Goede marketing is erg belangrijk voor bedrijven om te groeien en succesvol te zijn. Het helpt bij het nemen van slimme beslissingen, het begrijpen van klanten, het verslaan van concurrenten en het bereiken van bedrijfsdoelen. Wij praten met marketingdocent Patrick Kooij over strategische marketing en het veranderende marketinglandschap. Daarnaast geeft hij waardevolle adviezen en tips voor marketingstudenten en startende marketeers.
Maak kennis met Patrick Kooij: een marketingstrateeg met een indrukwekkende staat van dienst en een passie voor innovatie. Deze veelzijdige marketingstrateeg deelt zijn kennis als docent en trainer bij SRM, Hogeschool Utrecht, NIMA, EMI en Essenzo Business School. Daarnaast is hij auteur van het Handboek Managementmodellen en schrijft hij blogs en columns over dit fascinerende vakgebied.
“Ik heb een studie Technische Bedrijfskunde aan de Hogeschool Utrecht afgerond, een MBA aan de Business School Nederland behaald en een NIMA C-diploma op zak. Ik begon mijn carrière als productmanager. Dit was mijn eerste rol in marketing. Deze functie legde de basis voor mijn latere marketing- en strategiecarrière. Gedurende mijn loopbaan heb ik diverse marketingfuncties bekleed, ”zegt Patrick.
Hij vervolgt: “Inmiddels heb ik uitgebreide ervaring opgebouwd in het begeleiden van bedrijven bij strategische vraagstukken en innovatieve marketing. Mijn expertise stelt me in staat naadloos te schakelen tussen diverse bedrijfskundige uitdagingen. Hier leg ik de focus op strategieontwikkeling en strategische marketing.”
Het marketinglandschap ondergaat voortdurende veranderingen door de opkomst van digitale technologieën en veranderend consumentengedrag. Welke trends zullen de toekomst vormgeven?
“Tijdens mijn carrière heb ik aanzienlijke veranderingen in de marketingwereld waargenomen. Zo ging de focus van de traditionele marketingkanalen naar online marketing. Bovendien ben ik me steeds meer bewust geworden van het belang van het ontwikkelen van bruikbare waardeproposities en businessmodellen. Dit om waarde te blijven creëren voor klanten en stakeholders. Ik zie ook dat het denken in termen van traditionele waardeketens niet langer voldoende is, marketeers moeten ook in staat zijn om te denken in termen van ecosystemen,” vertelt Patrick.
In een dynamisch vakgebied kan het lastig zijn om creatief en innovatief te blijven. Kun je ons als ervaren marketingprofessional aangeven hoe jij dit aanpakt?
“Om creatief en innovatief te blijven in mijn marketingstrategieën, streef ik ernaar om continu te blijven leren en mezelf te ontwikkelen. Dit doe ik door voortdurende educatie en te leren van mijn collega's en peers. Ik doe inspiratie op door actief te blijven zoeken naar nieuwe trends en ontwikkelingen. Zo lees ik relevante vakliteratuur, ga ik naar conferenties en seminars en volg ik opleidingen,” vertelt Patrick.
De weg naar expertise legt iedere professional op zijn eigen manier af. Voortdurend leren blijft van essentieel belang. Je hebt zelf een NIMA-certificering. Is een NIMA-diploma anders dan andere marketingopleidingen?
Patrick: ”Een NIMA-opleiding onderscheidt zich doordat NIMA als enige onafhankelijke instantie in Nederland examens afneemt in verschillende marketingdisciplines, waaronder marketing, sales, communicatie en marktonderzoek. Deze diploma's zijn internationaal erkend en voldoen aan de eisen van het European Qualification Framework (EQF). Dit betekent dat ze wereldwijd gewaardeerd worden. Bovendien zijn er NIMA opleidingen op verschillende niveaus (A, B, en C), waardoor professionals met diverse achtergronden en ervaringsniveaus kunnen profiteren van de opleidingen.”
Als marketingprofessional en docent heb je een schat aan kennis en ervaring. Wat wil je jouw studenten en startende marketeers meegeven?
Patrick: “Om succesvol te zijn in de marketingindustrie, vooral in het begin van je carrière, zijn bepaalde vaardigheden en kwaliteiten essentieel. Allereerst is leergierigheid cruciaal, gezien de voortdurende evolutie van marketing met nieuwe trends en technologieën. Je moet bereid zijn om voortdurend te leren en op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.
Tevens is het van groot belang om te denken als een ondernemer. Dit houdt in dat je niet alleen de marketingstrategieën, maar ook de bedrijfsdoelstellingen en de financiële resultaten begrijpt. Het vermogen om de Return on Investment (ROI) te meten en te begrijpen is van onschatbare waarde.
Een andere belangrijke vaardigheid is storytelling. Het wordt steeds belangrijker om je marketingboodschap over te brengen via verhalen. Verhalen hebben de kracht om emoties op te roepen en een diepere connectie met je doelgroep te creëren.”
Om succesvol te zijn in dit dynamische vak moet je je onderscheiden van anderen zodat je opvalt bij potentiële werkgevers. Heb je nog tips of adviezen voor marketeers?
Patrick: “Het is cruciaal om naast een gedegen theoretische basis praktijkervaring op te doen. Zoek naar stages of neem deel aan marketingprojecten om hands-on ervaring op te bouwen. Daarnaast is het noodzakelijk om je kennis continu bij te werken en de laatste marketingtrends en technologieën te volgen. Overweeg het behalen van relevante certificeringen, zoals die van NIMA, om je expertise te valideren.”
Hij vervolgt: “Bouw ook een professioneel netwerk op door deel te nemen aan marketingevenementen. En tot slot, ontwikkel sterke communicatieve en analytische vaardigheden, omdat deze essentieel zijn voor succes in marketing. Het vermogen om data te begrijpen en te vertalen naar inzichten en impactvolle verhalen zal je onderscheiden in de veranderende wereld van marketing.”
Ben je na het lezen van dit artikel benieuwd naar onze opleidingen? Onze opleidingsadviseurs beantwoorden al jouw vragen en kijken samen met jou welke opleiding het beste bij je past. Neem gerust contact op via telefoonnummer 020 – 2 272 091 of stel je vraag online.