat er in de reclame echt niets aan opleidingen gedaan wordt? Dat bleek zo te zijn: hier heerst nog steeds het idee dat je – enkel - leert door te doen. Dat vond ik vreemd. Natuurlijk moet je talent hebben en de nodige uren maken om goed reclame te maken. Maar alleen talent en 10.000 uur ervaring is niet voldoende. Als reclameman of -vrouw ben je namelijk ook adviseur voor een marketeer. Het helpt dan wel dat je dezelfde taal spreekt,” zegt Robert. “Je klanten krijgen wel regelmatig bijscholing dus het spreekt voor zich om ervoor te zorgen dat je als adviseur ook minimaal op het gewenste niveau blijft.”
 
Het bleek dat veel mensen binnen de bureauwereld het hiermee eens waren. “Samen met Reinier Steures en twee anderen heb ik toen RA*W opgericht. Deze organisatie biedt jong talent die in de marketingcommunicatie werken of die ambitie hebben een platform om zichzelf te ontwikkelen door middel van sessies. Inmiddels hebben we al meer dan 3000 leden en al meer dan 100 beroepsgerelateerde sessies georganiseerd.” Hij voegt toe: “Kortom, RA*W had niet bestaan zonder de SRM.”
 

Het belang van leren

Robert heeft altijd veel ambitie gehad. “In mijn werk heb ik dan ook echt moeten leren om geduld te hebben – zowel in het begeleiden projecten als bij het vervullen van mijn ambities om een bepaalde (leidinggevende) rol in te vervullen. Mijn belangrijkste leermeesters hebben mij er constant aan herinnerd dat te snel omhoogschieten in ons vak niet goed is. Het is veel beter om eerst veel te leren, zodat je optimaal voorbereid bent zodra je op een hogere functie komt. Ik ben blij dat ik daarnaar heb geluisterd.”
 
En wat zijn nu zijn ambities voor de toekomst? “We zijn onlangs ons eigen bureau begonnen: VooDoo (website: VooDoo.amsterdam). Mijn partner en ik gaan hier geweldig werk voor afleveren en hierdoor het bureau tot een groot succes maken,” aldus Robert vol vertrouwen. “Daarnaast is het mijn persoonlijke ambitie om te blijven werken met passievolle en vooral talentvolle mensen aan interessante (strategische) uitdagingen, want hier krijg ik veel energie van.”
 
Heeft hij nog advies voor die talentvolle mensen die nog aan het begin van hun carrière staan? “Denk voor jezelf. Het maakt niet uit of je 1 maand of 10 jaar ervaring hebt: als je ergens aan werkt, vraag dan nooit zomaar aan de beslissers in je organisatie wat je moet doen als je een (marketing)probleem wilt oplossen. Bedenk eerst zelf opties en leg die aan de beslissers voor. Dat is de snelste manier om te leren.”
 
Robert is nog altijd blij met het vak dat hij heeft gekozen. “De reclame is – wat mij betreft - de leukste branche om in te werken. Ik vind letterlijk alles leuk eraan. Ik ben daarom elke dag dankbaar dat ik met dit strategische en creatieve beroep mijn brood kan verdienen. De opleiding bij SRM heeft er absoluut aan bijgedragen dat ik op dit niveau met zoveel plezier kan werken met zoveel leuke, slimme en interessante mensen.”